Polyamorian hehkuttamisella valmistellaan moniavioisuuden laillistamista
Halutaan palata siihen vanhaan, josta on päästy eroon jo kauan sitten.
Kommentit (106)
Niin? Sittenhän samat oikeudet koskisivat naisia ja miehiä. Miksi tätä yritetään kääntää niin, että homma alistaisi naisia?
moniavioisuus vaurastuttaa yhteiskuntaa. Todennäköisimmin lapsilla on aina joku lapsenvahti, joku kotona, aikuinen tavattavissa, todennänköisemmin joku on aina perheestä töissä, joten ei tarvitse maksaa niin paljon yhteiskunnan tukia (esim. asumistuet, toimeentulotuet sun muut). Sanoisin, että jos halutaan säästää yhteiskunnan rahaa, niin moniavioisuudesta pitäisi tehdä entistäkin helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Sittenhän samat oikeudet koskisivat naisia ja miehiä. Miksi tätä yritetään kääntää niin, että homma alistaisi naisia?
Koska samat oikeudet eivät koskisi miehiä ja naisia; näin ei ole tapahtunut tähänkään asti!
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo esim pettämisen yleisyydestä ettei suurinta osaa ihmiskunnasta ole luotu näihin kahden välisiin suljettuihin parisuhteisiin. Ihmisellä on erilaisia tarpeita, joita ei tyydytetä sen yhden ihmisen kanssa.
Fact. 100%.
Ns moniavioisuudessakin...nuorin/ tervein ja hehkein on aina se suosikki; vanhimmalla ja vaivaisemmalla ei enää ole käyttöarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailma on kummallinen. Perinteisiä arvoja ei pidetä minään. Kaikki pitää sallia ja hyväksuyä, mitä erikoisempaa, sitä parempi. Mulle kaikki nyt heti, ja kun minä haluan, vähät muista ihmisistä
Voi, kun tulisi aika, jolloin perinteisemmät arvot olisi kunniassaan.
Olisi miehiä ja naisia, ei kaikenlaisia välimuotoja.
Koti, uskonto ja isänmaa.
Nykyään länsimaailmassa ollaan jo pitkällä vapauden ja ihmisyyden kehityksessä. Ymmärretään jo aika hyvin sitä, millainen ihminen on ja miten elämää voi elää parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän kuuluu erityisesti vapaus olla juuri sellainen kuin on, tietysti vahingoittamatta ketään. Tämä vapaus ei enää loukkaa kuin vanhanaikaisia, pikkusieluisia ja ymmärtämättömiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä oikeudet?
Avioliitto ei oikeastaan ole oikeus, vaan se on velvollisuus sitä aviopuolisoa kohtaan. Velvollisuus rakastaa ja tukea niin hyvinä kuin huonoina aikoina. Moniavioisuuskin ajatellaan tässä lähinnä oikeutena laajentaa sitä perhettä ja parisuhdetta monen aikuisen keskinäiseksi sopimukseksi, mutta miten velvollisuudet jakautuvat. Onko jokaisella puolisolla yhtälainen elatusvelvollisuus jokaista puolisoa kohtaan? Entä lasten elatusvelvollisuus? Tunnistetaanko moniavioisessa liitossa jokainen mies jokaisen lapsen isäksi? Entä äidiksi? Entä, kun puolisoista joku kuolee? Kuka perii hänet, miten perii hänet? Perivätkö lapset kaikki vanhempansa? Miten tehdään ositus erotilanteessa? Kun erotaan, kenestä erotaan? Koko kommuunista vai yksittäisestä puolisosta? Kuka päättää, kenet moniliittoon otetaan? Entä jos puolisot eivät tule keskenään toimeen, mutta rakastavat yhtä puolisoa?
Vanhaan? Ei Suomessa ole ollut moniavioisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailma on kummallinen. Perinteisiä arvoja ei pidetä minään. Kaikki pitää sallia ja hyväksuyä, mitä erikoisempaa, sitä parempi. Mulle kaikki nyt heti, ja kun minä haluan, vähät muista ihmisistä
Koti, uskonto ja isänmaa.
Kyynel.
Henkisesti rajoittuneet eivät osaa kuvitella polyamoriaa mitenkään muuten kuin tiettyjen yhteiskuntien suosiman moniavioisuuden kautta.
Minä olen polysuhteessa. Minulla on kaksi miestä, joista toinen on pelkästään minun kanssani, toisella on sitten kaksi muutakin naista. kumpikin mies ilman muuta tietää toisistaan. Olen itse hetero, joten en ole tuon toisen mieheni muihin naisiin seurustelusuhteessa. Kaikki ovat tervetulleita toistensa koteihin ja järjestetään yhdessä lomiakin. Tämä toinen mies, joka on vain minuun suhteessa, ei koe itseään kohdeltavan huonosti, vaikka olen toisenkin miehen kanssa ja asia on hänelle ok. Hän lisäksi tietää, että saa aivan vapaasti hankkia itselleen toisenkin naisen, tai vaikka kolmannen: hän saa elää kuten itse kokee tarvetta. Jokainen meistä saa missä vaiheessa tahansa esim. pyytää suhdestatuksen muuttamista, jos vaikka kokee ettei järjestely enää toimi. Tällä hetkellä ei koe tarvetta muuhun. Säännöt on sovittu kaikkien kanssa selväksi ja monisuhteemme toimii vain sen vuoksi, että kaikki noudattavat sääntöjä kirjaimellisesti. Menisin molempien kanssa naimisiin, jos se olisi mahdollista, tosin avioehdot laitettaisiin. Siitä voisikin tulla mielenkiintoista ja pitkät sessiot lakimiesten kanssa, kun pitäisi miettiä avio-oikeudet ristiin rastiin ja ottaa ihan kaikki huomioon. Jos siis moniavioisuus sallittaisin laissa, niin pitäisi sitten päättäjien ymmärtää muuttaa perintölakeja ja avioeroihin liityviä lakeja yms. sellaisiksi, että ne saisi helposti ja ristiriidaattomasti sopimaan myös moniavioisille)
Vierailija kirjoitti:
moniavioisuus vaurastuttaa yhteiskuntaa. Todennäköisimmin lapsilla on aina joku lapsenvahti, joku kotona, aikuinen tavattavissa, todennänköisemmin joku on aina perheestä töissä, joten ei tarvitse maksaa niin paljon yhteiskunnan tukia (esim. asumistuet, toimeentulotuet sun muut). Sanoisin, että jos halutaan säästää yhteiskunnan rahaa, niin moniavioisuudesta pitäisi tehdä entistäkin helpompaa.
Harva haluaa hoitaa yhtään ketään muuta kuin omaa lastaan. Uusperheiden kompastuskivi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu pistänyt merkille, että kaikki tällaiset naisia syrjivät ja sortavat ilmiöt (seksityö, moniavioisuus, sukupuolen "moninaisuus", väkivaltaisen p o r n o n valtavirtaistuminen) ovat näin MeToon jälkeen lähteneet aivan laukalle, ja vieläpä feminismin nimissä?
Jos aivan ryhtyisin foliohattuilemaan, sanoisin, että tämä on patriarkaatin salajuoni, jolla naiset pyritään taas saamaan nyrkin ja hellan väliin, mutta en mene niin pitkälle. Mutta jonkinlaista laajamittaista sisäistettyä naisvihaa ja itsensä esineellistämistä tässä on, jos nyt kerran ajatellaan, että moniavioisuuskin olisi naiselle jotenkin hyvä vaihtoehto.
En ota kantaa siihen, osaavatko ihmiset olla yksiavioisia. Moniavioisuuden laillistaminen vain toisi mukanaan monenlaisia huoltajuuteen ja elatukseen liittyviä kommervenkkejä, ja eron sattuessa omaisuuden jakokin voisi mennä vähän jännäksi. Tuskin moniavioisuus kuitenkaan parantaisi naisen asemaa kodin ja työpaikan välillä, sillä sukupuolen moninaisuus ei ole ihan vielä murtanut näitä palkkaeroja tai sukupuolirooleja perheen sisäisessä asetelmassa. Tokkopa myöskään moniavioisuus toimisi niin päin, että nainen ottaa useita miehiä, vaan eiköhän sitä ilmiön tasaannuttua siirryttäisi juurikin perinteiseen jalkavaimosysteemiin.
