Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästä ruokakustannuksista: kerää marjoja ja sieniä, siis mitä?

Vierailija
12.09.2015 |

Kertokaahan nyt suoraan, kuinka paljon ruokakustannuksia voi vähentää keräämällä marjoja ja sieniä? Euroina per vko tai kk?

Tai mitä ruokaostoksia voi jättää ostamatta, kun kerää marjoja ja sieniä?

Kuinka suuren osan vaikka prosentteina normiruoasta voi korvata keräämällä näitä?

Kuinka paljon niitä pitää kerätä?

Mistä säästö tulee?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:26"]

Marjoilla voi korvata ulkomaiset hedelmät koko talven ajan. Meillä hedelmiin menisi noin 30 e/vko (5-henkinen perhe), joten säästö on noin 120 e/kk. (joo, ihan oma vika ostaa banaaneja, kiiwejä, sitrushedelmiä jne. noin isolla summalla, mutta kutakuinkin tuo summa menisi, jos ostaisin sen, mitä mieli tekee ja perhe syö). Marjoilla voi "jatkaa" monia ruokia kuten puuroa tai mysliä.

Tuttavaperhe korvaa sienillä lihan eli säästö lienee jotain 15-30 e/vko.

[/quote]

Mutta eihän noita oikeen voi verrata. Oikea vertaus olisi, jos ostaa mustikat, puolukat ja muut pakasteesta talvella tai kerää itse. Siinä säästö pienenee aikalailla, vaikka sitä syntyykin.

Lisäksi pitäisi olla ihan jumalattomat pakastetilat. Pakastin esim. kymmenen kiloa mansikoita ja ehkä pari ämpärillillistä mustikoita, vadelmia sen verran kuin löysin. Puolukoita aion poimia vielä jonkin verran.

Ei meillä läheskään noilla määrillä korvata koko vuoden hedelmiä, välillä tuntuu, ettei joku mustikkametsä oikeen lyö tuntipalkoille.

[/quote]

Niin, ap kysyi näin "Tai mitä ruokaostoksia voi jättää ostamatta, kun kerää marjoja ja sieniä?" joten mitenkään ei voi kertoa, että voi jättää hedelmät ostamatta, kun kerää marjoja. Vastaushan on ihan väärä, koska marjoillahan ei voi korvata mitään muuta ostosta kuin marjat!

Ilman muuta kannattaa ajatella niin, että keräämällä ilmaisia marjoja ei saa ruokalaskua pienemmäksi. Päinvastoin, laskuhan kasvaa, koska joutuu miettimään marjankeruulle tuntihintaa tai sitä, että esimerkiksi normaalipakastimeen mahtuu vaivaiset 250 litraa marjoja, jotka eihän ne riitä koko vuodeksi, eihän? Kun vuodessa on 365 päivää, niin pakastimeen ei kannata marjoja kerätä, kun ei synny yhtään säästöjä. Päinvastoin, kaupasta voi ostaa pitkin vuotta edullisia argentiinalaisia omenoita, joista ei synny 2 kg/vko ostettuna laskua kuin 200 e vuodessa. Marjat on paljon kalliimpia eikä niitä mahdu säilömään minnekään! Joten turha sanoa, että mene metsään ja säästä ruokamenoissa, jos et joka tapauksessa ostaisi marjoja torilta.

Vierailija
42/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:44"]

Meillä jokainen syö 1-3dl päivässä marjoja. Jotka on ilmaiseksi kerätty luonnosta, isovanhemmat vähän helppineet. Kyllä siinä säästöä tulee reippaasti ostomarjoihin verraten. Jugurtti meillä on aina luonnonjugurttia johon laitetaan esim marjoja.

Sienestetään myös ahkerasti ja sieniruokaa on 1-2 kertaa viikossa. Ilmainen raaka-aine.

Plus tietty kalastus ja metsästys sekä oman pihan kasvikset, juuret, yrtit, marjat ja omenat.

[/quote]

Miten isot pakastimet teillä on, että pystytte säilömään noinkin ison määrän marjoja? Onko teillä kellari? Meillä on jääkaappi-pakastin eikä siihen kyllä kovin paljon säilömään pysty. Ostin viisi kiloa mansikkaa ja niitäkin oli vaikea saada mahtumaan pakastimeen. Sienet ilmeisesti suolaatte? Meillä ei niillekään olisi säilytystilaa.

[/quote]

Asutaan kerrostalossa ja täällä on jokaisella oma kellarikomero. Siellä on koneellinen jäähdytys ja marjat säilyy todella hyvin hillona. Tämä on näitä pieniä kaupunkiasumisen iloja.

[/quote]

Tuo on aika harvinaista. Ei ole läheskän jokaisessa eikä edes joka toisessa kuapunkiasunnossa tuollaista.

[/quote]

Olen asunut 5 eri kaupunkikämpässä ja aina on ollut kylmävarasto/kylmiö käytössä. Tosin turhan harva omaansa tajuaa käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:26"]

Marjoilla voi korvata ulkomaiset hedelmät koko talven ajan. Meillä hedelmiin menisi noin 30 e/vko (5-henkinen perhe), joten säästö on noin 120 e/kk. (joo, ihan oma vika ostaa banaaneja, kiiwejä, sitrushedelmiä jne. noin isolla summalla, mutta kutakuinkin tuo summa menisi, jos ostaisin sen, mitä mieli tekee ja perhe syö). Marjoilla voi "jatkaa" monia ruokia kuten puuroa tai mysliä.

Tuttavaperhe korvaa sienillä lihan eli säästö lienee jotain 15-30 e/vko.

[/quote]Ihan hyvä vinkki siinä mielessä että marjat on ravitsevampia kuin esim. banaani mut mulla on se ongelma että ainoat marjat joista tykkään on mansikka ja vadelma :/ joten syön hedelmiä.. juurikin banaaneja ja omenia sekä klementtiinejä. Näin opiskelijana voisin uhrata viikonloput metässä siinä toivossa että saisin kerättyä paljon mustikkaa ja myisin ne tutuille, entä jos marjoja ei löydykään? viikonloppu uhrattu turhaan. Mielummin syön sitä mitä haluan ja jos oikein tiukkaa tekee niin muutaman päivän voi mennä puuron voimalla joka on myös erittäin terveellistä!

[/quote]

Tärkeintä on sydä ulkomailta tuotuja hedelmiä, joissa on riittävästi säilöntäaineita. Kai syöt myös ranskalaisia perunoita ja pekonia, koska ne maistuu hyvältä?

[/quote]

No mä kyllä pääosin pyrin syömään sellaista, mikä maistuu hyvältä Ruoka on ihana asia, hyvä ruoka ihan elämän suola.

Joskus ne ranskalaiset ja pekonikin maistuu, mutta ei joka päivä. Kuten ei mustikatkaan.

Minä tykkään kyllä marjoista, mutta en kestäisi syödä joka ikinen päivä aamuin illoin mustikkaa ja puolukkaa ja esim. korvata niillä hedelmät täysin.

Lisäksi en tiedä mihin laittaisin sellaisen määrän pakastintilaa, johon koko vuoden marjat mahtuisivat. Hilloa meillä ei syö kukaan, ei itse tehtynä eikä valmiina ostettuna. Pakastetut marjat syön mieluiten jäisina ja tietenkin ilman sokeria pakastettuna. Kymmenen kiloa mansikkaa on syöty viimeistää jouluun mennessä. Lapset syövät puolukapuuroa, itse poimimalla siihen määrään saa kyllä ainekset. Viinimarjoista teen jonkin verran mehua, mutta edelleen se säilytysongelma, ei niitä mahdu jääkaappiin eikä pakastimeenkaan kymmeniä litroja. Kylmäkellari toki ratkaisisi mehuongelman.

Sieniä voisi kyllä säilöä enemmänkin, kuivatuna. Niillä korvaa jo ihan lämpimän ruoankin. Kohta on suppisaika!

Vierailija
44/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomisessa olen sen eron huomannut. Kakkuun menisi 2 pussia kotimaisia pakastemansikoita, 4,5€/pussi eli 9€ pelkkiin kakun marjoihin. Syön myös päivittäin puuroa tai rahkaa marjoilla ja säästyy pitkä penni kun ei tarvitse ostaa hedelmiä tai hilloja tai vastaavia.

Vierailija
45/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää terapiakustannuksissa. Köyhyys kiristää mieltä, metsä kuulemma rauhoittaa ja hoivaa mielenterveyttä.

Vierailija
46/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään marjoja runsaasti, jos en poimisi itse niin kalliiksi tulisi ostaa sama määrä nelihenkiselle perheelle. Hedelmiä ostetaan suht vähän, koska pakastin on täynnä "ilmaista" (jos ei omalle työlle ja pakastimen käytölle laske hintaa) marjaa. Marjat yleensä loppuvat ennen uutta satoa, joten sitten ostetaan kaupasta enemmän hedelmiä.

Lapset tykkäävät syödä marjoja sellaisenaan pakastimesta vähän sulatettuna, lisätään niitä puuroon tai maustamattomaan jogurttiin, tehdään kiisseliä, käytetään pirtelöihin, piirakoihin ja muuhun leivontaan... 

Aloituksen kysymys on mielestäni vähän hassu. Jos saat ilmaista ruokaa, niin mistähän se säästö oikein tulee? Se tulee siitä, että ilmaisella ruualla korvataan jokin tuote, jota muuten ostaisi kaupasta. Jos ruokavalio on sellainen, ettei marjoja tai sieniä käytä, eikä halua korvata niillä mitään ostotuotetta, säästöä ei tietenkään tule. Toisaalta, jos söisi normaalisti pelkän kaurapuuron, ja joku antaisi siihen annoksen kylkeen desin mustikkaa, et ehkä säästä rahaa, mutta saat ainakin normaalia enemmän vitamiineja ja monipuolisemman ravintosisällön aamupalallesi... 

Meillä on reilusti pakastintilaa ja marjametsät alkavat sunnilleen kotiovelta, lisäksi pihassa kasvaa herukoita, vadelmaa, tyrniä jne. joten marjastamaan pääsee helpolla. En ihmettele, miksei joku autoton, kaupungissa asuva ihminen, jolla ei ole edes sitä isoa arkkupakastinta, ei lähde marjaan. Itse taas en pääse niin helposti hyödyntämään kauppojen tarjouksia tai tekemään hintavertailuja ässän ja lidlin välillä, kun sinne lidliin ja isoihin marketteihin on pitkä matka, ja kohtuullisemman matkan päässä on yksi ainoa pikkukauppa... :)

Vierailija
47/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:33"]

ja mihinkähän noi marjat laitetaan kerrostaloyksiössä?

[/quote]

Minä laitoin osan keittiön pakastimeen, osan kellarin kylmiöön hilloksi keitettynä. Sienet säilyisivät samassa paikassa kuivattuina tai suolattuina, mutta  minulla ei sattunut olemaan silloin tarvetta säilöä niitä.

Omassa perheessä voisin laskea viikottain korvatuksi jonkun kaupasta ostetun marjakeiton, valmisrahkan ym. välipalaa ja jälkiruokaa n. 5 €/ viikko => n. 20 €/kk . Marjahilloja menee vaihtelevasti ehkä puoli kiloa viikossa, paljonko ne maksavatkaan kaupassa?

Vierailija
48/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pakkasessa 60 l marjoja, syön niitä päivittäin. Rahallinen hyöty useamman satasen vuodessa. Ei varmaan tulisi ostettua.

Sienillä voi korvata lihan esim kastikkeessa, niitä voi laittaa myös keittoon, piirakkaan ja munakkaaseen. Kaikki kotiinpäin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän