Rakas kissani jäi auton alle
Minun rakas kissani, joka eli 10 vuotta, joka tapasi aina nukkua ja kehrätä sylissä, tervehtiä aamuisin, mouruta ruokaa, olla seurana marjojen poiminnassa, pyydystää hiiriä, kuoli auton alle jäätyään.
Kuulostaa tyhmältä ehkä joidenkin mielestä, mutta miten tämä voi sattua niin pahasti? Heikottaa, päätä särkee, hytkyttää, itkusta silmät on turvonneet ja punaiset enkä oo vähään aikaan itkeny näi pahasti. Kyynelistä ei tunnu olevan loppua ja kun näen silmissäni kuvasarjan, kuinka auto lähestyy häntä kohden..
Miksi? Voi miksi?! Ei tuolla tavalla saa kenenkään elämä päättyä, tuskallisesti ja kivuliaasti ja toisen aiheuttamana. Miksi sen piti tapahtua, miksi, voi miksi?
Mä haluun vielä silitellä sen pehmeää turkkia, tuntea kuinka kissa puskee jalkojani vasten halutessaan maitoa, kuulla kuinka kurkusta kantautuu tasaista hyrinää sen kehrätessä ja pitää sylissä, kun on paha olla. Tuntuu, kuin osa sydämestä ois revitty pois. Tuntuu, etten pääse kissani kuoleman yli, vaikka se oli "vain" eläin.
Lepää rauhassa <3 tulen kaipaamaan eikä ole toista samanlaista kissaa korvaamaan sinua...
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:23"]Mun kani kuoli kuukausi. Oli mulla 8 vuotta. Itken vieläkin päivittäin. Kauheinta on se muisto siitä, kun vein sen piikille. Aikani myöhästyi jonkun kriittisen tapauksen takia, joka meni mun ajan edelle. Eli jouduin odottelemaan siellä odotushuoneessa koirien hajun (se haju saa kanit sekaisin pelosta). Oli niin peloissaan, että kuoli sydänkohtaukseen ennen kuin ehdittiin lopettaa kivuttomasti.
[/quote]
Voi ei! Otan osaa ja paljon, paljon voimia <3 !
-Ap
Olen niin pahoillani! :( Osanottoni.
Mä en voi myöskään ymmärtää,että päästää kissan ovesta yksin ulos.herran haltuun ja ovi kiinni.tottahelvetissä se jää auton alle!ihan sama kun päästäisin koirani ulos,että juokse minne lystäät ja tuu takas jos tuut.miksi kissa olisi poikkeus?täysin vastuutonta ja itseäsi saat syyttää!älä ota toista kissaa.minulla oli kaksi kissaa 17v ja 21v ,enkä olisi silmiäni ummistanut,jos en olisi tiennyt missä ne on!valjaissa ulkoiltiin.lisäksi kissaviha ,juuri tällaisten ihmisten syytä!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:15"]Etpä tainnu kovinkaan kissaasi rakastaa kun sen vapaaksi päästit ulos. Oma mokasi, kun kissasi menetit. Olisit pitänyt täysin sisäkissana TAI ulkoiluttanut valjaissa sitä, jolloin se eläisi vieläkin. Ite en todellakaan ymmärrä ihmisiä jotka ottaa kissan sanoo rakastavansa sitä ja silti päästää sen ulos valvomatta ollenkaan. Siinähän sit pillitetään miten kissa jäi auton alle ja ku ei se oo koskaa ennen jääny! Noh, kissalle riittää yleensä se yksi kohtaaminen auton kanssa ku henki lähtee. Olen toki ap pahoillani menetyksestäsi, mutta kyllä syytä sinussakin on aika paljonkin tuossa turmassa. [/quote] Hyi, inhottava ihminen..
[/quote]
Suorasanainen ja tilannetajuton toki, inhottavaksi en kutsuisi. Ne oikeasti inhottavat ja pahat ihmiset ovat juuri niitä, jotka laiminlyövät ja heitteillejättävät eläimiä tai lapsia välinpitämättömyyttään.
Vaikka 20 kuulostaakin ankaralta, hän tuskin on yhdenkään eläimen tai lapsen henkeä riistänyt.
Otan osaa. Omat kissani ulkoilevat valjaissa, mutta ovat kumpikin joskus päässeet karkuun joko niistä tai ovesta. Sydän syrjällään on saanut pelätä, että jäävät auton alle, mutta onneksi ovat joka kerta tulleet takaisin viimeistään tunnin päästä. Kissa on rakas ystävä ja perheenjäsen siinä missä ihminenkin. En voi edes kuvitella kuinka suuren surun omien kissojeni kuolema joskus tulee minulle aiheuttamaan. Kurkkua kuristaa jo ajatuskin siitä. Tapaturmainen kuolema on vielä ihan omaa luokkaansa, yllättävä ja turha.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:09"]
Pahoittelen tapahtunutta, MUTTA:
a) kissa ei ole mikään "hän", vaan "se".
b) kannattaisko jatkossa pitää huolta lemmikeistä, eikä päästää niitä mm. tuhoamaan linnunpesiä ja juoksemaan autojen alle, sillä huonolla tuurilla autosta voi mennä esim. etuhelma rikki.
[/quote]
a) kissa on hän. sinä olet se.
[/quote]
Kannattais mennä vaikka kielikurssille kohentamaan tuota persoonapronominien tuntemusta.
[/quote]
sun kannattais varmaan jäädä auton alle.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:28"]Mä en voi myöskään ymmärtää,että päästää kissan ovesta yksin ulos.herran haltuun ja ovi kiinni.tottahelvetissä se jää auton alle!ihan sama kun päästäisin koirani ulos,että juokse minne lystäät ja tuu takas jos tuut.miksi kissa olisi poikkeus?täysin vastuutonta ja itseäsi saat syyttää!älä ota toista kissaa.minulla oli kaksi kissaa 17v ja 21v ,enkä olisi silmiäni ummistanut,jos en olisi tiennyt missä ne on!valjaissa ulkoiltiin.lisäksi kissaviha ,juuri tällaisten ihmisten syytä!
[/quote]
Ihan tosi, tajuan kyllä ja minulla on uskomattoman huono omatunto siitä, etten tajunnut olla viisas ja nyt sain maksaa siitä kalliin hinnan...
Toivottavasti en muuttunut huonoksi ihmiseksi, en minä ikinä olisi kuvitellut tuota kohtaloa hänelle.. Ikävä on kova ja tulee vielä kovenemaan, mutta kissa oli ja tulee aina olemaan minulle perheenjäsen ja ystävä..
-Ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:15"]Etpä tainnu kovinkaan kissaasi rakastaa kun sen vapaaksi päästit ulos.
Oma mokasi, kun kissasi menetit. Olisit pitänyt täysin sisäkissana TAI ulkoiluttanut valjaissa sitä, jolloin se eläisi vieläkin.
Ite en todellakaan ymmärrä ihmisiä jotka ottaa kissan sanoo rakastavansa sitä ja silti päästää sen ulos valvomatta ollenkaan. Siinähän sit pillitetään miten kissa jäi auton alle ja ku ei se oo koskaa ennen jääny! Noh, kissalle riittää yleensä se yksi kohtaaminen auton kanssa ku henki lähtee.
Olen toki ap pahoillani menetyksestäsi, mutta kyllä syytä sinussakin on aika paljonkin tuossa turmassa.
[/quote]idiootti.
Olen todella pahoillani ☹ Olen itsekin löytänyt kissojani joskus tien vierestä kuolleena vuosien mittaan, tiedän kuinka hirveältä se tuntuu... Kissan luonto on elää vapaasti eikä kahlittuna, ulkoilu vapaana on rakkautta.Voimia ap:lle!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:28"]Mä en voi myöskään ymmärtää,että päästää kissan ovesta yksin ulos.herran haltuun ja ovi kiinni.tottahelvetissä se jää auton alle!ihan sama kun päästäisin koirani ulos,että juokse minne lystäät ja tuu takas jos tuut.miksi kissa olisi poikkeus?täysin vastuutonta ja itseäsi saat syyttää!älä ota toista kissaa.minulla oli kaksi kissaa 17v ja 21v ,enkä olisi silmiäni ummistanut,jos en olisi tiennyt missä ne on!valjaissa ulkoiltiin.lisäksi kissaviha ,juuri tällaisten ihmisten syytä!
[/quote]ei tota tekstii pysty lukemaa
Tuo on mun suurin pelko että meidän pojat jäis auton alle, ilman muuta vain valjaissa ulkoillaan!! Ajelen pitkää työmatkaa ja liian usein kissoja makaa tien varressa ja loikkii uhkarohkeasti tien yli.
Ap, ota uusi pentu, selvästi välität kissoista. MUTTA ÄLÄ PÄÄSTÄ ULOS VAPAANA!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:35"]
Olen todella pahoillani ☹ Olen itsekin löytänyt kissojani joskus tien vierestä kuolleena vuosien mittaan, tiedän kuinka hirveältä se tuntuu... Kissan luonto on elää vapaasti eikä kahlittuna, ulkoilu vapaana on rakkautta.Voimia ap:lle!
[/quote]
Olet joko trolli tai sitten oksettava ihmisp*ska. Jos minä ajattelisin, että koiran luonto on elää vapaasti, en silti systemaattisesti tapattaisi koiria ostamalla niitä ja sitten jättämällä niitä heitteille ulos.