Sellastahan se on jo, että monisuhteissa on sekä miehiä että naisia. Ei niin, että 1mies +monta naista tai 1nainen + monta miestä. Vaan monta miestä ja naista. Toki näitä 1+monta -suhteitakin on, mutta ei se ole mikään itseisarvo.
miten joku ajattelee, että perinteiset arvot olisivat yksiavioisuutta? kautta aikojen on naimisissa olevat henkilöt käyneet vieraissa. Niin naiset kuin miehet. Se ei ole silloin yksiavioisuutta, jos käydään kastamassa keppiä muihinkin lähteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti, uskonto ja isänmaa.Nykyään länsimaailmassa ollaan jo pitkällä vapauden ja ihmisyyden kehityksessä. Ymmärretään jo aika hyvin sitä, millainen ihminen on ja miten elämää voi elää parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän kuuluu erityisesti vapaus olla juuri sellainen kuin on, tietysti vahingoittamatta ketään. Tämä vapaus ei enää loukkaa kuin vanhanaikaisia, pikkusieluisia ja ymmärtämättömiä ihmisiä.
Jos kaivaisit pään ideologisesta reiästäsi, huomaisit varsin hyvin, että puhut pelkkää puppua. Toki kehitystä on tapahtunut, mutta esimerkiksi naisten asema heikkenee jatkuvasti, eikä siihen edes yritetä kiinnittää huomiota etenkään länsimaissa. Tällaista naisvihan rehotusta ei ole nähty vuosikymmeniin.
Sinä, joka kaipaat kommuuni elämää, seksiä kommuunin kaikkien jäsenten kanssa; hakeudu sellaiseen! Kyllä niitä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva haluaa hoitaa yhtään ketään muuta kuin omaa lastaan. Uusperheiden kompastuskivi.
minulla on toisenlaisia kokemuksia, tosin ymmärrän, että ns. normaali-ihminen on juuur noin itsekäs ettei halua muiden lapsia hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti, uskonto ja isänmaa.Nykyään länsimaailmassa ollaan jo pitkällä vapauden ja ihmisyyden kehityksessä. Ymmärretään jo aika hyvin sitä, millainen ihminen on ja miten elämää voi elää parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän kuuluu erityisesti vapaus olla juuri sellainen kuin on, tietysti vahingoittamatta ketään. Tämä vapaus ei enää loukkaa kuin vanhanaikaisia, pikkusieluisia ja ymmärtämättömiä ihmisiä.
Jos kaivaisit pään ideologisesta reiästäsi, huomaisit varsin hyvin, että puhut pelkkää puppua. Toki kehitystä on tapahtunut, mutta esimerkiksi naisten asema heikkenee jatkuvasti, eikä siihen edes yritetä kiinnittää huomiota etenkään länsimaissa. Tällaista naisvihan rehotusta ei ole nähty vuosikymmeniin.
Ei. Naisviha on tullut nyt tietoisuuteen, ei lisääntynyt. Vain tiedostetut asiat voidaan muuttaa ja muutoksen polulla ollaankin hienosti.
Olisi hyvä. Voisi kaikki mennä sivusuhteidensa kanssa myös naimisiin saamatta syytettä kaksinnaimisesta. Eihän niistä muista avioliitoista tarvitsisi kertoa muille puolisoille.
Hölmö ajatus. Tietenkin miehillä olisi varaa elättää jalkavaimonsa, koska Kela maksaisi elatustukea ja kodinhoitotukea per vaimo, kun vaimot työllistyisivät nyrkin ja hellan väliin. Otetaan tähän päälle vielä verotus ruokakunnan tulojen mukaan, niin avot, siihen loppuu naisten töissä käyminen.