Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoka on Suomessa ihan älyttömän halpaa!

Vierailija
12.09.2015 |

Perunaa, kasviksia, possua, kanaa, tomaatteja, munia jopa ananaksia jne. Ihan tosi halpaa. Kuka voi vielä valittaa, että ruoka on kallista? Voit syödä tosi hyvin ja terveellisesti tosi pienellä rahalla. Viidelläkympillä viikossa meillä syö 4-hengen perhe maukkaasti ja terveellisesti.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole älyttömän halpaa. Tutkipa vaikka millä hinnalla ruokaa saa esim. Espanjassa. http://www.compraonline.grupoeroski.com/supermarket/2059698-Fresh/

Vierailija
42/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 14:59"]

Ap täällä. Kalaa meilläkin haluttaisiin enemmän syödä, se ei ole niin halpaa, paitsi lohi. Kurjaa sinänsä, kun ollaan tuhansien järvien maa... Kiitos kommenteista.

Kaupasta hain perunaa, porkkanaa, parsakaalia, sipulia, 30%-miinuksella possunulkofilettä. Ja maitoa ja maustamatonta jugurttia. Nämä kaikki 10,90.

[/quote]

Olette kyllä älyttömän pieniruokaisia ja/tai teillä on pienet lapset. Mulla maksoi pelkät karjalanpaistilihat 8 €, tosin ei ollut -30 %. Ostin myös 30 % broilerin file -paketin, jonka ovh. oli 9,95. Siitä tulee meidän perheelle yksi ruoka. Jauhelihaan meni 6 €, siitä tulee kyllä sen verran spaghetikastiketta, että siitä riittää pakkaseenkin vähän.

Siis vihanneksethan on toki halpoja, mutta kyllä mulla meni eilen viikonlopun vihanneksiin ja hedelmiin 19 €: tomaatteja 0,6 kg, kaksi kurkkua, kaksi paprikaa, omenia 1,4 kg, banaaneja 1,3 kg, porkkanoita pussillinen, valkosipuli, iso sipuli, pussi perunoita ja vähän extrana vesimelonia 2,7 kg (3,80€) ja päärynöitä 0,5 kg (1,20 €). Noi ostettiin lauantain leffa-illan herkuiksi muutaman muun jutun ohessa. Noita extroja ilman vihannes-, juures- ja hedelmälasku olisi ollut silti 16 € ja ei noista ole maanantaina kuin rippeet jäljellä.

Kun tohon ap:n 10 € kuuluu vielä possun ulkofilettä, sellainen paketti, että siitä syö neljä henkilöä, niin määrä per naama ei voi olla kovinkaan iso. Mulla meni pelkästään maitoon 6 € ja kyllä, ostin halvinta mahdollista.

meillä on yhtä lasta isompi perhe, mutta lapset ovat teinejä ja just vihanneksia, hedelmiä ja maitoa kuluu valtavat määrät. Toki pienten kanssa oli toisin. Jotain possua meni kahdelle yhteensä vajaa yksi file. Nyt menee 1-2 per henkilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 14:12"]

Perunaa, kasviksia, possua, kanaa, tomaatteja, munia jopa ananaksia jne. Ihan tosi halpaa. Kuka voi vielä valittaa, että ruoka on kallista? Voit syödä tosi hyvin ja terveellisesti tosi pienellä rahalla. Viidelläkympillä viikossa meillä syö 4-hengen perhe maukkaasti ja terveellisesti.

[/quote]

Suomessa on Euroopan kallein ruoka. Onko muut maat tyhmiä kun myyvät sitä halvemmalla?

Vierailija
44/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:29"]

Kun on keliakia, maitoproteiiniallergia, refluksitauti ja IBS, sekä henkeä uhkaava pähkinäallergia, niin voin kertoa, että tässä ei ole mitään halpaa :D N23

[/quote]

Sulla ei vain ole tietoa ihmisen ravinnosta. Lihaa, kasviksia, marjoja, rasvaa, halpoja kaikki, mitä et voi näistä syödä?
[/quote]

Lihaa syön, mutta IBS:ssä noudatetaan FODMAP-ruokavaliota, joka rajaa pois lukemattoman määrän kasviksia (mm. Sipulit, kaalit, melonit, sienet, pavut, herneet, selleri, fenkoli, ja minun maha ei kestä myöskään lanttua, naurista, paprikaa, eikä kypsentämätöntä tomaattia, niin, eikä maissia). Marjat onkin mun lemppareita, mutta ei kai kukaan voi sanoa niitä halvoiksi, jos vertaa hedelmiin?