Otan osaa ,terveen lemmikin menettäminen onnettomuudessa( tod.näk. vielä ) jonkun typerän ja piittaamattoman autoilijan takia on lemmikikin isännälle tai emännälle ilman muuta suru ja menetys ja sureminen sen takia on luonnollista ja helpottavaa. Toivottavasti voit haudata kissasi ruumiin johonkin ja istuttaa paikalle vaikka ruusun (tai laittaa vaikka tulppanin sipuleja ensi kevääksi). Ehkä joku pieni kissa-patsaskin paikalla voisi olla.Niin minä tein,vaikka omani kuoli kyllä luonnollisen kuoleman ihan jo vanhuuttaan, 17-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:35"]
Olen itsekin löytänyt kissojani joskus tien vierestä kuolleena vuosien mittaan, tiedän kuinka hirveältä se tuntuu... Kissan luonto on elää vapaasti eikä kahlittuna, ulkoilu vapaana on rakkautta.Voimia ap:lle!
[/quote]
Vanhanaikainen käsitys! Sen lisäksi, että vapaana liikkuminen on vaarallista kissalle itselleen, kuten tämä keskustelukin osoittaa, kissa on myös todellinen tuhoeläin, joka ei kuulu Suomen luontoon. Ja ei, en ole kissavihaaja, vaan minulla on kaksi kissaa. Ulkoilevat päivittäin valjaissa ja ulkotarhassa ja ovat tyytyväisiä ja terveitä (eivätkä terrorisoi luonnonvaraisia eläimiä tai naapurustoa).
Toivon, ettet enää ota kissoja, jos olet tottunut löytämään niitä useinkin kuolleena, etkä silti ota vastuuta, vaan uuden kissan.
Otan osaa. Ajan myötä helpottaa, usko pois. <3 Kissallasi on kaikki hyvin, pikkuiseesi ei satu enää ikinä.
Voimia! Pääset kyllä pian asian yli, kunhan vain annat itsesi surra, etkä taistele sitä tunnetta vastaan. Itse ymmärrän hyvin kuinka rankkaa lemmikin kuolema voi olla, koska olen niitä ihmisiä jotka kiintyvät enemmän eläimiin kuin muihin ihmisiin. Se on aivan sama kuin menettäisi tosiystävän.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:37"]Tuo on mun suurin pelko että meidän pojat jäis auton alle, ilman muuta vain valjaissa ulkoillaan!! Ajelen pitkää työmatkaa ja liian usein kissoja makaa tien varressa ja loikkii uhkarohkeasti tien yli.
Ap, ota uusi pentu, selvästi välität kissoista. MUTTA ÄLÄ PÄÄSTÄ ULOS VAPAANA!
[/quote]
En taida vähään aikaan uutta kissaa alkaa etsimään.. Sen verran pahalta tuntui, etten halua kokea enkä nähdä enää toiste..
Jos joskus tulevaisuudessa rohkenen ottamaan uuden karvapallon, ehdottomasti opetan sitä pienestä pitäen kulkemaan valjaissa ja valistan joka ikistä kissaa harkitsevaa henkilöä.. Luotin kissaani kymmenen vuoden ajan, mutta niin eläin toimii vaistojensa varassa ja tänään sattui huono onni.
Minä menen nyt suihkun kautta nukkumaan.. Hyviä öitä ja kauniita unia! <3 toivottavasti saan rauhoittavan ja miehen avulla unta ensi yöksi..
-Ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:38"]Otan osaa ,terveen lemmikin menettäminen onnettomuudessa( tod.näk. vielä ) jonkun typerän ja piittaamattoman autoilijan takia on lemmikikin isännälle tai emännälle ilman muuta suru ja menetys ja sureminen sen takia on luonnollista ja helpottavaa. Toivottavasti voit haudata kissasi ruumiin johonkin ja istuttaa paikalle vaikka ruusun (tai laittaa vaikka tulppanin sipuleja ensi kevääksi). Ehkä joku pieni kissa-patsaskin paikalla voisi olla.Niin minä tein,vaikka omani kuoli kyllä luonnollisen kuoleman ihan jo vanhuuttaan, 17-vuotiaana.
[/quote]
"Typerän ja piittaamattoman autoilijan takia"?? Tuskin kauhean moni autoilija ajaa tahallaan kissan yli! Kissat ovat pieniä ja vikkeliä ja kun sellainen sujahtaa jostain heinikosta suoraan tielle ja auton alle, niin pitäisi olla yli hyppäävä auto, ettei huonosti sattuisi. Ja kyllä se tuntuu järjettömän pahalta kuskistakin, kun jonkun lemmikki makaa kuolleena tiellä. Itse asun alueella, jossa kissoja vilisee vapaana vaikka kuinka. Lähes joka päivä näkee läheltä piti-tilanteita ja suututtaa omistajien välinpitämättömyys! Vielä en ole nähnyt kissaa kuolleena lähialueella, mutta en usko että kauaa enää menee siihenkään, sillä liikennettä on paljon ja nopeudet isoja.
Tietenkin menehtynyttä lemmikkiä kuuluukin surra, mutta sinun on myönnettävä, että tuo on aivan oma vikasi. Miksei kissa ollut valjaissa? Niiden käyttöä suositellaan syystä ja yksikään vastuullinen omistaja ei anna lemmikkinsä juosta vapaana vaarallisessa ympäristössä.
Seuraavan lemmikin kanssa et tee samaa virhettä.