Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illat lapsen kanssa haastavaa

Vierailija
28.03.2022 |

Onko vain väsynyt vai mikänon kun vastustaa kaikkea tekemistä, lähinnä iltatoimien tekoa.
Kaikki kestää ja moneen kertaan saa sanoa:vieläkö lelut keräämättä, vieläkö on hampaat pesemättä, vieläkö vaatteet päällä?

Miten sinä ottaisin vitkuttelun puheeksi lapsen kanssa ja miten käytännössä reagoit jos ei ala tekemään?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalinta lapsen saamisessa olisi juuri se, ettei koskaan voi rentoutua itse kunnolla. Ja se tietoisuus, että joka helvetin ilta on se sama taistelu hamaan ikuisuuteen. Vetäisin itseni kiikkuun jos joutuisin tuohon tilanteeseen. Kerran lomailin lapsiperheen kanssa ja se vi*utuksen määrä jo sen viikon aikana oli aivan uskomaton, kun lapset pilasivat joka ainoan hyvän hetken. 

Onhan sinulle tehty sterilisaatio tai vasektomia?! Ei käy ilmi oletko mies vai nainen.

Vierailija
22/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, jep

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalinta lapsen saamisessa olisi juuri se, ettei koskaan voi rentoutua itse kunnolla. Ja se tietoisuus, että joka helvetin ilta on se sama taistelu hamaan ikuisuuteen. Vetäisin itseni kiikkuun jos joutuisin tuohon tilanteeseen. Kerran lomailin lapsiperheen kanssa ja se vi*utuksen määrä jo sen viikon aikana oli aivan uskomaton, kun lapset pilasivat joka ainoan hyvän hetken. 

Kiitos hauskasta tarinastasi. Se ei kyllä liittynyt mitenkään ketjun aiheeseen. Onneksi sinulla ei ole lapsia niin voit luppoajan käyttää vaikka lukemisen harjoitteluun.

Vierailija
24/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sinulle tehty sterilisaatio tai vasektomia?! Ei käy ilmi oletko mies vai nainen.

Olen mies ja on vasektomia tehty.

Vierailija
25/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen? Lapsi voi kaivata ohjausta 10 ikävuoteen asti. Miksi et ohjaa ja auta. Sohvalta huutelet?

Kännykässä huono akku eikä ole varavirtalähdettä. Joutuisin irrottamaan laturista.

Vierailija
26/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha ohje: sano kerran ja toimi itse samantien.

Ei mitään "vieläkö lelut keräämättä" vaan "nyt keräämme lelut" ja sitten ryhdytte kerämään. Yhdessä. Jos lapsen kanssa on aina tehty noin, hän ei edes hoksaa, että voisi olla toisin. Eikä "vieläkö vaatteet päällä" - haloo Sherlock, etkö muka näe? - vaan "nyt vaihdat yöpuvun päälle" ja samantien oletkin jo olentamassa sitä lapselle.

Kaikesta päätellen annat lapselle ristiriitaisia viestejä eikä hän siksi tiedä, miten toimia. Joku huutelu puhelimen äärestä ei ole lapsen ohjaamista.

Tietty voit sanoa, että ei mun lapsi toimi noin, mutta lohdun sanana voin kertoa, että vankilassa on nytkin monta aikuista, joiden vanhemmista ei ollut vanhemmiksi.

Vierailija
27/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin pieni halua lopettaa leikkiä, halua mennä yksin vaihtamaan yöpukua, osaa pestä hampaita tai halua mennä yksin nukkumaan. Ole mukana toiminnassa, vähitellen siirrät osia itsenäiseksi. 

Ei meillä silti 13-vuotiaskaan täysin itsenäisesti toimi, ymmärtää, mitä iltatoimiin kuuluu, mutta kyllä se on käskettävä aloittamaan ne. Ja aina käyn sängyn vieressä sanomassa hyvää yötä ja juttelemassa muutaman sanan.

Vierailija
28/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kirjoitti:

5 vuotias lapsi kyseessä

Meidän alle 2v kerää itse lelut ja tietää, millaiset iltarutiinit meillä on. Tietää milloin äiti tulee pesemään hampaat, milloin syödään, milloin tullaan lukemaan satua. Meillä on rutiinit.

Vastaus lyhyesti rutiinien puute aiheuttaa nuo. Lapsi reagoi noin, koska häntä ahdistaa kun ei tiedä, mitä milloinkin tehdään.

Vierailija
29/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin pieni halua lopettaa leikkiä, halua mennä yksin vaihtamaan yöpukua, osaa pestä hampaita tai halua mennä yksin nukkumaan. Ole mukana toiminnassa, vähitellen siirrät osia itsenäiseksi. 

Ei meillä silti 13-vuotiaskaan täysin itsenäisesti toimi, ymmärtää, mitä iltatoimiin kuuluu, mutta kyllä se on käskettävä aloittamaan ne. Ja aina käyn sängyn vieressä sanomassa hyvää yötä ja juttelemassa muutaman sanan.

Eihän ap ole missään edes sanonut, että pitäisi yksin tehdä kaikki. Tuossahan nimenomaan puhutaan siitä, kuinka lapsi vastustaa iltatoimia yleisesti ottaen.

Vierailija
30/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se välttämättä noin mene. Kyllä mun lapsi, tyttö 5v. ainakin menee ihan kiltisti käskystä iltapissalle ja hammaspesulle. Mistään lelujen keräilystä meillä ei stressata. Kerätään sit joskus, siivouspäivinä. Iltapalat ja pesut nyt on pääasia. Joskus joutuu sanoa pari kertaa, mutta yleensä ei. Ja ihan sohvalta huutelen käskyjä, niin kyllä se tekee. Pitää olla auktoriteettia.

Vierailija
31/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kirjoitti:

5 vuotias lapsi kyseessä

Ei tuon ikäiseltä voi odottaa edes itsenäistä toimintaa, eikä tajua tuon taivaallista ajan kulusta ja vanhempien tehtävä on huolehtia hampaanpesusta, ruokailusta jne.

Tuossa iässä vasta opetellaan asioita.

Jopa 10v pitää vielä muistuttaa.

Vierailija
32/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin nukkumaan.

Vierailija
33/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hauskasta tarinastasi. Se ei kyllä liittynyt mitenkään ketjun aiheeseen. Onneksi sinulla ei ole lapsia niin voit luppoajan käyttää vaikka lukemisen harjoitteluun.

Olen eri, mutta liittyihän se nyt siten, että noita iltatoimien vaikeuksia jo etukäteen pelkää. Minulla on lapsi, ja muistan kun oli vaikea vaihe nukuttamisessa, niin kyllä aloin jo etukäteen stressata illan tullessa. 

Vierailija
34/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon rangaistukset käyttöön, niin ei tarvitse jankata lapsen kanssa. Sanoituskasvatuksella tuhoaa hermonsa.

Vierailija
35/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä on aika railakkaasti kirjoitettu, niin itselläni on täsmälleen sama kokemus. En ole varmaan ikinä ollut alakouluikäisen tai nuoremman lapsen seurassa ilman, että harmittaisi se lapsen läsnäolo siinä. Omien lasten saaminen olisi vähän kuin elinkautinen vankeustuomio. 

Vierailija
36/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aloittaja kirjoitti:

5 vuotias lapsi kyseessä

Ei tuon ikäiseltä voi odottaa edes itsenäistä toimintaa, eikä tajua tuon taivaallista ajan kulusta ja vanhempien tehtävä on huolehtia hampaanpesusta, ruokailusta jne.

Tuossa iässä vasta opetellaan asioita.

Jopa 10v pitää vielä muistuttaa.

Kyllä meillä 5v käy itsenäisesti pesulla, pesee hampaat ja menee nukkumaan.

Vierailija
37/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen urakka tämä lelujen kerääminen on? Meinaan siis että onko teillä aina kymmeniä pikkuleluja levällään. Se on kova siivoaminen pienelle väsyneenä pitkän päivän jälkeen. Lelujen määrä kannattaa olla maltillinen ja ehdottomasti vanhempi tulee auttamaan, "nyt on aika lopettaa leikit tältä päivältä". Sitten ohjataan pesulle jne.

Vierailija
38/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ottaisit aikuisen roolin ja vastuun?

5v tekee niinkuin sanotaan, kaikesta ei todellakaan neuvotella - ja tarpeen mukaan avustetaan toimintojen sujumisessa. Aikuisen vastuulla on iltapalat ja hammaspesut - päivärytmi ja totutut tavat tuo turvallisuutta.

Vierailija
39/39 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos ottaisit aikuisen roolin ja vastuun?

5v tekee niinkuin sanotaan, kaikesta ei todellakaan neuvotella - ja tarpeen mukaan avustetaan toimintojen sujumisessa. Aikuisen vastuulla on iltapalat ja hammaspesut - päivärytmi ja totutut tavat tuo turvallisuutta.

Ehkä 90-luvulla oli noin. Nykyään on lasut joiden vuoksi lasta ei todellakaan voi pakottaa miten vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi