Laiskat päiväkodin tädit?
Lapseni aloitti päiväkodissa pari viikkoa sitten. Viedessäni lapsen hoitoon ja hakiessani hänet pois, istuvat (suurin osa) hoitajat yleensä yhdessä pöydän ympärillä lasten leikkiessä omiaan. Yksi jopa facebookkasi puhelimellaan. Onko tämä normaalia? Leikkivätkö hoitajat yleensä lasten kanssa? Vai voiko hoitajien taukotila olla lapsiryhmän keskellä? Ärsyynnynkö turhasta?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:53"]On VANHEMMAN tehtävä mennä päiväkodissa työntekijän luokse kun lapsensa hakee ja tuo. Monesti työntekijä joutuu esim vahtimaan tiettyä lapsi porukkaa ja heidän tekemisiään, eikä voi mennä jokaisen vanhemman luokse erikseen. HALOO. Kummallista käytöstä lasten vanhemmilta! Joku itkee märistä vaipoista, niin kun lapset on saatu ulos ja paikalla on enää 2 työntekijää mahdollisesti vielä 12 pienen kanssa, niin jos toinen lähtee vaihtamaan täyttä pissavaippaa niin toinen työntekijä on YKSIN kaikkien muiden kanssa. Kaikkien vaipat kuitenkin vaihdetaan ennen ulos lähtöä. Päivähoito on varhaiskasvatusta ja ulkoilu ei ole lapsen kehityksen kannalta kaikista tärkein asia. Viekää itse lapsenne ulos jos jaksatte siitä valittaa. [/quote] Jokainen kirjoittamasi asia on väärin. Kyllä työntekijän kuuluu mennä vanhempia tekee vehtimään ja olla skootterilla nen. Siis vaipanvaihto ja ulkoilukin on sinulle liikaa. Sanot että ulkoilkaa itse lastenne kanssa. Mikä siinä varhaiskasvatuksessa on tärkeää ellei hyvä perushoito ja ulkoilu? Tai mitä voin yksilöllisesti tukea lapsen kasvua ellei aikaa ja halua ole edes perusasioihin? Sanahelinää sinun varhaiskasvatuksesi.
[/quote]
Huomaa, ettei itse ole alalla. missä sanon, että vaipanvaihto ja ulkoilu on liikaa? Sitä voi miettiä, että kumpi on vaarallisempaa: olla yksin 11 alle 3-vuotiaan kanssa vai se, että lapsella on pissat vaippa?
Kyllä vanhempi itse menee aikuisten luokse varsinkin jos aikuinen ei näe vanhempaa.
Monelle vanhemmalle on tärkeintä PELKKÄ ulkoilu, että saavat sitten väsyneet lapset aikaisin nukkumaan.
Jos olisit päiväkodissa töissä, niin tietäisit millaista siellä on ja tietäisit mikä on tärkeää. Surullista miten monelle päiväkoti on vain säilöntapaikka.
[/quote]
Sinulle näyttää olevan. Kun kaikki on liikaa
Just niin.kuuluu ihan vanhemmille itse hoitaa retkeilyt,haloo!miksi tehdä lapsia,kun yhteiskunnan pitäisi tehdä kaikki!ole iloinen,kun päästään edes sinne lähipuistoon!iso lauma pikkuipanoita ja aina joku hoitajista sairaana.ihan kuule turvallisuuskysymyskin!
Joo, laiskoja ja tyhmiä ollaan! Ottakaa palkka ja lomat vaan pois.
Lto
Laita palautetta. Meidän päiväkodissa aikuiset ei leiki, mutta ohjaavat leikkejä. lto jakaa lapset pieniin porukoihin eri pisteisiin hommaamaan eri juttuja, muuten olisi varmaan pian kaaos. Aina on jollain lapsella asiaa, kakkahätä, jano, riita tai paha mieli, tai jonkin äiti/isä tullut juttelemaan, ja aikuisilla kädet täynnä hommaa. Tämä siis mitä olen itse havainnoinut ja siellä ollut tutustumassa. Jokainen lapsi tervehditään aamulla ja lähtiessä henkilökohtaisesti kädestä pitäen. Tästä tykkään erityisesti.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:26"]on kyllä surullista, että päivähoidon työntekijöitä ei arvosteta. jokainen vanhempi voisi kokeilla päiväkodissa työskentelyä niin tietäisivät miten asiat oikeasti ovat.
[/quote]
Tällaiset ketjut vähentää arvostusta. Onneksi muutama on osannut miettiä asiaa rakentavasti. Selkeitä epäkohtia on. Ja osassa päiväkodeista kaikki sujuu. Hyvällä mielellä. Retketkin onnistuu.
Ei ole kovin ammatillista selitellä kiireellä. Asiakkaan vika se kiire ei ole.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:26"]on kyllä surullista, että päivähoidon työntekijöitä ei arvosteta. jokainen vanhempi voisi kokeilla päiväkodissa työskentelyä niin tietäisivät miten asiat oikeasti ovat. [/quote] Tällaiset ketjut vähentää arvostusta. Onneksi muutama on osannut miettiä asiaa rakentavasti. Selkeitä epäkohtia on. Ja osassa päiväkodeista kaikki sujuu. Hyvällä mielellä. Retketkin onnistuu. Ei ole kovin ammatillista selitellä kiireellä. Asiakkaan vika se kiire ei ole.
[/quote]
en ole kyllä huomannu että täällä valitetaan kiireestä, ongelmana on pikemminkin resurssien puute.
En työskentele päiväkodissa, vaan muussa työssä pääasiassa alle kouluikäisten lasten kanssa. Haluaisin tuohon fb-asiaan kommentoida ohiksena.
Facessa on kaiken turhan lisäksi myös ihan oikeasti hyödyllisiä ryhmiä, missä jaetaan tietoa ja vinkkejä sekä vastataan kysymyksiin ammattiasioita koskien. Varhaiskasvattajilla on, opettajilla on, erilaisilla kuntouttajilla on. Eräässä facen varhaiskasvatusryhmässä, johon itsekin kuulun, jaetaan askartelu-, laulu-, loru-, leikki- ja tehtävävinkkejä, erilaisia materiaalilinkkejä jne. Huomattavasti suunnittelua nopeuttavaa hakea sieltä tietystä kansiosta kuin että pläräisi googlella nettiä. Ei lapsetkaan jatkuvasti tykkää tehdä samaa, pitää pysyä mukana lastenkulttuurissa jne. Facessa voi siis käydä ihan työasioissa.
Ei hoitajien kuulu leikkiä lasten kanssa vaan valvoa heidän turvallisuuttaan ja että leikit sujuvat. Voihan siinä sivussa eläytyä, vaikka ottaa jonkun pikku roolin leikissä mutta ei niin, että siihen heittäytyy täysillä mukaan. On muistettava valvoa muitakin lapsia.
Jos ei aamulla moikata tai huomioida lasta mitenkään niin se ei kyllä ole OK. Ottaisin sinuna asian puheeksi. Vaikka on aamupalan tms takia kiire niin ei se nyt paljoa vaadi hymyillä ja sanoa huomenta ja näin toivottaa lapsi tervetulleeksi.
Muistathan, että lapsi on sinun vastuullasi kunnes hänet vastaanotetaan eli jos nakkaat lapsen vaan ovesta sisään ja lähdet ja jotain sattuu et voi panna päiväkotia vastuuseen asiasta.
Kannattaa antaa suoraan palautetta, joko lapsesi ryhmään tai johtajalle. Itse olen aikoinaan ollut päiväkodissa töissä ja työntekijöitä on moneen junaan, kuten muissakin työpaikoissa. On mukavia, ihania ja vastuuntuntoisia "tätejä" mutta valitettavasti myös toisenlaisia. Onneksi itse olen kohdannut näitä "facebookissa roikkujia" vähemmän, mutta vaikka niitä olisi vain yksi per päiväkoti, pistäähän se silmään. Lapset kun tarvitsee jatkuvaa hoitoa, huolenpitoa ja läsnäoloa. Päiväkotityö on tosi rankkaa (js työhön ja vastuuseen nähden pienipalkkaista) duunia, mutta se ei oikeuta "lepäilemään" työpäivän aikana. Antakaa ihmiset oikeasti suoraa palautetta, asiat muuttuu (jos on muuttuakseen) sen kautta. :)