Oonko ainut jota ei hetkauta yhtään jotku 'leikkaustoimet'
Kommentit (63)
Omalla alallani (yksityinen IT) pitkää viikkoa on tehty aina kun tarvitsee ja "ylityöt" pidetään 1:1 vapaina jos sitäkään, joten ei koske meikäläistä ainakaan huonolla tavalla. Onhan se jotensakin ärsyttävää että sitä raataa ja raataa ja maksaa useita tuhansia euroja veroa joka kuukausi jotta julkishallinnon työntekijöillä olisi enemmän aikaa matkustella ja rentoutua. Enkä ymmärrä sitä, että edelleenkin lomaa jää viikko enemmän ja työpäivä on lyhyempi niin että vuodessa kertyy vielä yli 50 tuntia lisävapaata! Ja me ainaisen yt-uhan alla raatavat tarjoamme!
Sen sijaan kassatyöntekijöille ja yökukkujille suon heidän lisänsä
Eipä tunnu tämän ketjun keskustelijoita hetkauttavan. Kysymys kuuluukin: mitäs tehtäis, että hetkauttaisi? Eikös meidän kaikkien pitäis olla siinä kuulussa samassa veneessä?? On taidettu unohtaa jotkin ryhmät...
Ei minuakaan hetkauta henk koht. Vähän surettaa äitini puolesta, joka on asumistukea saava eläkeläinen vuokra-asunnossa... :( Mutta koska välimme ovat tällähetkellä melko jäässä, niin ei sekään päivästä toiseen mietitytä. Kyllä äiti aina jotenkin selviää. Jos ei selviä niin tulee sitten pyytämään rahaa minulta. Ei mullakaan sitä jaeltavaksi ole mutta kuitenkin.
Eivät vaikuta mitenkään meidän perheen elämään. Vuosikymmenet ollaan tehty töitä ympäri kellon ja kalenterin, tilanteen mukaan, koska projektitöissä ollaan oltu koko työikä. Ei meille olla maksettu sunnuntailisiä tai iltalisiä tai korvauksia saunarahan menettämisestä, niin kuin meidän asiakkailla. Jos on haluttu tienata enemmän, ollaan tehty vastaavasti enemmän töitä. Erinomainen asia on ollut se, että meillä on ollut aina töitä niin paljon kuin ikinä on ehtinyt tehdä.
Mun mielestä on varsin kummallista, että ihmiset on näistä tiukennoksista nyt kauhean kuohuksissaan. Jos palataan etuisuuksissa 8 vuotta taaksepäin, niin se ei todellakaan ole mikään katastrofi. Eikö todella ymmärretä, että nyt on ihan pakko tehdä toimenpiteitä, jotta muutos saadaan aikaiseksi. Jos niitä olis tehty jo viisi tai kuusi vuotta sitten, nyt tarvitsisi tehdä vähemmän. Kuluja on vähennettävä, tekemistä on tehostettava, teollisuutta ja yrittämistä pitää tukea, että tästä noustaisiin.
Tää on niin vitun söpöä.. Hyvähän se on teidän huudella, joilla on jo hyvä palkka ja useimmilla vielä ns. toimistoaikana työt, just laskin että tällä "kaupantädillä" jo yksikin arkivapaan palkattomuus syö likimain viikon budjetin (ts. raha joka jää laskujen jne jälkeen viikossa elämiseen, ruokaan ja vaatteisiin yms..) eläminen, ruoka ja kaikki muu kallistuu, päivähoitomaksut ei todellakaan pienene niin että siitä olisi mitään apua. Ja samaan aikaan huudellaan että pitäis ostaa lisää kotimaista,että saataisiin lisää työpaikkoja, mutta millä ihmeen rahalla, kun viimeisetkin pennoset viedään ja työnnetään ne Kreikkaan ja "pakolaisiin"!?!?!! Ai niin, mutkun "meillä on unelma" *oksennus*!!!!!!!!!! Joillain meistä ne lisät on ainoa syy millä jaksaa käydä töissä, joka nostaa meidät työttömyyskorvauksen yläpuolelle, edes vähän, nyt ne viedään pois.. Mikä motivoisi enää edes käymään töissä, kun työttömänä saa saman kun syljeskelee kattoon?!!
No ei hetkauta lainkaan, saman palkan saan kuin ennenkin, teen työtä virka-aikana, en muulloin. Suoraan sanoen, en välitä näistä hoitoalan ihmisistä pätkääkään, kunnallisia palveluja en käytä. Muutamaa satasta itketään.
Nämä on juuri niitä asioita joista syntyy se mielikuva että kansa on kuohuksisssaan kun kuohuksissaan on lähinnä ne jotka saavat elantonsa vouhkaamisesta. Toimittajat ja ay-väki siis. Ja poliitikot.
Kyllä minä olen valmis joustamaan jotta saadaan oikeasti velkaa pois. Pelottaa tulevaiuus muuten. Mutta olen sitä mieltä että kaikkien osallistuttava. Haluan nähdä kansanedustajien palkkojen laskevan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:28"]
Tää on niin vitun söpöä.. Hyvähän se on teidän huudella, joilla on jo hyvä palkka ja useimmilla vielä ns. toimistoaikana työt, just laskin että tällä "kaupantädillä" jo yksikin arkivapaan palkattomuus syö likimain viikon budjetin (ts. raha joka jää laskujen jne jälkeen viikossa elämiseen, ruokaan ja vaatteisiin yms..) eläminen, ruoka ja kaikki muu kallistuu, päivähoitomaksut ei todellakaan pienene niin että siitä olisi mitään apua. Ja samaan aikaan huudellaan että pitäis ostaa lisää kotimaista,että saataisiin lisää työpaikkoja, mutta millä ihmeen rahalla, kun viimeisetkin pennoset viedään ja työnnetään ne Kreikkaan ja "pakolaisiin"!?!?!! Ai niin, mutkun "meillä on unelma" *oksennus*!!!!!!!!!! Joillain meistä ne lisät on ainoa syy millä jaksaa käydä töissä, joka nostaa meidät työttömyyskorvauksen yläpuolelle, edes vähän, nyt ne viedään pois.. Mikä motivoisi enää edes käymään töissä, kun työttömänä saa saman kun syljeskelee kattoon?!!
[/quote]Olen yksi ei-vaikuta-minuun -tyyppi mutta myötätuntoni silti. Jotain mätää Suomessa kyllä on silloin, kun työssäkäynti ei yksiselitteisesti riitä elättämään ihmistä. Jotenkin systeemin pitäisi seuloa esiin ne, joille tämä on oikeasti karmea isku ja kompensoida menetys toista kautta. Toisaalta jos kaupan ala jotenkin piristyy saattaa tulla niitä positiivisia vaikutuksia muuta kautta? Ja jos talous kaikkiaan lähtee rullaamaan voit haistattaa pitkät kaupalle ja lähteä muihin hommiin?
Jos todella pystyy sairaspäivänä niitä etätöitä tekemään niin ei silloin ole sairasloman tarvettakaan.
No tätä työtöntä ei vielä hetkauta. Mutta mä en ole koskaan koskaan ymmärtänyt että miksi työnantajan pitäisi maksaa palkkaa työntekijälle, joka hoitaa kotona sairasta lasta. Tärkeää on että vanhempi pystyy ja pääsee hoitamaan sairasta lasta, mutta miksi ihmeessä työnantajan pitäisi maksaa tältä ajalta palkkaa, koska eihän työntekijä tee tällöin mitään työnantajan hyväksi. Hyvässä lykyssä joutuu tuplapalkan maksajaksi kun pitää palkata sijainen. Tämän sairaan lapsen hoidon olisi voinut laittaa palkattomaksi ennemmin kuin ensimmäisen oman sairaslomapäivän. Noin mututuntumalla edellisestä työpaikasta väittäisin että näitä "lapsi kipeänä" saikuttajia oli enemmän kuin omaa sairastamista ja tämä miesvaltaisella it-alalla.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:45"]
Jos todella pystyy sairaspäivänä niitä etätöitä tekemään niin ei silloin ole sairasloman tarvettakaan.
[/quote]Ei se ihan noin ole. Ekana flunssapäivänä on ihan kanttuvei mutta seuraavina saattaa aamulla ja päivällä olla jo ihan ok olo mutta ip alkaa taas lämpö nousta ja väsyttää.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:46"]
Eipä juuri hetkauta minuakaan. Miehen kanssa ollaan molemmat ylempiä toimihenkilöitä. Sunnuntai- tai ylityölisiä ei meille ole koskaan maksettu, vaikka usein venyy töissä ja koskus pitää tehdä hommia sunnuntaina. Sairauspäivänä voi tehdä etätöitä niin kuin tähänkin asti. Loppiaisen ja helatorstain palkattomuus ei budjettia kaada. :)
Niin täälläkin. Teen töitä kotoa käsin iltaisin ja viikonloppuisin ja saikkupäivinä (niinä harvoina kun kehtaan ja voin olla pois, oli olo mikä tahansa), sekä lomilla. Muu maailma kun ei pyöri meikäläisen "toimistotyöaikojen" mukaan. Toisaalta saan siitä suhteellisen mukavan kuukausittaisen korvauksen eli palkan.
Toisaalta taas olen täällä av:lla oppinut, että minun 4500 brutto = 2900 netto on aika lähellä lähihoitajien ja sairaanhoitajien nettopalkkoja. Eroa on ilmeisesti muutamia satoja euroja.
T: Vuosia opiskellut FT, henkilöstöpäällikkö
[/quote]
Onhan nää leikkaukset aika raakoja, ja sääliksi käy tiettyjä ammattiryhmiä ja esim. pienituloisia perheitä. Mutta henk.koht. tasolla ei hetkauta. Olen opiskelija ja teen töitä osa-aikaisesti julkisella sektorilla. Sairastan vuodessa aika monta flunssaa, mutta en silti ole näreissäni sairaslomapalkan leikkauksista. Tavallaan se tuo mulle paremman omatunnon. Helatorstai ja loppiainen, ihan sama. Pari päivää vuodesta. Palkallista lomaa en ole pitänyt vuosiin, enkä tietenkään koskaan mitään 38 päivän lomia.
