Mikä sieni kyseessä
Kasvaa sammalpohjiasessa kuusi/sekametsässä yhtenäisinä jonoina maata pitkin matalana. Väriltään kuin suruvaippa (perhonen); keskusta keskiruske/tummanruskea ja lakin reunaa kiertää 3-4mm leveä valkoinen reunus. Lakin koko 5cm:n luokkaa. Varresta ja maidista en osaa sanoa.
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:50"]
Ei ole syötävä
[/quote]
Löytäisitkö linkkiä, jossa olisi tietoa? Omiin hakuihini tulee vastauksia todella vähän. ap
Tai sitten se on tummaorakas. En osaa erottaa
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:56"]
Värjäämiseen käytetään noita.
[/quote]
Näitä vastauksia minäkin löysin, mutta todella huonosti tietoa ylipäätään, vain viittauksia joihinkin blogiteksteihin. ap
Kaikki sienet on syötäviä, osa tosin vain kerran.
Kaikki orakkaat on syötäviä, kahden tähden ruokasieniä. Mutta noi musta- ja tummaorakkaat vaan nuorina hyviä, vanhempina niiden maku muuttuu kitkeräksi.
Tässä käsityksessä minäkin olen, että orakkaat olisivat syötäviä, mutta miksi ihmeessä en löydä tuosta kyseisestä sienstä tietoa juuri mistään... Tuli vain vastaan paikka, jossa niitä on erityisen paljon ja mietin onko niillä ravintokäyttöä. En toki kerää, kun en paremmin tunne enkä tunnista. ap
Mistä nämä alapeukutukset tulevat? Ei eksyvä tietä kysy.
Ap. Senkun syöt sienesi. Mene metsää ja poimi kaikki sienet ja syö.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:04"]
Ap. Senkun syöt sienesi. Mene metsää ja poimi kaikki sienet ja syö.
[/quote]
Jaha, ihan henkilökohtaisia terveisiä sinulta vai? No kiitos kiitos ja koska työvuorosi loppuu?
Phellodon niger
Svart taggsvamp
Ej matsvamp
http://www.naturumgotland.se/Artlista-svamputstaellning-2012.htm
Tuollainen tieto löytyi tuolta sivustolta.
Sen mukaan mustaorakas ei ole ruokasieni. Niin voi tietysti sanoa myös muiden syiden kuin myrkyllisyyden takia, mutta ilman tämän enempää tietoa, mustaorakasta ei saa syödä. Sienten kanssa pitää olla aivan varma, että ne eivät ole myrkyllisiä. Ja sienet pitää aivan varmasti tuntea.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 12:03"]
Tässä käsityksessä minäkin olen, että orakkaat olisivat syötäviä, mutta miksi ihmeessä en löydä tuosta kyseisestä sienstä tietoa juuri mistään... Tuli vain vastaan paikka, jossa niitä on erityisen paljon ja mietin onko niillä ravintokäyttöä. En toki kerää, kun en paremmin tunne enkä tunnista. ap
[/quote]
Voihan nistä tehdä muhennoksen ja syödä. Jos ei mitään sivuvaikutuksia tule niin ovat sitten syötäviä. Tuskin nämä sienioppaat aina oikeassa ovat. Tiedä vaikka olsi kuinkakin herkullinen sieni.
Noiden sienioppaiden "Ei ruokasieni" ei yleensä tarkoita että olisi myrkyllinen, useimmissa on erikseen merkintä myrkyllisyydestä. Ei ruokasieni tarkoittaa lähinnä että ei yleisesti käytetä ruokasienenä, koska esim. ei ole erityisen hyvän makuinen. Toisaalta esim. itse käytän joitain sieniä, joita ei pidetä ruokasieninä mutta jotka eivät ole myrkyllisiä, esim. suolasieniä tehdessä, mutta aina vain osana, pääosan sienistä ollessa herkullisempia lajeja.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 11:54"]
Tai sitten se on tummaorakas. En osaa erottaa
ap
[/quote]
Mun mielestä olen syönyt joskus tämän näköisiä sieniä ja olivat herkullisia. Sienineuvoja marttojen sienikurssillakin muistaakseni keräsi näitä koriinsa ja kehui makua.
Nyt vihdoin löysin nimen tälle sienelle. Se on phellodon niger eli mustaorakas. Onko tuo syötävä??
https://www.google.fi/search?q=phellodon+niger&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CBsQsARqFQoTCLmmvoakj8gCFeP_cgodjJMDqQ&biw=1525&bih=697&dpr=0.9
ap