Suomalaisten keskimääräinen eläke 2021 oli 1784 e/kk
Naisten eläkkeet ovat edelleenkin pienemmät kuin miesten eläkkeet.
Eläkkeensaajista 70 prosenttia sai alle 2 000 euron suuruista kuukausieläkettä, kun loput ylsivät summan yläpuolelle. Kolmasosa suomalaisista eläkkeensaajista ansaitsi alle 1 250 euroa kuukaudessa. Yli 3 000 euroa kuussa sai puolestaan yhdeksän prosenttia eläkkeensaajista.
Suomen suurimmat kuukausieläkkeet, keskimäärin 2 110 euroa, maksettiin maakunnista Uudellamaalla. Pienimmät eläkkeet, keskimäärin 1 551 euroa kuussa, maksettiin Etelä-Pohjanmaalla, Eläketurvakeskus kertoo.
Yhteensä Suomessa eläkettä saa puolitoista miljoonaa henkilöä. Työeläkkeitä ja Kelan eläkkeitä maksettiin viime vuonna yhteensä 32,8 miljardia euroa.
Kommentit (62)
Tuleva eläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti moni miettii, kannattaako käydä töissä, välttelevät "paskaduuneja" tai down-shiftaavat muuten vain. Sitten pieni eläke tulee suurena yllätyksenä.
Eläkejärjestelmä leikataan olemattomiin ennen eläkeikääni, jollei romahda kokonaan.
Vain omilla säästöilläni on merkitystä, ei mielikuvitusleikkinumeroilla eläkelaskelmissa.
Noin väitettiin jo 80-luvulla. Eläkkeiden romahtaminen on samanlainen uhkakuva kuin koronakuolemien räjähtäminen tulevaisuudessa.
Onhan eläkkeitä jo "leikattu" huomattavasti. Sen piti olla väliaikaisratkaisu, mutta palautusta entiselle tasolle ei ole näköpiirissä, kai koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Silti moni miettii, kannattaako käydä töissä, välttelevät "paskaduuneja" tai down-shiftaavat muuten vain. Sitten pieni eläke tulee suurena yllätyksenä.
Eläkejärjestelmä leikataan olemattomiin ennen eläkeikääni, jollei romahda kokonaan.
Vain omilla säästöilläni on merkitystä, ei mielikuvitusleikkinumeroilla eläkelaskelmissa.
Eläkemaksuja kerätään 25% palkasta, josta kertyy 1.5% eläkettä, niin millä matematiikalla eläkkeet leikataan olemattomiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin väitettiin jo 80-luvulla. Eläkkeiden romahtaminen on samanlainen uhkakuva kuin koronakuolemien räjähtäminen tulevaisuudessa.
Onhan eläkkeitä jo "leikattu" huomattavasti. Sen piti olla väliaikaisratkaisu, mutta palautusta entiselle tasolle ei ole näköpiirissä, kai koskaan.
90 luvun laman jälkeen eläkkeitä on leikattu indeksin jäädyttämisillä, leikkauksilla ja taitetulla indeksillä 30%, todellakaan sitä päivää ei ole tulossa, että eläkkeet nostettaisiin 30% ja sitten maksettaisiin normaalit indeksikorotukset. Ja tämän teki boomerit omille lapsilleen.
Saan työ-eläkettä,en siihen mitään sosiaali tukia päälle. Naisen työeläke on aina pienempi kuin miesten.Lisäksi asun yksin ,joten ei toista henkilöä jakamassa menoja.Yksi henkilö kun maksaa kaikesta yksin.Vaikka olisi 2 pienituloista jakavat menonsa ja on enemmän kuin yhden tulot: Oli sitten kyse opiskelijat ,työssä käyvät tai eläkeläiset yksin asuvina. Hallitsen rahan käytön ja olen kiitolinen minulla on halpa pieni stadin kämppä.Koska en valita raha ,en sairaudet olen rikas ja terve varsinkin niiden ihmisten jota elävät aviolitossa tai parisuhtessa.Alvariin kuulen kyllä sinulla on helppoa kun asut yksin.Miksi et matkusta? miksi et käy talinna kauneushoidot ym.Miksi et osta sitä tätä? Niinpä.Jos kaikki miksi et tekisinkin?Minulla olisi vain valo esim.jääkaapissa.Mutta ihan tytyväinen olen ilman lomamatkoja,ilman talinan risteilyjä mm.Pärjään omillani kun hallitsen rahan käytön ja vastaan ihan itsestäni.Enkä vertaa itseäni muihin.Toki sitten kun ole esim.kipeä,tarvitsisin apua olen: Silloinkin ihan omillani ja yksin.Sepä se..( ps,jos txt-virheet johtuu luki häiriöni Anteeksi ne)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä leikattaisi ellei työssäkäyvät olisi niin innoissaan leikkaamassa. Yhden eläkeyhtiön pomo ihmettelikin sitä, että onko ihmiset hieman tyhmiä kun vaatii eläkkeiden leikkausta koska se on pois heidän omasta eläkkeestään. Tämä lyhytnäköinen sukupolvi on ihan itse pedannut itselleen eläkeläisköyhyyden jos ei lopeta itsensä sabotointia.
Pullamössöt potkivat raivoissaan itseään munille.
Leskeneläkkeen saivat jo poistettua ja jatkoa seuraa :D
Tein töitä 46 vuotta seitsemäntoista vuotiaasta saakka.
Eläke alkoi kertyä vasta 23vuotiaana.
On se vaan niin väärin :)
Olen 52v maisteri, palkka nyt 4000e/kk. Eläkekertymäni on nyt 1600e/kk.
Äitini jäi aikoinaan sairaseläkkeelle saman ikäisenä kuin minä nyt, ammattina sairaanhoitaja. Äitini eläke on 2100e/kk.
Vähänkö on eläkkeiden laskutavat muuttuneet. Ja eläkeläiset itkee kun ei tule kunnollisia indeksikorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 luvun laman jälkeen eläkkeitä on leikattu indeksin jäädyttämisillä, leikkauksilla ja taitetulla indeksillä 30%, todellakaan sitä päivää ei ole tulossa, että eläkkeet nostettaisiin 30% ja sitten maksettaisiin normaalit indeksikorotukset. Ja tämän teki boomerit omille lapsilleen.
Älä unohda elinaikakerrointa, joka ei boomereita koskenut.
Vierailija kirjoitti:
Tein töitä 46 vuotta seitsemäntoista vuotiaasta saakka.
Eläke alkoi kertyä vasta 23vuotiaana.
On se vaan niin väärin :)
Tuo on ollut tiedossa jo iät ja ajat. Silti vielä vuosikymmeniä jälkeenpäin asiasta valitetaan. Kannattaisi opiskella nuorena.
Tiesittekö, että 24000€/vuosi palkasta jää kirkkoon kuuluvalle helsinkiläiselle käteen 20073€ ja 24000€/vuosi eläkkeestä jää samalle henklölle käteen 19445€. Ero on melko pieni. Eläkeläisen verotus on kovempi, mutta ei mene muita maksuja, kuten palkansaajalta.
Vai pitäisikö tätä suhdetta muuttaa jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon ei tietenkään oteta huomioon esim.eläkkeensaajan hoitotukia tai asumistukia, joita Kela maksaa lisäksi.
Tuohon ei kyllä tukia saa.
Minulla on juuri tuo eläke. Tulen hyvin toimeen kun olen nuoresta asunut omistusasunnoissa ja olen ollut velaton yli 30 v. Ennen eläkkeelle jääntiä ostin 80 m2 uuden rivarin päätykolmion, kivaa, laadukasta huoletonta asumista, vastike 240 €/kk, johon sis. myös lämpö ja vesi. Eli eläkkeestä jää myös säästöön.
Lisäksi minulla on säästöjä ja pieni perintö.
Jos maksaisin vuokraa niin eipä herkkua olisi eläkkkeellä olo. Tämän tasoisesta vuokra olisi 600-700 €. En asu pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin, kuinka v.2000, kun vuosituhat vaihtui, olin 39v pienen pojan äiti ja kirjoitin Ilta-Sanomiin, että oma ikäluokkani ei tule koskaan saamaan eläkkeitä. Nyt, 23 vuotta myöhemmin olen 62v ja eläkkeelle voisin jäädä parin vuoden päästä. Ja miten on käynyt? Eläkerahastot ovat suurempia kuin koskaan. Ei siis kannata olla pessimisti ainakaan eläkkeiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo boomerin hokeminen on kyllä rasittavaa. Yksi sana listaan turhat ja ärsyttävät.
Ole itse 28 v, jos sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 52v maisteri, palkka nyt 4000e/kk. Eläkekertymäni on nyt 1600e/kk.
Äitini jäi aikoinaan sairaseläkkeelle saman ikäisenä kuin minä nyt, ammattina sairaanhoitaja. Äitini eläke on 2100e/kk.
Vähänkö on eläkkeiden laskutavat muuttuneet. Ja eläkeläiset itkee kun ei tule kunnollisia indeksikorotuksia.
Äidilläsi laskettiin mukaan tulevan ajan eläke, sinä vertaat sitä nyt tällä hetkellä kertyneeseen eläkkeeseesi. Käy kokeilemalla laskurila, millaista eläkettä alkaisit saada, jos jäisit nyt työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten keskimääräinen palkka on noin 3500 euroa kuukaudessa. Onhan tuo ihan linjassa sen kanssa.
Otahan huomioon se, että kuten keskimääräisessä eläkkeessäkin, myös keskimääräistä palkkaa vääristää ne ihmiset jotka saavat palkkaa huomattavasti keskipalkkaa enemmän. Ne ihmiset jotka tienaavat noin keskipalkan verran tai yli ovat yleensä myös niin tyhmiä, että he sokeasti luulevat, että suurin osa suomalaisista todellakin muka tienaisi keskipalkan verran, tai ainakin lähelle sitä. Esimerkiksi hallituksessa on jälleen kerran ihmisiä jotka ovat menettäneet otteensa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo boomerin hokeminen on kyllä rasittavaa. Yksi sana listaan turhat ja ärsyttävät.
Ole itse 28 v, jos sillä on merkitystä.
Boomer = isot ikäluokat. Vai voitko kutsua 70-luvulla syntyneitä pieniä ikäluokkia boomereiksi? Olen itse 45 v, jos sillä on merkitystä.
Suomessa pienimmät eläkkeet pitäisi nostaa 1200€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sairaseläke on 2700€/kk. M47
Kermaperse 😬
Verotus on muuten toinen yllätys eläkkeistä.... M47
Et ole huomannut, että kaiken maailman eläkemaksut yms jäävät pois, 2500€ ahneen hoitajan palkastani jää käteen noin 1700€, vaikka vero% on 19%
Ottaen huomioon miten eläkeikä nousee ja nousee joka vuosi ja mulla on tällä hetkellä 40v työikää jäljellä (eli se ehtii nousta vielä 40v), niin todellakin tulen suuresti yllättymään jos se pieni eläke ehtii tilille tulla.
Onko suuri ero, jos makaa koko työikänsä sohvalla vrt koko työikänsä huonopalkkaisia töitä tehneenä kropan kustannuksella ja muutaman lapsensa kotona hoitaneena?
Takuueläkkeen saa kuitenkin?