Mitä mieltä ihmisestä joka pitää mykkäkoulua kertomatta syytä?
Antaa ymmärtää, että häntä on loukattu, vaikka asia olisi oikeasti toisinpäin.
Kommentit (503)
Narsistille on tyypillistä mustamaalata ja keksiä diagnooseja uhrilleen, juoruta, raivota ja uhriutua. Kun uhri pyrkii irti, narsku seuraa ja vainoaa, stalkkaa netistä ja lähipiiriltä, penetroituu toisen yksityiselämään väkisin ja tuo itseään esille. Narsisti ei jätä rauhaan. Jos ja kun uhri katkaisee välit narsisti selittää sen heti henkiseksi väkivallaksi itseään kohtaan. Narsku on aina uhri ja virheetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa mykkäkoulun pitäjällä ei ole muuta keinoa suojakseen silloin, kun häntä on loukattu tai nöyryytetty. Hän tietää joutuvansa kuitenkin häviölle ja pilkattavaksikin, jos yrittää puolustaa itseään. Ainahan riittää niitä tunteettomia ja tökeröitä ihmisiä, joilla on lisäksi terävä kieli, ja joiden ymmärrys ei riitä fiksuun käytökseen. Niitähän riittää niin aviopuolisoina kuin "työkavereinakin", joista ei pääse eroonkaan. Parempi siis olla hiljaa.
Juuri näin. Jos on jo tullut kiusatuksi, miksi altistaisi itsensä siihen tilanteeseen uudestaan? Aika tökeröä, että tässä ketjussa syyllistetään kaikki, jotka jostain syystä suojelevat omia tunteitaan. Siihen on jokaisella oikeus. Varsinkin yhtävyyssuhteissa, ne ovat aina vapaa-ehtoisia. Parisuhteissa ihan eri säännöt.
Luin ketjun vain pikakelauksella, mutta siltä todella vaikuttaa. Tai sitten on vain yksi, joka on juuri sellainen, joka on pakko vain jättää huomiotta, koska ei muuten jätä rauhaan. Välien katkaiseminen ei ole mykkäkoulua eikä välien katkaisuun tarvitse kertoa syytä. Koska kenellekään ei ole tilivelvollinen siinä kehen haluaa yhteyksiä pitää. Peiliin voi katsoa sekin, joka on tullut ghostatuksi, koska ei se ilman syytä tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia vastauksia. Mutta jännä että tässä syyllisetetään "mykkäkoulun pitäjäksi" ihmistä, joka ei halua olla tekemisissä. Tilanteita on varmaan miljoonia, ja syitä saman verran. Jos joku ei esim halua pitää yhteyttä henkilöön, jonka katsoo olevan narsistinen ja ilkeä, niin onko hänkin teidän mielestänne lapsellinen "mykkäkoululainen"? Avartakaa vähän mieltänne, ja nähkää että vika voi olla myös siinä ihmisessä, johon välit on katkaistu.
Mua vaivaa joskus mykkyys. En pysty puhumaan vaikka kuinka haluaisin. Joskus se on "osittaista" mun on hankalaa puhua kun sanat on kateissa.
On varmaan sanomattakin selvää että tämä tuottaa paljon hankaluuksia muiden ihmisten parissa... Jotkut ei ymmärrä siltikään vaikka heille kertoo asiasta.
Eihän heillä ole kokemusta tällaisesta, niin ei se voi olla tottakaan. Toiset taas ymmärtävät vaikka heillä ei olisi omakohtaista kokemusta.
"Välienkatkaisu" taasen voi tosiaan johtua mistä tahansa niin kuin sanoit.
Mun on ollut vaikeaa ymmärtää näitä jotka koittavat tehdä sen toivomalla että tuo vaan ymmärtää katkaista itse yhteyden pidon ja tuskastuvat kun toinen ei ymmärrä.
En ymmärrä muutenkaan meitä ihmisiä. Ollaan mitä ollaan eikä ymmärretä.
Ei kaikkea tosin voikaan
Vierailija kirjoitti:
Narsistille on tyypillistä mustamaalata ja keksiä diagnooseja uhrilleen, juoruta, raivota ja uhriutua. Kun uhri pyrkii irti, narsku seuraa ja vainoaa, stalkkaa netistä ja lähipiiriltä, penetroituu toisen yksityiselämään väkisin ja tuo itseään esille. Narsisti ei jätä rauhaan. Jos ja kun uhri katkaisee välit narsisti selittää sen heti henkiseksi väkivallaksi itseään kohtaan. Narsku on aina uhri ja virheetön.
