Ihminen, joka tekee valituksia pienipalkkaisesta ja ylityöllistetystä siivoojasta, on tietämätön ja julma
Siivoojasta valittajat eivät ole taatusti itse koskaan tehneet siivoustyötä. En voi ymmärtää niitä valituksia, ei mitään julkista tilaa voi saada 100% puhtaaksi kun ihmisiä kulkee jatkuvasti sotkemassa lisää. Jos siivoojan kuuluu käydä paikassa x vaikka 2 tunnin ajan, ihmiset kuvittelee, että siivoojan pitää pitää tila puhtaana koko päivän. Sitten tulee valitusta jostain parista pikkukivestä tai käsidesitahroista lattiassa. Nämä valittajat ovat yleensä keski-ikäisiä naisia.
Kommentit (31)
Tunnen 2 tällaista valittajatyyppiä ja molemmat ovat keski-ikäisiä naisia. Toinen jopa harrasti ansoja siivoojille, mutta lopetti kun kerroin, että tekee itsensä vain naurunalaiseksi liimailemalla purkkaa työpöydän alapuolelle. Oon tehny opiskeluaikana siivoustyötä ja mua suututti ihan vietävästi.
Vierailija kirjoitti:
On ok valittaa siivousfirmalle jos lähes kaikki menee siivouksessa päin metsää, koska siivousfirman pomo/pomot on tavallaan vastuusta miten homma toimii. Tai se merkki/yritys jonka alla siivotaan. Ei kai kukaan yksittäisestä siivoojasta viitsi valittaa, ehkä valitus kohdistuu siivoustapaan joka firmassa vallitsee. Jos firman merkki on yksityisen firman, valtion tai kunnan alla, halpuutettuna, siivouksen tulos voi olla sellainen että pakko valittaa - mutta ketään ei kiinnosta valitus. Vaikka siivoustulos olisi asukkaan kauhu, tyyliin mattoja ei koskaan vaihdeta pesuun, kärpäsiä löytyy ym ja tahroja. Lattian vahauksen alle jää kengänjäljet koska se tehdään väärin. Jotain tasoa vaaditaan, mutta orjana ei pidä olla tietenkään siivoojankaan.
Erinomaisen hyvä kommentti!
Ja nuo mattojen vaihdot eivät itseasiassa kuulu siivojalle ollenkaan. Eivätkä edes kiinteistöhuolto yritykselle.
Laitosten ja talojen yleisten tilojan mattojen käytöstä ja vaihdosta, tehdään sopimus erikseen sen alan matto toimittavan firman kanssa. Siis vuokramattoja toimittavien yritysten kanssa.
Myös se, miten usein ulkovien edusmatot ja aulatilojen matot vaihdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran valittanut.
Huusi minulle, kun kehtasin mennä rappuun, kun vahasivat lattioita. Luen kaikki tiedotteet, joita taloyhtiöltä tulee eri kanaviin, mutta missään ei ollut ollut mitään ilmoitusta asiasta. Edellisenä iltanakaan kotiin tullessani ei ollut mitään lappuja missään. Jos haluaa, että ihmiset välttää rapussa liikkumista, on hyvä ja ilmoittaa asiasta etukäteen. Ei ole näkynyt sen jälkeen.
Sen sijaan saman firman toisesta henkilöstä ei ole mitään valittamista. On siivonnut rappua vuosia ja jälki niin loistavaa kuin voi olla ja on hyvin ystävällinen. Mainitsin tämänkin viestissäni.
Olet oikein valittajaämmä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran valittanut.
Huusi minulle, kun kehtasin mennä rappuun, kun vahasivat lattioita. Luen kaikki tiedotteet, joita taloyhtiöltä tulee eri kanaviin, mutta missään ei ollut ollut mitään ilmoitusta asiasta. Edellisenä iltanakaan kotiin tullessani ei ollut mitään lappuja missään. Jos haluaa, että ihmiset välttää rapussa liikkumista, on hyvä ja ilmoittaa asiasta etukäteen. Ei ole näkynyt sen jälkeen.
Sen sijaan saman firman toisesta henkilöstä ei ole mitään valittamista. On siivonnut rappua vuosia ja jälki niin loistavaa kuin voi olla ja on hyvin ystävällinen. Mainitsin tämänkin viestissäni.
Rappukäytävän siivous kuuluu sille firmalle, joka hoitaa talossa muunkin kiinteistöhuollon.
Niissä myös siivojaat varsin useinkin.
On firman siivouksista vastaavan tehtävä laatia tiedotteeet talojen ilmoitustauluille.
Eivä siivojaat ehdi niitä tekemään, eivätkä edes kaikki osaa käyttää kiinteistöfirman tietokoneen tekstinkäsittely ohjelmia.
Siivojat tekevät vain sen työn mikä heille kullekin kuulle ja päivälle missäkin kohteessa on heidän työlistoihinsa merkitty.
Eivät he itse valitse päiviä ja kuukausia milloin ne tehdäät.Ja se tiedottaminen on tosiaan esimiehen vastuulla.
En ihmettele että siivoja on närkästynyt jollekin, joka kesken vahauksen rappukäytävässä kulkee.
Ei siivojaa kenties edes osaa ajatella sitä, että asukas ole vahauksesta tiennyt.
Ja tuon vahauksen onnistumisen ja epäonnistumisen käsittää vain se, joka itse joskus joutunut vahaamaan lattioita. Etenin ilman konetta.
-entinen siivoustyönjohtaja yksityisellä-
Ihmettelin meidän taloyhtiössä kun siivousfirma teki vahauksen niin, että yhtenä päivänä vaha pois, pesu ja vasta toisena uusi vaha. Käytävä on ollut printattuja kurajälkiä täynnä siitä lähtien kuukausia ja asuntoa on kiva yrittää myydä, jos tulee se tilanne että olisi pakko. Vahan alta ei saa siivottua kukaan.
Itsekin tein joskus teininä toimistosiivousta. Yhdessä toimistossa missä siivosin mun tehtävä oli laittaa tiskit koneeseen ja laittaa tiskikone päälle. Mutta siellä piti vääntää yhdestä vivusta mistä vesi menisi tiskikoneeseen, eikä hanaan. Ja sitten myöhemmin päivällä piti tyhjentää tiskikone.
Mutta ongelma oli, että vaikka laitoin tiskit koneeseen ja tiskikoneen päälle jne, toimiston työntekijät kävivät vääntämässä vivusta, että saisivat hanasta vettä. Ja sitten tiskikone tietty sammui.... Ja sitten mulle kokoajan valitettiin, että tiskit ei oltu pesty. Mutta kun ongelma oli se että työntekijät kävivät usein vääntämässä siitä vivusta mikä sammutti tiskikoneen.... Se oli tosi turhauttavaa
Vierailija kirjoitti:
Kun olin itse siivoojana eräässä isossa työpaikassa, olivat valittajat miehiä, jotka itse sotkivat minkä ehtivät.
Tätä olisi vaikea uskoa ellei olisi itse ollut paikalla, mutta tuolla työpaikalla tehtiin sellaista ilkivaltaa, että vessoja sotkettiin ja jopa vessanpönttöjä tukittiin tahallaan niin että saatiin ne tulvimaan. Miesten vessoja, naisten vessat olivat yleensä normaalissa kunnossa. Miesten vessojen kunnosta sitten oli kerran valitettu ja syytetty siitä huonoa siivousta, johon siivoojat vastasivat, että käykää katsomassa miltä vessat näyttävät siivouksen jälkeen ja miltä sitten kun siellä on pari ukkoa ehtinyt käydä. Tämän seurauksena jouduttiin työpaikalla pitämään tilaisuus siitä kuinka wc:ssä käyttäydytään.
Jos on uusi rakennus, niin WC menee usein tukkoon ihan tavallisesta vessapaperin käytöstä.
Jouduin asumaan ennen muutamia kertoja vuodessa työmatkoilla hotelleissa.
Samoin olemme perheeni kanssa, sekä myöhemmin vain mieheni kanssa, asuneet useissa suomalaisissa hotelleissa, lomamatkoilla, sekä suurissa ja pienissä hoteleissa.
Hassua on se, siis täällä oleviin kommenteihin hotellisiivouksen suhteen,että emme koskaan ole törmänneet huonosti siivottuun hotellihuoneeseen.
Wc ja kylpytila on ollut puhdas ja siisti, peti on pedattu hyvin ja pölyä ei ollut näkyvästi pöydillä eikä tv-ruudussa.
Nurkkia en koskaan ole ehtinyt nuuskimaan, koska vietimme hotellihuoneessa vain yön ja aamun.
Toisin on ikävä kyllä käynyt ulkomaisissa hotelleissa.
Kerran sain ulkomaan työmatkalla huoneen, josta sinne mennessä löyusin huoneesta sijaamatton sängyn joka oli edellisen asukkaan jälkiltä sekä huoneessa asuneen edellisen syömisien jäänteet, edelliseltä illalta.
Tokihan sain moisesta anteeksipyynnön sekä ilmaisen ilta-aterian hotellin ravintolassa.
Arvostan korkealla suomalaista siivoustyötä samoin kuin kaikkea muutakin työtä, mitä kotimaassamme tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran valittanut.
Rappukäytävän siivous kuuluu sille firmalle, joka hoitaa talossa muunkin kiinteistöhuollon.
Niissä myös siivojaat varsin useinkin.
On firman siivouksista vastaavan tehtävä laatia tiedotteeet talojen ilmoitustauluille.
Eivä siivojaat ehdi niitä tekemään, eivätkä edes kaikki osaa käyttää kiinteistöfirman tietokoneen tekstinkäsittely ohjelmia.
Siivojat tekevät vain sen työn mikä heille kullekin kuulle ja päivälle missäkin kohteessa on heidän työlistoihinsa merkitty.
Eivät he itse valitse päiviä ja kuukausia milloin ne tehdäät.Ja se tiedottaminen on tosiaan esimiehen vastuulla.
En ihmettele että siivoja on närkästynyt jollekin, joka kesken vahauksen rappukäytävässä kulkee.
Ei siivojaa kenties edes osaa ajatella sitä, että asukas ole vahauksesta tiennyt.
Ja tuon vahauksen onnistumisen ja epäonnistumisen käsittää vain se, joka itse joskus joutunut vahaamaan lattioita. Etenin ilman konetta.
-entinen siivoustyönjohtaja yksityisellä-
Ihmettelin meidän taloyhtiössä kun siivousfirma teki vahauksen niin, että yhtenä päivänä vaha pois, pesu ja vasta toisena uusi vaha. Käytävä on ollut printattuja kurajälkiä täynnä siitä lähtien kuukausia ja asuntoa on kiva yrittää myydä, jos tulee se tilanne että olisi pakko. Vahan alta ei saa siivottua kukaan.
Niin mikä lienee syy, ehkäpä ei kerinnyt samana päivänä loppuun asti tekemään?
Tai oli siivojaa joka ei osannut alaansa. Tai häntä ei oltu perehdetetty työnsä tarpeeksi hyvin.
Taas osoittaisin syyttävän sormen en siivoojaan.
Tavallisesti samalla kertaa ensi pestään vahattava alue viimeisen päälle hyvin.
Ja pesun jälkeen vahataan heti.
Toki on aina joitakin niitä välinpitämättömiä ja laiskoja sekä ohjeista piittaamattomia työntekijöitä joka alalla, kaikissa työpaikoissa.
Ja tuollaisesta jäljestä voikin huomattaa yritykselle, sillä asukkaathan sen kiinteistöfirman työn maksaa, joko vuokrissa tai vastikkeissa.
Muistuu mieleen, eräässä taloyhtiössä oli asukkailla siivousvuorot. Oli palkitsevaa siivota käytävät ja portaikko, kun ihmistä lampsi syyssäästä sisään, kenkiä ei tietenkään pyyhitty mitenkään 🫣 Siinä oli dilemmaa, jotta, siivotako loputtomiin, vai kertako riittää 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin itse siivoojana eräässä isossa työpaikassa, olivat valittajat miehiä, jotka itse sotkivat minkä ehtivät.
Tätä olisi vaikea uskoa ellei olisi itse ollut paikalla, mutta tuolla työpaikalla tehtiin sellaista ilkivaltaa, että vessoja sotkettiin ja jopa vessanpönttöjä tukittiin tahallaan niin että saatiin ne tulvimaan. Miesten vessoja, naisten vessat olivat yleensä normaalissa kunnossa. Miesten vessojen kunnosta sitten oli kerran valitettu ja syytetty siitä huonoa siivousta, johon siivoojat vastasivat, että käykää katsomassa miltä vessat näyttävät siivouksen jälkeen ja miltä sitten kun siellä on pari ukkoa ehtinyt käydä. Tämän seurauksena jouduttiin työpaikalla pitämään tilaisuus siitä kuinka wc:ssä käyttäydytään.
Jos on uusi rakennus, niin WC menee usein tukkoon ihan tavallisesta vessapaperin käytöstä.
Näillä herroilla olikin sitten ollut oikein tosi iso hätä kun siihen oli tarvittu vessapaperirulla kokonaisena. Sellaisia tuolla pöntöistä oli löytynyt.
Kuulostaa varsinaiselta murjulta. Oletko varma, ettei ollut hostelli?