Työurani on pilalla, ahdistaa
Valmistuin melkein 2 vuotta sitten amkista, mutta en saa alani töitä (luonnonvara). Sain kyllä 4 kk pätkän omalta alalta, mutta sekin oli 300 km päässä kotoa (en haluaisi muuttaa, asun yhdessä top 10 isoimmassa kaupungissa). Muuten olen tehnyt harvakseltaan keikkaa kaupassa. Olen kyllä ihan tykännyt siitä, mutta vakituista työtä ei ole ainakaan minulle tarjolla.
Ahdistaa oma epäonnistuminen. Kukaan ei vain halua minua, kun ei ole monen vuoden työkokemusta. Pääsen 8/10 kerrasta haastatteluun, mutta siihen se jää. Onko mitään ehdotusta mitä voisin tehdä tässä tilanteessa?
Kommentit (33)
Eikös tuo luonnonvara-ala ole sellainen, että yrittäjyys on melkein pakko. Senkun alat mehiläisfarmilaiseksi.
Ota tuo työpätkä vastaan, jos tarjous on vielä voimassa. Jos olet sen jo hylännyt, olet itse pilannut oman työurasi. Voit hyvinkin vielä päätyä sitä kautta omaan kotikaupunkiin töihin.
Mitä alaa opiskelit? (mietin vain, että voisin auttaa enemmän, kun ei tunnistamisvaaraa ole, jos et kerro paikkakuntaa missä opiskelit ja silloinkin aika mahdotonta :D) MIetin vaan, että voisitko käydä alasi maisterin/ylemmän amk tai sitten lisäksi erikoisammattitutkinnon?
No onpas vihaista jauhamista liikkeellä.
Katso omaa elämääsi ja sen realiteetteja, ja jätä tämän ketjun vittuilut välistä.
Alan vaihto tai pikemminkin täydentävät opinnot voi hyvinkin olla yksi ratkaisu. Onko jotain sellaista alaa, jossa voisit hyödyntää luonnonvara-alan pohjaa, ja pienelle päivityksellä saada paremmin töitä?
Sekin mahdollisuus kannattaa kartoittaa. Yleensä AMK-tutkinnosta on hyvin hyväksiluettavaa, joten saat varmasti tutkinnon nopeastikin valmiiksi, jos hyvin käy, etkä opiskele jotain sellaista, jossa ei juuri yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö aio ottaa sitä keikkaa vastaan? Jos et, niin siinä menee pytystä alas loistava tilaisuus saada sitä oman alan kokemusta, verkostoja ym.
4 kk on tosi lyhyt aika ja asuntolainat aina jotenkin järjestyy.
Mitä se mihinkään vaikuttaa, että asut isossa kaupungissa? Helpompi kai siellä on ratkaista esim. asunnon suhteen.. tosin en tiedä, jos vuokralla asut, miten vuokranantaja suhtautuu jälleenvuokraukseen, mut monille se käy. Kannattaa selvittää.
En näköjään osannut kirjoittaa selkeästi. Otin siis tuon paikan jo vastaan ja olin siellä töissä aiemmin. Työ oli projektiluonteinen.
Ja juu, eihän tämä minun työura oikein ole saanut edes alkaa, tiedän. Miksi pitää kivittää?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo luonnonvara-ala ole sellainen, että yrittäjyys on melkein pakko. Senkun alat mehiläisfarmilaiseksi.
Ei ole. Se ei ole maatalouskoulutusta.
Lue toinen ammatti ennenkuin on liian myöhäistä,Vaihtoehtoisesti kokeile saada töitä Norjasta .Siellä hyvät työsopimukset ja palkat tuplat verrattuna naapurimaihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm..mehiläistarhaaja ei ole kyllä maataloutta😅
Minua ahdistaa kaikkien avustusten haku ja se että pitäisi tehdä toisena ammattinaan avustuksiin perehtymistä tai muuten jää jokin hakematta ja järjestelmän porsaanreiätkin hyödyntämättä!
Järjestelmämme ei maksa tarpeeksi palkkaa suorittavan työn tekijöille. Monelle kuuluisi toimeentulotuki, mutta eivät osaa tai jaksa sitä hakea, kun työ vie mehut. Palkka ei riitä kunnolliseen elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvara-ala – Työtä maaseudun hyväksi! - Savonia AMK
Jaaha. No mitäs tämä sitten on? :)
Joo hei. Minäkin opiskelin metsätyökoneen kuljettajaksi ja nyt mun työura sakkaa kun täällä Töölössä ei ole yhtään savottaa talon ulko-oven edessä.
Olisin valmis joustaan jos töitä olis edes jonkun metroaseman rullaportaiden yläpäässä mut kukaan ei suostu palkkaan mua.
Töitä kuulemma löytyisi mut ne hullut vaati että mun pitäis muuttaa jonnekin 300km päähän pöndelke missä on metsiäkin. Siis tajuuttekste että mun pitäis muka muuttaa koulutusta vastaavan työn perässä sinne missä sitä on.
En tasan suostu. Yhteiskunta maksoi mulle ilmaisen koulutuksen niin nyt on yhteiskunnan vastuulla järjestää mulle töitä sillä missä mä haluan asua!
No vaihtoehdot ovat kirota, kun ei alan työpaikkoja löydy kotikaupungista, muuttaa töiden perässä tai vaihtaa alaa... Et sinä työuraasi ole pilannut, nyt on 35:n vuoden sijasta vain 33 vuotta aikaa.
Se on sit valinnan paikka. Muutatko vai luovutatko?
Muuttoon saa sit liikkuvuusavustusta. Muista hakea se!