Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yksikerroksinen omakotitalo järkevämpi valinta kuin monikerroksinen?

Vierailija
28.03.2022 |

Miten on?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhuuteen asti aikoo asua, niin yksikerroksinen.

Vierailija
2/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon harjakatto on tärkeämpää kuin kerrosten määrä. Mulla on 1,5 kerroksinen oikealla kellarilla eli 50-luvun talo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu neliöistä ja siitä mistä tykkää. Jos tykkää vanhoista tai isoista taloista niin kaksi- tai kolmikerroksinen on hyvä valinta. Jos tyydyt moderniin tai pienempään taloon niin yksikerroksinen on parempi.

Vierailija
4/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina yksikerroksisen kannalta. Ostettiin kuitenkin 2-kerroksinen eikä kaduta. Asutaan vielä kahdestaan, joten yläkerta toistaiseksi tyhjä, siellä mahtuu urheilemaan, askartelemaan/leikkaamaan verhokankaat ja ennenkaikkea siivoamiseksi riittää pölyjen kuivapyyhkiminen, kun ei kivet ja neulaset sinne asti kiipeä. Ja toisaalta kun lapsia siunaantuu, saavat he siitä yläkerrasta oman valtakunnan ja alakerta pysyy ehkä paremmin siistinä.

Vierailija
5/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmö, meillä on yksi makkari (nykyään työhuoneensa) alakerrassa ja loput neljä ylhäällä. Jos tarve vaatii voi alakerrassa asua ihan hyvin. Olen elänyt myös nuoruuteni kaksikerroksisessa omakotitalossa ja kyllä oli teininä mukavaa kun meillä oli yläkerta ja vanhemmilla oma makkari alakerrassa.

Vierailija
6/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitemmän päälle kyllä. Jos perhettä miettii, silloin kun lapset ovat pieniä, se on turvallisin ja kätevin. Teinien kanssa taas oma kerros heille olisi luksusta. Mutta kun teinit ovat muuttamassa omilleen, on yksitasoinen taas se turvallisin ja kätevin. Lämmittämisen kannalta yleensä myös paras. Itse olen onneksi saanut molemmilla kerroilla riittävän tontin yksitasoiselle talolle. Toiseen taloon pistin teinien tilat eri päähän taloa kuin muut tilat ja se on ollut hyvä ratkaisu.

Vierailija
7/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu käyttötarpeistasi. Meillä on kolmikerroksinen talo. Ylimmässä kerroksessa on vintin lisäksi kuntoilu- ja viihdehuone. Alimmassa kerroksessa taas työtila/kotistudio/mancave. Keskikerroksessa on makuuhuoneet, olohuone ja keittiö. Kaikelle tilalle on siis käyttöä ja tarvetta.

Vierailija
8/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa on puolensa. Pienten lasten kanssa on yksikerroksinen parempi. Portaat haukkaa myös aina neliöitä.

Vierailija
9/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkaariajattelulla 1-kerroksinen. Vanhuutta ennen voi tulla sairaus mikä heikentää jonkun perheenjäsenen liikuntakykyä.

Vierailija
10/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitemmän päälle kyllä. Jos perhettä miettii, silloin kun lapset ovat pieniä, se on turvallisin ja kätevin. Teinien kanssa taas oma kerros heille olisi luksusta. Mutta kun teinit ovat muuttamassa omilleen, on yksitasoinen taas se turvallisin ja kätevin. Lämmittämisen kannalta yleensä myös paras. Itse olen onneksi saanut molemmilla kerroilla riittävän tontin yksitasoiselle talolle. Toiseen taloon pistin teinien tilat eri päähän taloa kuin muut tilat ja se on ollut hyvä ratkaisu.

Kiinnostaa, miksi lämmittämisen kannalta yksikerroksinen on mielestäsi paras? Toki esim. yhdellä ilmalämpöpumpulla lämmittää yksikerroksista, avointa asuntoa helpommin. Mutta kaksikerroksisessa etuna on, että alakerta pitää yläkertaa automaattisesti vähän lämpimämpänä, ja jos yläkerrassa on pelkkiä makuuhuoneita, siellä voi myös pitää hieman matalampaa lämpötilaa (parempi nukkua).

Mutta on varmasti puolia, joita en osaa ajatella!

Vierailija
11/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö, meillä on yksi makkari (nykyään työhuoneensa) alakerrassa ja loput neljä ylhäällä. Jos tarve vaatii voi alakerrassa asua ihan hyvin. Olen elänyt myös nuoruuteni kaksikerroksisessa omakotitalossa ja kyllä oli teininä mukavaa kun meillä oli yläkerta ja vanhemmilla oma makkari alakerrassa.

Jos joku meistä on hölmö, niin sinä.

Vierailija
12/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikerroksinen. Portaat on hukkatilaa ja niiden hinnalla saa yhden asuttavan huoneen.

