Hirveä poru sunnuntailisän leikkaamisesta
Leikkaus oli vain 25 % ja toisaalta, onko sunnuntaityö muka nykyään jotenkin niin eri arvoista kuin arkena tehty työ? En minäkään ma-pe työskentelevä saa mitään "perjantailisiä" vaan kaikilta päiviltä saman palkan.
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:45"]Ainakin meillä kotihoidossa viikonloppuisin töissä on MINIMIMIEHITYS, eli käyntejä voi olla viikonloppu la+su melkein 20 per päivä. Eli kyllä ne lisät on ihan oikeutettuja työmäärään nähden. Ei sitä voi verrata arkiaamuun, jolloin töissä voi olla viisikin hoitajaa hoitamassa niitä samoja asiakkaita.
[/quote]
No oisko teitä jatkossa enemmän 25% tekijöitä sunnuntaina kun työvoimanon halvempaa?
[/quote]
Oliskohan työnantajalla vähän enevoittoa
Työpaikkoja näillä puuhalustan asioilla saadaan 0
Mutta se voidaan selittää, että huonot ajat jatkui
Ravintola-ala, 70h/3vko sopimus, tuntipalkka 11e. Tuossa tuntuu ja kirpeästi se 25% pienennys, se on iso raha joillekkin, varsinkin tuntipalkalla ja vajailla tunneilla työskentelevillä. Monet varsinkin ravintola-alalla olevista saavat sen palkan edes jotenkin riittämään kun ovat saaneet sunnuntailisän, meidän alalla kun ei ole esim. lauantailisiä.
Joo, sunnuntaistahan voitais samantien tehdä samanarvoinen päivä arkipäivien kanssa. Virastot, pankit ja koulut auki 7pv viikossa. Perheiden yhteiset vapaapäivät on ihan tarpeettomia. Ja ylimääräiset rahalliset kompensaatiot yhteisen vapaa-ajan menettämisestä naurettavia. Hmm..
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:55"]
Leikkaus oli vain 25 % ja toisaalta, onko sunnuntaityö muka nykyään jotenkin niin eri arvoista kuin arkena tehty työ? En minäkään ma-pe työskentelevä saa mitään "perjantailisiä" vaan kaikilta päiviltä saman palkan.
[/quote]
Tosi väsynyttä alkaa olla tää provoilu, mutta kysytään nyt vaikkapa niin että joudutko sä maksamaan sun ekaluokkalaiselle perjantaiksi lapsenvahdin kotiin?
[/quote]
Ai niin...täällä ei ole kuin näitä totaali-yh:ita, joilla ei ole minkäännäköistä tukiverkkoa eikä lapsella ainuttakaan kaveria.. joo sorry, unohdin tämän.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:55"]
[/quote]
Tosi väsynyttä alkaa olla tää provoilu, mutta kysytään nyt vaikkapa niin että joudutko sä maksamaan sun ekaluokkalaiselle perjantaiksi lapsenvahdin kotiin?
[/quote]
Joudutko sinä? Eikö teillä muka työpaikalla pystytä sopimaan tuollaisista asioista eli vapaaehtoiset sunnuntaityöhön tai jopa sunnuntaivuoroon osa-aikaisia mm. kotiäitejä, opiskelijoita, jotka haluavat tienata hieman ekstraa. Tai etkö ole osannut asioitasi järjestellä? Sitä paitsi eihän eka luokkalainen ole eka luokkalainen kuin yhden vuoden, tokaluokkalainen pärjää ja haluaakin jo olla yksin, saa sitten äidin seuraa enemmän viikolla koulun jälkeen. Missä muuten isä on? Etkö ottanut isää mukaan lapsentekopuuhiisi vaan käytit vain siementäjänä ja isä ei nyt sitten tahdo olla osallisena lapsen elämässä kun ei halunnut lastakaan kanssasi. Entä isovanhemmat? Tunnut olevan tyypillinen jääräpäinen ongelmakimppujyrääjä, jonka kanssa kukaan ei halua olla missään tekemisissä musta-valkoisen ajattelun vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:55"]
[/quote]
[/quote]
Hyvin harva joutuu, jos nyt rehellisiä ollaan.
No, mulle toi sunnuntailisä on tervetullut siksi, että työn teko 7 päivää viikossa ja ilman lomia on tosi raskasta. Omalla alallani (olen biokemisti) ei ole töitä ja olen jo pudonnut kelkasta eli työllisyysmahikset aika nolla, siispä työskentelen arjen koulunkäynnin ohjaajana ja viikonlooput ja ti+to illat harhaisen agressiivisen vammaisen henkilön avustajana. Nimenomaan nuo viikonloput ja illat lisinen on se, mikä pitää palkkani sellaisena millä elää. Mutta joo, aina voi kuitenkin olla ymmärtämättä ihan tahallaan ja kiusalla.
Yksityisyrittäjänä en tunne sanaa sunnuntailisä, ylitylisä, lomakin on vain pari viikkoa vuodessa. Tämä sosialidemokraattinen yhteiskunta on vaan tullut tiensä päähän. Ikävä kyllä. Miljoona tulee tunnissa valtion velkaa (me kaikki maksamme sen), hohoi!!! Ja en edes tiennyt, että on olemassa 38 päivän lomia, kääk! HERÄTYS!!!
Saavutetuista eduista VOI luopua yhteisen hyväksi, sii MEIDÄN kaikkien. Tuskin lähtee katto pään päältä tai ruoka loppuu.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:55"]Leikkaus oli vain 25 % ja toisaalta, onko sunnuntaityö muka nykyään jotenkin niin eri arvoista kuin arkena tehty työ? En minäkään ma-pe työskentelevä saa mitään "perjantailisiä" vaan kaikilta päiviltä saman palkan.
[/quote] Tiedät aina olevasi vapaalla la-su, eikä niin että yksi vkloppu vapaa kolmesta. Sinulla on aina 2 vp peräkkäin, eikä niin että vapaat on ripoteltu miten sattuu kolmen viikon listalle. Et joudu odottamaan vuorolistaa että tiedät miten olet töissä. Et joudu menemään iltavuorosta aamuun, niin ettet lapsiasi näe yli vuorokauteen, ehkäpä juuri viikonloppuna.
Ehdottomasti 8-16 arkisin työskenteleviltä samassa suhteessa palkka pienemmäksi! Helppo se on huudella kun ei omalle kohdalle satu. Esim hoitajan peruspalkka on pieni, koska siinä on otettu huomioon että lisiä tulee päälle.
Kai se koskee lääkäreitäkin? Tuo 25% pois?
Eipä yllättänyt yhtään että ap itse tekee töitä ma-pe klo 8-16. Silloin on helppo huudella ettei sunnuntaista tarvitse maksaa enempää kuin muistakaan päivistä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:16"]Yksityisyrittäjänä en tunne sanaa sunnuntailisä, ylitylisä, lomakin on vain pari viikkoa vuodessa. Tämä sosialidemokraattinen yhteiskunta on vaan tullut tiensä päähän. Ikävä kyllä. Miljoona tulee tunnissa valtion velkaa (me kaikki maksamme sen), hohoi!!! Ja en edes tiennyt, että on olemassa 38 päivän lomia, kääk! HERÄTYS!!!
Saavutetuista eduista VOI luopua yhteisen hyväksi, sii MEIDÄN kaikkien. Tuskin lähtee katto pään päältä tai ruoka loppuu.
[/quote]
Vain matalapalkkaiset luopuu.
Se ei ole hyväksyttävää. Saati hallituksen puhuminen EKn suulla ja puuttuminen työmarkkinaosapuolten asioihin.
Minä en joudu luopumaan. Ja sekin on väärin
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:14"]Ehdottomasti 8-16 arkisin työskenteleviltä samassa suhteessa palkka pienemmäksi! Helppo se on huudella kun ei omalle kohdalle satu. Esim hoitajan peruspalkka on pieni, koska siinä on otettu huomioon että lisiä tulee päälle.
[/quote]
Hoitajan peruspalkka ei ole todellakaan pieni päinvastoin. 2400€ kk 3-3.5 vuoden opistotutkinnolla. Ei ole ihme että kunnilla menee huonosti kun maksetaan esim hoitotyöstä tuollaisia palkkoja. Yliopistossa 5-6 vuotta erikoisosaamisen hankkineille asiantuntijoille maksetaan lähes samaa lähtökuukausipalkkaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:13"]
No, mulle toi sunnuntailisä on tervetullut siksi, että työn teko 7 päivää viikossa ja ilman lomia on tosi raskasta. Omalla alallani (olen biokemisti) ei ole töitä ja olen jo pudonnut kelkasta eli työllisyysmahikset aika nolla, siispä työskentelen arjen koulunkäynnin ohjaajana ja viikonlooput ja ti+to illat harhaisen agressiivisen vammaisen henkilön avustajana. Nimenomaan nuo viikonloput ja illat lisinen on se, mikä pitää palkkani sellaisena millä elää. Mutta joo, aina voi kuitenkin olla ymmärtämättä ihan tahallaan ja kiusalla.
[/quote]
No sanotaanko, että tuo on sun aivan oma valintasi työskennellä 7 pvä/viikko, ei siitä pitäisi joutua muiden kärsimään ja maksamaan sulle ekstraa. Jos kerran omalla alalla ei ole töitä, niin olisko mitään vaikka opiskella uudelleen?
[/quote]
Onpa tyhmä ehdotus. Milläs rahoitat ne uudet opinnot? Jollain pitäisi se opiskeluaikakin kuitenkin elää.
Mä en ymmärrä miksi nimenomaan vuorotyöläisiä tästä rangaistaan. Nehän ei voi tehdä sunnuntain töitä esim edellisviikon torstaina toisin kuin ne joiden työaika on arkisin 8-16. Se sunnuntai on vuorotyöläisille sitä työaikaa, jolla Soinikin kehoitti ihmisiä työnsä hoitamaan. Mä olisin ymmärtänyt tämän säästön logiikan, jos sunnuntaikorvaukset olisi poistettu niiltä jotka tekevät silloin ylitöitä. Silloin tämä olisi jopa saattanut luoda lisää työpaikkoja, jos aiemmin on vähäistä työntekijöiden määrää kompensoitu teettämällä/tekemällä ylitöitä viikonloppuisin. Lisäksi Soini puhui työssäjaksamisesta, kun työ hoidetaan oikealla työajalla. Eikö säästöjen silloin nimenomaan pitäisi kohdistua ainoastaan niihin, jotka tekee täysien viikkotuntien päälle ylitöitä viikonloppuisin?
Mun koko palkka oli viime vuonna pelkillä sijaisuuksilla hankittu: 32 000. En ota vakupaikkaa, osassa on tuöpaikoista niin huono henki, että viikkokin liikaa. Ja Tekijöitä ei vaan ole. Milsi mun pitäis tyytyä vähempään!? Aion pitää puoleni niin kuin isot pojatkin. Ei tässä ole mitään kutsumasta, saatanan rankkaa duunia, mutta olen työssäni hyvä. Olisin jäänyt tänäänkin mieluummin perheen kanssa köllimään, mutta 6-14+ 14-22 vuoroilla saadaan muksulle harrastusrahaa syksylle. En todellakaan tuu millään 50 %, mun puolesta saa porukka vaikka kuolla. Teen tätä rahan vuoksi, kuten mm. ekonomit ja insinöörit. Jonain päivänä jokainen meistä tarvitsee apua, eikä se avun tarve aina tule virka-aikaan.
Miks työntekijöiden pitää kantaa vastuu, mut yrittäjien ei;) 25% palkasta vaan pois! Se on hei ihan ammatinvalintakysymys, jos yrittäjäks lähtee, turha vinkua:D t. Hoitsu
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:26"] Mun työvuoro kestää 24 tuntia, samoin mieheni. Esim. viime jouluna olin aaton töissä -> tämä tarkoittaa sitä, etten _koko_ jouluaattona nähnyt perhettäni. Joulupäivän aamuna tulin viettämään viimein aikaa perheeni kanssa -> tarkoittaa sitä, että menin nukkumaan ja lapset touhusivat omiaan, mies oli vuorostaan lähtenyt töihin. Toisena joulupäivänä mies tuli kotiin, nukkui muutaman tunnin, ja sitten.. olimme koko perhe koossa valmiina nauttimaan yhteisestä ajasta perheen kesken. Ja sitten se kysymys johon täällä ei ap ainakaan tiedä vastausta: Miten tämä nyt muka eroaa normaalista ma-pe klo 8-16 työajasta? Siinäpä kysymys... [/quote] Millainen perhe laittaa työn eli rahan perheensä edelle? Äänestätte varmasti kokoomusta ja olette nyt ihan ymmällänne miksi kokoomus ei pidäkkään duunareiden etuja. No ei ole koskaan pitänytkään heidän etujaan. Vasemmisto on teidän puolue. Muistakaas se. [/quote] Pitäisikö sitä sitten vaihtaa ammattia kun saa lapsia? Juuri sen takia noista vuoroista kuuluu saada edes kunnon korvaus, kun se on sitten pois muusta elämästä, perheeltä. Joihinkin aloihin vuorotyö kuuluu ja jonkun se on tehtävä. Omassa työporukassani kaikilla on perhe ja kaikki joutuvat olemaan joulua ja juhannuksia töissä. Jos esim jouluna laitettaisiin töihin vain lapsettomat sinkut niin aika vähillä mentäisiin :)
[/quote]
Joo. Eli kannattaa äänestää ei oikeistoa. Mutta sitähän te ette ilmeisesti tajunneet tehdä? Köyhän on pakko käydä joulunakin töissä, mutta kohta ei tule ylitöistä lisää arvoa. Siinä punnitaan mikä on tärkeintä.
Huomauttaisin ja muistuttaisin edelleen että Suomessa on työpaikkoja joissa ei makseta ylitöistä lisiä ja moni nuori tai maahanmuuttaja ei edes tiedä että ylitöistä kuuluu maksaa lisiä. Jos meillä repsottaa asiat näin kurjasti niin se leviää pian monille muille aloille. Eikä yhtään yllätä että vasta nyt tulee poru, kun parempiosaisten työetuja aletaan karsia. Meitä ja pätkätyöläisiä se ei hetkauta yhtään. Meillä ei ole ollutkaan mitään etuja. Päinvastoin minua hymyilyttää nykyinen tilanne ja toivon että leikataan lisää ja rajummin. Saatte kokea saman mitä me muutkin ja yrittää elää niillä vähillä. Ehkä sitten teilläkin menee jakeluun se että miten joku saattaa äänestää vasureita tai köyhien puoluetta.
Meillä ei ole muuta mahdollisuutta. Ei tulisi mieleenkään antaa ääntä minnekään muualle.
t. orja
[/quote] Asenteesi on oksettava.
Sunnuntai on tylsä pyhäpäivä ja olisin mielellään sen töissä (peruspalkalla) ja perjantain vapaalla.