Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit tilanteessa, jossa ystävälläsi ei oliskaan rahaa maksaa omaa ravintolalaskuaan?

Vierailija
26.03.2022 |

Eli ystävä pyytää, että mentäisiinkö yhdessä syömään, fine dining paikkaan. Sovittiin että molemmat maksavat omat syömisensä.
Kun tulee maksun aika, ystävän kortilla ei olekaan katetta. Tarjoilija katsoo sinua kysyvästi, maksatko myös kaverin annoksen.
Miten toimit? Annatko tarjoilijan soittaa poliisit vai pelastatko kaverisi pälkähästä.
Miten toimit, jos tämä on jo toinen kerta, kun sama asia tapahtuu.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus mennyt baariin kaverin kanssa joka jossain vaiheessa ilmoitta että tarttis lainata rahaa. No olen lainannut mutta olen tehnyt kirjallisen velkakirjan ja pyytänyt nimen alle. Ja hän on kyllä maksanut velkansa.

Olen itse mennyt kerran yökerhoon niin että pankkikortti oli jäänyt kotiin ja käteinen alkoi loppua. . Yhdessä vaiheessa iltaa törmäsin tuttuun naiseen ja hän suostui lainaamaan rahaa että pystyin jatkamaan illanviettoa. Maksoin kanssa takaisin heti kun tuli tilaisuus. Kyseessä ei ollut "luonnossa maksamisesta".

Vierailija
42/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ravintoloissa vielä nykypäivänäkään makseta etukäteen valitsemiaan ruokia ja juomia? Ihme keekoilua tuo jälkikäteen maksaminen ja kuitin tuominen hopeatarjottimella.

Ainakin minun tapauksessa siksi, että seurueemme ottaa aina ruokailun jälkeen lisää juomia (viiniä, olutta, siideriä jne...) ja saattaa istua pöydässä vaikka kuinka kauan ellei aikaa ole rajoitettu seuraavia asiakkaita varten. Ei joka juomasta uutta laskua kukaan halua saada eikä tuoda. Tämä "lasku lähtiessä" on muuten voimassa meidän paikallisessa hampurilaisravintolassakin jossa on oikeudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jakamalla kuvan ystävistäsi nettiin ilman lupaa syyllistyt rikokseen. Onko sitten sen arvoista, kun ei voi itse malta pysyä aikuismaisena?

Pikku sakot maksaa mielellään jos sillä saa lokin käräytettyä muille.

Vierailija
44/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin tietysti, siinä sen kummempaa. Kaveri vois joskus maksaa takaisin jos rahaa. 

Vierailija
45/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mones aloitus tämä oli sinulta tänään?

Vierailija
46/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin , mutta minulla ei ole ollut sellaista ystävää, joka vasta sitten paljastaisi että ei ole rahaa , kyllä He Ovat ennen sitä kertoneet ei ole rahaa , tilillä ei voi lähteä mihinkään , .

Eikä kukaan ole minulta kysytyt rahaa kun Vain Hyvän tekeväisyys järjestö.

Vierailija
47/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mones aloitus tämä oli sinulta tänään?

No siinä onkin sulle lauantai-illalle pohdittavaa!

Vierailija
48/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran kyseessä on ystävä, tietysti maksaisin siinä tilanteessa, mutta puhuisin hänen kanssaan vakavasti heti ravintolasta lähdettyämme, miksi ihmeessä hän halusi mennä syömään kalliiseen paikkaan, jos hänellä ei ole lainkaan rahaa. Tekisin selväksi, että olen tosi huolissani hänestä ja vaatisin selityksen, koska hän saattoi minut epämukavaan tilanteeseen. Sitten sopisin takaisinmaksusta ja katsoisin että asia myös tulee hoidettua.

Jatkossa en kävisi hänen kanssaan ravintoloissa. Ei rahattomien kuulu leikkiä mitään fine dining -leikkejä!

Näin tekee oikea ystävä!

Eli tässä maksaja on oikea ystävä mutta lokki ei.

Vierailija
49/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvä ystävä, niin maksan hänen annoksensa. Mikäli on vaan joku puolituttu, autan häntä ottamaan yhteyttä kavereihinsa/ vanhempiinsa, joilta hän voi pyytää rahaa. Yritän myös selvittää ravintolan kanssa, jos päästäisiin jonkinlaiseen sopimukseen ja voisiko tämä puolituttu tulla maksamaan loppusumman myöhemmin?

Kuka käy hienoissa ravintoloissa kahdestaan jonkun puolitutun kanssa? Itse käyn vain ystävien.

Vierailija
50/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin yhden kerran. Toisellakin varmaan päästäkseni pois nolosta tilanteesta. Sen jälkeen ystävyyttä ei enää olisi, sillä tietäisin sen jo  tarkoitukselliseksi hyväksikäytöksi..

Vierailija
51/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvä ystävä, niin maksan hänen annoksensa. Mikäli on vaan joku puolituttu, autan häntä ottamaan yhteyttä kavereihinsa/ vanhempiinsa, joilta hän voi pyytää rahaa. Yritän myös selvittää ravintolan kanssa, jos päästäisiin jonkinlaiseen sopimukseen ja voisiko tämä puolituttu tulla maksamaan loppusumman myöhemmin?

Kuka käy hienoissa ravintoloissa kahdestaan jonkun puolitutun kanssa? Itse käyn vain ystävien.

Ehkä parempituloisella ei ole paljoa ystäviä, ja lokki haistaa mahdollisuutensa..

Vierailija
52/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ravintoloissa vielä nykypäivänäkään makseta etukäteen valitsemiaan ruokia ja juomia? Ihme keekoilua tuo jälkikäteen maksaminen ja kuitin tuominen hopeatarjottimella.

No kyllähän pikaruokapaikoissa maksetaan etukäteen. Parempiin ravintoloihin on tarkoitus mennä syömään pitkän kaavan kautta ja viettämään aikaa. En minä pääruokaa tilatessani vielä tiedä, mitä syön jälkiruoaksi tai paljonko tilaan lisää juomia.

Vierailija
53/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän pikaruokapaikoissa maksetaan etukäteen. Parempiin ravintoloihin on tarkoitus mennä syömään pitkän kaavan kautta ja viettämään aikaa. En minä pääruokaa tilatessani vielä tiedä, mitä syön jälkiruoaksi tai paljonko tilaan lisää juomia.

Miten määrittelet paremman ravintolan?1

Vierailija
54/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös tippaaminen on vaikeaa, jos maksetaan ruoka etukäteen.

Miten voit tietää etukäteen, miten hyvää palvelua saat, joka määrittää antamasi tipin suuruuden.

Näin siis etenkin ulkomailla. 

Vierailija
55/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoksen koko on muutama haarukallinen söpösti aseteltuna. Maksaa paljon ja olet nälissäsi lähtiessäsi kotiin.

-ohis

Vierailija
56/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäväsi huijarisyöjä, josta lehdet kirjoittelee?

Ei ole enää ystäväni. Välit meni poikki. Pitää itseään uhrina, koska ei ole niin suurituloinen.

Olettaa, että voi elää siivellä, koska on huono-osaisempi.t

t.ap

Siskollani on ollut tapana maksattaa mulla ravintolat & risteilyt & lomamatkat.

Oli kehuskellut tuttavillemme, ettei tarvitse maksaa koskaan mitään, koska sisko on rikas.

Olen maksanut ihan säälistä, mutta kehuskelu meni överiksi.

Onneksi tulikorona, ettei olet tarvinnut mennä minnekään.  Persaukinen ehdotti risteilyä keväällä, mutta jätän lokin toiveen toteuttamatta. Mitä meni leuhkimaan, moukka!

Vierailija
57/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoksen koko on muutama haarukallinen söpösti aseteltuna. Maksaa paljon ja olet nälissäsi lähtiessäsi kotiin.

-ohis

Kun on rahaa eli on ns. parempi ihminen niin on varaa myös tilata alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka, shampanjaa pari pulloa. Guccin laukku ja vaatteen.

Köyhät luuserit käyköön mäkkäris.

t.porvari

Vierailija
58/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoaisin illallisen. Olen tarjonnut useasti ystävälleni, joka opiskeli ja oli vähissä varoissa. Olen myös maksanut vähävaraisen ystävän lapsen tutkimukset yksityislääkärillä ja avittanut hieman asunnon ostossa.

Oma äitini neuvoi, että minkä toiselle antaa, saa tuplasti takaisin. Pitää kyllä paikkansa.

Vierailija
59/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme porukalla ravintolaan syömään ja vähän juhlimaan. Etukäteen sovittiin, että jokainen maksaa oman laskunsa. Lähdin ensimmäisten joukossa pois ravintolasta ja maksoin oman laskuni. Seuraavana päivänä minulle soitettiin, että yksi henkilö oli maksanut muidenkin laskuja jopa niin paljon, ettei jäänyt enää vuokrarahaa. Tästä soitettiin toisenkin kerran ja kyseltiin, maksoinko oman laskuni. Myöhemmin ilmeni, että kaikilla ei ollutkaan rahaa laskuun, vaan yksi kuittasi niidenkin osuuden . Tässä tapauksessa en osallistunut muiden laskujen maksuun.

Vierailija
60/60 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä lähtisi toista kertaa syömään tuollaisen kaverin kanssa joka ensimmäisellä kerralla maksattaa ruuat minulla. Varsinkin tuollaisessa kalliissa paikassa.

Kahvilassa voin hyvin tarjota mutta silloinkin on närästänyt että oletetaan minun ilman muuta maksavan edes tarjoutumatta maksamaan omaa osuuttaan ja vielä jättää kiittämättä asiasta.

Tällaisen kanssa kävin äskettäin kahvilla ja tyytyväisenä istuutui pöytään minun hakiessa kahvit ja kakkupalat. Istuimme pitkään vaihtamassa kuulumisia ja hain vielä santsijuomat. Ei ollut puhetta edes että tarjoaisin, oletti suoraan. Olin ajatellut tarjoavanikin mutta tuo että edes muodollisesti olisi kysynyt mitä on velkaa. Ja se kiitos on aika helppo sana...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan