Oonko ainut jota ei hetkauta yhtään jotku 'leikkaustoimet'
Kommentit (63)
Olet. Tai no mun miestä ei hirveesti hetkauta koska sillä ei oo pakottavaa tarvetta tehdä ylitöitä, ei myöskään sairasta ikinä tai tarvitse mukavasta työstään edes täysiä lomia. Mutta kyllä hänkin on huolissaan siitä miten meidän talouden käy kun minun tuloni tipahtavat jopa satoja euroja kuukaudessa kun lisät pienenee. Mitenhän tuo on kun joutuu työkseen sairaita ihmisiä hoitamaan ja sen johdosta joka vuosi ne norovirukset ja influenssat pitämään - varmaankin saan kieltäytyä hoitamasta vai mitenhän se järjestetään? Eli koskettaa sinuakin jos satut sairastumaan eikä lääkärin tarvitse enää hoitaa sinua jos ei halua koska hän voi saada tartunnan ja joutua palkattomalle/huonopalkkaiselle saikulle.
Ei hetkauta. En tee vuorotyötä ja olen harvoin saikulla. Sitä paitsi leikkaukset eivät ole vielä kiveen hakattuja joten turha hermoilla.
Et suinkaan ole.
Leikkauksia hyvinvointiin ja elintasoon tulee. Joko Sipilän hallitus tekee ne - tai sitten kansainvälisten velkojien edustajat. Itse olen sitä mieltä että parempi kun homma omissa käsissä.
Suomi on jo pitkään nauttinut elintasosta mihin sillä ei ole varaa. Nyt tulee loppu jossain muodossa. Ja ihan hyvä niin, itse olen oppinut jo viimeiset viisi vuotta tulemaan toimeen hyvinkin pienillä tuloilla.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:25"]
Olet, mutta kyllä sinäkin ymmärrät, kunhan isoksi kasvat.
[/quote]
En aio kasvaa isoksi.
Kyllä mua vähän hetkauttaa, mutta ymmärrän kyllä päättäjiä. Rahat riittää tälläkin palkalla vain juuri ja juuri ja kun sunnuntailisät, ylityökorvaukset yms. lähtee ja tulee pakattomia vapaapäiviä niin tietysti se entisestään vaikeuttaa taloudellista tilannettani. Lisäksi olin juuri lähiaikoina saamassa täydet 38 lomapäivää, niin enpä näillä näkymin sitten saakaan. Lähinnä olen surullinen. Pakkohan ne säästöt on jostain ottaa. :(
Ei hetkauta minuakaan. Aika pieniltä vaikuttavat seuraukset. Kaksi palkallista vapaapäivää poistuu ja parin vuoden päästä olisin saanut 8 päivää lomaa lisää, jotka jäävät nyt saamatta. Sairaslomaa olen tarvinnut pari vuoden välein 1-3 päivää kerrallaan.
Koska yksikössäni melkein kaikilla lomat lyhenevät ja jos muutoksen seurauksena sairaspoissaolot vähenisivät, meille tulee paljon lisää aikaa tehdä töitä. Sijaisia ei ole tähänkään asti palkattu, joten jatkossa entistä pidemmällä työajalla saa keskittyä enemmän omiin tehtäviin sijaistamisen vähetessä.
Mäkään en ymmärrä sitä itkua mitä Fb:ni on pullollaan. Olen tehnyt koko ikäni myyjän (vuoro)työtä, nyt työttömänä ja tähän samaan syssyyn on lapsikin syntymässä. Eli kyllä vaan leikkaukset munkin tulevaisuuteen vaikuttaa. Mutta se on vain pakko tässä tilanteessa. Velka on saatava taittumaan ja kaikki me siihen osallistutaan.
Me ollaan itse äänestetty eduskuntaan ne ihmiset, jotka päätöksiä nyt tekee, joten se on vain silloin hyväksyttävä. Se on enemmistön tahto.
Ei hetkauta yhtään. Olen keskituloinen yh it-alalla ja näillä näkymin teen sitten helatorstaina ja loppiaisena hommia kotikonttorilla. En sairasta ja jos joku flunssa nyt sattuu iskemään niin voin tehdä hommia himassa sohvalla.
Eipä juuri hetkauta minuakaan. Miehen kanssa ollaan molemmat ylempiä toimihenkilöitä. Sunnuntai- tai ylityölisiä ei meille ole koskaan maksettu, vaikka usein venyy töissä ja koskus pitää tehdä hommia sunnuntaina. Sairauspäivänä voi tehdä etätöitä niin kuin tähänkin asti. Loppiaisen ja helatorstain palkattomuus ei budjettia kaada. :)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:44"]Mäkään en ymmärrä sitä itkua mitä Fb:ni on pullollaan. Olen tehnyt koko ikäni myyjän (vuoro)työtä, nyt työttömänä ja tähän samaan syssyyn on lapsikin syntymässä. Eli kyllä vaan leikkaukset munkin tulevaisuuteen vaikuttaa. Mutta se on vain pakko tässä tilanteessa. Velka on saatava taittumaan ja kaikki me siihen osallistutaan.
Me ollaan itse äänestetty eduskuntaan ne ihmiset, jotka päätöksiä nyt tekee, joten se on vain silloin hyväksyttävä. Se on enemmistön tahto.
[/quote]
Paitsi hallitus koitaa pakkolailla puuttua tymarkknaratkaisuun. Eli päättää asioista, jotka heille ei kuulu
Ei hetkauta. Kun aloitin työnteon meni ensimmäinen saikkupäivä omaan piikkiin, lomat ovat olleet alusta saakka 4 + 1 viikkoa, jota ne ovat edelleenkin.
Arkipyhät ovat olleet milloin palkallisia, milloin palkattomia. Paras oli se, että vaikka ne siirrettiin lauantaille, niin niistä sai ylimääräisen palkan.
Ylitöitä en ole tehnyt, otan ne 1:1 vapaana.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:41"]Kyllä mua vähän hetkauttaa, mutta ymmärrän kyllä päättäjiä. Rahat riittää tälläkin palkalla vain juuri ja juuri ja kun sunnuntailisät, ylityökorvaukset yms. lähtee ja tulee pakattomia vapaapäiviä niin tietysti se entisestään vaikeuttaa taloudellista tilannettani. Lisäksi olin juuri lähiaikoina saamassa täydet 38 lomapäivää, niin enpä näillä näkymin sitten saakaan. Lähinnä olen surullinen. Pakkohan ne säästöt on jostain ottaa. :(
[/quote]
Ymmärrät että leikataan vain pienipalkkaisilta
Leikkaukset eivät kosketa minua henkilökohtaisesti ollenkaan, olen vapaan ammatin harjoittaja. Sunnuntai- ja ylityökorvaukset ja 38 päivän palkallinen loma eivät ole koskaan kuuluneet minulle.
Kaupan kassoilla ja myyjillä on ehkä peruspalkka huono ja ilman lisiä on vaikea tulla toimeen, hoitajilla on jo peruspalkkakin ihan kohtuullinen ja lisät kohtuuttoman korkeita.
Nämä eiliset leikkaukset eivät hetkauta:
-sikarikkaita
-eläkeläisiä
-elämäntapatyöttömiä
-maanviljelijöitä
Ei liikuta minuakaan nuo leikkaukset mitenkään. En tee vuorotyötä enkä viikonlopputöitä (tai itse asiassa teen, mutta mulla on kokonaispalkkaus eli asiantuntijan urakkahomma; samaan pakettiin menevät ne loppiaiset ja helatorstaitkin).
Mun puolestani myös palkkaani saa alentaa ja/tai verojani korottaa; yli viisikymppisenä keskituloisena mielellään osallistun talkoisiin niin paljon kuin tarvitaan. Olen sitä seitsemänkymmentäluvun solidaarisuus-sukupolvea. :)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:51"]
Nämä eiliset leikkaukset eivät hetkauta:
-sikarikkaita
-eläkeläisiä
-elämäntapatyöttömiä
-maanviljelijöitä
[/quote]
Ei ne kuule hetkauta tavallista tietotyöläistäkään. Esim. meidän perheessä apurahatutkija ja yksityisen firman väliportaan päällikkö insinöörialalla. Ei mitään vaikutuksia näillä leikkauksilla kummankaan työelämään. Apurahatutkijalla ei ole lomia (kesä- tai sairausloma) ollenkaan eikä kiinteää työaikaa. Yksityisellä puolella lomat sovitaan erikseen ja työaika joustaa tarvittaessa, kumpaankin suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:51"]Nämä eiliset leikkaukset eivät hetkauta:
-sikarikkaita
-eläkeläisiä
-elämäntapatyöttömiä
-maanviljelijöitä
[/quote]
Hmm, olen keskituloinen ylempi toimihenkilö. Eikä hetkauta.
Mitä köyhempi, sitä enemmän hetkauttaa. Mutta pitää muistaa että nyt on maassamme porvarihallitus ja se pitää omiensa puolia.
Olet, mutta kyllä sinäkin ymmärrät, kunhan isoksi kasvat.