Syökö kukaan muu lihahyytelöä kuin 30-60 luvuilla syntyneet?
Olen kyllä nähnyt, että sitä aladoobia kaupassa myydään mutta jääkaapissa tai ruokapöydässä olen kyseiseen tuotteeseen törmännyt vain ikäihmisten luona.
Kommentit (86)
Läskiä ja alatoopia vedettiin ennen metsätöissä kun paljon kyllä kilot karttuneet.
Olen syntynyt 1959 enkä syö lihahyytelöä
'74 syntynyt ja ehkä 2- 4 kertaa vuodessa iskee himo, silloin ostan aladobia ja vetelen kahdessa päivässä sen paketin.
Alatoopi oli lapsena herkkua. Olen syntynyt 1980. Nykyään en moista suuhuni laittaisi. Ajatuskin oksettava.
Tammisen lihahyytelö viipaleet neon parasta... myöskin korianpalvilla on hyvä hyytelö, mutta ei siivutettuna. En koskaan aiemmin ole syönyt, mutta se tammisen oli viipaleina niin ostin kokeeksi ja nykyisin aina kun on saatavilla niin ostan.Tosi hyvä ja raikas.
Sonja kirjoitti:
Ruisleivän päälle hytkyä, litra kirnupiimää kyytipoijaksi
ja siihen vielä syönnin päälle naseva pieru päälle.
Vaihda se ruisleipä johonkin vähemmän rukiiseen ja osta laktoositon juoma niin ei tarvitse piereskellä. Lihahyytelö on hyvää.
Meidän perheessä sitä on syöty aina. Ei usein, mutta muutama pala vuodessa.
Hyvää on.. vaan missä on se punertava versio? Mitäköhän lihaa siinä oli?
Mummo sanoi tytinäksi. Joo söin sitä viimeksi joskus 80-luvulla…ei ole ikävä. Ei se pahaa ole, mutta se ällö koostumus!
Onko 1960-luvulla syntyneet jo ikäihmisiä?😳
Vierailija kirjoitti:
Mummo sanoi tytinäksi. Joo söin sitä viimeksi joskus 80-luvulla…ei ole ikävä. Ei se pahaa ole, mutta se ällö koostumus!
Moni nykyään oudoksuu sitä koostumusta. Rohkeasti kokeilemaan. Hyvää😋
T.1985
1950-luvulla syntynyt äitini tekee aladobia välillä itse. Minäkin olen pitänyt sitä viimeistään 60-luvulla syntyneiden juttuna, vaikka näköjään on monia nuorempiakin jotka tykkäävät. Itse en erityisemmin tykkää juuri sen koostumuksen takia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tyttö 1997 äiti 1964 mummi 1945 kirjoitti:
Mistäköhän juuri tähän aladoopiin tulee helposti listeriaa?
Sehän on tehty pilkotusta jäähdytetystä lihasta, jonka päälle on kaadettu kirkas lihaliemi, johon on sekoitettu liivatetta. Sitten vaan jääkaappiin hyytymään ja sen jälkeen syömään.
Muistuttaa hiukan kylmää karjalanpaistia, ei sen kummempaa.
"Listerioosin suhteen riskielintarvikkeita ovat myös monet sellaisenaan syötävät elintarvikkeet, joilla on pitkä myyntiaika. Esimerkiksi lihahyytelöstä todetaan Suomessa säännöllisesti listeriabakteeria."
Liittynee vain tuohon pitkään myyntiaikaan, listeriaa voi olla käytännössä melkein missä vaan, mutta ei vaarallisina pitoisuuksina.
Alatoopi kuuluu ehdottomasti joulupöytään ja omia suosikkejani jouluna.
-88
80-luvulla sitä oli kauppahallissa. Samoin ydinluita lihalla jotka keitettiin ja ydintä piti imeä lopuksi. Oli myös eläviä rapuja altaissa joissa virtasi vettä. Ja lihaa roikkui myös katosta kojussa, ellen väärin muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää on ja huvittavaa siinä on, että nuoret pitää sitä rasvaisena. Rasvaa muutama prossa, ja sitten juusto ole muka rasvaista.
Just olin kirjoittamassa samaa, että on rasvaista. Eikö tosiaan olekaan?
Ei oikeestan ole. Siinä on melko rasvatonta possunlihaa ja sitten se keitinliemi, joka hyytelöidään. Tavallaan kun ylikypsää nyhtöpossua jonka keitinliemi on hyytynyt. Ja ei vaan rasvasta (on sitäkin vähän tietty) vaan se ihan hyydytetään.
Korpelan lihahyytelö on parasta. Olen 35v ja minulla on 14v tytär joka myös tykkää siitä.
klimppi soppa eli tytinässä keitetyt vehnä pallerot olivat meidän koulun herkku ruokia aina loppuivat kesken. viher ap aivan pihalla onko koskaan edes maistanutkaan. luulis tulevan kylmä kun kadulla istuskelee pelkällä porkkanalla.