Rakas kissani jäi auton alle
Minun rakas kissani, joka eli 10 vuotta, joka tapasi aina nukkua ja kehrätä sylissä, tervehtiä aamuisin, mouruta ruokaa, olla seurana marjojen poiminnassa, pyydystää hiiriä, kuoli auton alle jäätyään.
Kuulostaa tyhmältä ehkä joidenkin mielestä, mutta miten tämä voi sattua niin pahasti? Heikottaa, päätä särkee, hytkyttää, itkusta silmät on turvonneet ja punaiset enkä oo vähään aikaan itkeny näi pahasti. Kyynelistä ei tunnu olevan loppua ja kun näen silmissäni kuvasarjan, kuinka auto lähestyy häntä kohden..
Miksi? Voi miksi?! Ei tuolla tavalla saa kenenkään elämä päättyä, tuskallisesti ja kivuliaasti ja toisen aiheuttamana. Miksi sen piti tapahtua, miksi, voi miksi?
Mä haluun vielä silitellä sen pehmeää turkkia, tuntea kuinka kissa puskee jalkojani vasten halutessaan maitoa, kuulla kuinka kurkusta kantautuu tasaista hyrinää sen kehrätessä ja pitää sylissä, kun on paha olla. Tuntuu, kuin osa sydämestä ois revitty pois. Tuntuu, etten pääse kissani kuoleman yli, vaikka se oli "vain" eläin.
Lepää rauhassa <3 tulen kaipaamaan eikä ole toista samanlaista kissaa korvaamaan sinua...
Kommentit (48)
Voi ei! Aivan kauheaa !! ): paljon voimia ja jaksamisia, ajan myötä helpottaa<3
Ap, olen todella pahoillani, tuli pala kurkkuun itselläkin. :( Hyvä, että olet nyt ymmärtänyt vapaana ulkoilun vaaran, mutten toki ikinä olisi halunnut, että näin kalliilla hinnalla.
Niin on korkealla taivas
ja kaukana kuu ja tähdet,
mutta voisin vannoa,
että sinä olet yhä vierelläni.
Pimeydessä kuulen sinun hengittävän,
vaikka tuuli se on, joka kuiskaa.
Se kuiskaa minulle lupauksen siitä,
että sinun on nyt hyvä olla,
ja että jonain päivänä suruni laantuu
ja voin muistella sinua ilolla ja rakkaudella ilman,
että kyyneleet sumentavat katseeni.
Mene, rakkaani,
sieluni tasapaino ja päivieni rauha.
Olet vapaa.
(tuntematon)
Uutta kissaa putkeen vaan, kyllä niitä riittää. T:kissanomistaja
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:38"]
Otan osaa ,terveen lemmikin menettäminen onnettomuudessa( tod.näk. vielä ) jonkun typerän ja piittaamattoman autoilijan takia on lemmikikin isännälle tai emännälle ilman muuta suru ja menetys ja sureminen sen takia on luonnollista ja helpottavaa. Toivottavasti voit haudata kissasi ruumiin johonkin ja istuttaa paikalle vaikka ruusun (tai laittaa vaikka tulppanin sipuleja ensi kevääksi). Ehkä joku pieni kissa-patsaskin paikalla voisi olla.Niin minä tein,vaikka omani kuoli kyllä luonnollisen kuoleman ihan jo vanhuuttaan, 17-vuotiaana.
[/quote]
Kyllä se omistaja, joka päästää lemmikkinsä vapaaksi, on se piittaamaton ja typerä. Kissan jääminen auton alle, tai koiran tai ketun raatelemaksi, tai jonkun hullun kiduttamaksi on AINA sen lemmikin omistajan vika, joka ei suojellut lemmikkiään.
Yksikään autoilija ei aja tahallaan kissan päältä. Se on itse asiassa melkein mahdotonta, koska kissat harvemmin istua jököttää siinä keskellä tietä odottamassa että sen päälle ajetaan. Kissa juokseen sen auton alle, sekunnissa. Siinä ei enää kannata jarruttaa, koska joko se jäi auton alle tai ei, eikä myöskään SAA tehdä paniikkijarrutusta. Silloin vaarantaa muun liikenteen ja voi aiheuttaa vammoja muille ihmisille tai itselleen. Ja jos näin käy, se ei ole autoilijan syy, eikä kissan syy, vaan sen ihmisen syy joka sen kissan päästi liikenteen sekaan.
Suomalainen kissakulttuuri on käsittämätön. Kuin elettäisiin jossain kehitysmaassa. Kissoja jätetään heitteille nykyään ennätystahtiin eläinsuojeluyhdistyksen mukaan.
Tyhmiä nuo sisäkissat kun ei ole tottuneet varomaan autoja. Otan osaa menetyksen puolesta. Muistoja ei kukaan sinulta vie ja ne pysyy ikuisesti.
Miten kissasi voi nyt? Muista ruokkia jaa paijata sitä. Auton alle jääneet kissat tarvitsevat erityistä huolenpitoa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 08:15"]
Tyhmiä nuo sisäkissat kun ei ole tottuneet varomaan autoja. Otan osaa menetyksen puolesta. Muistoja ei kukaan sinulta vie ja ne pysyy ikuisesti.
[/quote]
Oliko viestin tarkoitus antaa ymmärtää, että ulkokissat jotenkin varovat autoja? Ulkokissojen elämä on tilastollisesti merkittävän paljon lyhyempi kuin siskissojen. Arvaatko mikä siihen on syynä.
Jos tällä palstalla joku kertoisi, että päästää tahallaan koiran irti, niin täällä ois lynkkaysmeininki. Puhumattkaan siitä, että omistajasta oltaisiin tehty naapureiden toimesta eläinsuojeluilmoitus melko ripeästi. Ihmiset eivät voisi käsittää, että joku koiranomistaja on niin pieniälyinen, että tahallaan asettaa koiransa vaaraan. Että miten joku voisi olla niin tyhmä.
Mutta kissaa saa kohdella miten haluaa. Eikä se ketään liikuta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:15"]Etpä tainnu kovinkaan kissaasi rakastaa kun sen vapaaksi päästit ulos.
Oma mokasi, kun kissasi menetit. Olisit pitänyt täysin sisäkissana TAI ulkoiluttanut valjaissa sitä, jolloin se eläisi vieläkin.
Ite en todellakaan ymmärrä ihmisiä jotka ottaa kissan sanoo rakastavansa sitä ja silti päästää sen ulos valvomatta ollenkaan. Siinähän sit pillitetään miten kissa jäi auton alle ja ku ei se oo koskaa ennen jääny! Noh, kissalle riittää yleensä se yksi kohtaaminen auton kanssa ku henki lähtee.
Olen toki ap pahoillani menetyksestäsi, mutta kyllä syytä sinussakin on aika paljonkin tuossa turmassa.
[/quote]idiootti.
[/quote]
Jaahans, jollekin kukkahatulle oli viestini liikaa.
Kissat EIVÄT kuulu vapaina Suomen luontoon. Jos ei halua lemmikkiään menettää silloin ihminen on valmis tekemään KAIKKENSA sen eteen, että lemmikki on turvassa.
Kissoja voi ulkoiluttaa valjaissa ja hihnassa, siinä missä koiriakin. On sulaa typeryyttä omistajlta olettaa kissan olevan käskytettävissä koiran tavoin. Jotkut kissat toki on, mut ei läheskään kaikki.
Kerrotko muuten millä tavoin olen idiootti, kun kerroin ikävät faktat asiasta? Omistaja on itse vastuussa lemmikistään ja jos sen vapauteen ulos päästää niin lopputulos voi olla toi. Pahempiakin vaihtoehtoja löytyy. Auto on sentäs aika armollinen.
Ihan turha mua tässä on idiootiks tai muuksi haukkua. Fakta on fakta, kissojakaan ei saisi vapaana pitää ulkona vaan nekin tulisi olla kytkettyinä.
Kuten aiemminkin sanoin, niin ap olen pahoillani menetyksestäsi. Jatkossa mikäli kissaa mielit niin opeta se pennusta pitäen ulkoilemaan valjaissa. Silloin se on sinun hallinnassasi ja pysyy paremmin turvassa. Voit laittaa valjaisiin kiinni vaikkapa koirien jälestyshihnan. Ne kun on useamman metrin mittaisia. Myös flexit toimii kissoilla hyvin.
Meillä nimittäin kissoja ulkoilutetaan aina välillä valjaissa ja 3m flexillä. Asumme kuitenkin vilkkaasti ja raskaasti liikennöidyn tien varrella rivarialueella. Täällä jotkut naapureista pitävät kissojaan vapaana ja ei riitä käsien sormet eikä jalkojen varpaat laskemaan kertoja kun on meinannu naapurin kissat autojen alle jäädä.
Kauhulla seuraan noiden kissojen menoa. Vielä niilläkin meno päättyy. Ikävä kyllä.
Meidän kissat on muutoin sisäkissoja, mitä nyt aina joskus pihalle otetaan jos tupakille mennään.