onko tutkittu miksi pääkaupunkiseudulla juuri ketään ei halua palata "lähitöihin"
Kun taas omassa kaveripiirissäni pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat ystäväni eivät pidä ajatusta toimistopäivistä yhtään niin vastenmielisinä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Omassa työssäni ei ole ollut etätyömahdollisuutta. Enkä oikein tunne ketään etätöissä ollutta tai olevaa. Minua kiinnostaisi ihan ohi aiheen, että onko ne etätyöpäivät aina ihan oikeaa etätyötä, samoin kuin työpaikalla tehdään töitä kahdeksan tuntia täysillä? Vai onko se niin, että etätöiden lomassa laitetaan välillä pesukone päälle ja ripustetaan pyykit, selaillaan vaikka tätä vauvapalstaa, keitetään perheelle perunat jne. Olen siis utelias.
Kyllä tauoilla teen kaikenlaista, kuten teen toimistollakin. Toimiston lähellä on kaikenlaisia palveluita ja saatan käydä pikaisesti vaikka postissa tai kaupassa kahvitauolla.
Itse teen etänä neljässä tunnissa kaikki ne työt, mitä toimistossa työskennellessä ehtisin tehdä seitsemässä tunnissa! Eli kyllä, etänä on tehokkaampaa!
Vierailija kirjoitti:
Omassa työssäni ei ole ollut etätyömahdollisuutta. Enkä oikein tunne ketään etätöissä ollutta tai olevaa. Minua kiinnostaisi ihan ohi aiheen, että onko ne etätyöpäivät aina ihan oikeaa etätyötä, samoin kuin työpaikalla tehdään töitä kahdeksan tuntia täysillä? Vai onko se niin, että etätöiden lomassa laitetaan välillä pesukone päälle ja ripustetaan pyykit, selaillaan vaikka tätä vauvapalstaa, keitetään perheelle perunat jne. Olen siis utelias.
Mistä kumpuaa ajatus, että lähityössä tehtäisiin täysillä töitä kahdeksan tuntia? Se, että joku henkilö jossakin näin toimii ei tarkoita, että lähityön tehokkuus olisi lähtökohtaisesti suurempaa.
Toimistolla tulee juteltua kollegoiden kanssa, istuttua tauoilla ja pitkällä lounaalla ja työ ylipäänsä keskeytyy jatkuvasti ad-hoc -asioihin.
Omalla kohdallani voi olla, että etätyössä tulee laitettua pyykkiä tai vastaavaa, mutta onko sillä merkitystä työtehon ollessa suurempaa (ja päivien yleensä pidempiä)?
Keskimääräisesti tuottavuus on huonompi etätöissä. Lähitöissä on painetta esittää ahkeraa ja se on monelle tärkein motivaattori.
Vierailija kirjoitti:
Yritähän olla tekemättä mitään konttorilla, kotona se on helppoa.
Se on ihan superhelppoa toimistolla. Senkus istuu tietokoneella selailemassa sähköpostia tms. Näyttää kiireiseltä, vaikka ei tee mitään. Sitten puolen tunnin kahvitauolle, sen jälkeen voi vaikka nostella varastossa kynät ja paperit eri hyllylle. Tunnin ruokatunnille, taas selaamaan sähköposteja ja sen jälkeen kotiin.
Tehty tosiallinen työ: alle 1 h ja sekin koostui vain akuuteista asioista, joiden tekemättömyydestä jäisi heti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräisesti tuottavuus on huonompi etätöissä. Lähitöissä on painetta esittää ahkeraa ja se on monelle tärkein motivaattori.
Ihminen pystyy esittämään ahkeraa, vaikka ei tee mitään. Kyvykäs esimies seuraa sitä mitä työntekijä saa aikaiseksi, eikä sitä mille työntekijä näyttää työpisteellä.
Pk-seudun autottomassa dystopiassa asuvilla todellinen työmatka kotiovelta työpaikan ovelle mitattuna on helposti tunti suuntaansa jopa Helsingin sisällä jos ja kun joutuu vaihtamaan julkkaria kerran tai pari mikä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Vuorokaudessa on yhtäkkiä kaksi tuntia enemmän vapaa-aikaa tai unta jos tekee etätyötä.
Mielipuolisen hintakuplan takia konttoreissa on sullottu sietämätön määrä karjaa mahdollisimman pieneen avokonttoriin mitä selitellään mairea hymy huulilla jollain vi*un "sosiaalisuudella" ja "kommunikaation edistämisellä" vaikka kyse on puhtaasta voitonmaksimoinnista.
Tuollaisen katkeamattoman korviin ja myös nenään tulvinan häiriötsunamin keskellä on mahdotonta keskittyä mihinkään aivotoimintaa vaativaan.