Voin toki lahjoittaa sinulle ruokavalioni, niin voit kokeilla kallistuuko kauppakassin hinta :)

Vierailija
45/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun viikon ostokset:
hiiva, hiivaleipäjauho, peruna, tomaatti, chili, porkkana, bataatti, kaali, maito, lohi (10€), naudanlapa (8€), palsternakka, purjo, lanttu, vuohenjuusto, ranskankerma.

Noin 50€

Tein lohta ja perunaa, lohipastaa jämistä, tomaatti-vuohenjuusto-keittoa (sis. tuoreet tomaatit, porkkana, bataatti, peruna) ja tänään lihakeittoa. Molemmista keitoista meni osa pakkaseen, otettavaksi töihin evääksi ensi viikolla.

Leivoin neljä hiivaleipää.

Budjetti on joka viikko tuon 50€. Mehut ja sen sellaiset jää kauppaan. Arkijogurttia ja näitä Valion halpistuotteita menee kyllä. Hedelmien sijasta suosin mustikoita (anoppi toimittaa omista metsistään). Banaani on ainoa hedelmä mitä joskus tulee ostettua tai joku yksittäinen greippi.

Ja kyllä. Syömme 200 eurolla erittäin hyvin. Kun on pakko.

Vierailija
46/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:29"] Kun on keliakia, maitoproteiiniallergia, refluksitauti ja IBS, sekä henkeä uhkaava pähkinäallergia, niin voin kertoa, että tässä ei ole mitään halpaa :D N23 [/quote] Sulla ei vain ole tietoa ihmisen ravinnosta. Lihaa, kasviksia, marjoja, rasvaa, halpoja kaikki, mitä et voi näistä syödä? [/quote] Lihaa syön, mutta IBS:ssä noudatetaan FODMAP-ruokavaliota, joka rajaa pois lukemattoman määrän kasviksia (mm. Sipulit, kaalit, melonit, sienet, pavut, herneet, selleri, fenkoli, ja minun maha ei kestä myöskään lanttua, naurista, paprikaa, eikä kypsentämätöntä tomaattia, niin, eikä maissia). Marjat onkin mun lemppareita, mutta ei kai kukaan voi sanoa niitä halvoiksi, jos vertaa hedelmiin? Voin toki lahjoittaa sinulle ruokavalioni, niin voit kokeilla kallistuuko kauppakassin hinta :)

[/quote]

Onko sulle joku määrännyt, mitä saat syödä, vai onko sulla ihan omia kokeiluja?

Vierailija
47/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:48"]Mun viikon ostokset:
hiiva, hiivaleipäjauho, peruna, tomaatti, chili, porkkana, bataatti, kaali, maito, lohi (10€), naudanlapa (8€), palsternakka, purjo, lanttu, vuohenjuusto, ranskankerma.

Noin 50€

Tein lohta ja perunaa, lohipastaa jämistä, tomaatti-vuohenjuusto-keittoa (sis. tuoreet tomaatit, porkkana, bataatti, peruna) ja tänään lihakeittoa. Molemmista keitoista meni osa pakkaseen, otettavaksi töihin evääksi ensi viikolla.

Budjetti on joka viikko tuon 50€. Mehut ja sen sellaiset jää kauppaan. Arkijogurttia ja näitä Valion halpistuotteita menee kyllä. Hedelmien sijasta suosin mustikoita (anoppi toimittaa omista metsistään). Banaani on ainoa hedelmä mitä joskus tulee ostettua tai joku yksittäinen greippi.

[/quote]

Unohdin mainita, että tein kaalista ja porkkanasta hakkelusta lohen kanssa. Sitä syötiin vielä pastankin kanssa. Ostin myös yhden avocadon, sipulia ja limenkin.

Vierailija
48/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:48"]Mun viikon ostokset:

Noin 50€

[/quote]

Unohdin mainita, että tein kaalista ja porkkanasta hakkelusta lohen kanssa. Sitä syötiin vielä pastankin kanssa. Ostin myös yhden avocadon, sipulia ja limenkin.
[/quote]

Leivon siis itse leivät ja uskoisin, että säästämme siinä 60-70 € kk.

Vierailija
49/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:48"]Mun viikon ostokset:

Noin 50€

[/quote]

[/quote]

Leivon siis itse leivät ja uskoisin, että säästämme siinä 60-70 € kk.

Vierailija
50/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:29"] Kun on keliakia, maitoproteiiniallergia, refluksitauti ja IBS, sekä henkeä uhkaava pähkinäallergia, niin voin kertoa, että tässä ei ole mitään halpaa :D N23 [/quote] Sulla ei vain ole tietoa ihmisen ravinnosta. Lihaa, kasviksia, marjoja, rasvaa, halpoja kaikki, mitä et voi näistä syödä? [/quote] Lihaa syön, mutta IBS:ssä noudatetaan FODMAP-ruokavaliota, joka rajaa pois lukemattoman määrän kasviksia (mm. Sipulit, kaalit, melonit, sienet, pavut, herneet, selleri, fenkoli, ja minun maha ei kestä myöskään lanttua, naurista, paprikaa, eikä kypsentämätöntä tomaattia, niin, eikä maissia). Marjat onkin mun lemppareita, mutta ei kai kukaan voi sanoa niitä halvoiksi, jos vertaa hedelmiin? Voin toki lahjoittaa sinulle ruokavalioni, niin voit kokeilla kallistuuko kauppakassin hinta :)

[/quote]

Onko sulle joku määrännyt, mitä saat syödä, vai onko sulla ihan omia kokeiluja?
[/quote]

Fodmap on lääkärin ohjeistama ruokavalio, sen lisäksi olen havainnut sen paprikan ja kypsentämättömän tomaatin. IBS on vaiva, jota voi hoitaa vain ja ainoastaan ruokavaliolla, jos ei hoida, tuloksena päivien/viikon-parin sairasloma, kun ei kertakaikkiaan pysty liikkua vessasta mihinkään. Lähes kaikilla IBS:ää sairastavilla on ihan oma räätälöity rruokavalio. Jotkut esim. Eivät kestä mansikkaa tai porkkanaa, jotka sopivat minulle hyvin, ja jotkut taas voivat syödä vesimelonia hyvillä mielin - minulle se on kuin laksatiivi...

Vierailija
51/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:47"] [quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:29"] Kun on keliakia, maitoproteiiniallergia, refluksitauti ja IBS, sekä henkeä uhkaava pähkinäallergia, niin voin kertoa, että tässä ei ole mitään halpaa :D N23 [/quote] Sulla ei vain ole tietoa ihmisen ravinnosta. Lihaa, kasviksia, marjoja, rasvaa, halpoja kaikki, mitä et voi näistä syödä? [/quote] Lihaa syön, mutta IBS:ssä noudatetaan FODMAP-ruokavaliota, joka rajaa pois lukemattoman määrän kasviksia (mm. Sipulit, kaalit, melonit, sienet, pavut, herneet, selleri, fenkoli, ja minun maha ei kestä myöskään lanttua, naurista, paprikaa, eikä kypsentämätöntä tomaattia, niin, eikä maissia). Marjat onkin mun lemppareita, mutta ei kai kukaan voi sanoa niitä halvoiksi, jos vertaa hedelmiin? Voin toki lahjoittaa sinulle ruokavalioni, niin voit kokeilla kallistuuko kauppakassin hinta :) [/quote] Onko sulle joku määrännyt, mitä saat syödä, vai onko sulla ihan omia kokeiluja? [/quote] Fodmap on lääkärin ohjeistama ruokavalio, sen lisäksi olen havainnut sen paprikan ja kypsentämättömän tomaatin. IBS on vaiva, jota voi hoitaa vain ja ainoastaan ruokavaliolla, jos ei hoida, tuloksena päivien/viikon-parin sairasloma, kun ei kertakaikkiaan pysty liikkua vessasta mihinkään. Lähes kaikilla IBS:ää sairastavilla on ihan oma räätälöity rruokavalio. Jotkut esim. Eivät kestä mansikkaa tai porkkanaa, jotka sopivat minulle hyvin, ja jotkut taas voivat syödä vesimelonia hyvillä mielin - minulle se on kuin laksatiivi...

[/quote]

Aha, syöt siis niinkuin "lääkäri määrää" ilman mitään omaa ajatusta oman kehon reaktiosta.

Vierailija
52/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:47"] [quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:29"] Kun on keliakia, maitoproteiiniallergia, refluksitauti ja IBS, sekä henkeä uhkaava pähkinäallergia, niin voin kertoa, että tässä ei ole mitään halpaa :D N23 [/quote] Sulla ei vain ole tietoa ihmisen ravinnosta. Lihaa, kasviksia, marjoja, rasvaa, halpoja kaikki, mitä et voi näistä syödä? [/quote] Lihaa syön, mutta IBS:ssä noudatetaan FODMAP-ruokavaliota, joka rajaa pois lukemattoman määrän kasviksia (mm. Sipulit, kaalit, melonit, sienet, pavut, herneet, selleri, fenkoli, ja minun maha ei kestä myöskään lanttua, naurista, paprikaa, eikä kypsentämätöntä tomaattia, niin, eikä maissia). Marjat onkin mun lemppareita, mutta ei kai kukaan voi sanoa niitä halvoiksi, jos vertaa hedelmiin? Voin toki lahjoittaa sinulle ruokavalioni, niin voit kokeilla kallistuuko kauppakassin hinta :) [/quote] Onko sulle joku määrännyt, mitä saat syödä, vai onko sulla ihan omia kokeiluja? [/quote] Fodmap on lääkärin ohjeistama ruokavalio, sen lisäksi olen havainnut sen paprikan ja kypsentämättömän tomaatin. IBS on vaiva, jota voi hoitaa vain ja ainoastaan ruokavaliolla, jos ei hoida, tuloksena päivien/viikon-parin sairasloma, kun ei kertakaikkiaan pysty liikkua vessasta mihinkään. Lähes kaikilla IBS:ää sairastavilla on ihan oma räätälöity rruokavalio. Jotkut esim. Eivät kestä mansikkaa tai porkkanaa, jotka sopivat minulle hyvin, ja jotkut taas voivat syödä vesimelonia hyvillä mielin - minulle se on kuin laksatiivi...

[/quote]

Aha, syöt siis niinkuin "lääkäri määrää" ilman mitään omaa ajatusta oman kehon reaktiosta.
[/quote]

En tietenkään syö! Siis voi nyt... Kaikki ruoka-aineet, mitä Fodmapissa kielletään olen itse testannut. Siinä kielletään myös esim. Viinirypäleet, kuivatut hedelmät ja nektariini, joita kyllä kestän. Aloitetaanpa perusasioista: FODMAP- yhdisteet ovat suolistossa fermentoituvia lyhytketjuisia hiilareita ja sokereita. Tällaset yhdisteet on huonosti imeytyviä ohutsuolessa ihan kaikille ihmisille, mutta jos sairastaa IBS:ää, se imeytymättömyys aiheuttaa turvotusta, ilmavaivoja, ripulia tai ummetusta ja koviakin kipuja. FODMAP-yhdisteitä on mm. fruktoosi, sorbitoli, mannitoli, laktoosi ja GOS-yhdisteet. IBS:än ruokavaliohoidon idea on siinä, että se sisältää hyvin vähän näitä FODMAP-hiilareita. Ruokavaliota ei saa KOSKAAN ottaa käyttöön sellaisenaan, vaan ruoka-aineet on AINA testattava ensin itsellään, koska joidenkin IBS:ää sairastavienkin maha on herkempi, kuin toisten. Minulle kaikkein pahimpia oireita aiheuttaa sipulit, kaalit, palkokasvit ja omena, sekä makeutusaineita sisältävät tuotteet, niihin en siis sorru koskaan. Ruokavalio on siis lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa tarkasti valikoitu, jonka jälkeen olen kokeillut neljän vuoden sairastamisen aikana erilaisia variaatioita. Nyt olen pisteessä, jossa pystyn elämään keskivertoa elämää suolistoni kanssa, joskus on ollut aikoja, jolloin kaikki, mitä suuhuni pistin, tuli ulos välittömästi. Vahvat maitohappobakteerit helpottavat elämää jonkin verran.

Vierailija
53/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 14:12"]Perunaa, kasviksia, possua, kanaa, tomaatteja, munia jopa ananaksia jne. Ihan tosi halpaa. Kuka voi vielä valittaa, että ruoka on kallista? Voit syödä tosi hyvin ja terveellisesti tosi pienellä rahalla. Viidelläkympillä viikossa meillä syö 4-hengen perhe maukkaasti ja terveellisesti.
[/quote]
Siihen nähden, että meillä on huomattavasti kalliimpi ruoka kuin muissa Euroopan maissa, joissa ei makseta kansallistatukea, niin onhan se ihan törkeän kallista. Me siis maksamme muutenkin kallista ruokaamme vielä veroinakin, koska eu-tukien lisäksi maksamme miljardikaupalla vielä omista verovaroistamme kansallista maataloustukeakin, toisin kuin muut eu-maat.
Meillä siis ruoka on tuplakallista.

Vierailija
54/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin verrattuna halpaa?

Ehkä nyt saa edullisesti kauden tuotteita Suomen mittapuun mukaan, mutta saman setin saa naapurimaista vielä edullisemmin. (-norja)

Ei Suomessa ole ruoka halpaa, ei edes edullista.