Soittaminen korvakuulolta
Osaako joku täällä soittaa korvakuulolta? Itse en osaa ja on mulle suuri ihmetyksen aihe. Ehkä jotain helppoa yhdellä kädellä osaan itekin, mutta en mitään vaikeampaa.
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:52"]
Miten? Ihan suoraan vaan opit?
[/quote]Jos ajattelee loogisesti, voisi olettaa korvakuulolla soittamisen kehittyneen käsi kädessä soittotaidon ja korvakuulolla soittamisen harjoittamisen kanssa. Tosin tämä on AV-palsta eikä täällä oikein suosita loogista ajattelua.
Osaan myös. Hommaan harjaantuu tekemällä.. Sävelkorvasta on myös hyötyä. ;)
Minäkin osaan, tosin olen opiskellut musiikkialalla jo jonkin aikaa ja sitä ennen musiikkiopistossa monta vuotta. Sen oppii harjoittelemalla ja kuuntelemalla paljon musiikkia, teoria- ja säveltapailutunnit ovat myös auttaneet paljon.
Mä oon ihan hirveen huono lukemaan nuotteja. Ammattimuusikko oon. Kyllä mä ne nuotit periaatteessa joo hallitsen, mut niitten tavaus on yhtä ähellystä, jossa menee ikä ja terveys. Mut jos kuulen kerran sävellyksen korvakuulolta, niin se on siinä. Nuotteja saatan sit vilkaista jälkikäteen muistin tueksi ja detaljeja tarkistaessani, jos kyse on vaativammasta teoksesta. Simppeleissä perusbiiseissä nuotit on vaan tiellä, kun kerta korvalla jo kuulee, missä mennään.
Kun ymmärtää ja tuntee soinnut, niin kyllä se siitä lähtee. Sitten sen vain kuulee, mikä sointu sopii mihinkin kohtaan. Harjoittelua!
Harjoittelemalla kehittyy. Jos et muutoinkaan ole kovin pitkällä oleva soittaja, niin luonnollisesti myöskin korvakuulolta soittaminen on haasteellisempaa. Mutta tuotakin taitoa voi treenata, aloita ensin aivan helpoista kappaleista.
Ymmärsin vasta aikuisena, että kaikki musiikkia harrastavat eivät osaa soittaa korvakuulolta. Se oli pieni järkytys, itselleni kyseessä on ollut nin itsestäänselvä asia. Olisiko niin, että se ei onnistu niiltä, joilla ei ole sävelkorvaa. Soittamaanhan voi opetella myös mekaanisesti. Musiikkia harrastava mieheni pitää täysin järjenvastaisena taitona sitä, että voin soittaa kappaleen kuin kappaleen ilman nuotteja, mutta toisaalta hän laulaa täysin nuotin vierestä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 00:36"]
Ymmärsin vasta aikuisena, että kaikki musiikkia harrastavat eivät osaa soittaa korvakuulolta. Se oli pieni järkytys, itselleni kyseessä on ollut nin itsestäänselvä asia. Olisiko niin, että se ei onnistu niiltä, joilla ei ole sävelkorvaa. Soittamaanhan voi opetella myös mekaanisesti. Musiikkia harrastava mieheni pitää täysin järjenvastaisena taitona sitä, että voin soittaa kappaleen kuin kappaleen ilman nuotteja, mutta toisaalta hän laulaa täysin nuotin vierestä.
[/quote]
Toisaalta musikaalinenkin ihminen voi laulaa aivan nuotin vierestä (joskin kuulee sen myöskin itse). Laulaminenkin kun vaatii taitoa.
Oon soittanut lähes kymmenen vuotta rumpuja osittain korvakuulolta. Ihan hyvin se onnistuu ainakin tässä tapauksessa.
Osaan