Mikä uusi termi edesmenneelle aviopuolisolle?
Kuulostaa todella vanhanaikaiselta ja vanhalta sanoa ”miesvainajani” tai ”edesmennyt mieheni”. Miten voisin asian ilmaista?
Kommentit (23)
Riippuu vähän missä tilanteessa sanotaan ja mitä sanotaan.. "mieheni kävi eläessään aina vaeltamassa.." tai no mitä nyt on ikinä tehnytkään voisi olla yksi tapa. Samalla tulee selväksi että sitemmin on edesmennyt.
Tai kiertoilmaisuna "mieheni.. tai siis nykyäänhän olen leskirouva, rakasti käydä aamukävelyllä koiramme kanssa."
Kiitos yhdestä fiksusta vastauksesta, noita voin oikeasti käyttää.
Miten sen yhdellä sanalla ilmaisee kauniisti muttei ylivirallisesti, jospa joku keksii vastauksen.
Edesmennyt tuntuu parhaalta. Nuoret lesket on sen verran harvinainen ilmiö nykyisin, että ei tuohon ole tullut uusia ilmaisuja. Ukrainassa tuota joutunevat monet harjoittelemaan.
Mutta miksi pitäisi olla uusi termi? Jos kerran on leski, niin puolisosta voi puhua ihan vaan nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi pitäisi olla uusi termi? Jos kerran on leski, niin puolisosta voi puhua ihan vaan nimellä.
Tässä varmaan tarkoitettiin tilannetta, jossa keskustelun vastapuoli ei tiedä, että tämä leski on leski.
Vierailija kirjoitti:
Ex-puolisohan se on
No on toki, mutta miksi ei voi puhua edesmenneestä puolisosta? Tuo exä mielletään elossa olevaksi ja usein vielä sikakusipää-exäksi.
Minä olen puhunut joko miesvainajasta tai ensimmäisestä miehestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä varmaan tarkoitettiin tilannetta, jossa keskustelun vastapuoli ei tiedä, että tämä leski on leski.
Edesmennyt mieheni/puolisoni on neutraali ja normaali ilmaisu ihan iästä riippumatta.
Silloin siitä omasta leskeydestäänkään ei tee eikä tule turhaa numeroa kun vastapuolikaan ei ala kyselemään että no kukas se tämä "jukka" nyt sitten oli tai miksi/koska te erositte..
Miksi joku haluaa sanoa miesvainaja? Ei kukaan ihminen haluaisi kai itseään kutsuttavan sanalla vainaja. Voihan joku olla "toisella puolella" varsin elävä ja kokea olevansa hyvässä voinnissa. Ja silloin kuvauksen pitäisi olla elämänmyönteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no joo, ajattelin vain näin kun olen tapaillut erästä iloista leskirouvaa, hän puhuu tietysti nimellä.
Hautaukko/akka