Sinä miehesi asunnossa asuva
Tiedätkö, että miehesi voi heittää sinut pihalle koska vaan?
Kommentit (41)
No, sitten heittää. Eiköhän joku vuokra-asunto löydy minullekin.
No ei kyllä voi, mutta tietysti lähden sitten, kun olen löytänyt uuden asunnon. Sama hommahan se on, jos vuokrallakin asuu. Asunto voidaan irtisanoa joku päivä.
Antaa heittää vaan. Voin ostaa säästöillä oman asunnon tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä (mies), jonka talosta avovaimo ei suostunut lähtemään mitenkään. Mies sitten vaihtoi oviin lukot ja nosti kamat pihalle. Nainen meni pihavarastoon kamoineen majoittumaan (talvi).
Jossain vaiheessa sitten oli lähtenyt.
Jos hän oli kirjoilla, niin pakko olisi ollut päästää sisään.
No sitten muutan takaisin omaan asuntooni, kun irtisanon vuokralaisen.
Toki tuo on mahdollista, mutta oletettavasti aikuiset lapsemme eivät olisi isän kanssa missään tekemisissä tuon jälkeen. Toisaalta minulla on vanhuudenpäiviksi ostettuna kiva kolmio keskustasta, muuttaisin sinne. Nyt se on tyhjillään, kun ei kannata ottaa vuokralaista rikkomaan ovia ja tuhrimaan seiniä.
Vaikka asunto olisi ”jonkun muun nimissä”, virallista asukasta ei noin vain voi ”heittää pihalle”, vaan se vaatii oikeuden päätöksen (jonka saamisessa kestää) ja häädön sen jälkeen.
Eli vqikka vuokrasopimus tai osakekirjojen omistus olisi vain toisen puolison nimissä, jos molempien asuinpaikka on henkikirjassa ja twlonkirjassa tämä, molemmilla on oikeus asua siellä kunnes tuo oikeus lakiteitse puretaan.
Tosin itse en tuollaisessa tilanteessa jäisi päiväksikään. Mulla on oma asunto ja varasto ja saisin päivässä omaisuuteni siirrettyä ensin varastoon ja siitä puolen vuoden sisään omaan asuntoon. Sen väliajan majoittuisin vaikka hotellissa. Tulis todennäköiseeti halvemmaksikin kuin nykyisen miehen asunnon kuluihin osallistuminen.
Vierailija kirjoitti:
On heittänytkin. Minulla on oma taloni, josta en luovu.
Minä olen nainen ja heitin miehen pois talostani. Kyllästyin ja sanoin, että lähde. Olihan se vihassa kun oli juuri vuosi sitten muuttanut hemmetin kaukaa kauhealla rekalla kamppeensa ja sama homma toisinpäin. Mutta kun ei ollut niin kuin halusin, niin silloin saa kenkää. Samalla päätin, etten koskaan otan talooni miestä asumaan, käydä saa mutta ei saa jäädä nurkkiin pyörimään.
Ei voi. Tottakai lähtisin heti, jos päättäisimme erota, mutta koska vaan minua ei voi heittää pihalle ellen halua lähteä. Hänen olis haettava häätöä käräjäoikeudesta ja kaikkinensa prosessi veisi useamman kuukauden.
Ihan oikeasti, kestäisikö noin monen kantti jäädä odottamaan jotain käräjäoikeuden päätöstä ennenkuin lähtisi toisen omistamasta asunnosta.
Missä on omanarvontunto.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, kestäisikö noin monen kantti jäädä odottamaan jotain käräjäoikeuden päätöstä ennenkuin lähtisi toisen omistamasta asunnosta.
Missä on omanarvontunto.
Ketkä vastaajista sanoivat, että jäisivät odottamaan käräjäoikeuden päätöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on omanarvontunto.Ketkä vastaajista sanoivat, että jäisivät odottamaan käräjäoikeuden päätöstä?
No aika moni mainitsee, että pitäisi hakea häätö. Luulisi, että lähtee suosiolla eikä tarvitsisi mitään häätöä hakea?
Eri
Tiesin ja toisaalta olen vapaa lähtemään täältä ilman sen kummempaa säätöä..ja kyllä on ollu 20-vuotta naimisissa ja talo on täysin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on omanarvontunto.Ketkä vastaajista sanoivat, että jäisivät odottamaan käräjäoikeuden päätöstä?
No aika moni mainitsee, että pitäisi hakea häätö. Luulisi, että lähtee suosiolla eikä tarvitsisi mitään häätöä hakea?
Eri
En löydä yhtään kommenttia, jossa aiottaisiin jäädä odottamaan ko:n päätöstä. Yksi vastaa, että häätö pitäisi hakea, mutta jatkaa "Jos nyt joku mielenhäiriö mieheen iskisi eikä osaisi sivistyneesti erota." ja toinen, että "lain mukaan pitäisi hakea häätöä". Ei tuo tarkoita, että hän aikoisi jäädä asumaan.
Itse vastasin, että lähtisin tottakai heti mutta koska vaan minua ei voisi heittää vaan nimenomaan siihen tarvittaisiin ko:n päätös ja häätö, ellen lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Missä on omanarvontunto.
Tuossa alkaisi tietysti uuden asunnin etsiminen aikalailla heti ja sitten kun sopiva sellainen löytyy niin muuttaisin sinne. Erona on vain se että samana päivänä tai viikkona sitä tuskin löytyy ja sinne muuttaminen tavaroiden pakkaamisineen on vielä epätodenäköisempää päivässä.
Toinen voi halutessaan hakea häätöä jos ei kykene odottamaan tuota paria-kolmea kuukautta. Olen todennäköisesti jo lähtenyt siihen mennessä kun päätös tulisi. Kodistani ei kuitenkaan kukaan voi minua ajaa parin päivän varoajalla.
Vierailija kirjoitti:
Jäisittekö oikeasti odottamaan puoli vuotta jotain häätöä? Jos toinen haluaa, että lähdet?
Ei minulla vaan kantti kestäisi jäädä toisen nurkkiin epätoivottuna henkilönä loisimaan moneksi kuukaudeksi.
Minä asuin viisi kuukautta, kunnes sain hoidettua asuntoni rempan. En todellakaan muuttanut siinä välissä väliaikaisasuntoon vaan suoraan sitten rempattuun asuntoon.
En koskaan ollut sinne muuttamassakaan, koska tiesin että maaorjan hommat odottavat. Onneksi voin valita.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut virallisesti osoitteessa niin sinua ei voi "heittää ulos milloin tahansa" vaan on haettava oikeusteitse häätöä joka sitten kestää sen puolisen vuotta. Muutoin "ulosheittäjä" on itse ongelmissa lain kanssa.
Voihan heittää, jos esim. vuokrasopimus on vain puolison nimissä. Samoin jos omistusasunto on vain puolison nimissä ja siippa on vain muuttanut sisään ja tehnyt ainoastaan muuttoilmoituksen. Varsinainen todiste oikeudesta asumiseen puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut virallisesti osoitteessa niin sinua ei voi "heittää ulos milloin tahansa" vaan on haettava oikeusteitse häätöä joka sitten kestää sen puolisen vuotta. Muutoin "ulosheittäjä" on itse ongelmissa lain kanssa.
Voihan heittää, jos esim. vuokrasopimus on vain puolison nimissä. Samoin jos omistusasunto on vain puolison nimissä ja siippa on vain muuttanut sisään ja tehnyt ainoastaan muuttoilmoituksen. Varsinainen todiste oikeudesta asumiseen puuttuu.
Se on se muuttoilmoitus, joka on se riittävä todiste oikeudesta asumiseen, varsinkin jos se on vanhempi ts. olet todistettavasti asunut pidempään osoitteessa, ei tarvita vuokrasopimusta tai mitään muuta. Jos siis olet tehnyt muuttoilmoituksen osoitteeseen ja asut väestörekisterin mukaisesti siellä niin silloin sinä asut siellä eikä sinua voida heittää ulos paitsi häätämällä oikeuden kautta. Siksi satunniasten tuttavuuksien ei pidä antaa muuttaa osoitettaan luoksesi virallisesti.
Normaalit ihmiset muuttaa pois ilman häätöäkin.