Oikeasti pienikulutuksinen auto maavaralla. Onko mahdoton yhdistelmä?
Auto täytyisi vaihtaa. Suomen tiet on niin huonossa kunnossa että nykyisellä Passatilla pohja raapii tietä joten siinä on liian pieni maavara.
Ei ole väliä onko kyseessä pikkukirppu, farkku tai maasturi, kunhan siinä on mieluusti "perus autoa" enemmän maavaraa 👍
Niin ja se kulutus, jotain max 5 litran luokkaa satasella maantiekulutuksessa.
Ehdotuksia otetaan vastaan ☺️
Kommentit (49)
Minäkin suosittelen Yaris Crossia. Se on siis hybridi, vähäkulutuksinen ja järkevä. Ei niin kaunis, mutta huippukätevä ja taloudellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korota passattia korkeammilla jousilla ja renkailla.
Autolla on jo ajettu 400 tuhatta ja on diesel niin voisin päivittää sen pienikulutukseen bensaan, joten sitä en tee.
Ap
Normaalia korkeampi maavara, bensiini ja kulutus maantiellä alle 5l/100km. Taitaa olla tekemätön paikka. Toki valmistajat ilmoittaa matalia lukuja maantielle, mutta jos oikeasti haluaa alle 5l maantiekulutuksen korkealla maavaralla bensa-autoon niin ei taida löytyä.
Tiedän että mulla on aika "vaativa" yhtälö. Mutta olen valmis maksamaan siitä itse autosta (eilen jopa osta uutta) jos se on bensakoneella ja maavaralla. Ja ymmärrän että autonvalmistajan kuluttaa 5litraa satasella on optimistinen, todellisuus on lähempänä varmasti 6 litraa. Mutta verrattuna nykyiseen autoon joka paperilla kuittaa 6,5litraa sadalla (todellisuus 7-8 riippuu miten ajaa) niin on jo paljon parempi vaihtoehto.
Ap
Osta sähköauto.
Tämä ei ole vaihtoehto. Mulla on omaa ajoa töihin ja töissä välillä 300km, missä välissä mä muka sitä autoa lataan? Vai onko mulla toinen kotona johdon päässä?
Ap
Hetkisen ihmettelin että miksi maaoravalla pitäisi olla auto, pienikulutuksinen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ford Fiesta Active: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-korotettu-kokemus-ford-fiest…
Tai sitten Focus Active, astetta isompi mutta myös kulutukseltaan.
1.0 ecoboostista on kokemusta Focuksesta ja vie kesällä selvästi alle 5 litraa manuaalisena, jos vaan kuski osaa hommansa.
Lisäys: kesä = lämpötila yli 5 astetta. Kevät, kesä, syksy. Talvella kulutus nousee 6-7 litran tuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin suosittelen Yaris Crossia. Se on siis hybridi, vähäkulutuksinen ja järkevä. Ei niin kaunis, mutta huippukätevä ja taloudellinen.
Mulla ei ole omaa kokemusta hyprideistä, mut jos nyt tuon teoriassa ostaisin, onko toi kulutus laskettu pelkälle bensalle? Olen ymmärtänyt et hypridit saattaa jopa viedä enemmän bensaa kun pelkät bensakoneet
Ap
Assburger kirjoitti:
Kyllä se 5 litraa bensa-autolla on hankala saavuttaa käytännössä.
Mazda 3 SkyactivX moottorilla vie käytännössäkin 5l/100km eli sama kuin luvattu wltp kulutus.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-mazda-3n-ihmemoottori-sai-li…
186hv eikä edes pienimmästä päästä tuo auto.
Tuota samaa saa korotettuna CX-30 versiona ja kulutus silloin 5,6. Tuohon voi varmaan luottaa käytännössäkin kun kerran kolmosen kohdallakin luvattu toteutuu.
Mazdan moottorit taitaa olla vähiten kuluttavia ei-hybridejä. Itselataavalla varmaan saisi alemmas, ladattavalla taas on se toimintamatkaahdistus.
Mitsu Outlander PHEV
Kulutus:
Kaupunki: 0.0 l/100km
Maantie: 0.0 l/100km
Yhdistetty: 2.0 l/100km
CO2-päästöt: 46 g/km
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korota passattia korkeammilla jousilla ja renkailla.
Autolla on jo ajettu 400 tuhatta ja on diesel niin voisin päivittää sen pienikulutukseen bensaan, joten sitä en tee.
Ap
Normaalia korkeampi maavara, bensiini ja kulutus maantiellä alle 5l/100km. Taitaa olla tekemätön paikka. Toki valmistajat ilmoittaa matalia lukuja maantielle, mutta jos oikeasti haluaa alle 5l maantiekulutuksen korkealla maavaralla bensa-autoon niin ei taida löytyä.
Tiedän että mulla on aika "vaativa" yhtälö. Mutta olen valmis maksamaan siitä itse autosta (eilen jopa osta uutta) jos se on bensakoneella ja maavaralla. Ja ymmärrän että autonvalmistajan kuluttaa 5litraa satasella on optimistinen, todellisuus on lähempänä varmasti 6 litraa. Mutta verrattuna nykyiseen autoon joka paperilla kuittaa 6,5litraa sadalla (todellisuus 7-8 riippuu miten ajaa) niin on jo paljon parempi vaihtoehto.
Ap
Osta sähköauto.
Patterileluilla ei tee mitään, 10 vupotiaana hävinnyt 25% akkukapasiteetista, talvella toimintamatkat puolittuu, Oulun pohjoispuolella ei löydy suurteholatausta, enemmän ja kalliimpia vikoja bensaan verrattuna jne jne.
Ovat vielä niin lastenkengissä että tekee itselleen karhunpalveluksen ostamalla patterilelun.
Fordin 1.0 ecoboosti vie ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella selvästi alle 5 litraa sadalla, jos ajo on maltillista ja pääosin maanteillä 60-100km/h. Toki jos tykittää 120-motareita, ajaa Helsingin ruuhkassa ja alla on automaatti, niin sitten tuo kulutus jää haaveeksi.
Dacia Duster kulkee Rellun TCe 125 bensakoneella 6,5 litran kulutuksella maantiellä, kun nopeus on 80-90. Kulutuksen saa pompsahtamaan 10 litraan/100km kun laittaa kulkemaan 130 km/h. Tästä jo 6 vuoden kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Mites Nissan Qashqai?
Tämä on käytännössä Dacia Dusterin sisarauto, ainakin tekniikaltaan. Nissan-Renault.
Dacia moottoriviat voit lukea ulkomaiden Qashqai foorumilta.
T: Dusterin omistaja.
Ei sellaista autoa ole keksittykkään joka kestää satasessa kuoppaan ajon. Kaikki romuuntuu. Maastoautoilla ajetaan hiljaa maastossa. Ei se maavara mitään auta. Joku monstertruck traktorin renkailla.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista autoa ole
keksittykkään joka kestää satasessa kuoppaan ajon. Kaikki romuuntuu. Maastoautoilla ajetaan hiljaa maastossa. Ei se maavara mitään auta. Joku monstertruck traktorin renkailla.
En ole satasen vauhtia kuoppaan ajamassa. Mutta esim nykyisessä autossa pohja raapii jo hidastustöyssystä niin parempi maavara täytyy olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista autoa ole keksittykkään joka kestää satasessa kuoppaan ajon. Kaikki romuuntuu. Maastoautoilla ajetaan hiljaa maastossa. Ei se maavara mitään auta. Joku monstertruck traktorin renkailla.
Rengas on paras jousitus. Ilmakumirengas keksittiin ekana polkupyörään. Keksijän lapsilla tuli pää kipeäksi tärinästä, kun oli puu/teräsvanne rengas. Pyörä sinänsä kesti täryytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Mitsu Outlander PHEV
Kulutus:
Kaupunki: 0.0 l/100km
Maantie: 0.0 l/100km
Yhdistetty: 2.0 l/100kmCO2-päästöt: 46 g/km
Mitsubishi OUTLANDER PHEV tarjoaa uniikkia hybriditeknologiaa. Autossa on kaksi sähkömoottoria, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla, joiden ansiosta auto on aina nelivetoinen. Kaupungissa auto etenee sähkömoottoreiden avulla, vaikka ajoakusto olisi tyhjä. Auton keskikulutus on vain 2,0 litraa ja CO2-päästöt 46 grammaa kilometrillä.
Mitsubishi OUTLANDER PHEV:ssä ei ole vaihdelaatikkoa. Auton Atkinssonin työkierrolla toteutettu polttomoottori toimii hiljaisesti ja saumattomasti hybridijärjestelmän kanssa ja käynnistyy tarvittaessa lataamaan akustoa. Maantienopeuksissa polttomoottori kytkeytyy tietyillä optimeilla kierrosluvuilla etuakseliin, mutta silloinkin osa vedosta tulee sähkömoottorista taka-akselille.
Ap haluaa bensakoneita (tai diesel ihan alum perusteella) mutta ei todellakaan ole kysynyt sähköautojen perään. Silti niitä tarjotaan 🤦
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Hyundai Tucson ja se kuluttaa 6,5 litraa satasella.
Bensaa vai dieseliä? Jos on diesel, niin ei ole kovin pieni kulutus.
Mulla on kolmelitrainen diesel automaattivaihteistolla ja jatkuvalla nelivedolla ja sekin menee maantiellä alle 6,4 litralla jos oikein nätisti ajaa.
Oikein pieni kulutus ja iso maavara on aika vaikea yhdistelmä.
Mulla on kyllä myös 90-luvun pikkubensa-auto, jossa kulutus on maantiellä 5litran luokkaa ja maavara on kyllä korkeampi kuin suurimmassa osassa nykyautoja, mutta ei se mikään maastoauto silti ole. Leimauksen kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta osalla tuonikäisistä on jo isojakin vikoja...
Osta sähköauto.