Vierailija
13/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme asuneet

- 2 tasoisessa

- 2 krs

- 1krs

Näin vanhemmiten ihan ehdoton tämä 1krs. 2 tasoinen erikoisin ja kaunein, portaita oli vain 6 tasojen välillä. Ihanan avara muihin verrattuna

Vierailija
14/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänkaariajattelulla 1-kerroksinen. Vanhuutta ennen voi tulla sairaus mikä heikentää jonkun perheenjäsenen liikuntakykyä.

Kyllä. Lisäksi sellaiset ulkoportaat että niihin on mahdollista turvallisesti tehdä luiska, kynnyksettömyys ja riittävän leveät ovet myös pesutiloissa että mahtuu iäkkäänä tarvittaessa kulkemaan ja toimimaan apuvälineiden kanssa, esim. sairaalasänky, rollaattori tai pyörätuoli. Meillä talo rakennettiin aikoinaan tällä elämänkaariajattelulla ja tarpeeseen tulikin jo paljon ajateltua aiemmin kun yhdelle perheenjäsenelle tuli parantumaton, väistämättä kuolemaan johtava sairaus niin pystyttiin saattohoitamaan kotona lähes loppuun asti.

Vierailija
15/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, miksi lämmittämisen kannalta yksikerroksinen on mielestäsi paras? Toki esim. yhdellä ilmalämpöpumpulla lämmittää yksikerroksista, avointa asuntoa helpommin. Mutta kaksikerroksisessa etuna on, että alakerta pitää yläkertaa automaattisesti vähän lämpimämpänä, ja jos yläkerrassa on pelkkiä makuuhuoneita, siellä voi myös pitää hieman matalampaa lämpötilaa (parempi nukkua).

Vertaan nyt veljeeni, jolla on suunnilleen samankokoinen talo kahdessa kerroksessa kuin meillä yhdessä (noin 160 neliötä).

Veljen talon yläkerta on talvella toki lämmin, mutta alakerta sitten helposti liiankin viileä. Siellä lämpö nousee liikaa ylöspäin osittain kaksi kerrosta korkean tilan vuoksi. Se sama tila myös johtaa kaikki äänet kerroksesta toiseen. Veljellä menee lämmitykseen selvästi enemmän rahaa kuin meillä. Kesällä se sama yläkerta on pätsi eikä siellä voisi kuumuuden takia nukkua, joten sinne on pitänyt asentaa viilentäviä ilmalämpöpumppuja.

Minulla on varaava takka keskellä taloa, ja se pitää ison osan tiloista pakkasilla lämpimänä. Muuten on pelkkä lattialämmitys ja katossa tuplamäärä eristevillaa normaaliin nähden. Lämpö on hyvin tasainen ja miellyttävä ja pääsemme suht edullisilla lämmityskuluilla. Harjakatto ja isot räystäät pitävät talomme yllättävän viileänä kesäisinkin, enkä ole paria hellepäivää lukuun ottamatta kaivannut koneellista viilennystä.

Vierailija
16/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Lisäksi sellaiset ulkoportaat että niihin on mahdollista turvallisesti tehdä luiska, kynnyksettömyys ja riittävän leveät ovet myös pesutiloissa että mahtuu iäkkäänä tarvittaessa kulkemaan ja toimimaan apuvälineiden kanssa, esim. sairaalasänky, rollaattori tai pyörätuoli. Meillä talo rakennettiin aikoinaan tällä elämänkaariajattelulla ja tarpeeseen tulikin jo paljon ajateltua aiemmin kun yhdelle perheenjäsenelle tuli parantumaton, väistämättä kuolemaan johtava sairaus niin pystyttiin saattohoitamaan kotona lähes loppuun asti.

Lisään vielä että mikäli päätyy monikerroksiseen ratkaisuun, kannattaisi kuitenkin keittiön ja pesutilojen kanssa samassa tasossa olla tila josta saa tarvittaessa muunnettua makuuhuoneen.

Vierailija
17/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kerroksen siivoaminen on paljon hankalampaa kuin yhden. Itse en enää kahta kerrosta haluaisi, yhdessä on paljon helpompi asua.

Vierailija
18/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun lämmin ilma nousee ylöspäin tulee vedon tunnetta, se ei välttämättä ole kiva juttu.

Vierailija
19/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku meistä on hölmö, niin sinä.

Kuinka niin. On lapsellista kuvitella, ettei kaksikerroksisen talon alakerrassa ole huonetta joka sopii makuuhuoneeksi, jos sellainen moka on päässyt tapahtumaan niin suunnittelija on ollut vielä hölmöimpi kuin sinä.

Ohis

Vierailija
20/28 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikerroksinen ei ole siinäkään tapauksessa mikään ongelma, jos sisääntulokerroksessa on oleskelutila, keittiö, yksi makuuhuone (tai sellaiseksi muutettava tila) ja wc-kylpyhuone. Eivät ne yläkerrassa olevat muiden perheenjäsenten tai vieraiden makuuhuoneet haittaa yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi