Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäitiys ei ole työtä

Vierailija
13.09.2015 |

Mihin tämä maailma on menossa, kun lasten kanssa ajanviettämistä ja kotitöiden tekemistä pidetään TYÖNÄ?!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:49"]

Eipä todellakaan ole työtä! Eihän siitä edes makseta palkkaa. Ihanaa, kun vanhempainvaapaan jälkeen pääsee taas töihin lepäämään kotiaskareista ja lasten marinoilta ja tarpeden tyydyttämisiltä. Saa syödä ja käydä vessassa kaikessa rauhassa. Ja rahahanatkin aukeaa!

[/quote]

niin, mitähän tällä aloituksella nyt haettiin. Eihän se työtä ole kun siitä ei saa palkkaa. Ammatista ja lasten määrästä, luonteesta ja terveydestä riippuen sitten toinen on raskaampaa kuin toinen. Omalla kohdallani 3 vilkkaan mutta onneksi terveen poikalapsen kanssa kotona olo on noin sata kertaa vaativampaa hommaa kuin kevyt sisätyöni, josta myös tosiaan maksetaan ihan hyvin. Tietysti jos olisin joku ahtaaja ja yhden rauhallisen tyttölapsen äiti niin voisi olla toisin päin. 
[/quote] Eli koet olevasi työssä? Ei kai tässä vertailla sitä, että onko kotona rankkaa, vaan onko se työtä. Itse olin kotona poikien kanssa 6 vuotta ja olin tosiaan lomalla kolmen pojan kanssa. Ei minuuttiaikataulua, väsyneitä lapsia, jatkuvaa tautikierrettä. Onko vapaapäiväkin työtä aina jos on lapsia?

Vierailija
22/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:07"]

Kotiäitinä olo viikolla on kuin... arjen eläminen viikonloppuna. Tärkeää kasvattaa lapset, mutta ne kotityöt tekee tunnissa ennen puolison tuloa ja ehtii vielä av-palstallekin. T: kotona vuoden vauvan kanssa ollut isä

[/quote]

En tiedä, mitkä itse lasket kotitöiksi, mutta kyllä mulla ainakin on aika paljon hommaa, kun on kaksi lasta, jotka ehtivät joka paikkaan, heidät pitää ruokkia ja hoitaa esim. vessahommat, enkä mä todella ehd tehdä mitään kotitöitä suit sait tunnissa (tosin puolisoni tekee töitä kotona), kun kaikki pitää aina jättää kesken lasten takia. Ei riitä kyllä tunti mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnallisesti se on hyvin arvokasta työtä, sillä päiväkodin jokainen lapsi  maksaa veronmaksajille vähintäin 980e/kk (yli 3v.) ja alle 3-vuotiaan 1280-2450 e/kk paikkakunnasta riippuen. Sen lisäksi tulevat säästöistöinä sairaanlapsen hoitokustannukset, jotka jäävät työnantajan ja Kelan maksettavaksi eli kahden lapsen perheen hoitokustannukset ja muut menot ovat yhteiskunnalle tuhansia euroa kuukaudessa, mitkä ovat yhtä säästöä jos lapset hoidetaan kotona eli kotivanhempi tekee todella arvokasta työtä, hoitamalla kotona lapsensa.

Nykyinen kotihoidontuki ei millään vastaa tuota säästöä ja se kohtelee lapsiperheitä epäoikeuden mukaisesti,  koska kotihoidontuki on vain muutaman satasen kuussa, eikä juuri kuntalisiä tai muita lisiä makseta, vaan  ansiomenetys lankeaa maksettavaksi työssäkäyvälle puolisolle.

Aloituksi on kummallinen, ettei lastenhoito olisi palkkatyöhön verrattavaa, koska jonkun se lapsi on hoidettava, ennenhän ei kunnallista päivähoito-oikeutta ollut ja lapset hoidettiin kotona ja hoitajana oli usein lastenhoitaja tai kotiapulainen joka toimi työlainsäädännön alaisena, jonka palkan maksoi lapsen vanhemmat, tosin jo 40-luvulla yhteiskunta tuki lapsiperheitä, jolloin oli puolisoiden yhteisverotus ja lapsivähennys verotuksessa, joka oli huomattava etuus ja mahdollisti jopa toisen vanhemman kotiin jäämisen.

ps. eikä ole oma lehmä ojassa, sillä työuraa on takana yli 40v. ja lapset on hoidettu kotona joko lapsenhoitajan tai kotiapulaisen toimesta, tosin se maksoi maltaita ja siksi arvostan jokaista kotiäitiä ja sen on parasta mitä lapsi voi saada evääksi myöhempää elämää varten. Yleensä.

Vierailija
24/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:29"]Ei tietenkään ole työtä. Se on etuoikeus, jonka Suomen valtio mahdollistaa. Olin vuosia lasten kanssa kotona, elämäni pisin loma. Nyt työssä ja kaiholla muistelen rentoja kotivuosia.
[/quote]

Kyllä se on mahdollista kenelle tahansa, missä päin maailmaa tahansa. Enimmäkseen arvovalinta.
[/quote] Ei todellakaan ole mahdollista kaikille ja kaikkialla.
[/quote]

Miksei muka? Perustele. Arvovalinta.

Vierailija
25/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:15"]Joku tuntee nyt huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole omien lastensa kanssa? Vähän läpinäkyvää ap. Olet naurettava. [/quote] Naurettavaa on tehdä oletuksia randomista netin välityksellä. Minulla ei ole lapsia.

[/quote]

Mikäpä sinä sitten kotiäitiydestä tiedät, ja olet siitä sitten mitään sanomaan?  Sama kun minä kemian alan ihmisenä alkaisin viisastelemaan, että onpas poliisin työ helppoa...

[/quote]Juurihan tuossa joku kirjoitti: Olin vuosia lasten kanssa kotona, elämäni pisin loma. Nyt työssä ja kaiholla muistelen rentoja kotivuosia.
[/quote]

Se oli YHDEN ihmisen kokemus. Joku toinen täällä (aika monikin) on joskus sanonut, ettei oma mielenterveys kestänyt edes vuotta yhden lapsen kanssa kotona oloa ja lähti mielummin töihin muiden aikuisten seuraan, eli työssä olo oli rennompaa.

Vierailija
26/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:29"]Ei tietenkään ole työtä. Se on etuoikeus, jonka Suomen valtio mahdollistaa. Olin vuosia lasten kanssa kotona, elämäni pisin loma. Nyt työssä ja kaiholla muistelen rentoja kotivuosia. [/quote]

Kyllä se on mahdollista kenelle tahansa, missä päin maailmaa tahansa. Enimmäkseen arvovalinta. [/quote] Kannattaa perehtyä muun maailman sosiaaliturviin ennen noin idioottimaisten väitteiden kirjoittamista.

Ainakin tilastollisesti Suomen perhetuet ovat esim. eu-maiden keskitasoa. Tietysti, jos Suomen tilannetta verrataan kehitysmaihin, meillä on huippu tilanne. Se  mikä Suomessa on hienoa on äitiyspakkaus, sitä maailmalla jaksetaan ihastella. Monessa maassa on puolisoiden yhteisverotus ja lapsivähennykset, jotka ovat aivan toista tasoa, mitä Suomessa maksettavat tuet.

Vierailija
27/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:58"]Mihin tämä maailma on menossa, kun lasten kanssa ajanviettämistä ja kotitöiden tekemistä pidetään TYÖNÄ?!
[/quote]
KotiTÖIDEN. Itsehän sen juuri sanoit, että työtähän ne.

Vierailija
28/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:07"]

Kotiäitinä olo viikolla on kuin... arjen eläminen viikonloppuna. Tärkeää kasvattaa lapset, mutta ne kotityöt tekee tunnissa ennen puolison tuloa ja ehtii vielä av-palstallekin. T: kotona vuoden vauvan kanssa ollut isä

[/quote]

En tiedä, mitkä itse lasket kotitöiksi, mutta kyllä mulla ainakin on aika paljon hommaa, kun on kaksi lasta, jotka ehtivät joka paikkaan, heidät pitää ruokkia ja hoitaa esim. vessahommat, enkä mä todella ehd tehdä mitään kotitöitä suit sait tunnissa (tosin puolisoni tekee töitä kotona), kun kaikki pitää aina jättää kesken lasten takia. Ei riitä kyllä tunti mihinkään.

[/quote]Olin vuosia lasten kanssa kotona, elämäni pisin loma. Nyt työssä ja kaiholla muistelen rentoja kotivuosia.