Haluatko 10 tuntia viikossa enemmän vapaa-aikaa, jonka voit käyttää ihan miten haluat, vai haluatko antaa 10 tuntia viikossa aikaasi työnantajallesi, vaikka työnantajasi ei maksa noilta tunneilta sinulle edes palkkaa? Tässä suurin syy, miksi minä teen etätöitä.
Voisin kuvitella, näin kehyskuntalaisena, että pelkkä sujumaton joukkoliikenne on oiva syy olla mielummin kotona kuin toimistolla. Jatkuvasti on peruutuksia, pysäkit vaihtavat paikkaa ja ratikat linjaa. Lähijunia on alettu perumaan jopa ennakoivasti, ihan kiva kun niiden varaan on samalla kuitenkin laskettu matkustajien siirtyminen kunnasta toiseen. Pandemia-aika toi narkkareita kyytiin ennätysmäärän (vuosi sitten tuntui että junissa muita liikukaan..).
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, näin kehyskuntalaisena, että pelkkä sujumaton joukkoliikenne on oiva syy olla mielummin kotona kuin toimistolla. Jatkuvasti on peruutuksia, pysäkit vaihtavat paikkaa ja ratikat linjaa. Lähijunia on alettu perumaan jopa ennakoivasti, ihan kiva kun niiden varaan on samalla kuitenkin laskettu matkustajien siirtyminen kunnasta toiseen. Pandemia-aika toi narkkareita kyytiin ennätysmäärän (vuosi sitten tuntui että junissa muita liikukaan..).
Joukkoliikenne sujuu oikein hyvin, mutta sen käyttäminen on hidasta. Erityisesti sitä hidastaa siirtyminen sinne pysäkille ja pysäkiltä työpaikalle.
Minulla olisi vaihdoton 30 minuutin junamatka, mikä on oikein kohtuullinen, mutta kotoa asemalle menee 15 min ja toisessa päästä asemalta työpaikan ovelle 12 min. Matka-aika yllättäen tuplaantuikin. Päälle vielä kaikki aamutoimet, pukeutumiset, syömiset.
[/quote]Joukkoliikenne sujuu oikein hyvin, mutta sen käyttäminen on hidasta. Erityisesti sitä hidastaa siirtyminen sinne pysäkille ja [/quote]
Joukkoliikenne EI suju hyvin jos käyttäminen on hidasta ja joka ikinen päivä hukkuu helposti parikin tuntia aikaa matkaan joka ei hyödytä sen paremmin työnantajaa kuin työntekijääkään. Se on vain täysin poissa vapaa-ajasta tai yöunesta
Minulla on tällä hetkellä Espoon sisällä tasan 15 työmatka omalla autolla kotiovelta toimiston ovelle mutta julkisilla tämä reissu etelä-pohjoissuuntaan olisi täysin toivoton ja kestäisi yli tunnin suuntaansa.
Syynä on se että pk-seudun koko julkinen liikenne on kuohittu kuljettamaan ihmisiä vain yhteen pisteeseen: Helsingin keskustaan josta työpaikat ovat kaikonneet 2000-luvulla kehille järjettömän hintatason ja yksityisautoilun hankaloittamisen seurauksena.
Itse tykkään olla etänä, koska työpaikkani on Helsingin keskustassa. Siellä liiketila on kallista, joten meillä on avokonttori ja oma tila hyvin pieni. Siihen sitten lisäksi pari kovaa hölöttäjää, niin keskittyminen on hankalaa. Työmatkoihin menee 1,5 h päivässä. Tuntuu vähän turhalta. Teen nykyisin niin, että olen kaksi päivää toimistolla ja kolme etänä. Se toimii hyvin.
Pääkaupunkiseudulla on muitakin tapoja päästä ihmisten ilmoille kuin töihinmeno. Maaseudulla ei välttämättä näekään ketään, jos tekee töitä vain etänä.
Lähitöihin ei tee todellakaan mieli mennä, sillä se avokonttori helvetti vie kaiken ilon työn tekemisestä. Eikä siellä saa läheskään yhtä paljon aikaan kuin kotoa tehdessä.
Etätyöskentely vaatii kyllä itseohjautuvuutta. Sitä ei kaikilla ole, joten heille etätyön tekeminen on varmasti hankalaa.
Loppupeleissä tulokset ratkaisee ja niitähän esihenkilöt katsoo. Niin kauan kuin etätyössä on firmalle positiivista tulosta, niin ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Laitan pyykit pyörimään, ripustamaan ei yleensä ehdi. Vauvapalstaa varmaan jokainen selailee yhtä paljon kuin toimistolla.
Konttorilla on huomattavasti enemmän häiriöitä, jotka aiheuttavat tehottomuutta. Oma rauha auttaa paljon ajatustyössä. Ainakin meidän perheessä molemmat kokevat toimistopäivät kevyinä ja tehottomina, kun taas etäpäivät ovat tehokkaita, mutta myös tämän takia raskaampia. Toisaalta enemmän valmistuu, jolloin stressi on pienempi.