Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko tutkittu miksi pääkaupunkiseudulla juuri ketään ei halua palata "lähitöihin"

Vierailija
28.03.2022 |

Kun taas omassa kaveripiirissäni pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat ystäväni eivät pidä ajatusta toimistopäivistä yhtään niin vastenmielisinä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa työssäni ei ole ollut etätyömahdollisuutta. Enkä oikein tunne ketään etätöissä ollutta tai olevaa. Minua kiinnostaisi ihan ohi aiheen, että onko ne etätyöpäivät aina ihan oikeaa etätyötä, samoin kuin työpaikalla tehdään töitä kahdeksan tuntia täysillä? Vai onko se niin, että etätöiden lomassa laitetaan välillä pesukone päälle ja ripustetaan pyykit, selaillaan vaikka tätä vauvapalstaa, keitetään perheelle perunat jne. Olen siis utelias.

Monessa asiantuntijatyössä tärkeintä on ideat tai muu lopputulos, ei tehdyt minuutit. Toki jos asiakkaalta laskutetaan toteutuneen ajan mukaan, tällöin asia on vähän eri.

Vierailija
22/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, ei ketään.

Mistä tämä ketä sanan käyttö kuka sanan tilalla oikein tulee?

Murteista? Miksi tämä on joillekin niin suuri asia, että pitää jatkuvasti olla huomauttelemassa jos kuitenkin ymmärtää mistä puhutaan?

Koska en myöskään välitä lukea täällä "miun miälestä se ompi nii" tai "mää lähren kotio" tms. Vaikeuttaa lukemista aivan kuten yhdyssanavirheet.

Oho, vaikeuttaako? Jännä juttu.

Kyllä se tutkitustikin hidastaa lukunopeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa työssäni ei ole ollut etätyömahdollisuutta. Enkä oikein tunne ketään etätöissä ollutta tai olevaa. Minua kiinnostaisi ihan ohi aiheen, että onko ne etätyöpäivät aina ihan oikeaa etätyötä, samoin kuin työpaikalla tehdään töitä kahdeksan tuntia täysillä? Vai onko se niin, että etätöiden lomassa laitetaan välillä pesukone päälle ja ripustetaan pyykit, selaillaan vaikka tätä vauvapalstaa, keitetään perheelle perunat jne. Olen siis utelias.

Kyllä laitetaan pesukone päälle ja ripustetaan pyykit. Ja selaillaan vauvapalstaakin. Ja käydään kaupassa. Mutta ei rupatella työkavereiden kanssa eikä käydä pitkillä lounailla tai kahvitauoilla.  

Itse saan enemmän etänä aikaan kuin toimistolla (ei ole enää lapsia kotona, joten saan tehdä ihan rauhassa duunia).

Vierailija
24/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, ei ketään.

Murteista? Miksi tämä on joillekin niin suuri asia, että pitää jatkuvasti olla huomauttelemassa jos kuitenkin ymmärtää mistä puhutaan?

Koska en myöskään välitä lukea täällä "miun miälestä se ompi nii" tai "mää lähren kotio" tms. Vaikeuttaa lukemista aivan kuten yhdyssanavirheet.

No ei mulla. 

Vierailija
25/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pyykkikonehan pyörittää itse itseään. Ei sitä tarvitse vierestä seurata. Ja pyykkien ripustamiseen menee aikaa ehkä vessareissun verran. Lisäksi meitä oikein kannustetaan tauottamaan työtä, eli pidetään pieniä mikrotaukoja tavallisten taukojen lisäksi, että ei mene lihakset juntturaan. Ehkä duunareiden voi olla vaikea tätä ymmärtää.

Vierailija
26/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tauot kuuluvat etätöihinkin ja tauon voi aivan hyvin käyttää pesukoneen täyttämiseen. Loppuosalla taukoa voi samalla hoitaa vessareissun.

Vastineeksi keitän ja haen kahvit kokouksen lomassa, en pidä erillistä taukoa sitä varten toisin kuin toimistolla on pakko.

Toimiston melu alentaa työtehoa. Kotona rauhassa on tehokkaampi, vaikka hoitaisikin pyykit työpäivän lomassa, konehan ne pyykit pesee. Nyt on kuivurissa kuivat pyykit klo 16, kun työpäivä päättyy. Vrt. että tulisit töistä kotiin vasta klo 17 ja pyykit olisivat valmiit klo 22.

Vierailija
27/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, ei ketään.

No ei mulla. 

No kyllä tasan tarkkaan myös sulla.

Vierailija
28/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, ei ketään.

No ei mulla. 

Ei. Olen lukenut tosi paljon erilaisia tekstilajeja elämäni aikana. Vanhaa kirjasuomea, murrekirjallisuutta, murteen- ja keskusteluntutkimuksessa käytettäviä litteraatteja. Jos joku kirjoittaa vaikkapa tällä palstalla hieman murteellista suomea tai vaikkapa ketään silloin, kun yleiskielessä olisi kukaan, niin se ei todella hidasta mun lukemista. Luen paljon myös vierailla kielillä. Kaikki tämä kehittää lukunopeutta huomattavasti.

Vierailija
29/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, ei ketään.

Kyllä. Lisäksi antaa kirjoittajasta sellaisen vaikutelman, että ei käy ihan täysillä, koska ei tunne kuka-sanaa,  eikä suomen kielen taivutusta. Että viitsiikö kirjoitusta lukea, saati kommentoida.

Onko kukaan nähnyt?

Onko ketään nähty? 

Onko ketäään nähnyt?

Kuka sitä olet?

Ketä sitä olet?

Kuka sinä rakastat?

Ketä sitä rakastat?

Rakastaako kukaan sinua?

Rakastatko ketään?

Huomaatko: se on väärin päin.

Vierailija
30/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuhkassa istuminen, joukkoliikenteen käyttäminen, ylipäätään avokonttorityöskentely, suomen puhuminen kielletty työpaikalla koska ulkomaalaiset loukkaantuu, jne..

Loukkaantuuko oikeasti? Meidän työpaikalla on yks jenkki (ainut, jonka takia englantia puhumme), hän puolestaan kiusaantuu, jos joku Marjatta 63v. yrittää kertoa asiansa englanniksi sanoissaan takellellen. Jenkki sanoo aina, että please speak finnish.

Jos jenkki kerran ymmärtää suomea, miksipä ette puhuisi sitä.

Onko hän johtajanne, jota tulee pokkuroida.

Vierailija
31/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tunti suuntaansa, eka täydessä sporassa, josta täyteen bussiin. Tämä 2 kertaa vuorokaudessa. Yleensä olen töissä juuri ennen palaveriputken alkua ja käytännössä istun adhok-kopeissa ja palsuhuoneissa koko päivän jonka jälkeen kiireellä bussiin ja kotiin. 90% päivistä täysin turha matkustaa paikanpäälle. Lisäksi häviän tuon 2 tuntia työmatkoihin joka päivä jonka voin käyttää omiin juttuihin. Se on paljon.

Vierailija
32/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, ei ketään.

No ei mulla. 

Ei. Olen lukenut tosi paljon erilaisia tekstilajeja elämäni aikana.

Aivan sama. Minäkin olen harrastanut suojuoksua yli 20 vuotta, mutta ei se tarkoita ettenkö olisi satasen sileällä paljon nopeampi.

Vierailija
33/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, ei ketään.

No ei mulla. 

Aivan sama. Minäkin olen harrastanut suojuoksua yli 20 vuotta, mutta ei se tarkoita ettenkö olisi satasen sileällä paljon nopeampi.

Kiva, että harrastelet, mutta en ymmärrä yhteyttä minun viestiini, josta jostain syystä katkaisit suurimman osan pois.

Vierailija
34/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri sellaista. Tosin se ei käytännössä haittaa koska isossa osassa töistä ne tulokset ratkaisevat eikä se että istutaan sillä omalla työpisteellä vaadittu aika. Tämä on ehkä se mitä moni "perinteisissä töissä" oleva ei tajua eli että työn pääasia ei ole oleskella työpaikalla vaadittu aika vaan saada aikaan ne asiat jotka työssä ovat tärkeitä.

Vierailija
35/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen halunnut tehdä etätöitä jo vuosia ennen kuin koronasta oli kuultukaan. Työpaikalla oleilu kahvi- ja ruokataukoineen ei tuo mitään lisäarvoa työnteolle. Työpaikalla tuijottaa vain kelloa, milloin pääsee pois, mutta kotona tahtoo vierähtää huomaamatta ylitöiksi ja tauotkin on mukavampi viettää. Keskittyminen on myös parempaa etätöissä.

Minulle riittäisi ihan hyvin palaveeraaminen työpaikalla vaikka kerran viikossa tai kuukaudessa.

Vierailija
36/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, ei ketään.

No ei mulla. 

Olisi luullut 20 vuodessa kehittyneen.

Onko kuitenkin niin, että suhteellisesti olet nopeampi suojuoksussa kuin sileällä satasella.

Vierailija
37/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska täällä on valtavasti koronaa, eikä julkisiin kulkuneuvoihin tee siksi mieli mennä. Eikä sinne toimistolle, eikä työmaaruokalaan.

Sitäpaitsi se on siksikin ihan hölmöä, kun tälläkin hetkellä kuuden hengen tiimistäni neljä on sairaana tai altistuneena tai juuri sairastanut, joten miksi minä ja se toinen toistaiseksi terve mentäisiin toimistolle pitämään etäkokous?

Vierailija
38/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri sellaista. Tosin se ei käytännössä haittaa koska isossa osassa töistä ne tulokset ratkaisevat eikä se että istutaan sillä omalla työpisteellä vaadittu aika. Tämä on ehkä se mitä moni "perinteisissä töissä" oleva ei tajua eli että työn pääasia ei ole oleskella työpaikalla vaadittu aika vaan saada aikaan ne asiat jotka työssä ovat tärkeitä.

Pääasiassa vilkaisen uutiset kahvin juonnin tai ruokailun lomassa, ja pyykkiä laittaessa ei montaa minuuttia mene. Työpäivänä en sillä välillä, kun olen aloittanut päivän työt ja jossain vaiheessa lopettanut, pyöri esim. vauva-palstalla, ksoka pysyy ajatus paremmin kasassa. Jos viikolla tekee jonain päivänä osan aikaa jotain muuta, saattaa tulla tehtyä työhommia viikonloppuna. Tulokset ratkaisee, nimenomaan.

Vierailija
39/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni yksinkertainen syy, tai itseasiassa kaksi. Työmatka on 50 min suuntaansa, eli päivässä lähes 2 h enemmän vapaa-aikaa kun tekee etänä ja saa nukkua pitempään. Toiseksi työssäni on päivittäin teamspalavereja joita ei voi pitää omalla paikalla työpaikalla koska avokonttori. Eli koko päivä on tyhjän neukkarin etsimistä ja säätöä. Kotona voi pitää kaikki kokoukset ja puhelut siirtymättä. Olen konsulttialalla.

Vierailija
40/56 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritähän olla tekemättä mitään konttorilla, kotona se on helppoa.