Mitä lisäarvoa akateeminen koulutus tuo ihmisen elämään?
Kun täälläkin akateemisia niin kovasti ylistetään, niin mitä akateemisuus varsinaisesti tekee ihmiselle? Tuleeko hänen elämästään jotenkin parempaa sen myötä? Konkreettisia esimerkkejä kaipaillen.
Kommentit (29)
Saa olla töissä tekemisissä älykkäiden ja hyvät sosiaaliset taidot omaavien ihmisten kanssa. Lisäksi huumori on sellaista mikä uppoaa itseenkin ja nauretaan paljon. Keskustelut voivat liikkua hyvin monilla tasoilla ja 'hankalammissakin' aiheissa kaikki pysyy mukana. Idearikasta ja luovaa porukkaa.
Akateeminen vartti kovassa käytössä täällä.
Riippuu ihmisestä. Itse olen valinnut akateemisen koulutuksen mm. seuraavista syistä:
1. Haluan oppia uusia asioita.
2. Toiveammattini ovat sellaisia, joihin vaaditaan akateeminen tutkinto. En halua tehdä ruumiillista työtä, en ole kätevä käsistäni ja haluan tehdä työni itsenäisesti ilman, että pomo hengittää jatkuvasti niskaan. En myöskään haluaisi tehdä töitä viikonloppuna/todella aikaisin aamulla/myöhään illalla/yöllä.
3. Tutkinto, jota teen, antaa mahdollisuuden toimia erilaisissa ammateissa.
4. Olen tehnyt ja teen edelleen keikkatöitä matalapalkkaisella duunarialalla, ja samalla aaltopituudella olevia ihmisiä kohtaan niissä ympyröissä hyvin harvoin. Tietysti kaikkien ihmisten kanssa löytää jotain yhteistä, mutta kyllä mä aika erilaisessa maailmassa elän kuin nuo tuolla. On kuluttavaa (joskin myös avartavaa) viettää kahdeksan tuntia päivässä sellaisten ihmisten seurassa, joiden maailmankuva ja kiinnostuksen kohteet ovat täysin erilaisia kuin itsellä. Yleissivistyksen ja sosiaalisten taitojen puute häiritsee myös.
Akateemisten ihmisten seurassa olen enemmän kotonani, etenkin oman alani ihmisten. Ei tarvitse arvuutella, onko keskustelukumppanilla käsitystä esim. politiikan perusasioista.
Humanistisen höpöhöpötutkinnon käytyään voi käydä Kelan toimistossa mielenkiintoisia päiväkahvikeskusteluja muiden turhakkeiden kanssa. Sieltä välissä voi kirjoitella av:lle kirjoituksia tyyliin "tienaan vaan 2.7k kuussa vaikka olen sentään AKATEEMINEN" vaikka todellinen tulokseen sidottu palkka pitäisi olla 1.5k.
Tätä se akateemisuus minulle on ollut mitä olen lähipiirissä huomioinut. Onneksi me tekniikan ammattilaiset pystymme nousemaan tämän turhuuden yläpuolelle ja ylikoulutettujen paperinpyörittäjien mölinä on vain surinaa korvissamme, kun paneudumme tärkeämpiin asioihin.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 18:02"]Pystyy viettämään tiedostavampaa elämää, pysyy paremmin kärryillä kun katsoo uutisia, voi katsoa elokuvia alkuperäiskielella, ymmärtää terveistä elämäntavoista, osaa kohdata ihmisia aidommin, omaa kyvyt antaa yhteiskunnalle takaisin, on kehittänyt luovuuttaan, pystyy voimaannuttamaan itsensä ja muita ihmisiä nje lista jatkuu vaikka kuinka.
[/quote]Mitä tarkoittaa "tiedostavampi elämä" ja kuinka akateeminen koulutus vaikuttaa uutisten katsomiseen?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 18:02"]Pystyy viettämään tiedostavampaa elämää, pysyy paremmin kärryillä kun katsoo uutisia, voi katsoa elokuvia alkuperäiskielella, ymmärtää terveistä elämäntavoista, osaa kohdata ihmisia aidommin, omaa kyvyt antaa yhteiskunnalle takaisin, on kehittänyt luovuuttaan, pystyy voimaannuttamaan itsensä ja muita ihmisiä nje lista jatkuu vaikka kuinka.
[/quote]Mitä tarkoittaa "tiedostavampi elämä" ja kuinka akateeminen koulutus vaikuttaa uutisten katsomiseen?
[/quote]Vaimoni on akateeminen, minä en. Minä olen meillä se joka katsoo noita uutisia ja jolla on mielipide maailmanmenosta. Akateeminen vaimoni katsoo lähinnä salkkareita.
M40
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:59"]
Parempia (mukavampia) töitä.
[/quote]
Niihin riitti ihan tekuinssin paperit, mutta tulipa nyt huvikseen luettua dipat päälle kun muutama henkilö oli sitä mieltä etten muka pystyisi. Ja siihen aikaan inssin papereista oli hyötyä vasta pääsykokeen jälkeen hyvitettyjen ovarien muodossa.
Fiksuja ystäviä. Viihdyin myös hyvillä luennoilla ja muutamassa mielenkiintoisessa seminaarissakin tuli käytyä. Kivaa aikaa kaikkiaan.