Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HIV-pelko

Vierailija
28.03.2022 |

Olin suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä henkilön kanssa nyt aikalailla kuukausi sitten. Ei ollut omasta tahdosta, joten en halua tässä mitään syyllistämistä.

Pakotin tämän henkilön tapahtuneen jälkeen sukupuolitautitesteihin ja ne näyttivät negatiivista. Olen itsekin käynyt testeissä, mutta hiv ei niissä vielä näkyisikään. Tämä toinen osapuoli sanoi, että hänen viimeisin kerta olisi ollut vuosi sitten keväällä, mutta en pysty luottamaan tähän. Näin ollen en voi luottaa siihen, että negatiivinen hiv-testitulos olisi luotettava, kun en voi olla varma, että viimeisimmästä kerrasta yli kolme kuukautta.

Pelkäänkin, että olen saanut hivin häneltä. Ensioireisiin kuuluisi muun muassa kurkkukipua, lihas- ja nivelsärkyä sekä ihottumaa ja näitä kaikkia on nyt esiintynyt viimeisen kahden viikon aikana joitakin päiviä.

Haluaisinkin kuulla muilta, että oletteko olleet kanssani samassa tilanteessa, selvisikö oireille jokin toinen syy vai tuliko positiivinen tulos? Stressaan tästä aivan kamalasti enkä pysty ajatella mitään muuta. Yhden kuukauden testiin menen perjantaina. Tuntuu kauhealta odotella vielä kaksi kuukautta ennen kuin saa varmuuden :(

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, se voi näkyä vasta usean kuukauden päästä.

Vierailija
2/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kolmen kuukauden testi ole luotettava? Niin sanottiin lääkärissä...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Varmaan suurimmassa osassa tapauksia kolmen kk testi on luotettava. Mutta ei mikään satavarma. Tutulla näkyi testissä vasta paljon myöhemmin

Vierailija
4/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä kolmen kuukauden testi on täysin luotettava. Usein näkyy jopa aikaisemmin.

Vierailija
5/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa. Pelkäsin kuollakseni, että minulla on hiv ja olin siitä jopa täysin varma oireiden perusteella. Lopulta kuitenkin testi näytti negatiivista.

Täytyy muistaa, että oireet voivat johtua niin monesta paljon todennäköisemmästä asiasta. Hiv on kuitenkin melko harvinainen, mutta sen pelko usein saattaa saada kuvittelemaan ja jopa saamaan oireita, jotka sopisivat ensioireiksi.

Toisen osapuolen testi oli negatiivinen, mikä myös on erittäin rohkaiseva asia. Hän kävi kuitenkin pyynnöstäsi/pakottamanasi testissä, joten mitä järkeä olisi huijata, milloin viimeksi oli sukupuoliyhteydessä.

Toivon (ja uskon), että sinun testisi tulee olemaan negatiivinen. Paljon tsemppiä odotteluun!

Vierailija
6/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on HIV eikä haittaa elämää lainkaan, en suosittele silti.

Vierailija
7/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko sinulle ensioireita? Lähinnä tuota ihottumaa mietin, että millaista se on taudin ensioireena? Netistä hankala löytää tietoa. Itsellä nousi yhtäkkiä kaulalle ja käteen eilen muutamia näppyjä, jotka kutittivat paljon. Kutina kuitenkin loppui puolen tunnin sisällä ja näpytkin laskivat, jäljellä enää punainen kohta.

Ap

Vierailija
8/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIV-tartunnan oireet ovat niin oudot että aika pian huomaa että nyt on jotakin pahasti pielessä, väsyttää aivan helvetisti ja väsymykselle ei keksi mitään syytä, voi nukahtaa melkeinpä seisaalteen, tasapainoaisti menee aivan sekaisin ja välillä ei tiedä makaako vai käveleekö, kroppaa särkee joka puolelta, kihelmöi pistää ja kutisee, suun limakalvoille ilmestyy hiiva, pieniä haavaumia sukupuolielimiin, sellaisia oireita ja nopeaa tahtiin että vaisto alkaa kilkattamaan että mitä helvettiä oikein tapahtuu tästä ei nyt Buranalla selvitäkään, keho käy hirveää taistelua sille täysin tuntematonta virusta vastaan.

Ja on niitä muitakin oireita ja paljon, aivan outoja.

Vierailija
9/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIV - Oireet

AIDS on HI-viruksen aiheuttama immuunikato. AIDS kehittyy vähitellen HI-viruksen tartutettua tarpeeksi valkosoluja, jolloin potilas altistuu useille taudeille.

2–8 viikkoa HIV-tartunnan saamisesta osalle potilaista ilmestyy ensioireita, kuten:

ihottuma

kurkkukipu

kuume

lihaskipu

nielutulehdus

nivelkipu (niveloireet)

päänsärky

ripuli

suun haavat

turvonneet imusolmukkeet

väsymys.

Joillakin esiintyy tuhkarokkoa muistuttavaa ihottumaa kasvoissa, kaulalla, kämmenissä, jalkapohjissa ja ylävartalolla. Joskus esiintyy myös äkillistä kuumetautia, jossa nielu ja kurkku tulehtuvat ja kaulan ja leuanalusen imusolmukkeet turpoavat. Taudin ensioireet voivat kestää jopa kuukauden.

Ensivaiheen jälkeen voi tulla monenlaisia ihosairauksia. Tyypillisiä ovat limakalvojen ja ihon sieni- ja hiivainfektiot, voimakas tali-ihottuma, herpes, syylät ja vyöruusu. HIV voi kuitenkin pysyä myös täysin oireettomana useita vuosia.

Tavallisimpia myöhäisen HIV-tartunnan oireita (ennen taudin muuttumista aidsiksi) ovat:

hengitystieoireet (esim. hengenahdistus tai yskä)

kuume

kutina

kylmät väreet

ihomuutokset

muistihäiriöt

laihtuminen

päänsärky

ripuli

suurentuneet imusolmukkeet (yhtäjaksoisesti yli kolme kuukautta)

voimattomuus

väsymys

yöhikoilu tai voimakas hikoilu.

Lähes kaikki HIV-tartunnan saaneet sairastuvat jossain vaiheessa aidsiin. Tyypillisimpiä oireita ja seurauksia AIDS-potilailla ovat:

aivojen toksoplasmoosi

dementia

etenevä monipesäkkeinen leukoenkefalopatia (PML, aivojen valkean aineen sairaus)

eturauhastulehdus

hengitystieinfektiot (esim. poskiontelotulehdus tai keuhkokuume)

Herpes simplex -viruksen aiheuttama yli kuukauden säilyvä haava

hiivatulehdus

Isosporidium-suolistoloisen aiheuttama ripuli kroonisena (yli kuukauden kestävänä)

immunoblastinen tai Burkittin lymfooma

Kaposin sarkoomaKaposin sarkooma (ks. oikealla oleva kuva)

kokkidioidomykoosi-sieni-infektio

kohdunkaulan syöpä

kryptokokkoosi-sieni-infektio keuhkojen ulkopuolella

kryptosporidioosi-sieni-infektio kroonisena suolistossa

kooma

lihasoireet (lihasheikkous, lihaskipu, lihaskrampit tai kouristuskohtaus)

Mycobacterium avium -kompleksin (MAC), Mycobacterium kansasin tai muiden Mycobacterium-lajien aiheuttama infektio laajalle levinneenä tai keuhkojen ulkopuolisena

näön heikkeneminen (näköhäiriöt; silmäoireet)

niskajäykkyys (kaulan lihasten jäykkyys)

oksentelu

pahoinvointi

palan tunne kurkussa

puhehäiriö

primaarinen aivolymfooma

sytomegalovirusinfektio (CMV) verkkokalvolla

sytomegaloviruksen aiheuttama ruoansulatuskanavan haavauma

toistuva salmonellan aiheuttama verenmyrkytys

tuberkuloosi

uusiutuva tai multippeli bakteeri-infektio sekä lymfoidi interstitiaalipneumonia (alle 13-vuotiailla)

yli 10 %:n laihtuminen sekä (selittämättömästä syystä johtuva) joko krooninen heikkous ja kuumeilu tai krooninen ripuli

yskä.

HIV- ja AIDS-oireiden kesto ja voimakkuus vaihtelevat potilaskohtaisesti. AIDS johtaa yleensä lopulta kuolemaan.

Vierailija
10/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko sinulle ensioireita? Lähinnä tuota ihottumaa mietin, että millaista se on taudin ensioireena? Netistä hankala löytää tietoa. Itsellä nousi yhtäkkiä kaulalle ja käteen eilen muutamia näppyjä, jotka kutittivat paljon. Kutina kuitenkin loppui puolen tunnin sisällä ja näpytkin laskivat, jäljellä enää punainen kohta.

Ap

Minä olen saanut tartunnan jo kymmeniä vuosi sitten ja kun aloin oireilemaan niin ei tullut mieenikään että kyseessä voisi olla HIV. Kävin monella lääkärillä ja oireille ei löydetty mitään syytä, silloin ei edes lääkäreille tullut mieleen että oireet voivat liittyä hiviin ja minun jopa epäiltiin sepittävän kaikki oireeni, kuvittelevani turhia ja että oireeni ovat psykosomaattisia, kunnes minulta lopulta otettiin HIV-testi joka osoittautui positiiviseski.

Ei elämä siihen loppunut vaikka lähellä on muutaman kerran ollutki.

Jos niin huonosti pitää käydä että saa HIV:n niin Suomi on ”paras” paikka se saada, täällä siihen saa maailman parasta hoitoa.

Oikealla lääkityksellä HIV ei etene AIDS-vaiheeseen vaan on elämän pituinen krooninen sairaus.

Paniikista ei ole mitään hyötyä, vaikka se ymmärrettävää onkin.

Toivottavasti et tartuntaa saanut.

Vierailija
11/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HIV-tartunnan oireet ovat niin oudot että aika pian huomaa että nyt on jotakin pahasti pielessä, väsyttää aivan helvetisti ja väsymykselle ei keksi mitään syytä, voi nukahtaa melkeinpä seisaalteen, tasapainoaisti menee aivan sekaisin ja välillä ei tiedä makaako vai käveleekö, kroppaa särkee joka puolelta, kihelmöi pistää ja kutisee, suun limakalvoille ilmestyy hiiva, pieniä haavaumia sukupuolielimiin, sellaisia oireita ja nopeaa tahtiin että vaisto alkaa kilkattamaan että mitä helvettiä oikein tapahtuu tästä ei nyt Buranalla selvitäkään, keho käy hirveää taistelua sille täysin tuntematonta virusta vastaan.

Onko sinulla hiv, vai mistä tiedät tuon?

Vierailija
12/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut yli 20 vuotta HIV.

Vierailija
13/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hiv eikä ensioireita tullut ollenkaan.

Vierailija
14/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Olivatko nuo siis ensioireita vai myöhemmän vaiheen?

Ap

Vierailija
15/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös samassa tilanteessa. Kaksi viikkoa sitten tapahtui riskitilanne ja olen sen jälkeen elänyt järkyttävässä pelossa. Tapahtunut oli omaa tyhmyyttä kun en humalassa vaatinut kondomin käyttöä. Netistä löytyy todella paljon erilaista tietoa siitä milloin hiv näkyisi testissä. Jossain lukee, että jo kuukauden kohdalla näkyisi usein, jossain taas, että kuukauden kohdalla ei luultavasti näkyisi. Sitten jossain lukee, että kuuden viikon kohdalla olisi melko varma tulos, mutta sitten jossain taas tuokin torpataan. Itselläni tuohon kuukauteenkin siis on vielä kaksi viikkoa... En tiedä, miten voin odotella niin kauan. Jossain luki että kahden kuukauden testin jälkeen ei enää käytännössä muutu negatiivinen positiiviseksi. Pitääköhän tämä paikkaansa?

Vierailija
16/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ensioireita lähinnä, kun oikea lääkitys alkaa niin oireita on tuskin lainkaan ja HIV näkyy vain verikokeessa ja tänä päivänä hyvä jos siinäkään. En ole lainkaan huolestunut, en pelkää mitään olen erittäin hyvissä käsissä, täällä on maailman parhaat alan lääkärit, hoitajat ja kaikki mikä liittyy HIViin. Minulle ei ole ollut mitään haittaa HIVistä, se voi kuulostaa oudolta mutta se on totta ja tietenkin oma kokemukseni. Epäluulo on ikävä tunne kun epäilee mitä sairautta tahansa, mutta ja jos luulo osoittautuu todeksi elämä jatkuu silti. Sairauksilla jossittelu on naurettavaa, siis se että mitä kukin tekisi jos, vaikka tässä tapauksessa saisit HIVin, moni vastaa liian dramaattisesti koska ei tunne itseään ja kuinka toimii siinä tilanteessa kun todellakin sairastuu vakavasti. Elämä jatkuu, minä olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen elämääni, minä olen uskomattoman hyvässä kunnossa kaikin puolin.

Vierailija
17/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla väärässä mutta taitaa olla niin että ainakin Helsingissä HIV-tartunnat ovat lisääntyneet huomattavasti?

Vierailija
18/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ensioireita lähinnä, kun oikea lääkitys alkaa niin oireita on tuskin lainkaan ja HIV näkyy vain verikokeessa ja tänä päivänä hyvä jos siinäkään. En ole lainkaan huolestunut, en pelkää mitään olen erittäin hyvissä käsissä, täällä on maailman parhaat alan lääkärit, hoitajat ja kaikki mikä liittyy HIViin. Minulle ei ole ollut mitään haittaa HIVistä, se voi kuulostaa oudolta mutta se on totta ja tietenkin oma kokemukseni. Epäluulo on ikävä tunne kun epäilee mitä sairautta tahansa, mutta ja jos luulo osoittautuu todeksi elämä jatkuu silti. Sairauksilla jossittelu on naurettavaa, siis se että mitä kukin tekisi jos, vaikka tässä tapauksessa saisit HIVin, moni vastaa liian dramaattisesti koska ei tunne itseään ja kuinka toimii siinä tilanteessa kun todellakin sairastuu vakavasti. Elämä jatkuu, minä olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen elämääni, minä olen uskomattoman hyvässä kunnossa kaikin puolin.

Ihanaa kuulla, että sinulla on onnellinen elämä taudista huolimatta. Netissäkin lukee, että ajoissa aloitetun lääkityksen kanssa pystyy elämään niin kuin ilman tautiakin, mutta se helpottaa vielä enemmän, kun sen kuulee suoraan joltain ihmiseltä.

Ap

Vierailija
19/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös samassa tilanteessa. Kaksi viikkoa sitten tapahtui riskitilanne ja olen sen jälkeen elänyt järkyttävässä pelossa. Tapahtunut oli omaa tyhmyyttä kun en humalassa vaatinut kondomin käyttöä. Netistä löytyy todella paljon erilaista tietoa siitä milloin hiv näkyisi testissä. Jossain lukee, että jo kuukauden kohdalla näkyisi usein, jossain taas, että kuukauden kohdalla ei luultavasti näkyisi. Sitten jossain lukee, että kuuden viikon kohdalla olisi melko varma tulos, mutta sitten jossain taas tuokin torpataan. Itselläni tuohon kuukauteenkin siis on vielä kaksi viikkoa... En tiedä, miten voin odotella niin kauan. Jossain luki että kahden kuukauden testin jälkeen ei enää käytännössä muutu negatiivinen positiiviseksi. Pitääköhän tämä paikkaansa?

Taitaa myös HIVin kanssa käydä samoin kuin muidenkin sairauksien joita itsellään epäilee, jos alkaa oireita googlailemaan, tuntuu kuin kaikki oireet täsmäisivät ja se lisää vain pahaa oloa, paniikkiin ei ole mitään syytä, se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta silti.

Vierailija
20/48 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa myös HIVin kanssa käydä samoin kuin muidenkin sairauksien joita itsellään epäilee, jos alkaa oireita googlailemaan, tuntuu kuin kaikki oireet täsmäisivät ja se lisää vain pahaa oloa, paniikkiin ei ole mitään syytä, se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta silti.

Tiedän, mutta tosiaan helpommin sanottu kuin tehty. On päiviä, kun tuntuu helpommalta eikä edes ajattele asiaa aktiivisesti. Sitten taas joinakin päivinä mikään muu ei pyöri mielessä kuin pelko hivistä. Eilen oli taas sellainen päivä, että ei pystynyt keskittymään mihinkään, vaan mietti vain hiviä. Sitten illalla vielä nousi nuo näpyt käteen ja kaulalle... Ikinä ennen ei ole ollut ihottumaa ainakaan niin, että olisin siihen kiinnittänyt huomiota. Yritän uskotella itselleni, että johtuvat vaikka stressistä, mutta aika huonolla menestyksellä.

Ap