Nuorten liikunta
Moi
Oletteko samaa mieltä siitä, että nuoret liikkuvat koko ajan vähemmän? Olemme myös huomanneet, että nuorten on vaikea aloittaa uutta liikuntaharrastusta, koska usein harrastus on aloitettu jo lapsena. Eli harrastajien taso on paljon korkeammalla kuin niiden jotka tulevat kokeilemaan ensimmäistä kertaa. Pitäisikö teidänkin mielestä järjestää jokin tapahtuma missä nuoret voisivat kokeilla lajeja ammattitaitoisessa ohjauksessa ilman suurempia paineita? Vai järjestetäänkö jo sellaisia? Miten teidän mielestänne nuorten liikuntaa voisi lisätä? Mielestämme olisi tärkeää, että nuoret pääsisivät helpommin liikuntaharrastusten pariin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tästä keskenään pelailun puutteesta voi päätellä muuta kuin että lapsista se pelaaminen ei ole tarpeeksi hauskaa, ts. vaiva ei ole sen arvoista. Mukavuudenhaluisuus alkaa vahvasti jo lapsuudessa, kun mun sukupolvi mukavoitui pääosin vasta aikuisena.
Mitä vierestä olen seurannut niin siitä keskenään pelailusta ei tule kuin riitaa ja pahaa mieltä. Sääntöjä keksitään ihan lennosta ja aina on joku huono häviäjä. Eihän tuollainen olekaan kenestäkään kivaa. Siksi etenkin pienillä olisi hyvä olla aikuinen mukana ratkomassa riitatilanteita.
Aikanaan laitettiin ryhmässä tällaiset ruotuun eikä niitä enää kysytty mukaan, mutta nykyään ei vissiin osata. Lisäksi siihen pahaan mieleen ei kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tästä keskenään pelailun puutteesta voi päätellä muuta kuin että lapsista se pelaaminen ei ole tarpeeksi hauskaa, ts. vaiva ei ole sen arvoista. Mukavuudenhaluisuus alkaa vahvasti jo lapsuudessa, kun mun sukupolvi mukavoitui pääosin vasta aikuisena.
Mitä vierestä olen seurannut niin siitä keskenään pelailusta ei tule kuin riitaa ja pahaa mieltä. Sääntöjä keksitään ihan lennosta ja aina on joku huono häviäjä. Eihän tuollainen olekaan kenestäkään kivaa. Siksi etenkin pienillä olisi hyvä olla aikuinen mukana ratkomassa riitatilanteita.
Aikanaan laitettiin ryhmässä tällaiset ruotuun eikä niitä enää kysytty mukaan, mutta nykyään ei vissiin osata. Lisäksi siihen pahaan mieleen ei kuole.
Ei näitä laiteta nykyisin sakin hivutuksella ruotuun. Ennen niin saattoi tehdä, koska siitä todettiin että oppii olemaan. Nykyisin joukon kurinpalautus johtaa sille kuria palauttavalle porukalle sanktioihin ja se huono häviäjä selviää päänsilityksellä ja ymmärtämisellä.
Noita huonoja häviäjiä joiden kanssa mikään peli ei onnistu on nykyisin niin paljon, että ihan turha mennä pelaamaan. Koska siinä vaan turhautuu. Ei häviämiseen, vaan siihen yhden kitinään.
Vierailija kirjoitti:
Noita huonoja häviäjiä joiden kanssa mikään peli ei onnistu on nykyisin niin paljon, että ihan turha mennä pelaamaan. Koska siinä vaan turhautuu. Ei häviämiseen, vaan siihen yhden kitinään.
On muuten ärsyttävä ihmistyyppi, noita löytyy vielä aikuisistakin. Ei tuollaisten kanssa ole mikään pelaaminen kivaa, kun yrittävät aina mitätöidä toisten iloa. Itse kun voittavat niin siitä lesotuksesta ei tule loppua ja silloin kun häviävät, niin kiukuttelevat ja mitätöivät toisten voittoa joko arvostelemalla tapaa jolla voitto tuli tai lyövät oman pelin ihan läskiksi. Pääasia, että kenelläkään ei ole hauskaa :D.
