Työttömyyskorvausta 2000 €/kk KÄTEEN?!
Voiko olla totta, että työttömyyskorvausta voi saada jopa 2000 euroa käteen?! Ystäväni kertoi tilanteesta, jossa ihan keskiverrosta palkasta lasketulla ansiosidonnaisella päivärahalla oleva työtön osallistuu työvoimakoulutukseen toisella paikkakunnalla ja saa siitä hyvästä SEKÄ korotettua päivärahaa ETTÄ verotonta kulukorvausta 18 €/pv huolimatta siitä, tapahtuuko opiskelu etänä vai vaaditaanko läsnäoloa. Tässä tapauksessa lähiopetusta on vain pari päivää kuukaudessa, loppu suoritetaan verkko-opintoina. Onko tässä nyt sitten mitään järkeä? Eikö tällaisissa tilanteissa voisi tuota tukea vähän kohtuullistaa? Saa vielä ilmaisen opetuksen siihen päälle...
Kommentit (68)
Tuohan on hyvin. Mä olen työtön FM ja saan sossusta 500e ja asumistukea 300e eli yhteensä 800e. Josta vuokraan menee 600e.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:02"]No mitä sen pitäisi olla? Tuokin on alempi, kuin mitä palkka on ollut. Ei seuraa hyvää, jos yhtäkkiä tulot putoaa vaikka puoleen. Suurin osa on sitten pississä asumiskulujen ja muun kanssa, kaikkia menoja ei voi kuukaudessa pienentää.
[/quote]
Miksi pitäisi saada edes puolet palkasta, jos ei ole töissä? Miksi toisten työttömien joutenolo on arvokkaampaa kuin toisten?
Kun tulot laskevat, on todella syytä tarkistaa myös menoja. Ikävää tietysti.
[/quote]
Nykymallilla olisi järkevintä pyrkiä maksamaan asuntolainaa mahdollisimman paljon pois, kun on vielä ansiosidonnaisella ja karsia muita kuluja siinä sivussa eli opetella elämään vähän niukemmin. Valitettavasti moni ei osaa kulutustapojaan muuttaa vaikka tulot pienevät ja velkaa on otettu suuria määriä ajattelematta tulevaa.
Ansiosidonnainen on tulosiirtoa itseltä itselle. Jos on kerran ollut tuottavissa tehtävissä ja maksanut paljon veroja niin mielestäni on oikein, että myös itse hyötyy noista itse omista korkeista veroista. Jos jää työttömäksi hyväpalkkaisesta työstä ei ole helppoa nopeasti sopeuttaa kuluja kuten esimerkiksi asuntolainan lyhennystä tai lopettaa lasten kalliita harrastuksia reilusti pienempiin tuloihin. Ansiosidonnainen myös kannustaa ihmisiä kouluttautumaan pidemmälle.
Jos ansiosidoonaisen taso laskee. Muistakaa erota kassasta :) ei ne tarvi mun rahoja, jos heikentävät ehtoja.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:13"]
Tuohan on hyvin. Mä olen työtön FM ja saan sossusta 500e ja asumistukea 300e eli yhteensä 800e. Josta vuokraan menee 600e.
[/quote]
Miksi et saa työttömyysrahaa vaan elät sossutuilla?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:13"]
[/quote]
Miksi et saa työttömyysrahaa vaan elät sossutuilla?
[/quote]
Ja toimeentuloesta pitäisi jäädä 480 e käteen asumismenojen jälkeen.
20! Jos maksat vuodessa 540e niin suurin osa menee liitolle eikä kassaan.
Itse kuulun vain kassaan enkä liittoon niin vuosimaksu n.100e.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:02"]No mitä sen pitäisi olla? Tuokin on alempi, kuin mitä palkka on ollut. Ei seuraa hyvää, jos yhtäkkiä tulot putoaa vaikka puoleen. Suurin osa on sitten pississä asumiskulujen ja muun kanssa, kaikkia menoja ei voi kuukaudessa pienentää.
[/quote]
Miksi pitäisi saada edes puolet palkasta, jos ei ole töissä? Miksi toisten työttömien joutenolo on arvokkaampaa kuin toisten?
Kun tulot laskevat, on todella syytä tarkistaa myös menoja. Ikävää tietysti.