Vierailija
29/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:31"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:15"]Joku tuntee nyt huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole omien lastensa kanssa? Vähän läpinäkyvää ap. Olet naurettava. [/quote] Naurettavaa on tehdä oletuksia randomista netin välityksellä. Minulla ei ole lapsia. [/quote] Mikäpä sinä sitten kotiäitiydestä tiedät, ja olet siitä sitten mitään sanomaan?  Sama kun minä kemian alan ihmisenä alkaisin viisastelemaan, että onpas poliisin työ helppoa... [/quote]Juurihan tuossa joku kirjoitti: Olin vuosia lasten kanssa kotona, elämäni pisin loma. Nyt työssä ja kaiholla muistelen rentoja kotivuosia. [/quote] Se oli YHDEN ihmisen kokemus. Joku toinen täällä (aika monikin) on joskus sanonut, ettei oma mielenterveys kestänyt edes vuotta yhden lapsen kanssa kotona oloa ja lähti mielummin töihin muiden aikuisten seuraan, eli työssä olo oli rennompaa.

[/quote]Tässä toisen ihmisen kokemus: Olin kotona lapsen kanssa, eikä ole edes sitä miestäkään. Ihanaa aikaa!

Vierailija
30/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole työtä, etuoikeus.

Vierailija
31/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:31"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:15"]Joku tuntee nyt huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole omien lastensa kanssa? Vähän läpinäkyvää ap. Olet naurettava. [/quote] Naurettavaa on tehdä oletuksia randomista netin välityksellä. Minulla ei ole lapsia. [/quote] Mikäpä sinä sitten kotiäitiydestä tiedät, ja olet siitä sitten mitään sanomaan?  Sama kun minä kemian alan ihmisenä alkaisin viisastelemaan, että onpas poliisin työ helppoa... [/quote]Juurihan tuossa joku kirjoitti: Olin vuosia lasten kanssa kotona, elämäni pisin loma. Nyt työssä ja kaiholla muistelen rentoja kotivuosia. [/quote] Se oli YHDEN ihmisen kokemus. Joku toinen täällä (aika monikin) on joskus sanonut, ettei oma mielenterveys kestänyt edes vuotta yhden lapsen kanssa kotona oloa ja lähti mielummin töihin muiden aikuisten seuraan, eli työssä olo oli rennompaa.

[/quote]Tässä toisen ihmisen kokemus: Olin kotona lapsen kanssa, eikä ole edes sitä miestäkään. Ihanaa aikaa!

[/quote]Minä myös olisin mieluummin kotona lasten kanssa, jos voisin. Vaihtaisin sekunnissa työni kotiäitiyteen jos vielä vauvan saisin.

Vierailija
32/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se työtä ole, kun ei siitä saa palkkaa. Mutta ei se kyllä mitään lepolomaakaan ole.

Vierailija
33/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:33"]"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:29"]Ei tietenkään ole työtä. Se on etuoikeus, jonka Suomen valtio mahdollistaa. Olin vuosia lasten kanssa kotona, elämäni pisin loma. Nyt työssä ja kaiholla muistelen rentoja kotivuosia. [/quote]

Kyllä se on mahdollista kenelle tahansa, missä päin maailmaa tahansa. Enimmäkseen arvovalinta. [/quote] Kannattaa perehtyä muun maailman sosiaaliturviin ennen noin idioottimaisten väitteiden kirjoittamista.

Ainakin tilastollisesti Suomen perhetuet ovat esim. eu-maiden keskitasoa. Tietysti, jos Suomen tilannetta verrataan kehitysmaihin, meillä on huippu tilanne. Se  mikä Suomessa on hienoa on äitiyspakkaus, sitä maailmalla jaksetaan ihastella. Monessa maassa on puolisoiden yhteisverotus ja lapsivähennykset, jotka ovat aivan toista tasoa, mitä Suomessa maksettavat tuet.
[/quote]

Itse olet aika yksinkertainen idiootti. Kotiäitiys valintana ei liity välttämättä sosiaalitukiin millään lailla. Jos haluaa olla kotiäiti ja pitää sitä tärkeänä;silloin järjestää elämänsä niin, että se onnistuu. Säästää ennen lasten hankintaa, mies tienaa ja itse kotona tai sitten elää vähävaraisena kotiäitinä vaikkapa ilman "perhetukia". Kyllä niissä köyhimmissä maissa on enemmän kotiäitejä, vaikkei lapsilisiä ym. olekaan. Kyse on täysin omasta valinnasta.

