Ihmeellinen kohdunsuu, apua!
Olen 17-v. tyttö ja olen huolissani kohdunsuustani. Emättimen pohjasta kasvaa ikään kuin pieni penis, arviolta 4cm pitkä ja peukalon paksuinen. Kyseinen putkimainen uloke on lähes etusormen mitan päässä emätintä tunnustellessa. Onko muilla tällaista ulkonevaa kohdunsuuta vai onko kyse jostain ihan muusta??
Kommentit (21)
Tutustupa aiheeseen vaikka googlettamalla seuraavia: kohdunkaula, kohdunsuu tai kohdunnapukka, tai lue esim. täältä https://www.lunette.com/fi/vartalosi/kohdunsuu.html
Ei ole mitenkään ihmeellistä! Se on kehosi vain.
mut ei kai sen nyt noin pitkä ja ulkoneva pidä olla?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:02"]
[/quote]
Kohdunkaula kyllä "vaeltelee" kuukautiskierron mukaan. Eli jossain kohtaa on tosi ylhäällä, lähes tavoittamattomissa ja viikon päästä on jo aika alhaalla. Se, kuinka alhaalla on, riippuu kohdusta.
Jos et ole vielä käynyt gynekologisessa tarkastuksessa (jonka voi by the way, tehdä ihan terveyskeskuksen yleislääkäri) niin ehkä kannattaisi sinne mennä. Tai jos olet koulussa, niin koulun terveydenhoitajan kautta käyt varaamassa ajan koululääkärille.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:02"]
[/quote]
Kohdunkaula saattaa laskeutua esim kuukautisten aikana, jolloin sen tuntee paremmin ja siihen yltää myös helpommin. Mutta jos nyt kovasti huolestuttaa niin soita terveyskeskukseen, tämä ei kuitenkaan ole lääkäripalsta.
Sellanen 4cm mulla ainaki lukee äitiyskortissa kun neuvolassa seuraavat sen pituutta. Ihan loppuraskaudessa oli 2cm. Ja synnytyksessähän se häviää kokonaan niinkin varmaan tiedätkin.
Kiitos paljon vastanneille :) Jotenkin olen aina luullut että emättimen kuuluu olla putken mallinen ja that's it. Itsellä kun se on tuon "ulokkeen" takia käytännössä Y:n muotoinen. Tosissani jo luulin että mulla on joku kohdusta emättimeen syntynyt kasvain... Osa teistä puhui kohdunkaulastakin, en ole tiennyt että kohdunkaulasta on mahdollista "ottaa kiinni", vaan ajatellut että emättimen pohjassa on reikä josta lähtee putki. Itsellä sitten tuo nupukka ja putki sen mukana ovat ilmeisesti yhdessä päättäneet tulla hissillä alas.
"Nupukka ja putki" :D tosissaan voisivat siellä terveystiedossa valistaa vähän tarkemmin. Paniikki ehti jo hiipiä
Onhan se oma vartalo joskus erikoisen tuntuinen. Ihmettelen vain, ettet ole mitään kuvia nähnyt aiheesta?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:16"]
Kiitos paljon vastanneille :) Jotenkin olen aina luullut että emättimen kuuluu olla putken mallinen ja that's it. Itsellä kun se on tuon "ulokkeen" takia käytännössä Y:n muotoinen. Tosissani jo luulin että mulla on joku kohdusta emättimeen syntynyt kasvain... Osa teistä puhui kohdunkaulastakin, en ole tiennyt että kohdunkaulasta on mahdollista "ottaa kiinni", vaan ajatellut että emättimen pohjassa on reikä josta lähtee putki. Itsellä sitten tuo nupukka ja putki sen mukana ovat ilmeisesti yhdessä päättäneet tulla hissillä alas.
"Nupukka ja putki" :D tosissaan voisivat siellä terveystiedossa valistaa vähän tarkemmin. Paniikki ehti jo hiipiä
[/quote]
Muakin ihmetytti ja huolestutti kun sen ekan kerran bongasin, mutta googlettelin ja tulin siihen tulokseen että se on vaan naisen anatomiaa :D kaikkee sitä oppii. Nyt rentoudu äläkä panikoi, no hätä! t:3+6
Olen nähnyt paljonkin kuvia mutta yhdessäkään niistä ei kasva lähes peukalon kokoista tappia emättimen pohjassa.
Kiitos rohkaisevista vastauksista :)
Onko teillä koko käsi siellä e mättimessä jos saatte sitä sisältä pohjasta kopeloitua?
Miten te sitä pötköä oikein tunnustelette, kaivelette ja pituutta arvioitte? Hyi hitto. Ite en ainakin haluaisi kopeloida noin konkreettisesti omia sisäosiani...
Ihan sormilla yletän ainakin itse
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:44"]
Miten te sitä pötköä oikein tunnustelette, kaivelette ja pituutta arvioitte? Hyi hitto. Ite en ainakin haluaisi kopeloida noin konkreettisesti omia sisäosiani...
[/quote]
No eiköhän tuo ole lähinnä tervettä että tuntee omat paikat ja tietää mitä on meneillään. Ei ole kertakaikkiaan mitään ällöttävää siinä.
Tässä joku ikivanha keskustelu jossa aika hyvä kuva...
minulla itselläni on tuollainen ns tasainen kohdunsuu, mutta ystävälläni kuvailemasi kaltainen "tappi". Joten ei syytä murehtia turhaan! Kannattaa siellä gynekologilla kuitenkin käydä niin saat lopullisen mielenrauhan :)
Kuulostaa ihan normaalilta, mutta suosittelen kuitenkin menemään varmuuden vuoksi gynekologille.
Huoh, eikö naisen anatomiaa opeteta esim. Terveystiedon tunnilla? Tuo on sinun kohdun kaula ja sellainen on jokaisella naisella.