Olisin enemmän huolestunut lihottavasta ruokavaliosta kuin liikuntatottumuksista. Aina on ollut lapsia, joita ei joukkuepelit tai liikunta muussa mielessä kuin siirtymisessä paikasta A paikkaan B ole kiinnostanut. Kännyköiden sijaan ennen he olivat kirjaston suurkuluttajia. Liikuntaa ehtii harrastamaan aikuisempanakin, ellei ole sairaalloisen lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeasti ymmärrä tätä tän päivän ”ei ole resursseja” marmatusta. Miksei ole, miksi hankit lapsia jos sinulle ei ole resursseja siihen? Ymmärrän, että elämäntilanteet muuttuvat, mutta ei voi olla niin, että kaikki on jostain resursseista kiinni.
Mikäli koitat toimia media asiantuntijoiden neuvomalla tavalla, niin ihmiseltä loppuu vuorokaudesta tunnit. Pari lasta, joilla kummallakin 2-3 harrastusta. Läksyissä pitäisi auttaa. Aikuisella tulisi olla omaakin harrastusta, parisuhdetta pitäisi hoitaa jne. Ihmisten elämän pitäisi olla suorittamista, jos siis haluaa olla näiden asiantuntijoiden tai yhteiskunnan silmissä hyvä ihminen. Itse viittaan kintaalla ohjeistuksiin ja koitan huolehtia, että minulla sekä lapsillani on meidän mielestä hyvä olla. Mikäli olemme itse tyytyväisiä omaan elämäämme, niin tärkeimmät vaikuttajat ovat tyytväisiä.
Omat vanhemmat kävi töissä, meitä oli kolme lasta jousta yksi vielä vaikeasti vammainen. Kyllä meitä kerittiin auttamaan läksyissä yms. Eikä ollut mitään ylisuorittamista. Toki 90-luvulla ei myöskään ollut somea, joka oikeasti vie vanhempien resursseja todella paljon, vaikkeivat sitä tahdo myöntää. Toki ei ollut 2-3 harrastusta, mutta ne harrastukset mitä oli, niin ei niiden tarvinnut olla sellaisia, missä vanhempi oli koko ajan mukana. Ihan itse osasin kyllä mennä pyörällä tai bussilla kamojen kanssa.
Ei sitä ihan oikeasti enää mikään 7-9 vuotias mene kaupungin toiselle puolelle bussilla (tai kahdella) lätkäkamojen kanssa. Tuosta tulisi varmaan jo lasukin. Tai jos ei sentäs tule, niin ei hän vaan mene, koska kotiinkin voi jäädä pelaamaan pleikkaria. Nykyään liikuntaharrastus on aina kiinni vanhemmista, ei sille mitään vaan voi.
Onhan paljon muitakin lajeja kuin kiekko, mutta pelkääkö vanhemmat liikaa jos lapsi haluaa muuta?
Skeitti,lumilautaa ,maastopyörää...
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aivan väärällään harrastusmahdollisuuksia. Täällä on tuhansia kilometrejä lenkkipolkuja ja jalkakäytäviä, jotka ovat vapaasti ilmaiseksi kaikkien käytössä. Järvissä voi uida, eikä maksa mitään. Talvella järvet ovat jäässä, jolloin jäälle voi mennä hiihtämään tai kolata sinne alueen, jossa voi luistella. Kesäisin voi mennä heittelemään koripalloa koulun pihalle tai frisbeetä rannalle tai laittaa vaikka kavereiden kesken pesäpallopelin pystyyn. Ja mikään näistä ei maksa maltaita tai ole vaikeasti saavutettavissa.
Aivan, liikkua pystyy ilman kallista harrastusta. Se on vaan nykyään unohdettu, että kaikki liikkeellä olo on liikuntaa. Siihen ei rahaa eikä valmentajia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Olisin enemmän huolestunut lihottavasta ruokavaliosta kuin liikuntatottumuksista. Aina on ollut lapsia, joita ei joukkuepelit tai liikunta muussa mielessä kuin siirtymisessä paikasta A paikkaan B ole kiinnostanut. Kännyköiden sijaan ennen he olivat kirjaston suurkuluttajia. Liikuntaa ehtii harrastamaan aikuisempanakin, ellei ole sairaalloisen lihava.
Jep, ruokavalio on ihan karmea nykyään ja lisäksi aika monilla on jäänyt pois jopa se siirtyminen paikasta A paikkaan B, eli arkiliikunta. Joka paikkaan kuskataan autolla ja yli 500 metrin kävely on mahdoton ajatus.
Liikkumaton ei ole välttämättä lihava, moni lapsi, etenkin poika on tosi laiha, sellainen lihakseton. Ja näin kesälläkin kalpea, kun ei ole ollut ulkona.