Vierailija
34/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:43"]Ei todellakaan ole työtä, etuoikeus.
[/quote]

Perustele. Etuoikeus, kuinka niin?

Vierailija
35/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:58"]Mihin tämä maailma on menossa, kun lasten kanssa ajanviettämistä ja kotitöiden tekemistä pidetään TYÖNÄ?!
[/quote]
KotiTÖIDEN. Itsehän sen juuri sanoit, että työtähän ne.
[/quote]
Aww :D
Mä olen lapsesta asti tehnyt kotiTÖITÄ enkä todellakaan koe niiden olevan oikeita TÖITÄ. Niistä ei saa palkkaa ja ne tulee jokaisen hoitaa, jos omassa asunnossa aikoo asua.

Vierailija
36/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siivoaminenkaan ole työtä, tai ravintolassa kokkina oleminen, lastenhoitajan työ? Itse olen ainakin lapsesta asti tehnyt mm. edellä mainittuja juttuja kotona ihan ilmaiseksi. Joten tuon yhden pällin logiikalla suurin osa ihmisten palkkatyöstä on lomailua :D

Vierailija
37/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella surullinen ja ihmeessäni mistä kumpuaa ikuinen naisviha ja perinteisten naisten (tilastojen valossa vastuu lapsista ja kotitöistä kuuluu edelleen naisille) vähättely ja aliarvostaminen lasten-ja kodinhoidosta, vaikka elämme vuotta 2015.

Ettette vain hyvät nuoret naiset (kuvittelen sukupuolen) sahaa omaa oksaanne, sillä olen vauvapalstaa lukeneena huomannut usein,  että vastaavia aloituksia on ollut myös muilla kuin ap. Tämähän on selvä viesti poliittisille päättäjille, työnantajalle ja miehille, ettei naisten suorittama työtä perheen ja yhteiskunnan kannalta ole edes työtä, eikä sitä myöskään tarvitse arvostaa ja se voidaan hinnoitella työelämässä 80 sentiksi, kun miehelle voi hyvinkin maksaa sitä reilut euron. Esim. ap. mielestä perhepäivähoitajien, päiväkodin työntekijät, opettajat jne. työ ei ole edes työtä, koska lasten parissa, se on "ajanvietettä ja huvia"

Ehkä nykyinen hallituksen kolmen ässä on lukenut mammapalstaa ja ottanut vinkkiä, niin perhepolitiikkaan kuin työelämään, koska NAISEN/ÄIDIN tekemä työ ei ole arvokasta, eikä sitä voi edes kutsua työksi ja siksi siitä ei myöskään tarvitse maksaa, toisin kuin miehille.

Esiäidimme ovat varmasti kääntyneet jo montaa kertaa haudassa, jotka ovat taistelleen monet edut lapsiperheille ja yleensä naisille, mutta mitä tekevät tämän päivän naiset - polkevat surutta naisen yhteiskunnallista asemaa ja tasa-arvoa. Yhdeltakään mieheltä todennäköisesti ei tulisi ap. aloitus tai vastaavia kommenteja lastenhoidosta.

On hyvä muistaa, että ei siitä kauaa ole kun nainen oli vielä miehensä holhouksen alainen, raskaus ja avioliitto merkitsi naiselle irtisanomisperustetta työtelämässä. Tätäkö te nuoret naiset haluatte?

Vierailija
38/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK.

Onko perheenjäsenten omaishoitajuus, jos siitä saa ihan virallisesti palkkion kunnaltaan?

Vierailija
39/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:00"]OK.

Onko perheenjäsenten omaishoitajuus, jos siitä saa ihan virallisesti palkkion kunnaltaan?
[/quote]
Omaishoitajuus on eri asia. Sitä voisi verrata vanhainkodissa työskentelemiseen, jos hoidettavia olisi enemmän. Nyt keskustellaan KOTIÄIDEISTÄ.

Vierailija
40/53 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ei.. ootko kuulluyöt, että joku jää eläkkellee kotiäitiydestä. Eiköhän se ole väliaikaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän