Kaverin kaverit
Parhaalla ystävälläni on hyvin tiivis oma kaveriporukka. He ovat suorastaan kuin perhe, joka järjestää yhdessä juhannuksen mökillä, uudenvuodenbileet, ulkomaanmatkoja, leffailtoja jne. Heillä on hirveästi omia perinteitä. Ei, en ole mustis ystävästäni ja tietysti hänellä saa olla muita kavereita, mutta välillä ihmettelen sitä, meneekö tuo kaveripiirin sulkeutuneisuus jo yli.
Olen esimerkiksi joskus yrittänyt kysyä ystävältäni että saisinko tulla joskus heidän mukaansa esim. baariin (joka nyt on kuitenkin ihan julkinen paikka eikä kenenkään kotibileet tai mökkireissu tms.), koska minulla on ollut tylsää viikonloppuna. Mutta porukkaan pääsee kuulemma korkeintaan näiden ihmisten mies-/naisystävät. Eikä siinä mitään, luultavasti en edes viihtyisi, jos ne muut eivät halua ulkopuolisia sinne ja suhtautuvat nyrpeästi. Kyse ei ole siitä että ystäväni häpeäisi minua, sillä sama juttu koskee ihan kaikkia tämän ryhmän ulkopuolisia. Ymmärtääkseni kaverini jopa ottaisi minut mielellään mukaan, jos se "sopisi muille". Onko se teistä jotenkin lapsellista, että aikuisilla ihmisillä on noin selkeä "meidän porukka" kuin jossain peruskoulussa? Ystäväni jopa kutsuu nämä kaverit ja "muut kaverit" eri aikaan juhlimaan hänen synttäreitään (tätä ovat ihmetelleet muutkin tuttumme, en vain minä)... Tietty porukassa muodostuu omat jutut mitä muut eivät ymmärrä, mutta onko se vaarallista jos kerran vuodessa jollakin olis joku ulkopuolinen kaveri mukana? Eikä pointtini ole se, että yrittäisin änkeä heidän piiriinsä, minusta olisi vaan kiva tavata nämä mystiset kaverit edes kerran elämässä. Kyllä tämä minun ystävänikin tuntee minun muutamat muut kaverini ja mielelläni kutsun kaikki samaan aikaan juhliini.
En tiedä miksi avaudun tästä, mutta tulipahan nyt valitettua. Sori jos kuulostaa sekavalta.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:31"]
Ovatko nämä kaikki kaverisi kaverit tavallista varakkaammista taustoista? Entä onko kyseessä sellainen "isi maksaa" - kuvio vai ovatko työssäkäyviä? Miten tämän kaverisi tausta? Onko hän "hyötymässä" näistä toisista kavereistaan vai tarjoaako hänkin majoitusta kaveripiiirilleen jollain hulppealla kesähuvilalla? Jos kyseessä on jokin Hyacinth Bucketin tavoin "parempia piirejä" hamuava kaveri, niin jättäisin koko kaveruuden sikseen.
[/quote]
Suurin osa näistä ihmisistä on ihan "tavallisista" oloista, niin myös kaverini. Porukassa on yksi tai kaksi vähän paremmista piireistä olevaa, joiden vanhemmat ovat lääkäreitä tms. mutta en usko, että tässä on vaan rahasta ja statuksesta kyse. Ainakin minun silmääni kaverini on ihan "jalat maassa" tyyppi.
Itse asiassa en halua mustamaalata tuota koko porukkaa kusipäiksi, vaan vahvasti uskon, että joukossa on yksi tai kaksi ns. päällepäsmäriä, jotka haluavat pitää joukon suljettuna. Sitten jos joku tulis mukaan, niin nämä olis naama norsunvitulla, kun joku "änkee reviirille". Tuli tämä mieleen siitä, kun joskus ystäväni sanoi, että heidän porukassaan on ne pari ns. pomotyyppiä, jotka aina enimmäkseen suunnittelevat näitä yhteisiä iltoja. Tiedä sitten. -ap