Yksi syy työttömyyyteen on varmastikin siinä jos vertaa ennenvanhaa oli selkeämmät työtehtävät ja nykyiselllään vaaditaa enemmän ja moninaisempaa osaamista kuin entisaikaaan.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi esiim keskeistä ja yleistä on asiakasymmärrys ja markkinoiintitaidot.
Ja myös tietotekniikan perusteeet vähintään.
Puhutaan siiitä että miksi sijottaisin tähän rahaaa. Mikä on voitto osuuus ja mitkä ovat riskit.
Olet oikeassa suurimmaksi osaksi. Mutta kyllä edelleen tarvitaan ihan perusduuneja myös ilman mitään kikkailuja. Tähän luettelen esimerkiksi tiskarin ja hyllyttäjän työnkuvan.
Minä vihaan näitä nykyajan työnkuvia. Olen töissä ja osaan työni, mutta keskittyisin paljon mieluummin tekemään osaamistani vastaavia hommia enkä olisi toisella korvalla mukana kahdessakymmenessä jutussa ja lisäksi tekisi matkalaskuista lähtien itse kaikki sihteerintyöt.
Sihteerit takaisin! Minä voisin keksittyä tuottavaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Nämäkiin on tavallaan taitoja koska luovuudessakin on se etttä on helpompaa olla luova jos on selkeät säännöt.
Olennaista on, että työelämässä vaaditaan monenlaista osaamista - löytyi sitä työntekijöiltä tai ei. Se ei siis sinänsä työttömyyttä selitä. Esim. it-alalla myyjät voivat pokkanaamalla myydä asiantuntijatyönä sellaista, mitä kukaan tiimiläinen ei ole koskaan tehnyt. Myyntidekissä tietenkin on valehdeltu, kuinka kyseiseen asiaan löytyy ammattitaitoiset kokeneet asiantuntijat.
Kyllähän ne työehtävät muuttuu väkisinkin ajan myötä. Onko enää kiertäviä kuparipannujen tinaajia? Tai sentraalisantraa??
Niin, nykyään koneet tekee ne helpot robottityöt.
Vierailija kirjoitti:
Niin, nykyään koneet tekee ne helpot robottityöt.
Niin sitä LUULISI. Mutta hirveä määrä on copypastarutiinia monissa töissä edelleen.
T. Ohjelmistorobotiikan kehittäjä
Kun aloitin työelämässä, tein avustavia tehtäviä: kirjoitin puhtaaksi hyväpalkkaisempien tekstejä, otin valokopioita, tein lähetin töitä, pidin yllä asiakasrekisteriä yms.
Nykisin hyväpalkkaiset ihmiset tekevät tekstinkäsittelyä, tappelevat tukkoon menevien valokopiokoneiden kanssa ja tekevät rutiininomaisia kirjauksia.