UUSI EHDOTUS: LOMARAHAT KAIKILLA PUOLIKSI!!
Kommentit (54)
Kiva, tää eka vaihtoehto ei mua liikuttanut ja nyt pitäis sit lomarahoista antaa puolet.. pitäiskö nyt mennä lakkoon? Itkeä? Voi itku..
Ehdotus on huomattavasti tasapuolisempi, tosin omaisuustuloilla eläviä tämä ei liikuta. Kokonaan toinen asia sitten on, auttaako tämä jotain.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:06"]
Ketä tuo lomarahojen puolittaminen hyödyttää? Ei sillä tavoin saa enempää vientiä aikaiseksi.
[/quote]Ongelma on kulujen nousu ja tuottavuuden lasku. Kyllä tuolla kuluja lasketaan jos ei muuta. Hyvä alku se on sekin.
Ostovoimaa vähentämällä, ei Suomea saada nousuun. Nämä nykyisetkin ehdotukset tulevat toteutuessaan vähentämään reippaasti kotimaista kysyntää.
Mielummin lomarahat puoliksi, kuin pelkkä vuorotyöläisten kurittaminen.
Ei mulla oo muutenkaan lomarahoja, vaan loma-ajan palkka tulee. Käy hyvin.
Lomarahat ei ole lakisääteinen oikeus, joten miten ne otetaan pois?
Täytyy sitten talvella laittaa säästöön se leikattava osuus lomarahoista, että pääsee sen ulkomailla käyttämään.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:32"]
Täytyy sitten talvella laittaa säästöön se leikattava osuus lomarahoista, että pääsee sen ulkomailla käyttämään.
[/quote]
Monet tekee varmaan samoin. Se on pois sitten jostain muusta. Ne rahat tuhlaan sitten ulkomailla mitkä muuten käytettäisiin suomessa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:25"]
Kertokaa nyt miksi joillekin täytyy maksaa ekstraa siitä, että on viikonloppuna töissä?
[/quote]
Ihan siksi että perheenjäsenillä ja kavereilla on vapaata silloin kun sinä olet töissä, ja päin vastoin. Miten sosiaalisen elämän käy kun et voi koskaan osallistua perhepäivällisiin, illanistujaisiin, synttäreihin tai vaikka häihin?
Mielestäni kuitenkin sunnuntaina ja lauantaina pitäisi olla yhtä korkea työaikalisä, molemmathan ovat samalla tavalla yleisiä vapaapäiviä. Nykyinen lauantailisä on liian alhainen, sunnuntailisästä voisin hieman tinkiä JOS samalla nostettaisiin lauantailisää. Kaikkein suurin ongelma on minusta kuitenkin yötyölisä, joka on aivan liian alhainen. Yötyö aiheuttaa niin paljon terveyshaittoja, että 30% ei ole lähellekään oikea korvaus. Oikean suuntainen korvaus voisi olla 100%.
Ei kai kaikilla hoitsuilla, myyjillä jne automaattisesti ole joka viikonloppu töitä? Ja kai sen alalle hakeutuessa tietää nuo työajat?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:12"]
Lomarahat taitavat perheissä mennä kulutukseen ja osa Suomimatkailuun. Niiden puolittaminen tulee näkymään suomalaisten kesäkulutuksessa negatiivisella tavalla. Jos ennen on pidetty hauskaa 1000€:lla niin tulevaisuudessa vain 500€:lla.
[/quote]
Ja lisäthän ei mene perheiden kulutukseen tai matkailuun. Niiden vähentäminen vaan sattumoisin ajaa pienipalkkaiset perheet kelan ja sossun luukulle. Eiköhän kuitenkin mieluummin 500 euron edestä vähemmän lomamatkailua kuin sitä, että sadat perheet siirtyvät yhteiskunnan tuettaviksi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:50"]
Ei kai kaikilla hoitsuilla, myyjillä jne automaattisesti ole joka viikonloppu töitä? Ja kai sen alalle hakeutuessa tietää nuo työajat?
[/quote]
Mihin tää on vastaus? Usko jo, ei meitä vuorotyö potuta, vaan se, että siitä saatavia korvauksia oltiin leikkaamassa.
Sopii, että leikataan koko lomaraha.
Mitä, mitä? Nytkö mennään jo opettajienkin pussille?
Mun puolesta voi myös ottaa vaikka koko lomarahan.. Itse en edes saa sellaista.
En ole ikinä ymmärtänyt, miksi jo palkallisen loman päälle pitäisi maksaa jotain extroja. Toki minulle raha kelpaa, mutta lomarahat ovat meillä menneet kuitenkin ihan peruselämiseen ja/tai asuntolainan lisälyhennyksiin.
Kannatan ehdottomasti mieluummin kuin noita sunnuntaikorvausten leikkauksia.
t. 8-16 arkityöläinen
Miten se edesauttaafirmaa jolla menee muutenkin hyvin ja joka ei ole palkkaani muutenkaan nostanut viiteen vuoteen?
Kertokaa nyt miksi joillekin täytyy maksaa ekstraa siitä, että on viikonloppuna töissä?