Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä ihmisestä joka pitää mykkäkoulua kertomatta syytä?

Vierailija
27.03.2022 |

Antaa ymmärtää, että häntä on loukattu, vaikka asia olisi oikeasti toisinpäin.

Kommentit (503)

Vierailija
301/503 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen kaveri, joka ghostasi kun sitä ahdisti joku asia. Hän on tosi konfliktipelkoinen ja toivoi varmaan, että saa mököttää (taas) hetken ja sitten ollaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Näin hiertävää asiaa ei tarvitse ottaa esille. Joskus yhteinen ystävämme paljasti syyn yhdelle kuin mökötykselle, ja se oli aivan naurettava! En olisi ikinä itse tajunnut syytä, ellei sitä olisi minulle ulkopuolinen kertonut. Täytynee mainita, että hän suutahteli muillekin ihan ihmeellistä asioista. Muutaman kerran jaksoin noita parin kuukauden mykkäkouluja ja viimeisimmän jälkeen en vaan enää jaksanut. Ei huvittanut elää aina sellaisessa välitilassa, että mitäköhän olen taas tehnyt väärin. Harmi sinänsä.

Vierailija
302/503 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus voi johtua eri syistä. Introvertit, masentuneet, uupuneet tarvitsevat joskus aikaa omien tunteidensa käsittelyyn ennen kuin niistä voivat puhua tai kohdata muita ihmisiä.

Mutta on sitten tosiaan niitä, jotka käyttävät mökötystä vallan välineenä. Yksi varma vastaus, josta tietää, että on kyse tästä: Kun yrittää kysyä toiselta, mikä on vialla, tämä vastaa jotain tyyliin: "Kyllä sä tiedät" tai "kysy vaan hiljaa itseltäsi". Olen kuullut näitä molempia ja se on tosi vittumainen tapa käyttää valtaa. Pannaan se toinen etsimään syitä itsestään ja erittelemään kaikkea, mitä on ehkä tehnyt tai sanonut tai jättänyt tekemättä tai sanomatta. Se on henkistä väkivaltaa. 

Kun jouduin yhden tällaisen kanssa pärjäämään, päätin etten lähde kyselemään enkä arvailemaan enkä pyytelemään anteeksi asioita, joita arvailin. Olin jo nähnyt, ettei se toimi. Minä vain jatkoin olemista niin kuin en olisi huomannut mitään ja ajattelin, että jos on jotain sanottavaa tai valitettavaa, niin saa luvan huomata, että se on ihan itse kerrottava. Ja kyllähän tämä lopulta luovutti. Ei kertonut mistä mökötti, mutta lopetti aikanaan mököttämisen ja oli taas suunnilleen ihmisiksi. Tässä tapauksessa ei ollut kyseessä niinkään narsisti kuin parin narsistin uhri, joka oli joutunut kokemaan, että sanoi mitä tahansa, aina sanoi väärin ja sain hyökkäyksen. Silloin ei oikeastaan jäänyt muuta keinoa kuin olla hiljaa. Mutta eihän tämäkään hyvä tai terve tapa ollut. Eikä tämä takuulla tepsi oikeasti narsistiseen ihmiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/503 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kun vaimo alkaa pitämään mykkäkoulua. Tulee kotiin ihana hiljaisuus moneksi päiväksi. En koskaan kysele mikä nyt mättää ja yleensä viikon jälkeen ei enää jaksa pitää mykkäkoulua.

Vierailija
304/503 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitin syyn välien katkaisemiseen, narsisti kielsi asioiden tapahtuneen, vetosi miten paljon on tehnyt minun hyväkseni ja loouksi yritti kääntää tilanteen minun syykseni.

Narskut ei syitä kysele, koska ovat täydellisiä mielestään, he vain syyttävät muita. Narsku ei kykene näkemään vikaa itsessään, koska se vika on aina muissa.

Olet sentään yrittänyt selittää. Vaikea noin lyhyestä viestistä käsittää kokonaisuutta, mutta tuskin ollut narsisti kyseessä. Narsisti ei välitä jos tulee ghostatuksi, se on narsistin piirre ghostata muita, koska eivät välitä kuin omasta navasta.

Vierailija
305/503 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitin syyn välien katkaisemiseen, narsisti kielsi asioiden tapahtuneen, vetosi miten paljon on tehnyt minun hyväkseni ja loouksi yritti kääntää tilanteen minun syykseni.

Narskut ei syitä kysele, koska ovat täydellisiä mielestään, he vain syyttävät muita. Narsku ei kykene näkemään vikaa itsessään, koska se vika on aina muissa.

Olet sentään yrittänyt selittää. Vaikea noin lyhyestä viestistä käsittää kokonaisuutta, mutta tuskin ollut narsisti kyseessä. Narsisti ei välitä jos tulee ghostatuksi, se on narsistin piirre ghostata muita, koska eivät välitä kuin omasta navasta.

Narsistille nimenomaan ei ole tyypillistä jättää toista rauhaan, vaan pitää hännystelijät hovissaan ja vähintäänkin puhua pahaa kritisoijistaan. 

https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti_...

Vierailija
306/503 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välien katkaisemiselle ei tarvitse kertoa syytä. Jokaiselle, joka katkaisee välit johonkin ihmiseen, on tähän jo painavat syyt.

Mykkäkoulu on eri kuin välien katkaisu, jos henkilöllä haluaa olla tekemisissä. Mutta kuka sellaista tekee?

Esimerkiksi oma ystäväni aloitti mykkäkoulun ja yrityksiini selvittää tilannetta vastasi täydellisellä hiljaisuudella. Toiselle ystävälle kertoi, että ei halua katkaista välejä kuitenkaan. Annoin olla. Vuosi myöhemmin laitoin viestin, jossa kysyin kuulumisia. Hän ei vastannut mitään. Ihmettelen edelleen, että mitä ihmettä minä oikein tein ja olenko todella niin hirveä ihminen, ettei kanssani voi olla missään tekemisissä. Halusin kuitenkin viestilläni osoittaa, että olen halukas korjaamaan välimme. En tarkoita, että meidän pitäisi palata entiseen, mutta kai teiden erkaneminenkin voi tapahtua ns. hyvässä hengessä? Että kenelläkään ei jää pahaa sanottavaa? Luottamus on mennyt enkä haikaile ystävyyden perään, mutta en myöskään haluaisi kenenkään kanssa huonoissa väleissä. Ei se tarkoita että enää tarvisi, saatikka haluaisi, olla vielä tekemisissä. Ystävyys meni minunkin puolelta.

Vierailija
307/503 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattoman on vaikea kertoa, mikä mättää. Ei sinä sen kummempaa, kannustaisin opettelemaan ko. taidon.

Vierailija
308/503 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin avioerojen syy. Toinen ei puhu eikä kuuntele, toinen tekee kumpaakin ja välillä väsyy siihen.

Vierailija
309/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välien katkaisemiselle ei tarvitse kertoa syytä. Jokaiselle, joka katkaisee välit johonkin ihmiseen, on tähän jo painavat syyt.

Mykkäkoulu on eri kuin välien katkaisu, jos henkilöllä haluaa olla tekemisissä. Mutta kuka sellaista tekee?

Esimerkiksi oma ystäväni aloitti mykkäkoulun ja yrityksiini selvittää tilannetta vastasi täydellisellä hiljaisuudella. Toiselle ystävälle kertoi, että ei halua katkaista välejä kuitenkaan. Annoin olla. Vuosi myöhemmin laitoin viestin, jossa kysyin kuulumisia. Hän ei vastannut mitään. Ihmettelen edelleen, että mitä ihmettä minä oikein tein ja olenko todella niin hirveä ihminen, ettei kanssani voi olla missään tekemisissä. Halusin kuitenkin viestilläni osoittaa, että olen halukas korjaamaan välimme. En tarkoita, että meidän pitäisi palata entiseen, mutta kai teiden erkaneminenkin voi tapahtua ns. hyvässä hengessä? Että kenelläkään ei jää pahaa sanottavaa? Luottamus on mennyt enkä haikaile ystävyyden perään, mutta en myöskään haluaisi kenenkään kanssa huonoissa väleissä. Ei se tarkoita että enää tarvisi, saatikka haluaisi, olla vielä tekemisissä. Ystävyys meni minunkin puolelta.

Hyvin sanottu, samaa mieltä. Narsistin erottaa siitä, että hänen kohtaamat ihmiset ovat huonompia/särkyneitä hänen jälkeen. Hyvä ihminen tekee kohtaamista ihmisistä parempia/voimakkaampia henkisesti.

Jos jotain syyttää narsismista kannattaa miettiä tätä. Onko hänen seuralaiset muuttuneet huonommaksi ihmiseksi, kuin ennen hänen kohtaamista. Jokainen kohtaaminen muuttaa ihmisiä, itse yritän jättää positiivisen jäljen jokaiseen. Keskustelemalla se on yleensä onnistunut ja helpottanut monen mieltä. Kerran ilmeisesti epäonnistunut ja se vaivaa pahasti mieltä. Tuttavat ovat sanoneet häntä narsistiksi jota hän taitaa olla, narsistien kanssa ei asioista voi puhua, koska heitä ei kiinnosta.

Vierailija
310/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kohtaan se oli alistamista. Muutin pois. Sielläpä olkoot.

Vierailija
311/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa.

Vierailija
312/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaisuus voi johtua eri syistä. Introvertit, masentuneet, uupuneet tarvitsevat joskus aikaa omien tunteidensa käsittelyyn ennen kuin niistä voivat puhua tai kohdata muita ihmisiä.

Mutta on sitten tosiaan niitä, jotka käyttävät mökötystä vallan välineenä. Yksi varma vastaus, josta tietää, että on kyse tästä: Kun yrittää kysyä toiselta, mikä on vialla, tämä vastaa jotain tyyliin: "Kyllä sä tiedät" tai "kysy vaan hiljaa itseltäsi". Olen kuullut näitä molempia ja se on tosi vittumainen tapa käyttää valtaa. Pannaan se toinen etsimään syitä itsestään ja erittelemään kaikkea, mitä on ehkä tehnyt tai sanonut tai jättänyt tekemättä tai sanomatta. Se on henkistä väkivaltaa. 

Kun jouduin yhden tällaisen kanssa pärjäämään, päätin etten lähde kyselemään enkä arvailemaan enkä pyytelemään anteeksi asioita, joita arvailin. Olin jo nähnyt, ettei se toimi. Minä vain jatkoin olemista niin kuin en olisi huomannut mitään ja ajattelin, että jos on jotain sanottavaa tai valitettavaa, niin saa luvan huomata, että se on ihan itse kerrottava. Ja kyllähän tämä lopulta luovutti. Ei kertonut mistä mökötti, mutta lopetti aikanaan mököttämisen ja oli taas suunnilleen ihmisiksi. Tässä tapauksessa ei ollut kyseessä niinkään narsisti kuin parin narsistin uhri, joka oli joutunut kokemaan, että sanoi mitä tahansa, aina sanoi väärin ja sain hyökkäyksen. Silloin ei oikeastaan jäänyt muuta keinoa kuin olla hiljaa. Mutta eihän tämäkään hyvä tai terve tapa ollut. Eikä tämä takuulla tepsi oikeasti narsistiseen ihmiseen.

Ai ei kykene sanomaan edes, että just nyt en jaksa puhua?

Kukkua. Se on vihoittelua ja vallankäyttöä.

Vierailija
313/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkäkoulu on aina hölmöä, siinä menee kaikkien osapuolien elämää hukkaan. Meillä on vain tämä yksi elämä joka on todella lyhyt ja siksi sekuntiakaan ei pidä hukata. Pitää kertoa, mikä harmittaa niin asia saadaan ehkä kuntoon - ja muutenkin tuoda oma näkemys esiin jo ennen mitään mykkäkouluja, siinä kohtaa kun joku asia ei miellytä. Ihmiset eivät osaa lukea ajatuksia, eikä sellaista pidä odottaa.

Kaikista turhauttavinta on mykkäkoulu joka alkaa yhtäkkiä kesken normaalin elämän eikä kukaan tiedä, mitä ihmettä tapahtui.

Vierailija
314/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimman laatuista vallankäyttöä se on. Töissä joskus juteltiin nuorempien naisten kanssa mököttämisestä ja mykkäkoulusta. Sanoin, etten ymmärrä moista, en varsinkaan, jos ei sanota syytä, mikä nyt harmittaa, vaan sanotaan: "Kyllä sinä tiedät". Vaan kun ei aina se toinen puolisko tiedä. Nuo keskustelukumppanini olivat sitä mieltä, että naisella on oikeus moiseen käytökseen. Sanoin, etten ymmärrä sitä, vaikka nainen olen itsekin. Minusta asiat on puhuttava suoraan, se puhdistaa ilman. Johtuneeko siitä, että kasvoin puhumattomuuden kulttuurissa, mikä oli lapsesta ja nuoresta ihan käsittämätöntä. Jos yritti ottaa jonkun hankalan asian puheeksi, niin hyssyteltiin olemaan hiljaa. 

Vierailija
315/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole mykkäkoulua, jos ei ota yhteyttä tai vastaa toisen yhteydenottoihin. Itse en masentuneena tai muuten vaikeassa elämäntilanteessa halunnut tai pystynyt oikein hoitamaan kaverisuhteita, kun tuntui etten halua puhua tilanteesta kellekään. Oma elämä tuntui niin kurjalta ja olisin vain halunnut ryömiä johonkin koloon piiloon. Siinä meni kaverisuhteita, eivätkä kaikki sitten myöhemmin ole reagoineet minun yhteydenottoyrityksiini mitenkään. Kyllä, tuntuu pahalta.

Vierailija
316/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei ole mykkäkoulua, jos ei ota yhteyttä tai vastaa toisen yhteydenottoihin. Itse en masentuneena tai muuten vaikeassa elämäntilanteessa halunnut tai pystynyt oikein hoitamaan kaverisuhteita, kun tuntui etten halua puhua tilanteesta kellekään. Oma elämä tuntui niin kurjalta ja olisin vain halunnut ryömiä johonkin koloon piiloon. Siinä meni kaverisuhteita, eivätkä kaikki sitten myöhemmin ole reagoineet minun yhteydenottoyrityksiini mitenkään. Kyllä, tuntuu pahalta.

Ei se olekaan mykkäkoulua, se on huonoa käytöstä. Mistä ihmeestä kukaan tietäisi, miten vaikeaa sinulla on, jos et sitä sano. Eikö voi laittaa viestiä takaisin, että voidaanko jutella myöhemmin, nyt on se tilanne että ei ole voimia enkä jaksa jutella? En minäkään enää jatkossa välittäisi vastata, jos on kerran jättänyt vastaamatta ilman mitään selitystä.

Vierailija
317/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkia vastauksia. Mutta jännä että tässä syyllisetetään "mykkäkoulun pitäjäksi" ihmistä, joka ei halua olla tekemisissä. Tilanteita on varmaan miljoonia, ja syitä saman verran. Jos joku ei esim halua pitää yhteyttä henkilöön, jonka katsoo olevan narsistinen ja ilkeä, niin onko hänkin teidän mielestänne lapsellinen "mykkäkoululainen"? Avartakaa vähän mieltänne, ja nähkää että vika voi olla myös siinä ihmisessä, johon välit on katkaistu.

Vierailija
318/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan mykkäkoulua, se on huonoa käytöstä. Mistä ihmeestä kukaan tietäisi, miten vaikeaa sinulla on, jos et sitä sano. Eikö voi laittaa viestiä takaisin, että voidaanko jutella myöhemmin, nyt on se tilanne että ei ole voimia enkä jaksa jutella? En minäkään enää jatkossa välittäisi vastata, jos on kerran jättänyt vastaamatta ilman mitään selitystä.

Huomaa, ettet ole koskaan ollut masentunut...

Vierailija
319/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa mykkäkoulun pitäjällä ei ole muuta keinoa suojakseen silloin, kun häntä on loukattu tai nöyryytetty. Hän tietää joutuvansa kuitenkin häviölle ja pilkattavaksikin, jos yrittää puolustaa itseään. Ainahan riittää niitä tunteettomia ja tökeröitä ihmisiä, joilla on lisäksi terävä kieli, ja joiden ymmärrys ei riitä fiksuun käytökseen. Niitähän riittää niin aviopuolisoina kuin "työkavereinakin", joista ei pääse eroonkaan. Parempi siis olla hiljaa.

Juuri näin. Jos on jo tullut kiusatuksi, miksi altistaisi itsensä siihen tilanteeseen uudestaan? Aika tökeröä, että tässä ketjussa syyllistetään kaikki, jotka jostain syystä suojelevat omia tunteitaan. Siihen on jokaisella oikeus. Varsinkin yhtävyyssuhteissa, ne ovat aina vapaa-ehtoisia. Parisuhteissa ihan eri säännöt.

Vierailija
320/503 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokemusta kirjoitti:

Olipas yksipuolisia vastauksia. Voi olla sellainenkin, joka tietää, ettei asiat puhumalla parane eikä enää olla koskaan tekemisissä hyvän päivän sanomista enempää.

Tosin silloin kyseessä ei ole mykkäkoulu, vaan lopullinen välirikko. Se, johon välit on pantu poikki tietysti nimittelee narsistiksi ja ties miksi.

Ei lopullisen välirikon hoitaminen mykkäkoululla ole yhtään sen kypsempää. Ei se toinen osapuoli ole ajatustenlukija sen paremmin riidan kuin välirikonkaan aikana. Mykkäkoulu on puhtaasti henkistä väkivaltaa ja yritys hallita toista osapuolta väkisin. 

Tilanteita on monenlaisia.

Minulla oli vuosia sitten työkaveri, joka pyöritteli silmään villisti ja loi merkitseviä katseita muihin aina kun sanoin jotain. Ihan pelkkä "huomenta" aiheutti silmien muljuamisen.

Kun osallistuin keskusteluun, väitti hän vastaan tai muuten dissasi kommenttini. Esim kun uudesta kauppakeskuksesta puhuttaessa sanoin käyneeni siellä ja ostaneeni sieltä kukkia, alkoi hän väittämään ettei siellä myydä kukkia.

Lopetin puhumisen tämän henkilön läheisyydessä kertomatta hänelle syytä. En olisi edes pystynyt puhumaan hänelle enää oksentamatta. En usko että se tekee minusta narsistia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi