** LOKAKUISTEN tiistaijutut **
Kommentit (69)
Mä olen kyllä ainoastaan tyytyväinen!! En nimittäin halua alkaa huolehtimaan ja laskemaan liikkeitä, ja miettimään kärsiikö toinen hapenpuutteesta! Vauvojen kuitenkin tulee liikkua yhtä paljon loppuun asti, tosin potkut vähenee ja se on enemmän mylläystä, kun tilaa on vähemmän.
Kiitos artille tuosta runosta! Meillä on vauvakirjassa sellainen kohta kuin " kirje sinulle" heti alussa, ja siihen nyt sitten raapustelin lyhennelmän tuosta. Sopi nimittäin tosi hyvin siihen enkä varmaan olisi mitään muutoin keksinyt.
Onnittelut kaikille jo synnyttäneille! Mulla ei ole mitään aikomusta tulla perässä vielä kolmeen viikkoon, tänään siis 37+0 ja olo sen verran hyvä että haluaisin sinnitellä vielä jonkin aikaa näin. Hommia olis kauheesti vielä tekemättä, ompelua ja siivoilua.
Galluppiin: Meillä tekonimenä oli ensin Ruuneperi, koska vauva sai alkunsa Runebergin päivänä tai ainakin niillä main. Kun sukupuoli paljastui tytöksi, niin ei ruuneperi enää tuntunut luontevalta. Mies on kutsunut Minniksi ja minä vauveliksi. Minni on tullut siitä, kun on tullut mietittyä eniten M:llä alkavia nimiä.
Mulla on mennyt edelleen ihan käsittämättömän hyvin, ei kolotuksia eikä kremppoja tms. Turvotusta toki on mutta sille nyt ei tunnu mitään voivan niin en jaksa moista murehtia.
Minea rv 37+0
Niin, sitähän mun piti tulla tänne kirjoittamaan, että sorruin ostamaan tuon Eisbärchenin pussin ja se on ihanan tuntuinen ainakin! Meillä ei ole vielä kaukaloa (on tulossa miehen serkulta lainaksi), joten en ole päässyt siihen sovittelemaan, mutta olen aatellut käyttää sitä ihan vaunuissakin makuupussina. On paljon lämpimämpi kuin äitiyspakkauksen makuupussi, joten ei tarvi käyttää toppahaalaria lainkaan! Nopeuttaa pukemista ja riisumista.
Käyttöikä pussilla 6 kk ikään asti eli juuri tämä talviaika.
Minea
Onnea Ninni ja Opokas! Kylläpäs nyt on uusia vauvoja saatu maailmaan, ihanaa!!!
Mäkin kävin parin tunnin lenkillä kaverin kanssa, jos vaikka saisi vähän vauhtia tähän meidän nyyttiinkin. Ainakin nyt on tosi kipeänä paikat, mutta aamulla varmaan taas herätään omasta sängystä. Jännä, että jotenkin odottaa vauvan syntyvän yöllä, vaikka keskimmäinenkin on syntynyt ihan keskellä päivää. Meidän kuopuskin sanoo koko ajan, että kaikki jännät asiat tapahtuu yöllä, ehkä se ajatus tulee sitten sieltä ;)
Pixelina kyseli niistä " oireista" , mulla ainakin on ollut muka jos jonkinlaista oiretta, että voisi syntyä milloin vain. Vauvan pääkin on ollut tuolla alhaalla jo ainakin viikon. Ainoastaan niitä kipeitä supistuksia ei ole vielä ollut. Ja täällä sitä vieläkin sitten ollaan......
Täällä myös yksi, jolla koko ajan kuuma! Minä, joka yleensä kesälläkin nukun villasukat jalassa ja peiton alla tiiviisti ;) Nyt en vieläkään ole voinut ottaa edes peittoa päälleni ja ikkunat on edelleen auki läpi yön. Välillä tuo toinen ovikin, että saisin läpivetoa aikaiseksi. Silti aina yöllä herätessä on KUUMA! Mä oon kyllä oikeasti alkanut odottaa sitä, että taas palelisin ;)
Mutta nyt näytti isäntä tulevan töistä, joten täytyy lopetella ja lähteä pukemaan kenkiä jalkaan. Täytyy mennä ruokakauppaan ja sieltä sitten äidin luokse syömään, kun lupasi tehdä niitä omia Pita-leipiä. On muuten TOSI hyviä!
