Laiskat päiväkodin tädit?
Lapseni aloitti päiväkodissa pari viikkoa sitten. Viedessäni lapsen hoitoon ja hakiessani hänet pois, istuvat (suurin osa) hoitajat yleensä yhdessä pöydän ympärillä lasten leikkiessä omiaan. Yksi jopa facebookkasi puhelimellaan. Onko tämä normaalia? Leikkivätkö hoitajat yleensä lasten kanssa? Vai voiko hoitajien taukotila olla lapsiryhmän keskellä? Ärsyynnynkö turhasta?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:18"]
Minä olen lastentarhanopettaja. Teen työssäni parhaani, mutta välillä on aika kädetön olo, kun jotakuta haetaan kotiin, kahdella on lastit housussa ja yhtä tuodaan vasta hoitoon... ja tilanteessa paikalla kaksi työntekijää. Lisäksi on viisi muuta lasta leikkimässä. Minulla on vain kaksi kättä. Ensi syksynä isojen ryhmäkoot kasvavat ja minun huomiotani on jakamassa vielä enemmän lapsia.
Pidän työstäni, mutta en ole varma teenkö tätä työtä eläkkeelle asti...jos nyt kukaan enää eläkkeelle pääsee.
Monen käsitys varhaiskasvatuksesta on varsin nuiva. Kaikkea pidetään itsestään selvyytenä, mutta resursseja kavennetaan koko ajan.
Tänään on takana kiireinen päivä, jossa on leikitty lasten kanssa, puettu, opastettu pukemisessa, syötetty, tarjottu ruokaa, pesty käsiä, peppuja ja naamoja, laulettu, lohduteltu, pidetty sylissä, silitetty uneen, tehty neuvolaa varten arvioita, vastailtu puhelimeen,tehty paperihommia, vessatettu... ja paljon muuta. Voitte rauhassa syyttää minua laiskaksi, mutta sitä en koe tänään olleeni.
[/quote]
Moi lastentarhanopettaja ja kiitos viestistäsi! Oli ihan pakko lukea koko ketju, kun näyttää monia kiinnostavan. Itselläni on hyviä ja huonoja kokemuksia päiväkodista-niin monia on varmaan kokemuksia kuin on ihmisiä.
Lukemani perusteella kuulostaa, että teet varmasti asiat niin hyvin kuin pystyt. Sellaisia ihmisiä on lasteni kohdalle sattunut-onneksi. On sopivasti leikkiä, ulkoilua, ruokaa ja rauhoittumista. Lauletaan ja opitaan ehkä välillä. Sitten on myös toisenlaisia tapauksia, jotka pilaavat kunnosllisten mainetta.
Yhdyn aloittajan näkemykseen siitä, että välillä näkee päiväkodeissa porukkaa jotka ovat "vaan töissä" ja silloin harmittaa niiden tyyppien puolesta jotka selkeästi ovat läsnä ja osallistuvat.
Toivon, että ryhmäkoot eivät kasvaisi hoitajien/lto ja ennen kaikkea lasten kustannuksella.
Minäkin näpyttelin tänään vain puhelinta työajalla. Lähetin viestejä mm. muutaman lapsen vanhemmille erinäisistä asioista, sovin palaveriaikaa varhaiserityisopettajan kanssa, sekä kyselin muista ryhmistä apuja iltapäiväksi, kun työntekijä joutui lähtemään kesken päivää kotiin. Sen jälkeen jouduin viestittelemään oman mieheni kanssa huomisista työvuoromuutoksista johtuvista aikataulujärjestelyistä. Viimeisimmän hoidin tosin 10 minuuttisen kahvitaukoni aikana, mutta pahoittelen syvästi, jos joku vanhempi pahoitti mielensä kulkiessaan kahvihuoneen ikkunan ohi ja näki työntekijöiden vain istuskelevan kahvikupin kanssa puhelinta näpytellen.
Mobiililaitteilla joo tosiaan operoidaan lapsilistoja, tsekataan säätä ja kuvataan lasten leikkejäkin toisinaan. Eiköhän omien kännyköiden räpläys ole kiellettyä aika lailla päiväkodista riippumatta. Kahvini juon ryhmässä jos sen joku minulle tuo tai vessareissulla ehdin hakea, sillä taukoja ei yleensä pysty pitämään.
Eipä sitä koskaan tiedä mitä kukakin haluaa tätien nähdä tekevän. Jos valvot, olet liian passiivinen. Jos leikit, et valvo riittävästi. Oli niin huvittavaa kun eräässä päiväkodissa työskennellessäni sain pomolta moitteita että istun liikaa (joo-o), ja samaan aikaan toista työntekijää haukuttiin selän takana siitä että hän "vain leikkii" lasten kanssa. Siinä työpaikassa oli kyllä muutenkin hiukka erikoinen ilmapiiri.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:21"]
Harmi vain, että nykyisin on ryhmässä niin paljon lapsia ja vielä aika monta erityislasta ettei ne retket ja puistoilut aina ole se turvallisin vaihtoehto ulkoilulle!! Ja vielä noihin hoitoaikoihin niin aika moni vanhempi ilmoittaa 7-17 eli koko päivän ja sen mukaan on työvuorot suuniteltava.
[/quote]
Minustakin olisi ihana tehdä enemmän retkiä, mutta näin alkusyksystä se täytyy aloittaa suurin piirtein kävelemällä päiväkodin parkkipaikalle ja takaisin pihalle, kun niin moni 3-5-vuotiaista ei jaksa kävellä. Kunnallisella päiväkodillamme ei valitettavasti ole varaa ostaa isojenkin ryhmälle rattaita niitä 4-vuotiaita varten, jotka pukataan rattaissa hoitoon tien toiselta puolelta tai kannetaan auton ja päiväkodin välinen matka mennessä ja tullessa.
"Tosi paljon näyttää riippuvan päiväkodista meininki. Näin meidänkin lasten kohdalla; esikoisen päikyssä ei koskaan esim. retkeilty muualla kuin joskus lähipuistossa (tyyliin 2-3 kertaa koko vuoden aikana), kuopus on saanut kuukauden hoidon aikana nauttia jo kahdesta metsäretkestä, lukemattomista puistoreissuista jne.!"
Viekää itse lapsenne retkille! Työskentelen tällä hetkellä 15 lapsen ryhmässä jossa kaikki lapset ovat alle 3 v,pääsääntöisesti alle 2v. Ryhmässä meitä on tällä hetkellä vain 3 vastuullista/koulutettua työntekijää. Kaksi lh+ 1 lto. Neljäs työntekijä on hakusessa muttei vielä löytynyt koska talon muissa osastoissa on huonot käyttöprosentit joten meille ei ole kiirettä hankkia neljättä tarpeellista työntekijää! Siinä sitten vanhemmat vinkuvat että retkiä! Ihan kuin pienille lapsille jo päiväkoti ei olisi tarpeeksi iso retki! Meillä tullaan aina ottamaan lapset hymyssä suin sylin kautta päivähoitoon ja facebookkeja ei selailla! Mutta tuota ainaista retkille valitusta en käsitä ! Ajatelkaa myös lapsienne turvallisuutta vanhemmat!!!! Niin vähän aikuisia ja niin paljon lapsia.....
