Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä ehdoilla uskaltaisit jättäytyä työelämästä pois miehen tulojen varaan?

Vierailija
29.03.2022 |

Minulla on hyvä työ, mutta jos jätän sen nyt, paluuta ei enää ole. Olen 53v it-alalla.
Olen ollut miesystäväni kanssa yhdessä viitisen vuotta, ei olla naimisissa. Hänellä on bisnekset nyt siinä mallissa, että aikoo lopettaa työnteon, omaisuutta muutama miljoona. Minä en ole koko aikana joutunut maksamaan asumisesta tms, vaan omat tulot melkein kaikki säästöön, ja oma asuntoni on vuokrattuna.
Miehen rahoilla voimme hyvinkin elää mukavaa elämää, emme tuhlaile mitenkään erityisesti, mutta mietityttää, jos suhde jostain syystä loppuu, mikä on taloudellinen tilanteeni sitten, jos en ole enää töissä.
Mutta jos jatkan töissä, matkustelut pitkän kaavan mukaan ei sitten onnistu.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naimisiin ilman avioehtoa, niin siinä on ratkaisu.

En kyllä tuommoista voisi/halua vaatia =O

Sekin olisi jo paljon, jos lesken oikeudella voisin jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Kaikki omaisuus kuuluu miehen jälkeen hänen lapsilleen.

Mutta siis ei olla edes puhuttu naimisiinmenosta.

Ap

Testamentilla asumisoikeus on hyvin helppo turvata.

Rintaperillisten oikeus lakiosaan menee avolesken testamentin nojalla saamien oikeuksien edelle. Jos avopari olisi naimisissa, menisi lesken hallintaoikeus lasten lakiosan edelle. Näin ollen avioliitossa lesken asema on hallintaoikeuden osalta turvatumpi avolesken asema.

Toki turvatumpi, koska se on automaatio, mutta testamentilla asumisoikeuden varmistaminen on todella pitävä, ei se liity lakiosaan, koska kyse ei ole omistuksesta.

Vierailija
42/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, en kyllä miettis. Sulla on säästöjä ja asunto. Annat ssästöjen olla, plus saat ansioisidonnaista päivärahaa.

Joten varmaa ihan hyvin pärjäät vaikka tulis ero. Ja ei noin voi elää. 

Ei kyllä olis sitten tarkoitus töitä hakea tai joutua minnekään työnhakukursseille, eli ihan nollatuloille jäisin. Eri asia, jos tulis yt:t ja sitä kautta potkut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ehdolla että mies maksaisi minulle eläkettä jollekin säästötilille/rahastoon, saman verran kuin saisin töissä ollessa ja menisimme naimisiin. Muuten jatkaisin töissä ja mies saisi yksinään lomailla niin paljon kuin haluaa :)

Eläkekertymä on niin pieni, että missään tapauksessa kannata niin pientä summaa sopia.

Vierailija
44/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäisi tulottomaksi jonkun muutaman vuoden seurustelusuhteen varaan. Nipinnapin silloin, jos olisimme olleet pitkään naimisissa ilman avioehtoa ja minulla olisi riittävästi omaa omaisuutta.

Vierailija
45/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin olisi jo paljon, jos lesken oikeudella voisin jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Kaikki omaisuus kuuluu miehen jälkeen hänen lapsilleen.

Ap

Mielenkiintoista, että naimisiinmenosta ei ole edes puhuttu, vaikka samaan aikaan suunnitelmissa noinkin radikaali ripustautuminen toisen varaan. Mahtaako mies olla yhtä vakavissaan liikenteessä?

Vierailija
46/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessasi ainakin pyrkisin säästämään tai sijoittamaan johonkin sen verran omia säästöjä, että selviäisi jos ero tulee. Onhan se romanttista ajatella, että suhde kestää hautaan asti mutta nykymaailmassa etenkin meidän naisten on hyvä pysyä realistisena rahan suhteen. Tietysti olisin ja olen miehelleni kiitollinen taloudellisesta tuesta itsekin mutta silti on oma hätävara olemassa aina. Toki olen nuorempi ja ensimmäisessä pariauhteessa, eikä mieheni ole luokkaa miljonääri joten tilanne eri siinä mielessä. Olin työttömänä pitkän osan parisuhdettamme ja silti meillä on aina ollut omat rahat - kokonaan ns elätettäväksi en alkaisi ilman lapsia ja avioliittoa. Ei se ole enää oikein nykypäivää, ainakaan suurimmalle osalle. Mutta iässäsi voisin ehkä uskaltaa eritavalla ottaa riskejä 😅 Jos olet tähän asti ollut työelämässä, niin ehkä voi jo ajatella varhaista eläköitymistä kun tilanteesi sen sallii. Silti, pistäisin pikkuisen sukanvarteen.

Vierailija
47/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mielenkiintoista, että naimisiinmenosta ei ole edes puhuttu, vaikka samaan aikaan suunnitelmissa noinkin radikaali ripustautuminen toisen varaan. Mahtaako mies olla yhtä vakavissaan liikenteessä?

En tunne ap:n tilannetta, mutta näissä uusissa suhteissa kannattaa aina muistaa myös lasten edut. En ap:n tapauksessa jäisi pois töistä ja taas ap:n miehenä en olisi siirtämässä mahdollista perintöä uudelle kumppanille lasteni sijaan. 

Vierailija
48/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, yrittäisin ensin saada neuvoteltua työni etätyöksi jos työ on sellainen että se olisi mahdollista.

Jos tämä ei onnistuisi, alkaisin seuraavaksi puhumaan miehen kanssa, selittäisin tilanteen hänelle suoralla puheella ja pyytäisin häntä arvioimaan asiaa sinun näkökulmastasi. Eli joko naimisiin ilman avioehtoa, tai sitten puoliso turvaa eläkepäiväsi eron varalle jollain muulla järjestelyllä, josta pitää saada mustaa valkoiselle jotta et tosipaikan tullen putoa tyhjän päälle.

Tämä keskustelu on pakko käydä, jos yhteinen unelmanne on matkustella pitkän kaavan mukaan yhdessä. Muussa tapauksessa keksitte toisen järjestelyn tai tarvittaessa pistätte lusikat jakoon jos ei sopua löydy.

Vierailija
49/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään, viihdyn työssäni ja työyhteisökin on tärkeä. Voisin ehkä ajatella tekeväni vain 50% virkaa mutta kokonaan pois en jäisi. Toimeentulo ja tuleva eläkekertymä olisivat asioita jotka pitäisi miettiä ja sopia tarkkaan, samoin se jos jompi kumpi sairastuu tai kuolee, haluan ehdottomasti olla taloudellisesti riippumaton.

Vierailija
50/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää keskinänen elatussopimus avioeron varalle. Jaa ,  jos ei ole  lapsia,  eikä ole vihitty, niin ei  sinulla ole tuossa liitossa  testamntin, eikä mitään eron turvaa.   Ehkä aika  turvaton asetelma  lähteä matkustelemaan muutamaksi  vuodeksi. Itse kyllä  lähtisin   enkä pelkäisi . Olen ollut  kotonakin  lasten kanssa.  Ei tulevasta elämästä  kukaan tiedä. En  olisi  tuossa iässä vihkimättä  noin kauan. Mulla on kyllä  parempi ammatti, että aina on työtä.Ehkä  kymmenen vuoden  kuluttua itsekin haluat  erota  jo. Jäähän sinulle  omaishoitajan paikka. Meihet alkaa sairastaa  jo  70 vuotiaina. Voisko  hän maksaa sopimuksesta sulle  jotain piian palkkaa, olisko se ratkaisu.

Vierailija
51/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin juuri työeläkeotteeni. Jos jäisin pois töistä nyt, tuleva eläkkeeni olisi 1600e/kk.

Jos taas olisin töissä 67v asti, saisin eläkettä 2800e/kk. Aika suuri ero, jos suhde loppuu syystä tai toisesta.

Mutta koska asiaa ei tarvi päättää nyt, jatkan toistaiseksi normaalisti töissä.

Ja onhan jotain perintöäkin mahdollisesti tulossa.

Ap.

Vierailija
52/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä  oikeasti pankissa tiedetää miten pienet   ovat naisten eläkkeet keskimäärin.Ei kannata paljon huudella eläke , eläke.   Kun suurin osa saa just edes  saman kuin  ei ikinä työssä käyneet   koitiäiit.  Noin   1050 e / kk.  kuin kansaneläke, ja siihen tulis  asumistuki  ja lisäosa. Jos sairastaa  sossu maksaa  vuokralla asujan   menot ja lääkkeet ja  sairaalalaskut.Sinä nyt olet  jotenkin lukkiutunut   tuohon mieheen. Kun saat katon,   perun amuussin,  ja matkoja.  Itse et mitään  isompaa  voi  edes päättää. Ehkä menisin  kotiin jos  en pääsis vihille   edes 7 ,   vuoteen.   On minun töissä  noita ollut ja sitten  on  surutta  heitetty pellolle,  vaikka   avioliittoa oli  luvattu.

Vierailija
53/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäisi pois työelämästä. Säästäisin edelleenkin ja jos haluaisin matkustella välillä niin ottaisin palkatonta tai muuta vapaata hetkeksi.

Vierailija
54/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä ripustautumista se nyt on, jos yhdessä eletään eläkepäiviä? Ja avioliitossako ”ripustautuminen olisi ok? Miksi edes liität (avio)liiton rahaan?

Vierailija
55/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teille olisi riittävä määrä säästöjä velattoman asunnon lisäksi?

Vierailija
56/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kerran sitä vaan eletään, lähtisin miehen mukaan. Huomista päivää voi miettiä sitten huomenna.

Vierailija
57/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka miljonäärimies muka suostuisi naimisiin ilman avioehtoa? Ei kukaan vaikka millasen insta-missin saisi.

Vierailija
58/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut työelämässä viiteentoista vuoteen, joten tuohan kuulostaisi hyvältä elellä miehen rahoilla.

Eli ei mitään ehtoja. Oman asunnon voisin pistää lihoiksi ja sijoittaa. Se riittäisi.

Vierailija
59/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka miljonäärimies muka suostuisi naimisiin ilman avioehtoa? Ei kukaan vaikka millasen insta-missin saisi.

Sellainen, jonka miehestä avioehto on nolo. Se olisi osoitus, että rakkautta epäillään. Se ei käy laatuun. Rakkauden pitää olla 100 % varmaa.

Vierailija
60/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on lupaus olla yhdessä loppuelämän. Ei kannata mennä naimisiin, jos epäilee. Joskus voidaan olla pitkiä aikoja erossa, mutta sitten palataan taas takaisin.

En ole ikinä seurustellut. Jos joskus pääsen naimisiin, en eroa ikinä.

N42