Tuike ja rv vieläkin 39+4
Onnea kaikille vauvan jo saaneille! Näitä vauvoja onkin muutamana päivänä tupsahtanut melkoisesti.
Johtuiskohan tuosta sadeilmasta, olo on aivan vetämätön. Onneksi kuitenkin tuli lähdettyä tytön kanssa ulos niin vähän piristi. Samalla sai hänet nukahtamaan rattaisiin, eli nyt on taas vähän omaa aikaa. Välillä kyllä vähän rasittaa, kun 1v6kk:n ikäinen kuopus ei tosiaan nukahda ollenkaan sisällä päiväunille vaan aina joutuu lähteä vaunulenkille. Saa nähdä miten sitten sujuu kun vauva syntyy. No, on meillä kyllä tuplavaunut hankittu.
Tosiaan jotkut maksavat/pyytävät käytetyistä tuplavaunuista kovia hintoja. Toisaalta monesti mukana on kaikki " lisävarusteet" , kuten sadesuojat, hoitolaukut, vauvakopat ym.). Ja monesti myös tuplavaunuja ei olla käytetty kuin muutama kuukausi, eli ei ne uusille paljon häviä. Itse maksoin käytetyistä noin puolet uusien hinnoista mikä oli mielestäni kohtuullinen hinta kun mukaan tuli kaikki tarpeellinen ja olivat kuin uudet.
Täällä ilmoittautuu yksi, joka joutuu äitiyslomallakin tekemään töitä. Varsinaisesta päätoimesta olen äitiyslomalla, mutta olen sivutyönä tehnyt mieheni yrityksen kirjanpidon ja paperityöt noin 9 vuotta, ja teen niitä myös äitiyslomalla. Töitä se teettää kuitenkin vain pari kolme iltaa viikossa parisen tuntia kerrallaan.
Kovasti jotenkin jännittää tuleva synnytys. Kuopuksen synnytys puolitoista vuotta sitten oli positiivinen kokemus 6,5 tuntia, mutta nyt jännittääkin synnytyksen nopeus ja se jos ei tuota kipulääkitystä ehdi saada ollenkaan. No, olisin kuitenkin jo valmis synnyttämään vaikka tänään.
terv. Iris73 (rv 38+4)
onnea kaikki vauvautuneet! Ihanaa kuulla nuita uutisia, ja että kaikillä tähän asti menny hyvin, toivottavasti meillä muillaki menis!
Tuosta Turvakaukalon lämpöpussista..mä just vkl mietin, että mitäköhän sillä tekee?? :) Kun ainaki meijän esikoinen oli aina muutenki hiki päässä, oli vähän vaatetta tai enemmän (kaukalo aika hiostavaa kangasta) ja tuntus hullulta laittaa enää mihinkää pussiin sitä. Ja toiseks, kaukalot on aika ahtaita että sitte ku vauva vähän kasvaa, niin miten se pussi edes sopii siihen kaukaloon, sehän vie jo itessään tilaa?
Kertokaapa ihan mielenkiinnon vuoksi te jotka ootte ostanu, että miksi päädyitte sen ostamaan? Ite en keksiny mitään järkevää perustetta sille, kun kuitenki vauva on toppapuvussa talvella :) No se, että vaunuissa sitä varmasti voi kans käyttää ja on lämpimämpi ku äp:n makuupussi, mutta kaukalossa...? Enkä tosiaan millää pahalla tuosta kysele, vaan siksi ku en ite keksiny sille mitään järkevää käyttöä mielessäni :)
Esikoinen on keksiny tosi kivan leikin kun se kiskoo nuo vauvanvaatteet pari kertaa päiväs pihalle laatikosta...mukava niitä kokoajan olla keräämässä takas lipastoon :/ Plääh!
Mutta en tässä jouda enempää kirjotteleen ku pitää lähtä siivoamaan paikkoja, illalla vieraita tulos.
Juuri sen takia päädyttiin siihen, ettei tarvitse autoreissuille ollenkaa toppapukua... Vauva vaan kaukaloon kun lähdetään. Kätevää.
Niin ja erittäin hyvä idea tuo makupussina vaunuissa. Enpä ois välttämättä ite ollenkaan hokannu :)
Mamseli edelleen...
Jääsydämelle: Pussin idea on ihan turvallisuuskysymys, näin olen ymmärtänyt. Eli kun vauva ihan pikkuisena on toppahaalarissa kaukalossa, niin vyöt eivät suojaa vauvaa kunnolla. Kun vauva on lämpöpussissa, vyöt tulee sieltä sisäkautta ja ne saa napakammin kiinni. Isommalla lapsella on sitten eri asia, kun osaa istuakin jo suoremmassa ja vyöt pysyy päällä paremmin.
Asiastahan voi olla montaa mieltä, enkä minä ainakaan ole kovin vakuuttunut tuosta normivarustuksen turvattomuudesta, mutta kyllähän tuo periaatteessa ihan loogiseltakin kuulostaa.
Ja tosiaankaan toppavaatteita ei käytetä samaan aikaan tuon pussin kanssa!
Minea
Vai onko menny jotain ohitte multa?
Vauva on ollut tänään tosi rauhallinen-taitaa olla viimeöisestä vielä niin väskä, reppana=)
Tokihan on _parempi_, että vauva liikkuu kuin että tarvisi alkaa liikkeitä laskeskelemaan.....mutta yöllä se on jokseenkin " epämukavaa" , kun ei saa nukutuksi.
Näyttäis taas iltaa kohden liikkeet lisääntyvän.Mä hänelle tänään sanoinkin, että on herralla nuo unirytmit vähän sekasin ku päivällä nukkuu ja öisin vouhottaa minkä kerkiää =)
Mulla on tuolla perunat kiehumassa. Teen perunarieskoja (ilman suolaa tosin)...toivottavasti maistuu ees joltain.
Käytiin tuossa tilaamassa isännän kanssa eteiseen uudet kalusteet, ihanaa kun saa jotain uutta=) Tuo on eteisen kimpussa nyt yli viikon jo ollut kaikki illat ja tulee siitä kyllä nätti.
Nyt ei muuta...Päätä särkee....
Terkuin: Je_Ni
Sunnuntaina 1.10 klo 11.46 meille syntyi aivan ihana poikavauva! Mitat 3730g ja 51cm. Sairaalassa ehdittiin olla " jopa" tunnin ennen vauvan syntymää. Kiire tuli vaavilla!
Lueskelen pinoja kun ehdin! Onnittelut muillekin nyyttinsä lunastaneille ja kovasti supparisäteitä niitä toivoville.
S-I, poika 2vrk ja typy 2v2kk
ja onnea kaikille ilmoittautuneille vauvan saaneille! Teitähän on jo vaikka kuinka, ja kaikilla on tainnut homma sujua enemmän tai vähemmän hyvin.
Täällä ollaan paremmalla mielellä kuin eilen, koska yöllä nukuin mahtavat 9 tuntia parilla vessareissulla! Muutenkin olo on ollut suht hyvä viime päiviin verrattuna. Naistenklinikalta soitti ystävällinen hoitsu ja pyysi tutustumaan, menen torstaina katsomaan. Pelko kyseistä laitosta kohtaan hälveni jo vähän. Perhehuoneeseenkin on mahdollisuus. (Yllättäen joudutaankin siis NKL:lle synnyttämään, kun vauvan sydän pitää tarkistaa heti syntymän jälkeen.)
Mutta kuten muutkin on sanoneet, fiilikset on ristiriitaiset. Toisaalta olen minäkin ihan vimpan päälle kypsä raskaana olemiseen ja tähän odotteluun ja ihmeelliseen välitilaan. Toisaalta ensisynnyttäjänä pelottaa sekä synnytys että vauvan hoito.
Ja tykkään tällaisesta sadeilmastakin, ihanaa kun sade ropisee ja katselen tässä keittiön pöydän äärestä kun mies ja kaksi kollikissaa vetelevät päiväunia sohvalla rivissä. Kävelin kohtuullisen pituisen lenkin ja se teki ainakin henkisesti hyvää, vaikka selkä ja jalat ei niin tykänneetkään.
VAUVAN LIIKKEET tuntuvat ihan yhtä lailla edelleen, välillä melkein pomppii itse ilmaan, kun siellä potkitaan niin kovaa, ja aina oikeaan kylkeen. Hikkaaminen on vähentynyt, mutta sen sijaan välillä tunnen ihan selvästi, kun vauva tekee niitä hengitysliikkeitä.
TYÖNIMENÄ on alkumetreiltä ollut Into, jota harkittiin oikeaksikin nimeksi, mutta tuskin kuitenkaan annetaan. Ja nyt se on Into-hito, minkä keksi äitini, joka seuraa Japanin kuninkaallisia - siellä syntyi juuri poika kruununprinssi Naruhitolle ja prinsessa Kikolle :D Hito tarkoittaa hyveellistä. :)
Tuleeehan niitä poikiakin ja LOKAKUU on poikien kuukausi :DDDD
Terv. art 39+2 - joka olettaa odottavansa poikaa ; )
Onnea kovasti poikavauvasta koko perheelle!!!!
Mamseli
Olenkin uutisia täällä odotellut kovasti!!!!! IHANAA :))
Meitsi vielä venailee varmaan aamen tappiin saakka*hih*
NAZUn vauvauutisia kans ootellaan kovasti jo......
MÄÄ KANS!!!!! TAHTOO!!!!!
Ihanaa, jopa poika syntyi nopsaan :)
Ihanaa vauva-arkea ja onnea myös isosiskolle ja isukillekin :)
Minäkin tein perunarieskoja, lisäsin kyllä suolaa ;)
Sitten innostuin pakkaseen TAAS kerran leipomaan sämpylöitä =O
Ja nyt on TAAS selkä ihan saakelin kipeä, en näemmä ota opikseni..
Huomenna neuvola, saas nähdä mitä siellä taas selviää vai selviääkö mitään..
Hö. Nyt nuo ukot karkas saunaan, eikä oottanut mua. Nyt on mentävä.
Illan jatkoja!
Eli meille syntyi lauantaina 30.9. aivan ihana tyttö eli lauantaiaamun supistukset olivat niitä todellisia vihdoin.
Kirjoitan illemmalla synnytyskertomuksen, mutta lyhyesti sanottuna synnytys kesti 1h 13min - siis todellakin sairaalaan mennessä olin 9 cm auki ja lähes kivuton. Synnytys meni täysin luomuna ja oli tosiaan loppuun asti supistusten suhteen lähes kivuton. 3 ponnistusta ja meille syntyi tyttö, 4140g, 51cm ja silti AIVAN USKOMATTOMAN pieni ja suloinen.
Tumma, pitkä tukka jonka saa isolla rusetilla kiinni, tumma iho kuten siskollaan, todella rauhallinen lapsi, nukkunut koko sairaalassa oloajan 3-4tuntia, syönyt molemmat rinnat tyhjiksi ja taas 3-4 tuntia. Ei itke vaan inisee nälkää ja on syötävä.
Itse olen aivan superonnellinen, ei tunnu kipua, luomusynnytyksestä näyttää toipuvan hurjan nopeasti, rinnat eivät ole arat edes vaikka tyttö imee tehokkaasti.
EN OSAA SANOIN KUVAILLA TÄTÄ ONNEA, ELÄMÄ TUNTUU TÄYDELLISESTÄ, OSAAN NAUTTIA VAUVASTA TÄYSILLÄ NYT TOISELLA KERTAA HETI ALUSSA, MIES ON AIVAN RAKASTUNUT VAUVAAN JA ON OLLUT AIVAN TÄYDELLINEN MIES KOKO SYNNYTYKSEN JA TÄMÄN AJAN;)
Kotona minua odotti lahjana mieheltä mm. kuivausrumpu, täysin siivottu koti jne. Ihanaa! Ja omat vanhat farkut menivät hyvin jalkaan, mahtavaa kun on kerrankin c-kuppi ja farkkutuuma 29.
Anteeksi hehkutus, viime viikkojen jälkeen tämä on kuin taivas!!;)
Onnittelut koko perheelle vaaleanpunaisesta nyytistä!
Nyt on sitten lokavauvoja syntynyt jo 13!!! Tänään onkin ollut monta uutta vauva-ilmoitusta, ihanaa, että kaikilla on mennyt hienosti.