Sunnuntailisän leikkaukset on tylsin juttu näistä. En haluaisi muutenkaan tehdä töitä viikonloppuna, mutta tuplapalkka on tuonut sentään jotain lohtua. Mut kyllä mä tänkin kestän, onneksi sunnuntailta saa sentään 75% parempaa palkkaa...
Ajat on vaikeat, enkä itse todellakaan halunnut mitään porvarihallitusta. Olisin toivonut, että asiat hoidetaan eri tavalla. En kuitenkaan näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin yrittää vain sopeutua tilanteeseen. En jaksa enää hermostua mistään, vaikka hallitus on tehnyt mielestäni huonoja ja lyhytnäköisiä päätöksiä. Kuka tietää, ehkä Suomen talous todella lähteekin nousuun näillä keinoilla ja lopulta kaikki ovat tyytyväisiä? :D
Moni suree... Huomaa, että suru on hyvin naisellinen tapa suhtautua onnettomiin asioihin. Pitäisiköhän tehdä jotain, eikä jäädä suremaan?
Mutta miksi vain vuorotyötä tekevät maksavat tämän? Reiluinta olisi ollut veronkorotus kaikille.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:25"]Eivät vaikuta mitenkään meidän perheen elämään. Vuosikymmenet ollaan tehty töitä ympäri kellon ja kalenterin, tilanteen mukaan, koska projektitöissä ollaan oltu koko työikä. Ei meille olla maksettu sunnuntailisiä tai iltalisiä tai korvauksia saunarahan menettämisestä, niin kuin meidän asiakkailla. Jos on haluttu tienata enemmän, ollaan tehty vastaavasti enemmän töitä. Erinomainen asia on ollut se, että meillä on ollut aina töitä niin paljon kuin ikinä on ehtinyt tehdä.
Mun mielestä on varsin kummallista, että ihmiset on näistä tiukennoksista nyt kauhean kuohuksissaan. Jos palataan etuisuuksissa 8 vuotta taaksepäin, niin se ei todellakaan ole mikään katastrofi. Eikö todella ymmärretä, että nyt on ihan pakko tehdä toimenpiteitä, jotta muutos saadaan aikaiseksi. Jos niitä olis tehty jo viisi tai kuusi vuotta sitten, nyt tarvitsisi tehdä vähemmän. Kuluja on vähennettävä, tekemistä on tehostettava, teollisuutta ja yrittämistä pitää tukea, että tästä noustaisiin.
[/quote]
Nyt palataan kymmeniä vuosia taaksepäin. Mm sl palkka, vuosilomat, pyhäkorvaukset
Mua ei hetkauta, teen toimistotyötä virka-aikana. No loppiainen ja helatorstai... mutta pidän mielelläni muutenki palkatonta vapaata aina kun mahdollista. Lomarahat vaihdan vapaaksi yms. Vapaa-aika on mielestäni kaikkia rikkauksiakin arvokkaampaa. En ole ollut sairauslomalla koskaan, en sairastele.
Ei mua oikeesti säälitä edes hoitajat, poliisit yms... eihän sitä sunnuntaikorvausta kokonaan poisteta! Vähennetään vaan. Jos kerta on pakko säästää, niin mistä sitä sitten säästettäisi muualtakaan. Aina valitetaan, se on maailman laki.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:23"]
Aivan sama. EVVK ja niin edelleen.
[/quote]
JUHANI NYT NUKKUMAAN! HUOMENNA SAAT TAAS NOSTAA OMAA PALKKIOTASI ALLUN JA TIMPAN KANSSA!
Nämä muutokset eivät hetkauta sitä suurta joukkoa suomalaisia, jotka ovat kuukausipalkalla. Ei suuremmin kiinnosta jos sunnuntai- ja ylityölisät muuttuvat kun en moisista nauti.
.
Silti olen sitä mieltä että kohde on väärä. Miksei vaikka kilometrikorvaus pienentynyt tai etujen verotusarvoa muutettu? Olisi ollut valintakysymys miten leikkaukset kohdistuu ja vaikutus ihan sama. Tuo arkipyhien poisto on ihan hyvä: valitse oletko töissä vai kotona oman kukkaron perusteella.
.
Itse en oikein ymmärrä tuota SAKn uhittelua aiheesta. Ne ei suostu leikkaamaan mistään. Mikä ihmeen sopimusyhteiskunta se sellainen on, jossa ei voi kuin saada koko ajan lisää. Ehkä ay-liikkeen jäsenmaksun verovähennys voitaisiin kanssa poistaa. Samalla esim. kallista maatalouden eläke- ja sairasvakuutusjärjestelmää pitäisi muuttaa muiden yrittäjien kanssa samaan suuntaan. Maksakoon itse niin kuin kaikki muutkin.