Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrantaja petti lupauksen

Vierailija
28.03.2022 |

Miten menetellä tällaisessa asiassa, kun olin tehnyt kirjallisen sopimuksen viestein vuokranantajani kanssa siitä, että poikaystäväni muuttaa myös minun asuntooni. Sovimme tästä kuukausia sitten etukäteen. Vuokranantaja laittoi vielä 2 viikkoa sitten minulle, että muistathan muuttoilmoitusta tehdessäsi, tietyt seikat vesimaksun noususta. Eilen teimme muuttoilmoituksen ja muut paperit, ja kun ilmoitin vuokranantajalle hän laittaa viestillä ”punnitsin asiaa vielä ja en ole mukana”. ”Etsikää uusi ratkaisu”

Anteeksi mitä? Mukana missä? Laitoin hänelle viestiä siitä, että tässä on ollut aikaa ilmoittaa. Olisimme etsineet toisen asunnon ja muuta. Vuokranantaja ei edes vastannut viestiini takaisin ilmoitti vain. Niin törkeää, olen aina hoitanut omat velvollisuuteni ajoissa, vuokrat tms.. tehnyt jopa ylimääräistä. Olemme molemmat nuoria poikaystäväni kanssa ja tuntuu, että tässä on nyt tehty vääryys. :(

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annat sille pillua niin on hiljaa.

Vuokranantaja näkee pillun jo piilokameroiden kautta.

Ja poikaystävän peniksen sekä takamuksen.

Vierailija
42/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmat kommentoijat ovat ihan oikeassa tässä asiassa, eli lain mukaan tuo on ilmoitusasia.

Mutta. Nyt tulee se mutta. Jos olette riippuvaisia Kelan asumistuesta, saattaa olla että poikaystäväsi on pakko saada nimensä vuokrasopimukseen jotta voi tehdä oman asumistukihakemuksensa. Tässä on se kohta, jossa vuokranantaja voi heittäytyä hankalaksi kenties? Eli tässä skenaariossa yrittäisin saada sovun asiassa tehtyä. Pahimmassa tapauksessa oikeuden hakeminen oikeusteitse viivästyttää asumistuen saamista. Kela ei varmasti myönnä sitä jos ei ole nimeä vuokrasopimuksessa?

Avopuolisoista vain yksi hakee asumistuen, ei molemmat saa omaa. Mun tietääkseni sen saa vaikka vuokra-asunto on vain toisen nimissä, kun se toinen puoliso on kuitenkin kirjoilla asunnossa.

Myöhemmin tulee ero, vuokralainen irtisanoo sopimuksen ja muuttaa pois - mutta exä jää asumaan asuntoon, eikä edes maksa vuokria. Eihän hän ole vuojrasuhteessa.

Loista on vaikea häätää pois, koska hän on ollut kirjoilla asunnossa yli vuoden..

Tämä on vuokranantajan pahin skenaario (lisäksi vielä asunnon mahdollinen tuhoaminen), joten en ikinä suostuisi tämmöiseen järjestelyyn, vuokraisäntänä.

Toinen asia on, että valitsen aina itse vuokralaiseni. En voi hyväksyä sitä, että vuokralaiseni ottaa minulle tuntemattoman lisäasukkaan omistamaani huoneistoon.

En ymmärrä, mitä käytännön eroa on siinä, onko kyse kaveruudesta vai parisuhteesta?

Olet takuulla todella vihattu vuokranantaja. Sinusta on varmasti some täynnä kirjoituksia ja varoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat itse pois, mutta jätät pojan sinne asumaan.

Häätää ei voi ja maksaa ei tarvi, koska ei ole vuokrasopimusta.

Vierailija
44/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annat sille pillua niin on hiljaa.

Vuokranantaja näkee pillun jo piilokameroiden kautta.

Ja poikaystävän peniksen sekä takamuksen.

Kun pesee juuston pois esinahkan alta.

Vierailija
45/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa tutulta, myös minä törmäsin sairaaseen kaksisuuntaiseen vuokranantajaan joka kävi tekosyiden varjolla asuntoa tarkastamassa ja kuvitteli mm. että sohvalla nukutta ja asuttu, olen sinkku ja ketään ei ollut asunnossa ollut. Ainoa konsti muuttaa, jos vuokranantaja on kaksisuuntainen mt-potilas, yllättävän moni on ainakin Suomessa kytätään kuka käy kylässä, silloinkin kun ei käy ketään. 