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:35"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:11"]Meillä vaihtui päiväkodin henkilökunta kokonaan tänä syksynä (pieni ryhmä, jossa kolme hoitajaa). Ennen niin mahtava hoitopaikka muuttui kamalaksi. Tädit laiskoja, hyvä kun huomenta sanoivat aamulla. Pienet lapset aina märissä vaipoissa, kun vanhemmat hakivat iltapäivisin kotiin (kaikki muutkin vanhemmat huomanneet asian). Eivät käyneet missään, vaikka aiemmin kävivät metsäretkellä yms viikottain, koska pk:n piha pieni ja muutenkin ulkoilivat todella vähän. Saattoi olla päiviä etteivät ulkoilleet. Onneksi saimme ratkaistua asian niin, että saimme vaihtaa päiväkotia. Ja eron todella huomaa toiminnan aktiivisuudessa. Ei auttaneet palautteet johtajalle, vaikka yhdessä muiden vanhempien kanssa niitä teimme. [/quote] Ja lisään tähän vielä, että aamuisin tosiaan istuivat kahvikuppi kädessä ja juttelivat omiaan. Oli kurjaa jättää itkevä lapsi sinne, kun kukaan tädeistä ei kunnolla tule lohduttamaan. Sai aina kantaa sinne tädin syliin, että "hei voisko x tulla syliin, kun on niin ikävä äitiä". Ei sen noin kuuluisi mennä. [/quote] mistä tiedät ihan että omiaan juttelivat? Ap oletko varma että tulonne i kuullaan? Ja joka paikassa kuuluu aikuisen pestä lapsensa kädet hoitoon tullessa! [/quote] Mä en ikinä pese. Siellä ei ole yhtäkään aikuista vahtimassa enkä keksi, miten lapsen kädet likaantuu matkalla kotoa päiväkotiin. [/quote] Kulkeeko lapsesi kädet vakuumiin käärittynä? Kiitos, kun jatkossa huolehdit käsipesusta! Päiväkodin työtekijöiden eka sairauslomapäivä muuttuu palkattomaksi. Pidetään kaikki pöpöt mahdollisimman poissa päiväkodista, pliis.
[/quote]
kerropa, mihin se lapsi koskee matkalla kotoa päivähoitoon. Ei avaa yhtäkään ovea, ei kerää kiviä.
Käsiään en pese ihan periaatteesta. Flunssapöpöt tulee kyllä ihan limakalvoilla enkä aio ryhtyä lastani aamuisin kiehuvaan veteen kastamaan, ettei hoitajat saa pöpöjä.
[/quote]
nonni vuoden äiti-palkinto!
URPO, kotona on aivan eri bakteerikanta kuin päiväkodissa ja sen takia kädet on pestävä. Sama myös päiväkoti päivän jälkeen.
Eikö sinulle ole opettu perus hygieeniaa?
On VANHEMMAN tehtävä mennä päiväkodissa työntekijän luokse kun lapsensa hakee ja tuo. Monesti työntekijä joutuu esim vahtimaan tiettyä lapsi porukkaa ja heidän tekemisiään, eikä voi mennä jokaisen vanhemman luokse erikseen. HALOO. Kummallista käytöstä lasten vanhemmilta!
Joku itkee märistä vaipoista, niin kun lapset on saatu ulos ja paikalla on enää 2 työntekijää mahdollisesti vielä 12 pienen kanssa, niin jos toinen lähtee vaihtamaan täyttä pissavaippaa niin toinen työntekijä on YKSIN kaikkien muiden kanssa. Kaikkien vaipat kuitenkin vaihdetaan ennen ulos lähtöä.
Päivähoito on varhaiskasvatusta ja ulkoilu ei ole lapsen kehityksen kannalta kaikista tärkein asia. Viekää itse lapsenne ulos jos jaksatte siitä valittaa.
Yleensä työntekijät tulevat kello 7, 8 ja 9. Ysin vuoro pääsee joko viideltä JOLLOIN on vastuussa koko talon viideltä haettavista lapsista. Jos päiväkodissa tehdään päivittäin 7,39 tunnin vuoroja niin viiden vuoro tulee vasta kello 9.21.
Ja vaikka kahdeksalta kaikki ryhmän lapset olisivat paikalla niin kahdella aikuisella mennään koska suhdeluvut saavat ylittyä tilapäisesti.
Jos ei luota päiväkodin henkilökuntaan, hoitaa lapsensa itse.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:40"]"Tosi paljon näyttää riippuvan päiväkodista meininki. Näin meidänkin lasten kohdalla; esikoisen päikyssä ei koskaan esim. retkeilty muualla kuin joskus lähipuistossa (tyyliin 2-3 kertaa koko vuoden aikana), kuopus on saanut kuukauden hoidon aikana nauttia jo kahdesta metsäretkestä, lukemattomista puistoreissuista jne.!"
Viekää itse lapsenne retkille! Työskentelen tällä hetkellä 15 lapsen ryhmässä jossa kaikki lapset ovat alle 3 v,pääsääntöisesti alle 2v. Ryhmässä meitä on tällä hetkellä vain 3 vastuullista/koulutettua työntekijää. Kaksi lh+ 1 lto. Neljäs työntekijä on hakusessa muttei vielä löytynyt koska talon muissa osastoissa on huonot käyttöprosentit joten meille ei ole kiirettä hankkia neljättä tarpeellista työntekijää! Siinä sitten vanhemmat vinkuvat että retkiä! Ihan kuin pienille lapsille jo päiväkoti ei olisi tarpeeksi iso retki! Meillä tullaan aina ottamaan lapset hymyssä suin sylin kautta päivähoitoon ja facebookkeja ei selailla! Mutta tuota ainaista retkille valitusta en käsitä ! Ajatelkaa myös lapsienne turvallisuutta vanhemmat!!!! Niin vähän aikuisia ja niin paljon lapsia.....
[/quote]
Sun kannattaa vaihtaa alaa
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:53"]On VANHEMMAN tehtävä mennä päiväkodissa työntekijän luokse kun lapsensa hakee ja tuo. Monesti työntekijä joutuu esim vahtimaan tiettyä lapsi porukkaa ja heidän tekemisiään, eikä voi mennä jokaisen vanhemman luokse erikseen. HALOO. Kummallista käytöstä lasten vanhemmilta!
Joku itkee märistä vaipoista, niin kun lapset on saatu ulos ja paikalla on enää 2 työntekijää mahdollisesti vielä 12 pienen kanssa, niin jos toinen lähtee vaihtamaan täyttä pissavaippaa niin toinen työntekijä on YKSIN kaikkien muiden kanssa. Kaikkien vaipat kuitenkin vaihdetaan ennen ulos lähtöä.
Päivähoito on varhaiskasvatusta ja ulkoilu ei ole lapsen kehityksen kannalta kaikista tärkein asia. Viekää itse lapsenne ulos jos jaksatte siitä valittaa.
[/quote]
Jokainen kirjoittamasi asia on väärin. Kyllä työntekijän kuuluu mennä vanhempia tekee vehtimään ja olla skootterilla nen. Siis vaipanvaihto ja ulkoilukin on sinulle liikaa.
Sanot että ulkoilkaa itse lastenne kanssa.
Mikä siinä varhaiskasvatuksessa on tärkeää ellei hyvä perushoito ja ulkoilu? Tai mitä voin yksilöllisesti tukea lapsen kasvua ellei aikaa ja halua ole edes perusasioihin? Sanahelinää sinun varhaiskasvatuksesi.
Menkää itse retkeilemään lastenne kanssa, päivähoito ei ole sitä varten. Syksy voi hyvin mennä pienten ryhmässä pelkkään perushoitoon koska on monta lasta jotka eivät vielä kävele ja osa on niin pieniä, että nukkuvat kahdet päiväunet. Päivät menevä tvälillä pelkkään selviytymiseen.
Oma isoen ryhmäni on sellainen, ettei niiden lasten kanssa voi lähteä retkellä koska A. he eivät ole tottuneet kävelemään ja B. heihin ei voi luottaa, etteivät he pinkaisisi karkuun. Aikuisten käsiin mahtuu yhteensä kuusi lasta, entä kaikki muut 15? Ja nykyään ryhmissä on niin paljon "erityislapsia" joilla ei ole avustajaa, tai jos on niin avustajalla voi olla 5 avustettavaa, kun on ryhmäkohtainavustaja.
Miettikää mitä pyydätte.
Jos päiväkodin henkilökunta istuu aamulla pöydän ympärillä, niin eikö kyseessä saata olla päivän töiden suunnittelu ja organisointi. Vai pitäisikö mielestäsi henkilökunnan tulla työpaikalle jo aamuyöstä laatimaan suunnitelmiaan tai jäätävä illalla, kun viimeinenkin Jannejessica on vihdoin ja viimein melkein tunnin myöhässä haettu. Menetkö sinä työpaikallesi esim. tuntia aikaisemmin suunnittelemaan jotai projektia? Niinpä, et mene, koska se suunnittelu tehdään työajalla. Eiköhän sama koske päiväkotia. Silloin kun useimmat tyntekijät ovat paikalla, voi istahtaa hetkeksi ja puida tärkeimmät. Se facessa roikkuminen ei tietenkään kuulu työpaikalle eikä työaikaan. Oletko varma, että hän oli juurikin facessa, ettei ollut esim. kyse yhteydestä lapsen vanhemman kanssa.
Meillä on päiväkotiura varsin alussa vielä, kuukausi takana. Lapset ovat pientenryhmässä ja heillä on kaksi hoitajaa ja Lto, kaikkia näkee aina kun haetaan tai viedään lapsia. Myös tutustumisviikolla oli kaikki hyvin tiiviisti mukana, myös lto, ja lapsia hoidettiin tosi yksilöllisesti ja hyvin. Yksi hoitaja tulee siinä 9 pintaan kun viemme lapset hoitoon ja yksi on lähtenyt siinä 14-14:30 maissa kun ollaan haettu. Lapsia on kymmenen pintaan, ehkä 10-14. Jotkut tosiaan alkuun ovat olleet itkuisempia ja ovat saaneet olla vaikka lähes koko päivän sylissä jos on ollut tarve, ovat saaneet mennä eri aikaan nukkumaan jne. Kaikki hoitajat+lto ovat paikalla kun syötetään/mennään sisään jne, hyvin heillä toimii työnjako (esim mene sinä noiden kanssa sisälle niin minä tulen kohta näiden kanssa). Kännyköitä ei ole ollut esillä.
Hermoilin aika paljon päivähoidon aloitusta kun olin lukenut näitä keskusteluja täältä av:lta mutta turhaan, en olis voinut parempaa henkilökuntaa ja päiväkotia toivoa. Lapsetkin ovat sopeutuneet todella hyvin, eivät ole itkeskelleet tms. Hyvillä mielin palailen töihin :)
Kiva lukea tätä ketjua ja tietää miten homma toimii Suomessa!
Asun Keski-Euroopassa ja olen kyllä ollut tyytyväinen täkäläiseen systeemiin: 2,5-vuotiaiksi lapset on erillisessä pikkulasten "tarhassa" joka on maksullinen (400e-500e/kk). Kun lapsi on sen 2,5 vuotta niin saa siirtyä ns. kouluun jossa on ensin kolme "taaperoluokkaa" ja ennen virallisen koulun alkua sinä vuonna kun lapsi täyttää kuusi. Usein lapsia noissa ns. alakouluissa on 12-vuotiaiksi saakka, jolloin siirrytään muualle yläasteelle. 2,5 vuotiaasta alkaen ns. koulu on ilmainen.
Ruokailu menee niin että omat välipalat aamulla ja itapäivällä ja sitten lounaalla voi joko tilata oikean ruuan, keittolounaan tai voileipiä ulkoistetulta cateringpalvelulta (maksaa siis erikseen) ottaa omat ruuat tai mennä kotiin syömään. Omat lapset menee isovanhemmilleen syömään. Opettajat/hoitajat menevät myös koteihinsa syömään lounastunnilla ja koululle jäävien ruokailua valvoo erilliset välituntivalvojat.
Lapsilla on viikoittain vaihtuva teema jonka ympärillä touhutaan, askarrellaan ja tehdään retkiä. Esim. viimevuonna 3&4-vuotiaat kävivät leipomossa ja maatilalla tutustumassa kun teemana oli ruuan alkuperä. 4-vuotiaasta ohjelmaan tulee myös paikalisessa uimahallissa toteutettavat uimatunnit. Ulkoilua on paljon Suomea vähemän, vain noin tunti päivässä, mutta jumppatunti (2xviikko) on aina ulkona kun mahdollista.
Kirjoittelin koko tekstin vain siksi että kun vertaa Suomen systeemiin niin täällä opettajat/hoitajat pääsee kyllä aika paljon helpommalla (?) vaikka ryhmäkoko on paljon suurempi/opettaja. Tarharyhmissä ei ole enää vaippaikäisiä, pukeminen onnistuu lapsilta suunnilleen itse kun ei olla niin paljon ulkona plus sää on leudohko niin suuren osan vuotta pärjää vain takilla. Opettajilla pitkä lounastauko päivällä jolloin pääsevät kotiin hetkeksi ja joka keskiviikko on lyhyt päivä kun tarha menee kiinni klo 12. (Monet lapset menee sitten harrastuksiin tai jää maksulliseen koulupäivän jälkeiseen hoitoon). Tuntukin että opettajat ovat hyväntuulisia ja huomioivat lasta ja vahempaa hienosti ja lasten päivä täyttyy mielekkäällä tekemisellä ja vapaalla leikilläkin ajoittain. Lapi tuodaan aina erikseen koulun portille päivän päättessä ja tarkistetaan että vanhempi/isovanhempi on varmasti vastassa.
Lastentarhanhoitajat ja opettajat tekevät tosi hienoa työtä ja olisi hyvä ettei heitä ajettaisi ihan loppuun työssään. Jos Suomssaakin systeemiä uudistettisiin vähän niin työ olisi mielekkäämpää hoitajilleki.
ps. Täällä ei pestä käsiä tarhaan tullessa, ja yleensäkin luulen että siihen kiinnitetään vähemmän huomiota mutta lapsilla ei ole useinkaan allergioita ja flunssatkin tavallisia kausiflunssia harvakseltaan.. Syntymäpäivillekin saa vanhempi itse halutessaan leipoa tai ostaa luokkaan tarjottavaa, en vain itse ole vieläkään tottunut siihen että kukaan ei kysy mitä aineksia kakku sisältää; kun allergioita ei vain ole!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:53"]On VANHEMMAN tehtävä mennä päiväkodissa työntekijän luokse kun lapsensa hakee ja tuo. Monesti työntekijä joutuu esim vahtimaan tiettyä lapsi porukkaa ja heidän tekemisiään, eikä voi mennä jokaisen vanhemman luokse erikseen. HALOO. Kummallista käytöstä lasten vanhemmilta! Joku itkee märistä vaipoista, niin kun lapset on saatu ulos ja paikalla on enää 2 työntekijää mahdollisesti vielä 12 pienen kanssa, niin jos toinen lähtee vaihtamaan täyttä pissavaippaa niin toinen työntekijä on YKSIN kaikkien muiden kanssa. Kaikkien vaipat kuitenkin vaihdetaan ennen ulos lähtöä. Päivähoito on varhaiskasvatusta ja ulkoilu ei ole lapsen kehityksen kannalta kaikista tärkein asia. Viekää itse lapsenne ulos jos jaksatte siitä valittaa. [/quote] Jokainen kirjoittamasi asia on väärin. Kyllä työntekijän kuuluu mennä vanhempia tekee vehtimään ja olla skootterilla nen. Siis vaipanvaihto ja ulkoilukin on sinulle liikaa. Sanot että ulkoilkaa itse lastenne kanssa. Mikä siinä varhaiskasvatuksessa on tärkeää ellei hyvä perushoito ja ulkoilu? Tai mitä voin yksilöllisesti tukea lapsen kasvua ellei aikaa ja halua ole edes perusasioihin? Sanahelinää sinun varhaiskasvatuksesi.
[/quote]
Huomaa, ettei itse ole alalla. missä sanon, että vaipanvaihto ja ulkoilu on liikaa? Sitä voi miettiä, että kumpi on vaarallisempaa: olla yksin 11 alle 3-vuotiaan kanssa vai se, että lapsella on pissat vaippa?
Kyllä vanhempi itse menee aikuisten luokse varsinkin jos aikuinen ei näe vanhempaa.
Monelle vanhemmalle on tärkeintä PELKKÄ ulkoilu, että saavat sitten väsyneet lapset aikaisin nukkumaan.
Jos olisit päiväkodissa töissä, niin tietäisit millaista siellä on ja tietäisit mikä on tärkeää. Surullista miten monelle päiväkoti on vain säilöntapaikka.
on kyllä surullista, että päivähoidon työntekijöitä ei arvosteta. jokainen vanhempi voisi kokeilla päiväkodissa työskentelyä niin tietäisivät miten asiat oikeasti ovat.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:58"]Jos ei luota päiväkodin henkilökuntaan, hoitaa lapsensa itse.
[/quote]
Kaikki hyväkin toiminta on avointa kehittämiselle. Se juuri on hyvän toiminnan tunnus. Jos ollaan noin takajaloillaan, on toiminnassa paljon puutteita.
Tärkein on asiakaspalvelu. Kunnallisellakin pitää kilpailla asiakkaista. Muuten ei ole työtä, kun asiakkaat saa valita sen laadukkaan päiväkodin. Asiakas ei ole välttämätön paha. Hän maksaa palkkasi. Toivon, että valinnan mahdollisuus lisääntyy ja asenne muuttuu.
Olen itsekin julkisen sektorin työntekijä. Ja häpeän tällaisia lausuntoja. Siksi meitä pidetään laiskoina
Meillä hoitaja vetää paperista lapsen nimen yli, kun hänet haetaan. Samalla kertovat, mitä lapsen päivästä on kirjoitettu kyseiseen paperiin. Toivottavat aina hyvää huomenta lapselle. Hoitaja taitaa kirjoittaa paperiin lapsen nimen, kun tulee aamulla tarhaan. Jos oikeasti saatte haettua lapsen päiväkodista ilmoittamatta asiasta hoitajille, niin laittakaa nyt äkkiä ensin viestiä päiväkodin johtajalle. Jos se ei auta, niin sitten viestiä ylemmälle taholle.
Olisi muuten kiva kuulla, onko kyse yksityisestä vai kunnallisesta päiväkodista ja missä päin maata. Omat kokemukset on Helsingistä kahdesta eri kaupungin päiväkodista. Aikaisempi päiväkoti oli niin pieni, että kaikki hoitajat tunsivat lapset nimeltä. Nykyisessä päiväkodissa on tämä paperisysteemi, joka on mielestäni hyvä. Kerran kaikki oman ryhmän hoitajat olivat lähteneet, enkä ensin tiennyt kenelle lapsi olisi pitänyt kuitata, mutta kyseinen hoitaja taisi tulla itse puhumaan minulle, kun ihmettelin pihalla lapsi sylissä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:30"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:23"]Tosi paljon näyttää riippuvan päiväkodista meininki. Näin meidänkin lasten kohdalla; esikoisen päikyssä ei koskaan esim. retkeilty muualla kuin joskus lähipuistossa (tyyliin 2-3 kertaa koko vuoden aikana), kuopus on saanut kuukauden hoidon aikana nauttia jo kahdesta metsäretkestä, lukemattomista puistoreissuista jne.! [/quote] Toi nyt oli varmaan vaan yksi esimerkki eroista, mutta/ja asian vierestä: Miksi se retkeily on niin tärkeää joillekin vanhemmille? Musta se suuressa lapsiryhmässä oleminen ilman omaa äitiä/isää kaikenlaisine ulottuvuuksineen on jo sen verran stressitasoa kohottavaa, ettei mitään tarvetta häseltää enää liikenteessä retkillä. Olettaen että pk tarjoaa hyvät ulkoiluolosuhteet. [/quote] No jaa, eikös ulkoilu yleisesti ottaen laske kortisolitasoja... Ja sitten Mirjam Kallandin tekstiä "Osalla oli kuitenkin normaalista poikkeavia koholla olevia stressihormonitasoja. Näille lapsille yhteistä oli se, että ryhmän tai luokan toiminta oli laadullisesti heikkoa ja heikosti suunniteltua (Sajaniemi et al 2011)."
[/quote] Indeed. Ulkoilun puolesta. Mutta uusien ympyröiden kohtaaminen ja normaalista poikkeamiset varmaan tuossakin todettiin kohottavan stressitasoa? Päiväkodinkin pihalla ulkoileminen voi tarkoittaa tarkkaa ja laadukasta, suunnitelmallista toimintaa.
[/quote]
Ai millä tavalla päiväkodin pihalla ulkoileminen voi olla tarkkaa ja laadukasta, suunnitelmallista toimintaa? Onko hiekkakakun opettaminen vaativaa?
[/quote]
No jollet pintaa syvemmälle näe, perehdy vaikka varhaiskasvatuksen alkeisiin. Ehkä siellä pihalla on muitakin ulottuvuuksia kuin hiekkalaatikkoleikit.
[/quote]
Lähinnä selitystä kun ei viitsitä suunnitella tai tehdä mitään
[/quote]
Kiitos arvostuksestasi. Asenteet kumpuavat siis tyhm...tietämättömyydestä. Hyvä muistutus tämäkin.
[/quote]
Et kai ole lähihoitaja päiväkodista? Ammatillisuus kuulostaa sen taspiselta.
Kyllä se vaan niin on. Että suunniteltu varhaiskasvatus pystytään myös kuvaamaan. Ei se ole, että ulkoillessa voi olla paljon muutakin...
[/quote]
En suinkaan ole lähihoitaja. :) Arvelin että kaikenmaailman sisältöalueista ja lasten henkilökohtaisista tavoitteista puhuminen ei tässä yhteydessä tavoittaisi ehkä sinua.
Varhaiskasvatuksessa on olennaista ajatella että kaikki toiminta on tavoitteellista varhaiskasvatusta. Ei sarvet päässä tahkoten, vaan kunkin lapsen omaan suunnittelemaan pohjautuvaa, jouhevaa olemista, havainnointia jne. Toiminnan tavoitteet voi siis sisällyttää myös sinne pihamaalle. Myös sinne siirryttäessä on hedelmällisiä kasvatustilanteita, joissa voidaan huomioida kielen kehitys, matematiikan alkeet, sosiaalinen puoli... miten tarkkaa erittelyä odotat?
[/quote]
Tunnen kyllä hyvin kuvaamasi asiat. Mutta tunnetko sinä hyvin suunnitellun päivähoidon periaatteet?
Eli onko ne sinulle sitä että 'jokaisen henkilökohtaisten tavoitteiden mukaisesti" koko ryhmä ulkoilee päiväkodin pihalla. (ja tädit voi istua ringissä)?
[/quote]
No käyn töissä lasten enkä omien tarpeideni tai työkaverin sielunelämän vuoksi. Myös muuten se rinkimuodostelma pihalla voi olla pedagogisesti perusteltua. :D mutta ei nyt siihen lähdetä, osaat päätellä itsekin, että toimintatavat varioivat, mutta pohjalla voi ihan oikeasti olla laadukas perusta. :)