Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä ehdoilla uskaltaisit jättäytyä työelämästä pois miehen tulojen varaan?

Vierailija
29.03.2022 |

Minulla on hyvä työ, mutta jos jätän sen nyt, paluuta ei enää ole. Olen 53v it-alalla.
Olen ollut miesystäväni kanssa yhdessä viitisen vuotta, ei olla naimisissa. Hänellä on bisnekset nyt siinä mallissa, että aikoo lopettaa työnteon, omaisuutta muutama miljoona. Minä en ole koko aikana joutunut maksamaan asumisesta tms, vaan omat tulot melkein kaikki säästöön, ja oma asuntoni on vuokrattuna.
Miehen rahoilla voimme hyvinkin elää mukavaa elämää, emme tuhlaile mitenkään erityisesti, mutta mietityttää, jos suhde jostain syystä loppuu, mikä on taloudellinen tilanteeni sitten, jos en ole enää töissä.
Mutta jos jatkan töissä, matkustelut pitkän kaavan mukaan ei sitten onnistu.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin kotiin 10 vuotta sitten. Mulla on sijoitusasuntoja ja salkku, mieheni firma maksaa mulle eläketilille kaksi kertaa vuodessa tietyn summan. Sinuna en miettisi hetkeäkään.

Vierailija
22/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdot jolla voisin harkita:

- avioliitto ilman avioehtoa/kohtuullisella avioehdolla

- omia sijoituksia ja säästöjä niin paljon että en olisi pakotettu olemaan suhteessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvaa tilanteesi, tavalla tai toisella. Elämä on arvaamatonta.

No niin on, mutta se on ihan yhtä arvaamatonta vaikka sen jättäisi elämättä.

Vierailija
24/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naimisiin ilman avioehtoa, niin siinä on ratkaisu.

En kyllä tuommoista voisi/halua vaatia =O

Sekin olisi jo paljon, jos lesken oikeudella voisin jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Kaikki omaisuus kuuluu miehen jälkeen hänen lapsilleen.

Mutta siis ei olla edes puhuttu naimisiinmenosta.

Ap

Hyvä että mietit. Jos nyt se ikävin sattuisi ja miehesi kuolisi niin miten helpolla työllistyisit?

Tuleva eläkkeesi? Meidän suvussa naiset elävät vähintään 10 vuotta miehiään pitempää.

Olisiko mahdollista säästää sulle rahaa millä sitten eläisit jos jotain odottamatonta tapahtuisi?? Ero, sairautta, kuolema?

Vierailija
25/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdot jolla voisin harkita:

- avioliitto ilman avioehtoa/kohtuullisella avioehdolla

- omia sijoituksia ja säästöjä niin paljon että en olisi pakotettu olemaan suhteessa

Voi hyvän tähen taas. Rahan vuoksi pakotettu suhteeseen? Kannattaa sit elää yksin, jos nuo on motiivit suhteelle.

Vierailija
26/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin olisi jo paljon, jos lesken oikeudella voisin jäädä asumaan yhteiseen kotiin. Kaikki omaisuus kuuluu miehen jälkeen hänen lapsilleen.

Ap

Testamentilla asumisoikeus on hyvin helppo turvata.

Vierailija
27/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse kysyit. Tuo olisi minullekin tasan ainoa eli siis olisi oikeasti joku turva. Naimisiin ilman avioehtoa ja myös varmistus testamentista. Muuten jatkaisin kyllä töitäni. Älä ole tyhmä, muuten tulet katumaan. Jo se kertoo paljon, jos ette ole edes puhuneet naimisiinmenosta. 

Vierailija
28/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin kotiin 10 vuotta sitten. Mulla on sijoitusasuntoja ja salkku, mieheni firma maksaa mulle eläketilille kaksi kertaa vuodessa tietyn summan. Sinuna en miettisi hetkeäkään.

Sinulla ja apeella on täysin eri tilanne. Eipä sekoteta omenoita ja päärynöitä.

Vierailija
29/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Testamentilla asumisoikeus on hyvin helppo turvata.

Rintaperillisten oikeus lakiosaan menee avolesken testamentin nojalla saamien oikeuksien edelle. Jos avopari olisi naimisissa, menisi lesken hallintaoikeus lasten lakiosan edelle. Näin ollen avioliitossa lesken asema on hallintaoikeuden osalta turvatumpi avolesken asema.

Vierailija
30/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on avoliittolain mukaan jo nyt oikeus hänen omaisuuteensa erotilanteessa, että tietysti ihan oma asiasi. Itselläni ei kestäisi alkaa pillun varassa eläväksi leipäsudeksi, niin kuin äitini asian minulle aikoinaan opetti naisista jotka elävät miehen rahoilla.

Vierailija
31/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ja apeella on täysin eri tilanne. Eipä sekoteta omenoita ja päärynöitä.

Miten niin? Aplla on säästöjä ja mikään ei estä sopia rahoista nyt. Kaksi sijoitusasuntoa olen hankkinut kotona ollessani, salkku kertynyt sinä aikana tosi kivasti.

Vierailija
32/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on avoliittolain mukaan jo nyt oikeus hänen omaisuuteensa erotilanteessa, että tietysti ihan oma asiasi. Itselläni ei kestäisi alkaa pillun varassa eläväksi leipäsudeksi, niin kuin äitini asian minulle aikoinaan opetti naisista jotka elävät miehen rahoilla.

No ei ole.

Vierailija
33/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites vaikuttaa eläkkeeseen? Eikö nuo viimeiset vuodet ennen eläkeikää kartuta eniten eläkettä. Nyt voi olla ihan ok jättäytyä töistä pois mutta mites jos seitsemänkymmpisenä on ero tullut ja sairastuu? Hyvä että on omia säästöjä mutta eläkkeen suuruuskin kanttaa ottaa huomioon.

Vierailija
34/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on avoliittolain mukaan jo nyt oikeus hänen omaisuuteensa erotilanteessa, että tietysti ihan oma asiasi. Itselläni ei kestäisi alkaa pillun varassa eläväksi leipäsudeksi, niin kuin äitini asian minulle aikoinaan opetti naisista jotka elävät miehen rahoilla

Höpöhöpö. Avoerossa ei tehdä ositusta ja hyvityksen maksaminen edellyttäisi, että ap olisi tehnyt esimerkiksi palkatonta työtä miehen yrityksessä ja tehnyt sitä merkittävän paljon. Se, että toinen vaurastuu omalla työllään tai säästöillään tai sijoituksillaan avoliiton aikana, ei todellakaan ole hyvityksen peruste.

Vierailija
35/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyösopimus? Itselläni on ollut etätyösopimus vuodesta 2014 ja olen tehnyt työtäni milloin missäkin maassa sekä mökillä Suomessa.

Tää on hyvä vaihtoehto nyt alkuun. Ensi talvena voitais olla 3kk Espanjassa ja tekisin työt siellä etänä.

Ap.

Vierailija
36/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ehdolla että mies maksaisi minulle eläkettä jollekin säästötilille/rahastoon, saman verran kuin saisin töissä ollessa ja menisimme naimisiin. Muuten jatkaisin töissä ja mies saisi yksinään lomailla niin paljon kuin haluaa :)

Vierailija
37/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö jäämään esim vuorotteluvapaalle, tai tekemään osa-aikaisesti töitä? Tai onnistuuko etätyöt ulkomailta käsin? Jos haluatte vaikka tehdä kuukauden reissun jonnekin, voitko ottaa ihan vain palkatonta vapaata?

Mikä miehen kanta on raha-asioihin sinun kannaltasi?

Vierailija
38/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harkitsisin tuossa tilanteessa oman uran heittämistä menemään ainoastaan siinä tapauksessa, että tulevaisuus on taattu avioliitolla ilman avioehtoa. Kaikki muu olisi minusta todella naiivia. Humputtelu miljonäärin siivellä voi olla kivaa juuri nyt, mutta mikään ei takaa, ettei muutaman vuoden sisään tule ryppy rakkauteen, ja sepä onkin sitten kiva olla karvan verran alle kuusikymppisenä naisena uudelleen töitä hakemassa. 

Vierailija
39/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites vaikuttaa eläkkeeseen? Eikö nuo viimeiset vuodet ennen eläkeikää kartuta eniten eläkettä. Nyt voi olla ihan ok jättäytyä töistä pois mutta mites jos seitsemänkymmpisenä on ero tullut ja sairastuu? Hyvä että on omia säästöjä mutta eläkkeen suuruuskin kanttaa ottaa huomioon.

15 vuuoden eläkekertymä jää pois.

Mutta toisaalta 15 vuotta lisää aikaa harrastaa, matkustaa, hoitaa lapsenlapsia, jne kun vielä on terve.

Vierailija
40/64 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en kyllä miettis. Sulla on säästöjä ja asunto. Annat ssästöjen olla, plus saat ansioisidonnaista päivärahaa.

Joten varmaa ihan hyvin pärjäät vaikka tulis ero. Ja ei noin voi elää.