Mustamaalaaminen, valheet, raivo ja uhriutuminen esitetään lähinnä narsistin uhrin yhteiselle ystäväpiirille, nostaen itseään korkeammalle heidän silmissä. Narsisti todellakin jättää rauhaan ja hylkää ihmiset joista ei koe hyötyvän. Narsisti on monesti se joka muita narsistiksi syyttää samoista syistä.
Stalkkaus ja yksityiselämään tunkeutuminen on yleensä oire muista ongelmista, ne saattaa olla välinpitämättömän narsistin aiheuttaman tuskan oireita narsistin uhrilla. Narsisti stalkkeroi lähinnä uusia uhreja, narsisti ei keskity menneeseen juuri koskaan.
Narsisti saa ihmiset sekaisin omalla käytöksellään, ja vaikuttavat muille olevansa uhri. Narsistia on vaikea havaita näissä tapauksissa. Narsistin uhri voi monesti vaikuttaa olevan se sekaisin oleva, vaikka se sekaisin meneminen olisi johtunut toisen osapuolen narsismista.
Nyrkkisääntönä mykkäkoulun aloittaja on poikkeuksetta se enemmän narsistinen osapuoli, ei se jonka mielestä ei ole puhuttu tarpeeksi. Poliitikoissa ja näyttelijöissä on tämänkaltaisia narsisteja monia, he eivät pyydä anteeksi kuin julkisesti tekojaan jos tarve säilyttää työ ura, mitä enemmän kuulijoita sen parempi. Aitoa katumusta heillä ei kuitenkaan ole, tarkoitus ainoastaan säilyttää kasvot tulevaisuuden kannalta muiden silmissä, ja ovat valmiita tekemään saman uudestaan.
Narsisti ei opi, anna tai pyydä anteeksi, jos ei siitä koe hyötyvän. Toiselle mielenrauhan antaminen ei kuulu narsistin tapoihin, koska ei tee mielestään mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on monesti se joka muita narsistiksi syyttää samoista syistä.
Tässäpä viesti kaikille niille jotka tässäkin ketjussa ovat syyttäneet muita narskuiksi. Narsisti ei huomaa itse olevansa sellainen, syyttelee ja diagnosoi vain muita.
Kaikki luukut kiinni vain. Narskulle ei tarvitse selitellä mitään.
Elämä alkaa kun narskusta pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä viesti kaikille niille jotka tässäkin ketjussa ovat syyttäneet muita narskuiksi. Narsisti ei huomaa itse olevansa sellainen, syyttelee ja diagnosoi vain muita.
Tämä. Todennäköisesti kumpikin osapuoli on narskuja eikä vain toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten muita kuvailee kertoo hyvin usein oman luonteen. Ja ohutnahkainen narsisti hakeutuu usein paksunahkaisen seuraan, mutta vain ohutnahkainen jää hautomaan muiden narsismia (eli esiintyy uhrina).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri ajattelin ja kirjoitin samaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vetää kaikki luukut nopeasti kiinni henkisesti, fyysisesti ja seksuaalisesti väkivaltaiselle narskulle, on väistämättä narsku itsekin.
jos ideologiat eroavat kukaan ei ole ajatustenlukija itse sanon melko suoraan asiat mutta ihmiset jotka siirtää toisen vastuulle omat päätöksensä olla mitätöimällä toisen elämä ja syyttämällä mielivaltaisesti pieniä lapsia ja naisia ja kun oma uskonto pitää kyseisiä alempiarvoisina tai arvottomina aikuiset tekee päätöksiä ja ovat niistä vastuussa itse kyseiset miehet ovat selkärangattomia muitten kustannuksella eläviä valhe oikeana kätenä olevia välinpitämättömiä toisia tyhmempinä pitäviä läheltä seurattuna kylmääviä ihmisiä vaihtoon
Vierailija kirjoitti:
Kaikki luukut kiinni vain. Narskulle ei tarvitse selitellä mitään.
Elämä alkaa kun narskusta pääsee eroon.
Narskut eivät koskaan selityksiä kaipaa, lähinnä narskujen uhrit jää selityksiä kaipaamaan, koska eivät välitä kuin itsestään. Narskuista on todella helppoa päästä eroon, he eivät ole yhteydessä ellei sinusta ole hyötyä heidän tulevaisuudelle. Narsku ei mieti menneitä asioita saati käsittele niitä mitenkään.
