No nii äidit. Puhutaanpa rehellisesti
Koska täällä on jostain syystä pakko arvostella toisen äitiyttä,niin puhutaanpa nyt ihan rehellisesti siitä.
Minä aloitan.
En todellakaan osallistu mihinkään talkoisiin, jotka liittyy harrastuksiin. Syy: ei ole minun harrastus, vie aikaa, ei jaksa, eikä ole mun juttu. Maksan kyllä harrastuksen.
En halua osallistua mihinkään, mikä liittyy pakollisiin : myy sitä tätä tai tota, leivo sitä tai tota. Antaisin Mielummin rahaa. Syy: ei kiinnosta, ei ole minun juttu, en tunne oloani hyväksi näistä pakoista
Lahjon joskus lapsia. Syy: en jaksa vääntää. Pääsen helpommalla, kuin tappelemalla asiasta tuntitolkulla tai monta päivää.
Siivoo itse monesti lasteni jälkiä. Syy: ei kiinnosta vääntää. On muutakin tekemistä.
Odotan, että lapset kasvaa ja muuttaa omilleen. Syy: jokaisen kuuluu itsenäistyä, enkä elä lasten lautta.
Plus, haluan vielä elää itselleni, ennen kuolemaa.
En aijo olla lasten lasten hoitoautomaatti. Syy. Sama, kuin edellinen
Lapset myös ottaa joskus todella paljon päähän ja mietin, miks tein niitä.
Mutta, silti rakastan niitä ja haluan, että niillä on kaikki hyvin.
Olen myös huutanut, raivonnut niille,jos ne on tehnyt tyhmyyksiä.
Eli. Oon siis tän palstan mukaan aivan huono vanhempi. Vanhempi ei ole lainkaan ihminen enää vaan robottiautomastti, joka jaksaa, kestää ja tekee kaikkee vaikka ei vois vähempää kiinnostaa. Kuten mokkapalat koukun myyjäisiin.
Kommentit (63)
Olen ollut äiti kohta 11 vuotta, enkä tiedä mistä tässä puhutaan.
En ole kokenut mitään paineita tai oletusta siitä, että naisen pitäisi muuttua täydelliseksi ihmiseksi ja super suorittajaksi sen jälkeen kun tulee äidiksi.
Otatte ilmeisesti itse sitten herkästi paineita ympäristöstänne ja oletatte muiden odottavan teiltä jotain? Vai elinpiiriinne on vain sattunut jotain nihkeitä tyyppejä jotka tekee teille tuota oloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne harrastukset on niiden lasten, tai niin luulin kunnes näin niitä intoilija vanhempia, ne ottaa homman henkeen ja vereen.
Juokse kultamussu juokse ne kiljuu yleisurheilukentän laidalla itse sonnustautuneina enemmän urheiluvetimiin kun se harrastava lapsi itse.
Ei hemmetti ei. En siihen lähde.Joo. Hommaako se lapsesi sen talkoohenkilön paikalle, jos sellaisia vaaditaan ?
En osallistu enkä hommaa. Onneksi ei ole kukaan moista vaatinut meidän harrastuksissa vaan kaikki ollut vapaaehtoista.
Mutta en siis suostuis. Sori vaan. Ne seurat on sitä varten ja harrasteesta maksetaan, en ala ilmaistöitä tekee.
Kuulostaa siis , että ei ole syytä valittaa :) Mikä harrastus teillä lapsella on. Saa hyvä vinkkiä mutkin, jotka eivät pysty osallistumaan ?
Ihan uteliaisuudesta kirjoitti:
Mikä sinut alunperin sai haluamaan lapsia? Tuliko tuo kaikki yllätyksenä?
En minä ainakaa niitä sen takia tehny, että saisin itelleni ylimääräistä painetta ulkopuolelta.
Ajat muuttuu Eskoseni. Ei ollut tämmöstä sillo, ku ekan sain 90-luvulla
Kaikki muuttui siinä 2010.
Mikään normi ei tullu yllätyksenä kuten: yöherääminen, huuto, vaipan vaihto, pissalle opettaminen, syömisen opettaminen, nukkumaan meneminen, rajat, vanhemmat määrää, kylässä käyttäydytään, aikuisia ei keskeytetä, hampaat pestään ym.
