Mihin käytät yleensä lomarahasi? Mitäs jos niitä leikataan?
Mietin tässä, että meidän kahden palkansaajan perheessä lomarahat (yli 2000€ nettona) on joka kesä käytetty joka penniä myöten loman viettoon.
Jos lomarahoja leikataan, ei meillä ole varaa käydä huvipuistoissa yms. samaan tyyliin.
Raha on taas pois yrittäjiltä, omaa elintasoamme se ei heikennä.
Onko järkeä?
Kommentit (26)
Pankkitilillä lojuvat. Olisin halunnut vaihtaa vapaiksi, mutta en taaskaan saanut.
Me maksetaan niillä laskuja ja ostetaan tarvittavat isot hankinnat joihin muuten ei ole varaa
Täytyy myöntää, että meillä lomarahat menee oikeastaan täysin ulkomaanmatkailuun. Ollaan huonoja ihmisiä Suomen kannalta, mutta toisaalta matkustelu on mulle ja miehelle henkireikä. Laitetaan matkailuun myös kaikki muukin ylimääräinen raha.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:59"]
Mieluummin mä lomarahasta nipistäisin, kuin ylityö/sunnuntaikorvauksista. Lomaraha kuitenkin on ihan ylimääräistä palkkaa.
[/quote]
Ja lisäksi se menee tasapuolisesti kaikilta.
Yksin kolmen lapsen kanssa eläessäni lomarahat menevät lasten harrastusmaksuihin. Jos en saa lomarahaa, niin en tiedä miten saan rahoitettua heidän harrastuksensa. Luovuin autosta pari vuotta sitten, nukun olohuoneessa ja kaksi lasta jakavat toisen makuuhuoneen ja toinen on tytöllä, olen täysiaikainen töyntekijä (ollut 17 vuotiaasta lähtien) ja matalapalkka alalla. Asun vuokralla ja ainut keino tällä hetkellä jolla pystyn mahdollistamaan maajoukkueleirit(Suomessa) on tehdä tuplavuoroja, jolloin lisistä saan säästettyä. En polta tai juo ja syömme terveellisesti. Hallituksen leikkaukset osuisivat toteutuessaan lapsiini todella lujaa.
Elämiseen. Lomalta palatessa ensimmäinen tili on yleensä niin sanottu nollatili joten tuota lomarahaa tarvitaan. Tiedän että joissakin työehtosopimuksissa täysin erilainen käytäntö mutta näin meillä. Jos leikataan niin sitten lomailuun vähän vähemmän käytettävissä.