Olin nuorempana tuollainen. En osannut käsitellä asioita tai tunteitani. Jossain vaiheessa kyllä aina sanoin että mikä on vikana. Mutta pidin toista jotenkin tyhmänä kun ei muka tajunnut mikä on vikana. Onneksi en ole enää niin idiootti ja varsinki nykyinen mieheni sai minut ymmärtämään että se on henkistä väkivaltaa. En enää mökötä mutta aivoni menevät jumiin jolloin en osaa ilmaista itseäni. Tällöin sanon miehelleni että odota, mä mietin. Kirjoittaminen on minulle helppoa, puhuminen vaikeaa.
Erään ystävän kanssa oli vuosia välit poikki tämän asian takia. No, sittemmin välit taas lämpeni ja hän vaikutti aikuistuneen. Pari vuotta meni hyvin kun taas möksähti jostain ja totesin että ei minua kiinnosta pelata näitä lapsellisia pelejä. Jotakin kautta kuulin vielä suuttumisen syyn ja se oli niin naurettava että en olisi ikinä pystynyt itse arvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulu on törkeää henkistä väkivaltaa.
Meillä oli vanhempien välillä lapsuudenkodissa 1970-1980- luvulla fyysistä väkivaltaa ja mykkäkoulua.
Kyllä se lapsen näkökulmasta oli kamalaa.
Sain minä siitä osani. Ei oo hirveen helppoo luottaa.
Jotain on mennyt oikein, koska olen kouluttautunut perheellinen ja alkoholin jätin, kun kyllästyin siihen.
Itsellä kumppanin suhteen oli varmaan tärkeintä se, että hän on luotettava. Semmoinen ilmestyi ja pelkojeni läpi opin luottamaan.
Onneksi nykyään puhutaan.
kokemusta kirjoitti:
Olipas yksipuolisia vastauksia. Voi olla sellainenkin, joka tietää, ettei asiat puhumalla parane eikä enää olla koskaan tekemisissä hyvän päivän sanomista enempää.
.
Tämä minullakin tuli ensimmäisenä mieleen. Saatan itse vetäytyä "mykkäkouluun", jos toinen on kauhean päällekäyvä ja haluaa aina sanoa sen viimeisen sanan.
stonewalling. yrittää manipuloida ja kontrolloida. kierätisin kaukaa. tuottaa vain ongelmia. ei osaa itse käsitellä tunteitaan ja ei välitä muiden tunteista.
Keskenkasvuinen ja lapsellinen.
Silti tällaisia keski-ikäisiä murkkuja tapaa jopa ihan työelämässäkin.
Sitä mieltä, että siinä on hyvin tyypillinen nainen kiukuttelemassa lapsien tapaan, isoja lapsiahan ne naiset käytännössä on.
Ymmärsikö jotkut tahallaan väärin, vai käytettiinkö tietoisesti narsistista manipulaatiota tuossa, että mykkäkoulun väitetään olevan tervettä itsensä suojelua ja rajojensa pitämistä?
On ihan eria ilmaista selkeästi, ettei halua keskustella tietystä asiasta, pitää hetken hengäksen (riitatilanteessa, ihmissuhteessa...), haluaa päättää yhteydenpidon/ihmissuhteen kuin aloittaa mielenosoituksellinen mykkäkoulu, jossa ei ilmaise mitään, vaan jättää toisen osapuolen epätietoisuuteen.
Toki voi olla, ilkeitä ihmisiä on joka sorttia mutta mykkäkoulun pitäminen on yksi ilkeimmistä. Ainoastaan narsisti katkaisee välit kertomatta syytä, jos mitään itsestään selvää syytä ei ole, esim. väkivalta.
Itse olen katkaissut välit varkaisiin, pettäjiin, uhkailijoihin, ja väkivaltaisiin ihmisiin. Varkaille ja pettäjille sanoin suoraan kutakuinkin näin:
"Nyt teit viimeisen virheen. Mieti jatkossa jos haluat olla tekemisissä ihmisen kanssa, ei kannata hänelle näin tehdä. Toivottavasti opit virheistäsi, en halua nähdä sinua enää."
Uhkailijoille ei tarvinut selitellä, ymmärsivät itse. Uhkailijat sekä väkivaltaiset ovat varmaan poikkeuksetta jokainen narsisteja. Narsistit eivät selityksiä anna tai halua, koska näkevät itsensä täydellisenä eikä halua kehittyä ihmisenä paremmaksi. Narsisti ei myöskään halua keskustella ihmisten kanssa joista ei koe enää hyötyvän.