[b][size=2]ONNEA NAZU & KOKO PERHE!!!!!!!![/b][/size]
Tuo sun viestisi sai kyllä kylmät väreet, aivan upeeta tekstiä!!! Kaikki meni loistavasti ja niin nopeasti!!! Ihana kuulla:)
Tuo kuvailusi prinsessasta sai kyyneleet silmäkulmaan..Varmasti aivan ihana pakkaus <3 <3 <3
Odotan innolla synnytyskertomustasi, vaikka pääosilta tais kaikki tuossa jo tullakin, kun kerta niin nopeasti kävi:)
ONNEA VIELÄ!!!!
Toivottelee: Je_Ni *jospa itsekin kohta sais oman nyyttinsä*
ihanaa!
paljon onnea s-i.lle pienestä pojasta ja nazulle pienestä tytöstä!!
kiva kuulla että synnytykset on mennee hyvin ja nopeasti:)
niisk.ihan hirmu ikävä jo tulee omaa pientä vauvaa syliin!!
oikein paljon onnea vielä molempien vauvojen perheille!
meillä oli sitten se neuvola johon en enää aatellut meneväni, kaikki oli kunnossa, paineet 110/60,eli vähän korkeammat kuin yleensä,muttei huolestuttavasti, pissa puhdas, painoa tullut 400/vk, turvotusta paljon,sykkeet ok,hemppa 113,sf 34,eli eipä ollut yhtään laskenut,kahdessa viikossa noussut 1cm, painoarvioksi antoi nyt noin 3200g ja laskettuun mennessä himpan yli 3500..tai 3600..samoissa kuin esikko.sain ajan vielä ensiviikollekin ja kyllä tuntuu kurjalta että sinne vielä pitäisi ilman vauvelia mennä..
nyt ei tule mitään mieleen mitä piti kirjoittaa..pyörii vaan mielessä nämä vauvauutiset!!
miannia ei kyllä ole näkynyt,josko sitten olisi lähtenyt...
nyt lepäilemään..
fiikuna ja mytty 38+6
Odottelen tässä että tytteli herää, äsken jo oli tulossa pois sängystään, mutta on tainnut uudelleen nukahtaa kun kävin vessassa=pikapikaa tulin lukemaan pinon loppuun;)
Liberokerhoon voi muuten liittyä täällä:http://www.liberovaipat.fi/Pages/Club/ClubDefault.aspx?id=8307
Ja ARTille tiedoksi, että täältä niitä Twincoja saa: http://www.babyjungle.nl/english-home.htm
JOLL@: mikä sun sf-mitta on ollut? Mulla oli viimeksi 34cm, joka on jopa hieman keskikäyrän yläpuolella, mutta viimeksi eilen naapurin rouva meinasi pyörtyä kun kuuli että ensi viikolla on jo LA. Eli sf-mitta ei näköjään kyllä merkkaa sitä minkä kokoiselta vatsa näyttää...Eikä toisaalta sitäkään, minkä kokoinen vauva on syntyessään; mulla oli edellisessä raskaudessa mitta koko ajan keskikäyrällä, mutta tyttö painoi syntyessään huikeat 2,5kg. Mutta uskon, että me molemmat saadaan tälläkin kertaa juuri sopivan kokoiset vauvat:)
BTW, mua on ihan tosissaan alkanut harmittaa, etten enempää painostanut miestä Twincojen värissä kun kaikilla on ne mustat:/ Limet olisi olleet kanssa aika ihanat...Eikä punaisissakaan mitään vikaa ole! Pöh:(
(.) Myllerystä, myllerrystä, myllerrystä!!! Eli JE_NI, täällä kanssa villi vauva joka ei osoita merkkiäkään mistään rauhoittumisesta! Yötä päivää täälläkin riehutaan ja häiritään äitiä kaikin tavoin. Mainitsin viime viikolla neuvolassakin tästä ja th sanoi, että ei kaikki vauvat " rauhoitukaan" vaikka synnytys olisi lähelläkin. Eli ei ainakaan tätä pidetä merkkinä siitä, että odotusta olisi muka vielä pitkälti edessä;)
Muuten kaikki ennallaan, ei siis mitenkään tunnu että synnytys lähestyisi, kun on samat fiilikset kuin jo noin kuukausi sitten. Höh.
-L-