Kotiäitiys ei ole työtä
Mihin tämä maailma on menossa, kun lasten kanssa ajanviettämistä ja kotitöiden tekemistä pidetään TYÖNÄ?!
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:02"]Ei ole ei.. ootko kuullut, että joku jää eläkkellee kotiäitiydestä. Eiköhän se ole väliaikaista.
[/quote]
Mitä kotiäiti tekee, jota normaali työssäkäyvä äiti ei tekisi? Jep, ei tule mullekaan mitään mieleen.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:00"]OK. Onko perheenjäsenten omaishoitajuus, jos siitä saa ihan virallisesti palkkion kunnaltaan? [/quote] Omaishoitajuus on eri asia. Sitä voisi verrata vanhainkodissa työskentelemiseen, jos hoidettavia olisi enemmän. Nyt keskustellaan KOTIÄIDEISTÄ.
[/quote]
Aika hyvänä minä kotiäitiyttä pitäisin. On paljon niitäkin äitejä, jotka ovat itse työttömänä kotona,mutta vievät lapset silti päivähoitoon. Kotiäitiys säästää kuntien menoja , kun kulua päivähoidosta ei tule. Yksi lapsi maksaa kunnalle noin 1000€/kuussa jos lapsi on päivähoidossa, siitäkin huolimatta että vanhemmat maksavat osan hoidosta. Kotihoito maksaa murto-osan siitä.
Missä se katsotaan työksi? Kerro tarkemmin mitä ajat takaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:02"]Ei ole ei.. ootko kuullut, että joku jää eläkkellee kotiäitiydestä. Eiköhän se ole väliaikaista.
[/quote]
Mitä kotiäiti tekee, jota normaali työssäkäyvä äiti ei tekisi? Jep, ei tule mullekaan mitään mieleen.
[/quote]
No, on niiden lastensa kanssa. Siinähän se ero onkin.
Aina tämä sama asettelu. Työäidit harmittelevat huonoa palkkaansa, koska eivät voi jäädä kotiin ja kuvittelevat kotiäitien vain laiskottelevan kotona, kuten he tekevät viikonloppuisin.
Kotiäidit taas pitävät työäitejä rahanahneina ja julmina, kun kykenevät jättämään lapsensa hoitoon eli lasten töihin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:00"]OK. Onko perheenjäsenten omaishoitajuus, jos siitä saa ihan virallisesti palkkion kunnaltaan? [/quote] Omaishoitajuus on eri asia. Sitä voisi verrata vanhainkodissa työskentelemiseen, jos hoidettavia olisi enemmän. Nyt keskustellaan KOTIÄIDEISTÄ.
[/quote]
Aika hyvänä minä kotiäitiyttä pitäisin. On paljon niitäkin äitejä, jotka ovat itse työttömänä kotona,mutta vievät lapset silti päivähoitoon. Kotiäitiys säästää kuntien menoja , kun kulua päivähoidosta ei tule. Yksi lapsi maksaa kunnalle noin 1000€/kuussa jos lapsi on päivähoidossa, siitäkin huolimatta että vanhemmat maksavat osan hoidosta. Kotihoito maksaa murto-osan siitä.
[/quote]
Miksi alapeukku? Näin se on, tarkista vaikka. Kotiäitiys ei ehkä ole työhön verrattavaa, eläkettä kerryttävää toimintaa, mutta kyllä se säästää kuluja julkiselta puolelta. En ymmärrä miksi hitossa subjektiiivinen päivähoito-oikeus pitää jättää edes puolipäiväiseksi, jokainen hoitakoon lapsensa itse, jos ei töissä ole.
[/quote]
Niin minäkin keskustelen. Koska myös äiti voi olla omaishoitaja omille lapsilleen ja saada siitä kunnan maksamaa palkkiota.
Voi sen nähdä työnä, jos haluaa. Näitä samoja asioitahan ihmiset tekevät palkallisena hoitolaitoksissa päivät pitkät. Ja toisaalta; onko esimerkiksi ylityö työtä, jos siitä makseta? Jos teet palkattomana jotain sun työnantajalle, niin voitko silloin sanoa tehneesi työtä, vai oletko vaan hassunhauskasti puuhastellut jotain??
Jos kotiäitiyden hoitaa kunnolla, se käy työstä. Lapsilla on monia henkisiä ja fyysisiä tarpeita, jotka täytyy täyttää riippumatta siitä, mitä itse haluaisi tehdä. Työssäkäyvän äidin kohdalla nämä asiat tekee päiväkodin hoitaja, äidille jää työpäivän jälkeen lähinnä kotitöiden teko, pikkukakkosen katsominen, jotain pient puuhastelua ja iltatoimet. Toisen ihmisen hoitaminen on aina arvokasta, on hoitajalla sitten mikä status tahansa.
Joku tuntee nyt huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole omien lastensa kanssa? Vähän läpinäkyvää ap. Olet naurettava.
Totta, ei todellakaan ole työtä.Ja ehkä hyvä niin. Kolme lasta olen kasvattanut, äityislomalla alle 5kk kaikkein kanssa. Yrittäjä olen. Ja tuli "täysipäisiä", nyt esikoinen jo yliopistossa, kakkonen lukiossa ja iltatähti päiväkodissa. Minusta oli vähän vaikeaa olla vaan kotona, jotenkin ahdistavaakin. Onneksi pystyin myös duunia tekemään. Oli vaan niin hemmetin pitkäveteistä, siis vauva-aikana. Ja nyt taas kerran, terveet lapset, jotka nukkuivat hyvin ja paljon.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:02"]Ei ole ei.. ootko kuullut, että joku jää eläkkellee kotiäitiydestä. Eiköhän se ole väliaikaista. [/quote] Mitä kotiäiti tekee, jota normaali työssäkäyvä äiti ei tekisi? Jep, ei tule mullekaan mitään mieleen.
[/quote]
Hetkinen... työssäkäyvä äiti siis hoitaa lapset ja tekee ruuat lapsille siellä töissä? Vai miten? En nyt ymmärrä. Ihan selväähän on se, että töissäkäyvä äiti käy töissä, jolloin hänen lapsensa ovat hoidossa. Joku toinen siis vahtii, pukee, pesee, nukuttaa, ruokkii, vessattaa ja vaipattaa lapset sillä aikaa, kun hän on töissä. Vai tarkoitatko, että luulit, että kotiäidilläkin on joku siellä kotona, joka tekee nämä asiat esim. 8 h päivässä?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:15"]Joku tuntee nyt huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole omien lastensa kanssa? Vähän läpinäkyvää ap. Olet naurettava.
[/quote]
Naurettavaa on tehdä oletuksia randomista netin välityksellä. Minulla ei ole lapsia.
Kuullut*