Timo K. Mukka
Mitä pidätte hänen kirjoistaan? Mikä on mielestänne paras hänen teoksistaan?
Kommentit (32)
Varttuikohan Timo itse lestaperheessä?
Hyvin realistista kuvausta. Oma suosikkini on Maa on syntinen laulu. Elokuvassa myös on mielestäni onnistuttu myös tavoittamaan se ahdasmielisyys joka sotii ihmisen ilon kaipuuta vastaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:26"]
Varttuikohan Timo itse lestaperheessä?
[/quote]
Ei. Eikä Maa on syntisen laulun -joka on omakin suosikkini- kuvauksia nyt ihan historiankirjoituksena kannata myöskään lukea. Se on kuitenkin kaunokirjallisuutta. Kuvaukset tuovat mieleen eniten ns.korpelalaisliikkeen, joka oli vain osa lestadiolaisuutta. Toisaalta, ei se suoraan kuvaa sitäkään.
Lainaus kirjasta Kyyhky ja Unikko. Tässä minulle tärkeässä lainaukseassa kiteytyy Mukan monitasoiden nerous.
"Tämä liike on melankoliaa, naiivia pakenemista, joka ei lopu; mutta suru on myös totta - kalat ja linnut ovat poissa ikäänkuin autius olisi ollut aina täällä. Miksi eläisimme enää. Tämä on lopussa. Jää hyvästi pisaroiva nautinto. Eilinen on tippa orjan verta. Huominen kutsuu kuin meri hukkujaa.
Kalat ja linnut ovat kuolleet, mutta velat ja korot olisivat joka tapauksessa painaneet liikaa ja kasvattaneet sydämiin kuoren. Olin onnellinen kun tapasin sinut. Mutta sitten... me olisimme kuolleet television ja pakastekaapin välissä."
T: nro 24
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:00"]
Roskalehdistä on yksi, Hymy nimeltään, johon en koske pitkällä tikullakaan enkä ikinä linkkaa vaikka siellä mitä olisi. Syynä Timo K. Mukasta aikanaan lehdessä kirjoitettu artikkeli jota ei missään vaiheessa pyydelty anteeksi.
40 vuotta Timo K. Mukan kuolemasta
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288551501720.html
[/quote]
Virallista tunnustusta Mukka ei Pellossa saanut. Kun Syntisestä laulusta järjestettiin keskustelutilaisuus, sen puheenjohtaja totesi lopuksi: Mäntyranta on tuottanut Pellolle kunniaa, Mukka pelkkää häpeää.
Kylän pappi puolestaan totesi, että parempi olisi, jos Mukalle ripustettaisiin myllynkivi kaulaan ja upotettaisiin Tornionjoen syvimpään kohtaan.
Tammikuussa 1973 Hymy julkaisi jutun, jonka otsikko oli "Riiput ristillä jo, Timo K. Mukka". Juttu musersi Mukan. Hän ei nukkunut viikkoon, ja joutui koko lyhyeksi loppuelämäkseen sairaalaan.
Voi kamala miten paha mieli tuli noista. :(
Hirveän ahdistavia kirjoja. Vielä enemmän inhoani lisäsi tieto siitä, kuinka Rauni Mollbergin Mukka-elokuvan kuvauksissa Maa on syntinen laulu eläimiä oikeasti kidutettiin (mm. vasikan silpominen).
Joo, voin lukea ja katsoa realistista kirjaa ja elokuvaa, mutta en ihan näin realistista/naturalistista.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:56"]Hirveän ahdistavia kirjoja. Vielä enemmän inhoani lisäsi tieto siitä, kuinka Rauni Mollbergin Mukka-elokuvan kuvauksissa Maa on syntinen laulu eläimiä oikeasti kidutettiin (mm. vasikan silpominen).
Joo, voin lukea ja katsoa realistista kirjaa ja elokuvaa, mutta en ihan näin realistista/naturalistista.
[/quote]
Mukan tapa kirjoittaa ja kertoa ei ole ahdistava. Jos koet lukemasi ahdistavana on se sinun oma kokemuksesi. Miksi näin on? Sitä voit kysyä itseltäsi.
Pohjoisessa suvaitsevaisuus ei kukoista. Ole tasan kuten muutkin tai sinut syntinen saasta suljetaan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Eivät välttämättä aukea etelän kaupungeissa ja sivistyksen parissa asuville. Lestadiolaisuuden vaikutusta elämään ei ymmärrä ellei itse sitä pääse tai pikemminkin joudu läheltä katsomaan.
Olen Länsi-Lapissa syntynyt ja kasvanut. En ole koskaan ollut tekemisissä lestadiolaisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa suvaitsevaisuus ei kukoista. Ole tasan kuten muutkin tai sinut syntinen saasta suljetaan ulkopuolelle.
Meillä sai olla ihan mitä halusi ; ketään ei sanottu syntiseksi. Kaikki kulkijat otettiin vastaan, tarjottiin ruokaa jne
Luulin aikaisemmin että sen nimi on Timo Komukka. Ihmettelin aina, kenestä kyse.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:12"]
Minkälaisina lestadiolaisuus ja pohjoisen ihmiset siinä "Maa on syntinen laulu" -teoksessa sitten kuvataan, kun siitä syntyi niin kauhea haloo? T. Vl, joka ei ole Mukkaa lukenut
[/quote]
Suosittelen lukemaan ja muodostamaan itse kuvan asiasta sen sijaan että kyselisit muilta. Se kannattaa siksikin, että monilla Mukan kirjat ovat olleet ainoa kosketus lestadiolaisuuteen.