Vinkkejä pizzan paistamiseen leivinuunissa
Ostimme mökin, jossa leivinuuni ja haluaisin kokeilla paistaa pizzaa siellä. Mitä tarvitsen? Miten kauan se pizza siellä pidetään suunnilleen? Kiitos avustasi.
Kommentit (26)
Olen paistanut kuumassa leivinuunissa myös niin, että vielä hehkuvat hiilet olen tunkenut uunin taakse, silloin tosin osa pitsaa saattaa kärähtää jos ei muista käännellä. Ihan paras pizza tulee leivinuunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä saada se uuni reippaasti yli 300 asteiseksi, mielummin 400 asteiseksi ja sitten noin 1 min siellä uunissa. saat parhaan sitkon siihen pohjaan. Ja sen leipä/ pizzalapion tarvitset ihan ehdottomasti.
Hajoaa se leininuuni sulta, jos tuollaista lämpötilaa yrität aikaan saada. Ja sitä mukaa voi palaa koko mökki, mutta vähintäänkin leivinuunin tulipesä rapautuu puolessa vuodessa korjauskuntoon.
Älä höpötä.
Kyllä tuo 10-15 minuuttia kuulostaa minustakin todella paljolta. Ei minulla leivinuuneista juuri kokemusta ole, mutta olen paistanut pizzaa itse tehdyssä pizzauunissa ulkona ja silloin taidettiin paistella n. 5-8 minuuttia yhtä pizzaa, pitää olla tarkkana ettei pala.
Jos napolilaista pizzaa paistat niin ihannelämpötila on siellä 450°C asteen hujakoilla. Kannattaa ladata puhelimeen PizzaApp, jossa löytyy ihanteelliset vesisuhteet, hiivan määrät yms erilaisille kohotusajoille.
Olen huomannut, että ainakin omassa leivinuunissa näin korkeat lämpötilat vaativat todella pitkää lämmitystä vrt. esim Ooni, joten olen tehnyt lähinnä roomalaista levypizzaa, sillä sille riittää hyvin 250-300 °C uunin lämpö. Esim tällä ohjeella sen pitäisi onnistua:
Leivinpaperi kärtsähtää jo 230 asteessa.
Hajoaa se leininuuni sulta, jos tuollaista lämpötilaa yrität aikaan saada. Ja sitä mukaa voi palaa koko mökki, mutta vähintäänkin leivinuunin tulipesä rapautuu puolessa vuodessa korjauskuntoon.