Vierailija
46/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisiin vuokranantajiin ei voi koskaan luottaa. Suuri osa niistä ei edes tunne lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta.  Jos haluaa vuokranantajan, jonka kanssa asiat sujuvat, kannattaa vuokrata kaupungin/kunnan asunto.

Vierailija
47/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko pk-seudulla tämä tapaus ja yksityinen ukko vuokranantajana ärhäkän akkansa kanssa? mietin vaan onko sama, kaksisuuntainen vuokranantaja oikein vihaisena raivosi että sohvalla nukuttu, vaikka en seurustele ja en ollut tuonut ketään asuntoon. Rapussa oli myös kamera, josta olisi selvästi nähnyt jos joku vieras olisi asunnolle tullut, sitähän varten se rapussa oli että vartijat/talkkari yms. valvojat kuka siellä kulki. 

Vierailija
48/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokrasopimuksessa ei ole erikseen määritelty että asunnossa saa asua vain yksi henkilö (en tiedä on tuo edes laillista/mahdollista) niin puoliso saa muuttaa, lapsen saa saada jne. nämä ovat vain ilmoitusasioita, toki kulut, kuten vesimaksu ja mahdollinen sähkömaksu (harvinaisempaa ettei omaa sähkösopimusta) lisätään vuokrasopimukseen ja ilmoitetaan isännöitsijälle. Monta kertaa on oma vuokralainen muuttanut puolison kanssa yhteen, saanut/saaneet lapsen, eikä tämä ole mikään ongelma ollut koskaan.

Vierailija
49/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi häätää, jos ei vuokraakaan maksa.

Vierailija
50/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmat kommentoijat ovat ihan oikeassa tässä asiassa, eli lain mukaan tuo on ilmoitusasia.

Mutta. Nyt tulee se mutta. Jos olette riippuvaisia Kelan asumistuesta, saattaa olla että poikaystäväsi on pakko saada nimensä vuokrasopimukseen jotta voi tehdä oman asumistukihakemuksensa. Tässä on se kohta, jossa vuokranantaja voi heittäytyä hankalaksi kenties? Eli tässä skenaariossa yrittäisin saada sovun asiassa tehtyä. Pahimmassa tapauksessa oikeuden hakeminen oikeusteitse viivästyttää asumistuen saamista. Kela ei varmasti myönnä sitä jos ei ole nimeä vuokrasopimuksessa?

Avopuolisoista vain yksi hakee asumistuen, ei molemmat saa omaa. Mun tietääkseni sen saa vaikka vuokra-asunto on vain toisen nimissä, kun se toinen puoliso on kuitenkin kirjoilla asunnossa.

Myöhemmin tulee ero, vuokralainen irtisanoo sopimuksen ja muuttaa pois - mutta exä jää asumaan asuntoon, eikä edes maksa vuokria. Eihän hän ole vuojrasuhteessa.

Loista on vaikea häätää pois, koska hän on ollut kirjoilla asunnossa yli vuoden..

Tämä on vuokranantajan pahin skenaario (lisäksi vielä asunnon mahdollinen tuhoaminen), joten en ikinä suostuisi tämmöiseen järjestelyyn, vuokraisäntänä.

Toinen asia on, että valitsen aina itse vuokralaiseni. En voi hyväksyä sitä, että vuokralaiseni ottaa minulle tuntemattoman lisäasukkaan omistamaani huoneistoon.

En ymmärrä, mitä käytännön eroa on siinä, onko kyse kaveruudesta vai parisuhteesta?

Lait koskevat myös vuokranantajia. Et voi kieltää vuokralaiseltasi avoliittoa vaikka omistat asunnon

Vierailija
51/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin antoi luvan ja sitten hän ajatteli, että poikaystävä voi humalassa tuhota asunnon? Asunto kuluu enemmän kun kaksi asuu siinä?

Poikaystäväsi luottotiedot kunnossa?  Laittoi sekavan viestin kun tietää ettei voi muuttoa estää, mutta ei hänen kai ole pakko vuokrata molemmille jos on epäselvyyksiä. Sinun vuokrasuhteesi pysynee voimassa.

Vierailija
52/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lait koskevat myös vuokranantajia. Et voi kieltää vuokralaiseltasi avoliittoa vaikka omistat asunnon

Minä jouduin kuseen kun vuokrasin asunnon ihan täysipäisen oloiselle keski-ikäiselle miehelle. Myöhemmin sitten asuntoon muuttikin myös miehen tuolloin alaikäinen lapsi, josta en ollut aiemmin kuullutkaan. Lapsen täysi-ikäistyttyä lapsi jäi sinne yksin asumaan, ja elämänhallinta petti. Vuokrantulo lakkasi, lopulta rahat tulivat sossusta. Kun lopulta panin kämpän myyntiin, oli järjetön operaatio saada tyyppi ulos kämpästä. Parketti oli koko asunnossa pilalla, jääkaappi hajalla ym.  

Vierailija
53/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö vuokranantaja poikaystäväsi nimen? Löytyykö googlesta jotain jonka perusteella muuttanut mielensä? Rikollinen tms.

Vierailija
54/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeileppa onneasi. Lähtö tuloo että hippulat vinkuu.

Vierailija
55/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisiin vuokranantajiin ei voi koskaan luottaa. Suuri osa niistä ei edes tunne lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta.  Jos haluaa vuokranantajan, jonka kanssa asiat sujuvat, kannattaa vuokrata kaupungin/kunnan asunto.

Tämä on täysin totta. Yksityiseltä ei ikinä pidä vuokrata yhtään mitään. Huijareita kaikki.

Vierailija
56/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet takuulla todella vihattu vuokranantaja. Sinusta on varmasti some täynnä kirjoituksia ja varoituksia.

En todellakaan. Kauheat stereotypiat vuokranantajista. Olen nuori opiskelija, perin asunnon ja laitoin sen vuokralle. Ei minua voi kutsua "vuokralordiksi", pyrin vain kompensoimaan asunnon kulut vuokraamalla sen edullisellisesti nuorelle naisopiskelijalle. En halua, että joku jännäkundi tulee sinne mesomaan.

Tuo esimerkki kauhutapauksesta oli kopioitu toisesta ketjusta. En ole itse ollut siinä osallisena mitenkään.

Vierailija
57/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten onnistuu, kun ei voi osoittaa, että asukas on velvollinen maksamaan mitään?

Vierailija
58/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vuokrasopimuksen aina määräaikaiseksi, juuri edellä esille tulleiden harmien välttämiseksi. Helppo jatkaa sopimusta toinenkin vuosi, jos vuokralainen osoittautuu kelvolliseksi - eikä ongelmaa päästä eroon hankalista tapauksista.

Vierailija
59/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku väärinkäsitys. Eihän tuo vastaus liity mitenkään vuokrasopimukseen.

Soita mieluimmin asiasta, jos viestiä vastatessa ei ole ollut "oma itsensä". Eihän tuo viesti kuulosta lainkaan järkevältä.

Tai sitten sinä olet laittanut viestin väärään numeroon ja joku pelleilee.

Vierailija
60/71 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten onnistuu, kun ei voi osoittaa, että asukas on velvollinen maksamaan mitään?

Tokihan häätö onnistuu, kun henkilöllä ei ole mitään perustetta asumiseensa. Ei ole vuokrasopimusta. Tuota voisi kutsua asunnon valtaamiseksi.

Luin lakia, ja löytyi pykälä, jossa sanotaan, että jos pariskunta eroaa ja vuokrasopimus on ollut vain toisen nimissä, tarvitaan myös sen toisen (loisen) nimi alle paperiin eli suostumus sopimuksen irtisanomiseen. Jos hän ei allekirjoita, vuokrasopimuksen tekijä on edelleen vastuussa asunnosta ja vuokranmaksusta, vaikka olisi muuttanut pois. Vuokrasopimus voidaan myös siirtää asumaan jäävän nimiin, jolloin vuokranmaksu (ja mahdolliset tuet)kuuluvat hänelle. Silloin voi häätää perusteella, ettei maksa vuokria.

Epämääräisissä tapauksissa saadaan kyllä asukkaat aina ulos lopulta, vie kyllä aikaa ja rahaa, eikä asunnosta ole silloin kuin kuluja. Vahingonkorvauksiavoi vaatia oikeudessa, mutta yleensähän nämä ovat varattomia, eikä ulosotosta saa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi