Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ibs väärä diagnoosi?

Vierailija
28.03.2022 |

Voiko ärtyvässä suolessa olla kipu aina samassa kohtaa? Itse olen lukenut että paikka vaihtelisi. Minulla on oikealla puolella vatsaa aina se sama kohta mikä on kipeä vähän väliä, ja siihen tulee joskus suht kovia kipukohtauksia.
Mahaa on paineltu, ultrattu, laajat verikokeet joissa vain pieniä poikkeamia, ulostenäyte otettu. Olen laihtunut reilusti mutta ihan luonnollista kai kun syönyt vähemmän.. ja olen tosi voimaton. Pitäisikö tutkia vielä? Mahan toiminta vaihtelee.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolonoskopia kannattaa tehdä, jos kipu on suoliston alueella. Jos ylävatsalla, niin sitten gastroskopia.

Vierailija
2/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta näkökulmasta käsin tulee mieleen endometrioosikivut, jos siis olet nainen. Mulla ne liittyy suolistoon (ovat kasvaneet kiinnikkeillä yhteen). Mutta tää on nyt vaan tämmöinen sivusta heitetty ehdotus eikä tietty liity IBS:n millään tavalla. Voimia joka tapauksessa ap, toivottavasti tilanne selviää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Minulla on korkea kynnys noihin tähystyksiin, pystyykö jollain muulla lailla tutkimaan? Kuvauksilla?

Vierailija
4/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Minulla on korkea kynnys noihin tähystyksiin, pystyykö jollain muulla lailla tutkimaan? Kuvauksilla?

Millään muulla kuin työntämällä kamera suoleen ei näe miltä se suolen nukkapinta ja limakalvon terveystilanne näyttää. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
5/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä sen verran että paljon on ollut kuuman ja kylmän tuntemuksia.

Eli hikoilen ja olen tosi kuumissani öisin, ja sitten toisaalta kylmän väreitä ja palelen. Nämä vaihtelee vuorotellen. En ole vaihdevuosi ikäinen.

Toinen kainalo kipuilee välillä, ohimenevästi aina mutta tasaisin väliajoin.

Ajattelin nämä vielä mainita jos jollekin tulee ideoita mieleen yleisesti mitä voisi olla?

Myöskin ruokahalu vaihtelee tosi paljon, mikä on outoa. Eli välillä ei vaan meinaa maistua ilman sen kummempaa syytä.

Kiitollinen olen kaikista asiallista vastauksista :)

Vierailija
6/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elintavat kunnossa?

Vierailija
7/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistoayöpä

Vierailija
8/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se yksi suolen kohta kipuilee ja venyy jatkuvasti, eri syistä.

Johtuen siitä että siinä voi olla ruokaa tai ilmaa tai se on muutoin herkkä kohta suolistossa.

Ärtyvän suolen oireet ja kivut ovat erilaisia ihmisillä.

Toisilla on jatkuvaa ripulia ja toisinaan ummetusta.

Itsellä on vasemmalla puolella, ylhäällä vatsassa, juuri siinä kohtaa, missä paksuoli tekee mutkan melko usein joitain kiputuntemuksia.

Katso kuvia, miten paksusuoli kiertää ympäri vatsan, siitä näet kipukohtasikin.

Mutta noita kainalon patteja ja muhkuroita kävisin lääkärille näyttämässä ensitilassa.

Niistä kannattaa olla huolestuneempi.

Tuon ärtyvän suolen kanssa aina pärjää.

Vierailija
9/14 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistoayöpä

No ei ole, se kyllä alkaa näkyä verenä ulosteissa ja oireetkin huomattavasti vakavampia kuin ap:lla.

Ja noita viluja ja kuumotuksia on toisinaan kaikilla ihmisillä, ei niistä pidä mitään huolta kantaa.

Kainalonkipu voi johtua lihaksista ja erilaisista liikkeistä, työstä jota tekee.

Onhan ihmisillä vaikka minkälaisia tuntemuksia ja pieniä oireita.

Jotkut kärsivät jatkuvasti päänsäryistä, siis että särkee usein päätä, monta kertaa viikossa.

Mutta sekään mitään vakavaa ole.   Nakkaa vain särkylääkkeen kurkkuunsa ja se on siinä.

Ei kaikille oireille ja oloille löydy mitään syytä eikä diagnoosia.

Ne vaan ovat, ja kuuluvat sen ihmisen elämään.

Kokemusta on itsellä näistä asioista ja varmasti monella muullakin.

Vierailija
10/14 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys ketjuun:

tänään tuli aika reilusti verta ulostamisen jälkeen pyyhkiessä. Mutta on myös ummetusta eli voinko pitää sitä nyt turvallisin mielin syynä vai onko tarvetta ottaa yhteyttä lääkäriin?

Tuota oiretta esiintynyt ennenkin satunnaisesti, tänään verta oli vähän enemmän.

-ap

Vierailija
11/14 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen veri viittaa yleensä peräpukamiin tai peräsuolen haavaumiin, joita ummetus voi pahentaa/ärsyttää. Musta uloste viittaa verenvuotoon syvemmällä suolistossa. Eli en olisi kovin huolissani punaisesta verestä.

Vierailija
12/14 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii miten sun ruokavalio? liikunta? paino?

Vierailija
13/14 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lääkärille uudestaan.

Mun äidin vastavaivoja hoidettiin vuosikausia vain ärtyneenä suolena. Kyse oli kuitenkin suolistosyövästä, joka sitten löydettiin kun oli jo liian myöhäistä. Huom. äidillä ei ollut koskaan verta ulosteessa.

Sun tapauksessa en lähde arvailemaan mistä on kyse. Verta voi tulla perämukamista, ummetuksesta tai haavaumista (tai jos on ihorikkoa alueella) eli melko viattomista syistä, tai sitten tulehduksellisissa suolistosairauksissa sekä syövissä. Tutkimalla löytyy syy.

Tärkeintä olisi vaan mennä reippaasti lääkäriin ja tutkimuksiin. Varmaan se kolonoskopia olisi fiksua tehdä. Jos jotain löytyy, saat asianmukaista hoitoa, jos mitään ei löydy saat edes mielenrauhan.

Vierailija
14/14 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sinä aiempi kirjoittaja, mitä oireita äidilläsi oli, jos saan kysyä?

En jaksa tätä elämää enää. Heräämisestä saakka väsynyt, ei auta kahvi eikä mikään. Kokoajan pitäisi olla lepäämässä. Nyt en jaksa enää. Kesätöihinkin pitäisi päästä, mutta tässä kunnossako?

Maha sekoilee koko ajan, ummettaa, sitten todella tahmaista löysää (anteeksi nämä kuvailut).

Vaikka olisi nälkä, ei vaan ruokakaan maistu aina, velvollisuudesta syön.

En tiedä mitä lääkärissä sanoisin kun leimattu jo ibs, pitävät luulosairaana. Kuuluuko ibs tämmöinen lamaava voimakas uupumus?

? Tai ruokahaluttomuus. Ja kyllä on sukurasitusta suolistosyöpään ja muihinkin.

Ei tämä näytä tästä paranevan jaksaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme