Työttömyyskorvausta 2000 €/kk KÄTEEN?!
Voiko olla totta, että työttömyyskorvausta voi saada jopa 2000 euroa käteen?! Ystäväni kertoi tilanteesta, jossa ihan keskiverrosta palkasta lasketulla ansiosidonnaisella päivärahalla oleva työtön osallistuu työvoimakoulutukseen toisella paikkakunnalla ja saa siitä hyvästä SEKÄ korotettua päivärahaa ETTÄ verotonta kulukorvausta 18 €/pv huolimatta siitä, tapahtuuko opiskelu etänä vai vaaditaanko läsnäoloa. Tässä tapauksessa lähiopetusta on vain pari päivää kuukaudessa, loppu suoritetaan verkko-opintoina. Onko tässä nyt sitten mitään järkeä? Eikö tällaisissa tilanteissa voisi tuota tukea vähän kohtuullistaa? Saa vielä ilmaisen opetuksen siihen päälle...
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:48"]
Mammat eivät näköjään tajua mitä tarkoittaa sana ansiosidonnainen
[/quote]
Se on se ennen ay-liittoihin liittymään kannustanut tulo, mikä maksetaan kaikkien veroista, mutta siitä nauttii vain ne paremmat työttömät. Nykyään ei tarvi enää kuulua liittoon, mutta muuten toiminta on yhtä epäreilu.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"]
No mun ansiosidonnainen työttömyyskorvaus oli hilkun alle 2000€ käteen 3440€ palkasta laskettuna. Eli vastaus on kyllä eikä edes ole vielä kummoinen palkka taustalla.
[/quote]
Niin ansiosidonnainen on nimensä mukaan ansiosidonnainen. Itse olen saanut huomattavasti vähemmän työttömänä ollessani, kun ei se peruspalkkakaan ollut kuin 1600 e töissä ollessa. Kyllähän se välillä vähän tuntui älyttömältä, kun aikoinaan silloinen avopuoliso (palkka oli ollut jotain kolmentonnin päälle ennen yt-neuvotteluja) sai kotona makailusta enemmän rahaa kuin minä sillä hetkellä töissä käyvänä. Maailma on epäreilu ja ansiosidonnainen kaipaisi yläkattoa. Kuten monet muutkin aiempaan tulotasoon sidotut tukijaiset, esim. äitiyspäiväraha jne.
Onhan se tavallaan ammatinvalintakysymys, mutta toisaata yksinkertainen fakta on, että aina _jonkun on ne matalapalkkaisemmatkin työt tehtävä_ eikä kaikille nyt yksinkertaisesti riitä niitä kolmen - kuuden tonnin töitä. Eikä työnvaativuus ja palkka aina kulje käsikädessä, ikävä kyllä.
No mun ansiosidonnainen työttömyyskorvaus oli hilkun alle 2000€ käteen 3440€ palkasta laskettuna. Eli vastaus on kyllä eikä edes ole vielä kummoinen palkka taustalla.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:10"]Onko tämä tosiaan teistä kohtuullista verorahojen käyttöä? Kyseleepi ap.
[/quote]
Voisitko ottaa asioista vähän selvää ennen kun huutelet pelkästä huutamisen ilosta?!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:10"]
Onko tämä tosiaan teistä kohtuullista verorahojen käyttöä? Kyseleepi ap.
[/quote]
Ei se ole verorahojen käyttöä, jos maksaa esim. työttömyyskassaan töissä olessaan rahaa. Sillä ei ole mitään tekemistä verojen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:29"]No ohhoijjaa, ihan reilua taas. Itse töissä 8-16 joka päivä ja käteen peräti 1200 euroa. Miksiköhän edes maksan liiton maksun, jos se tuon 60 % miinus verot kerta on?! Herran jestas, eihän mulle jäisi käteen mitään, enemmän saisin työkkärin kautta :( [/quote] Mulla työuraa takana yli 40v ja liittoon kuulumista. Ansiosid.korv. 60% palkasta eli 1600e miinus verot.
[/quote]Ok, itselläni uraa takana n. 10 vuotta, eli toki vähemmän. Mutta tuntuu kyllä hullulta tämä silti. Miksiköhän kommenttiani alapeukutettiin, sanoinko jotakin tyhmää?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"]
[/quote]
Ei se ole verorahojen käyttöä, jos maksaa esim. työttömyyskassaan töissä olessaan rahaa. Sillä ei ole mitään tekemistä verojen kanssa.
[/quote] Suurin osa ansioisidonnaisesta tulee valtiolta. Kassa maksaa summasta vain 5%. 95% tulee mm.veroista.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:10"]
[/quote]
[/quote]
Kassaan maksetut rahat ovat vain murto-osa maksetuista korvauksista. Valtio sen maksaa, et sinä itse.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"]
[/quote]
[/quote] Suurin osa ansioisidonnaisesta tulee valtiolta. Kassa maksaa summasta vain 5%. 95% tulee mm.veroista.
[/quote]
Ja linkki oli? Lisäksi olen minä verojakin maksanut. Häviölle lapseton tässä elämässä jää. Se on selvä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:10"] Onko tämä tosiaan teistä kohtuullista verorahojen käyttöä? Kyseleepi ap. [/quote] Ei se ole verorahojen käyttöä, jos maksaa esim. työttömyyskassaan töissä olessaan rahaa. Sillä ei ole mitään tekemistä verojen kanssa. [/quote] Kassaan maksetut rahat ovat vain murto-osa maksetuista korvauksista. Valtio sen maksaa, et sinä itse.
[/quote]
Et sinä itse? Maksa veroja?
Minä saan. Siinä vaiheessa kun opiskelin työttömyysrahalla, sain kolme tonnia.
Mää en oo saanu työttömyyskorvausta kuin max 600€/kk..
Ansiosid.päiväraha on n.60% bruttopalkasta miinus verot.
No ohhoijjaa, ihan reilua taas. Itse töissä 8-16 joka päivä ja käteen peräti 1200 euroa. Miksiköhän edes maksan liiton maksun, jos se tuon 60 % miinus verot kerta on?! Herran jestas, eihän mulle jäisi käteen mitään, enemmän saisin työkkärin kautta :(
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"] No mun ansiosidonnainen työttömyyskorvaus oli hilkun alle 2000€ käteen 3440€ palkasta laskettuna. Eli vastaus on kyllä eikä edes ole vielä kummoinen palkka taustalla. [/quote] Muistat väärin. Mun palkka oli just ton 3440€ ja siitä maksetaan ansiosidonnaista bruttona 1800-1900 euroa kuussa, verot pois ja käteen tulee 1300-1400€. Joka sekin on kyllä paljon. [/quote] Ei. Palkka oli 3440€, ansiosidonnainen brutto 2400€ ja käteen 1980€. Kai mä nyt omat tuloni tiedän? Sen jälkeen jäin sairauspvärahalle mikä oli 1740€ netto, 2200€ brutto
[/quote]
Tuossa on sitten mukana jotain lapsikorotuksia tms. koska minun ansiosidonnainen samoilla spekseillä on pienempi. Minulla ei ole huollettavia, joten mitään muitakaan korotuksia.
[/quote]
1 alaikäinen ja toisaalta lainan korkovähennyksiä. Ehkä ne selittää? Juuri tarkistin vielä uudelleen pankkitililtä.
Tiedän lukuisia ihmisiä ketkä ei mene töihin vaikka töitä olisi tarjolla. Työttömänä kun jää käteen huomattavasti enemmän rahaa kuin töissä käydessä + et vapaa-aikaa mukavasti. No hulluhan tossa tilanteessa töihin menisi. Yrityksissä hirveä työvoimapula kun nykyään ei saa ihmisiä suostumaan töihin millään.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:27"] No mun ansiosidonnainen työttömyyskorvaus oli hilkun alle 2000€ käteen 3440€ palkasta laskettuna. Eli vastaus on kyllä eikä edes ole vielä kummoinen palkka taustalla. [/quote] Muistat väärin. Mun palkka oli just ton 3440€ ja siitä maksetaan ansiosidonnaista bruttona 1800-1900 euroa kuussa, verot pois ja käteen tulee 1300-1400€. Joka sekin on kyllä paljon. [/quote] Ei. Palkka oli 3440€, ansiosidonnainen brutto 2400€ ja käteen 1980€. Kai mä nyt omat tuloni tiedän? Sen jälkeen jäin sairauspvärahalle mikä oli 1740€ netto, 2200€ brutto
[/quote]
Tuossa on sitten mukana jotain lapsikorotuksia tms. koska minun ansiosidonnainen samoilla spekseillä on pienempi. Minulla ei ole huollettavia, joten mitään muitakaan korotuksia.
[/quote]
1 alaikäinen ja toisaalta lainan korkovähennyksiä. Ehkä ne selittää? Juuri tarkistin vielä uudelleen pankkitililtä.
[/quote]
Ei lainan korkovähennykset vaikuta ans.sidonnaiseen, ei edes verotuksen osalta KOSKA työttömyysturvasta menee AINA vähintään 20% veroa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:33"]Tietääköhän moni ettei ole pakko kuulua liittoon vaikka olisi kyseisen liiton kassassa. Mies on inssi ja hän ei kuulu inssiliittoon vaan inssiliiton kassaan ja vuosimaksu taisi olla vain 120e ellei ole nyt noussut. Hän ei tarvitse liiton palveluja eikä lehteä. [/quote] Uskon, että moni on nykypäivänä tietoinen, eikä tahdo maksaa sellaisesta mitä ei tarvitse. Itse haluan kuulua liittoon, aiemmin siitä oli iso turva kun edellinen työnantaja teki mielensä, eikä työehtojen mukaan. Vaikka nyt on eri työnantaja ja liittokin, jos työnantaja alkaa työehdoista purnaamaan jostain syystä joskus, apua on saatavilla.
[/quote]
Yleensä hyvä työsuhdejuristi vapailta markkinoilta on parempi kuin liiton väsynyt juristi.
Jos olet pikeassa ja työnantaja väärässä, saat kulut kotivakuutuksesta ja lopulta vastapuolelta. Mihin siinä liittoa tarvitaan?
[/quote]
Liitot on neuvotelleet palkkani ja kaikki muut tuntuvat edut mitä me kaikki nautimme työtä tehdessämme.
Olisi törkeää olla vapaamatkustaja, maksan mielelläni että he neuvottelevat jatkossakin työväen etuja.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:48"]
[/quote]
Se on se ennen ay-liittoihin liittymään kannustanut tulo, mikä maksetaan kaikkien veroista, mutta siitä nauttii vain ne paremmat työttömät. Nykyään ei tarvi enää kuulua liittoon, mutta muuten toiminta on yhtä epäreilu.
[/quote]
Kyllä ansiosidonnaiseen on oikeuttettuja kaikki työttömiksi jääneet oli sitten " parempia" tai "huonompia", kunhan kuuluu liittoon tai työttömyyskassaan.