Se tuli yllätyksenä, kuinka paljon paineita vanhemmille asetetaan versus 90 luku ja 20 luku. Siinä on kuulkaa iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa sekä lehtiä lukemalla saa todellakin käsityksen, että nykyvanhemmuus (siis äitiys) on jotain ihme suorittamista ja supermammailua. Esiintyykö oikeassa elämässä oikeasti noita samoja vaatimuksia, ja vahtivatko naiset oikeasti muiden äitiyttä? Miten asia on oikeasti?
Vahtii. Ei suoraan kukaan mitään sano, mutta näkeehän sen somesta jo.
Vanhemmuudesta on tehty jotain ihme kilpailua ja suoritus.
En voi ymmärtää.
Ja tän ketjun poinnti onkin se, että mitä et oikeesti jaksais, mutta paineet tulee ulkopuolelta. Ja mitä jätät surutta tekemättä, koska et todellakaan oo mikään Super Mama, vaan ihan oikea ihminen vaan
Kuulostaa todella kurjalta. Olen kuullut neuvolan kyselyistä sekä kiusaamistarkoituksessa tehdyistä lasuista.
Tulee vaikutelma, että suomalaisten äitien rooli on todella yksinäinen. Lasten ja kodin lisäksi pitäisi hoitaa myös oma palkkatyö, yhteydenpito omiin ja miehen sukulaisiin sekä omat ikääntyvät vanhemmat, mahdollisesti myös miehen vanhemmat.
Suomalainen tasa-arvo = nainen tekee kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut äiti kohta 11 vuotta, enkä tiedä mistä tässä puhutaan.
En ole kokenut mitään paineita tai oletusta siitä, että naisen pitäisi muuttua täydelliseksi ihmiseksi ja super suorittajaksi sen jälkeen kun tulee äidiksi.
Otatte ilmeisesti itse sitten herkästi paineita ympäristöstänne ja oletatte muiden odottavan teiltä jotain? Vai elinpiiriinne on vain sattunut jotain nihkeitä tyyppejä jotka tekee teille tuota oloa?
Itse taas olin liian kiltti kieltäytymään niistä talkoista, joita lapsen harrastus vaati
Toki varmaan olisi voinyt maksaa toimihenkilöille esim. pelit, mutta, kun harrastus jo nyt maksoi yli 300 euroa / kk nii ihan mielelläni siellä toimitsijakopissa pari kertaa kuukaudessa seison ja pari kertaa vuodessa kioskissa järjestän turnauksia ( varsinkin pienipalkkaisena yh:na)
Olisi varmaa hyvä heti kauden alussa keskustella haluaako joku perhe maksaa enemmän ja muuta puolestaan saisivat pienemmän maksun. Olisi tasapuolista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne harrastukset on niiden lasten, tai niin luulin kunnes näin niitä intoilija vanhempia, ne ottaa homman henkeen ja vereen.
Juokse kultamussu juokse ne kiljuu yleisurheilukentän laidalla itse sonnustautuneina enemmän urheiluvetimiin kun se harrastava lapsi itse.
Ei hemmetti ei. En siihen lähde.Joo. Hommaako se lapsesi sen talkoohenkilön paikalle, jos sellaisia vaaditaan ?
En osallistu enkä hommaa. Onneksi ei ole kukaan moista vaatinut meidän harrastuksissa vaan kaikki ollut vapaaehtoista.
Mutta en siis suostuis. Sori vaan. Ne seurat on sitä varten ja harrasteesta maksetaan, en ala ilmaistöitä tekee.Kuulostaa siis , että ei ole syytä valittaa :) Mikä harrastus teillä lapsella on. Saa hyvä vinkkiä mutkin, jotka eivät pysty osallistumaan ?
Uinti on ollut sellainen missä ei tarvitse vanhempien heittää kuperkeikkaa.
Molemmat lapseni harrastaneet sitä pienestä asti. Seurassa. Se on ollu tosi hyvä harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en siis suostuis. Sori vaan. Ne seurat on sitä varten ja harrasteesta maksetaan, en ala ilmaistöitä tekee.Kuulostaa siis , että ei ole syytä valittaa :) Mikä harrastus teillä lapsella on. Saa hyvä vinkkiä mutkin, jotka eivät pysty osallistumaan ?
Molemmat lapseni harrastaneet sitä pienestä asti. Seurassa. Se on ollu tosi hyvä harrastus.
Ja onpa muuten mainio harrastus, uimataito on todella tärkeä . Minkä hintaista on ? ja minkä ikäisillä ? Aikoinaan kadehdin luokkatovereitani, jotka kävivät " uimaharkoissa" , olivat todella nopeita uimareita ja heidän uimaope "Hessu" oli kaikkien suosikki.
Hyvältä kuulostaa ap. Olen samanlainen. Saatan myös ottaa vitutukseen pari olutta ja syön lapsen karkit.
Halusin vaan ilmaista että ap et todellakaan ole yksin moisissa ajatuksissa.
Jep. Nykyään huudtaan laskua joka asiasta. Terve järki hukassa.
Lapsella likaine paita: lasu
Lapsi kiukuttelee koulussa:lasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat lapseni harrastaneet sitä pienestä asti. Seurassa. Se on ollu tosi hyvä harrastus.Ja onpa muuten mainio harrastus, uimataito on todella tärkeä . Minkä hintaista on ? ja minkä ikäisillä ? Aikoinaan kadehdin luokkatovereitani, jotka kävivät " uimaharkoissa" , olivat todella nopeita uimareita ja heidän uimaope "Hessu" oli kaikkien suosikki.
No ei se ilmaista ole, mitä se nyt ois.. 180 per kausi, eli 360 vuosi.. about. Vauvauinnista ei aloitettu vaan 4 v varmaan. Joo siinä saa sen uimataidon samalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samanlainen kun ap ja ajattelen just tasan samalla lailla.
Huono äiti kun en pompi joka harrasteessa ja koulutoimessa into piukeena, tai edes piirtele ja askartele lasten kanssa iltojen iloksi.
Saati leivo tai tee itse ruokaa.Olen töissä käyvä ihminen ja ei oikeesti vaan jaksa tollasia. En ymmärrä kuka jaksaa
Saa haukkua. En jaksa edes välittää.
En yritä sheimata, mutta olen utelias: Miksi halusit lapsia? Tai miksi teit lapsia? Vieläpä monikossa?
Ja tässähän nyt puhutaan kai vaan urheilusta kun sitten on vielä koulujen omat myyjäiset ja toimikunnat sun muut mihin myös pitäs olla intona.
Aaargh.. en ole. Antaisin rahaa mieluummin niihinkin.. koulumyyjäiset jne.
Onpa uiminen tosiaan halpa harrastus. Ja tosiaan hyvä myös heille, jotka eivät ehdi osallistua lapsensa juttuihin, jos ei mitään talkoita vaadita. Mainio vinkki.
10 plus ja papukajan merkki aloiten tekijän jutulle.Yhdyn täysin hänen rehellisyyteen ja avukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono äiti kun en pompi joka harrasteessa ja koulutoimessa into piukeena, tai edes piirtele ja askartele lasten kanssa iltojen iloksi.
Saati leivo tai tee itse ruokaa.Olen töissä käyvä ihminen ja ei oikeesti vaan jaksa tollasia. En ymmärrä kuka jaksaa
Saa haukkua. En jaksa edes välittää.En yritä sheimata, mutta olen utelias: Miksi halusit lapsia? Tai miksi teit lapsia? Vieläpä monikossa?
En ainakaan sen takia että kaikki oma vapaa aikani ja viikonloput menisi jossain nakkikioskilla kentän laidalla.
Mut ei mene koska niin valitsen.
Ja tuoko olisi sitten pitänyt olla se syy hankkia lapsia vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa haukkua. En jaksa edes välittää.En yritä sheimata, mutta olen utelias: Miksi halusit lapsia? Tai miksi teit lapsia? Vieläpä monikossa?
En ainakaan sen takia että kaikki oma vapaa aikani ja viikonloput menisi jossain nakkikioskilla kentän laidalla.
Mut ei mene koska niin valitsen.Ja tuoko olisi sitten pitänyt olla se syy hankkia lapsia vai?
Aina toki voi lapsille harrastuksia, joissa vanhempien panosta ei tarvita. tai ulkoistaa vastuut muille, vaikka rahalla
Vierailija kirjoitti:
10 plus ja papukajan merkki aloiten tekijän jutulle.Yhdyn täysin hänen rehellisyyteen ja avukseen!
Paljonko olisit valmis maksamaan lapsen harrasuksessa enemmän, kuin he, jotka tekevät talkoita ?
Mutta en siis suostuis. Sori vaan. Ne seurat on sitä varten ja harrasteesta maksetaan, en ala ilmaistöitä tekee.