G: Kuinka monta tuttuasi on tehnyt itsarin?
Ja valotatko vielä syitä? Itse olen vähän alle nelikymppinen nainen ja järkyttää, kun ainakin 4 aikalaista on tehnyt itsemurhan. Kolmeen liittyvät päihteet, mutta yksi vähän erikoisempi tyyppi luki itsensä hyvään asemaan, teki hyvää duunia valtiolla ja ajoi 30+ tahallaan kallioleikkaukseen.
Kommentit (11)
1. Hän oli reilu 20v nuorimies, joka oli pidemmän ajan ollut masentunut.
Yksi. Parikymppinen sukulainen hyppäsi junan alle matkallaan opiskelupaikkakunnalta kotiin viikonlopuksi. Taustalla masennusta.
Yhden kaverin äiti teki itsarin kun miehensä kuoli. Hirtti itsensä tuolinjalkaan vyöllä.
Vain yksi varsinainen tuttu, enkä tiedä päätöksen taustoja. Mitään jäähyväiskirjettä tms. ei koskaan löytynyt. Erään tuttavani puoliso päätyi myös tähän ratkaisuun, mutta en ole ole kysellyt yksityiskohtia. Olen alle nelikymppinen.
Ei yhtään. Olen viisikymppinen.
Ellei lasketa sellaiseksi sukulaista, joka ei mennyt lääkäriin, vaikka tiesi sairastavansa syöpää.
Ei yksikään läheinen. Äitini eno teki ja toinen yritti. Mutten tuntenut heitä. Olen onnekas. Moni läheinen on melkein päätynyt itsariin tai ollut hyvin pohjalla, mutta selvinnyt kuitenkin. Niin ja eräs ystäväni paljasti minulle, että aikoo tehdä itsemurhan sitten, kun jää yksin (mikä tapahtuu luultavasti kymmenen vuoden sisällä). Yritän saada häntä innostumaan elämästä, jotta hän pyörtäisi aikeensa.
Yksi. Ei ollut kovin läheinen, mutta tunsin iloisena ja lämpimänä ihmisenä, joten masennuksesta johtunut itsemurha oli shokki. Vaikka sitä siis varmasti oli lähipiirillekin, mutta he tiesivät että oli ollut jo pitkään masentunut. Todella surullista kun "asiat olivat kunnossa", puoliso ja lapsia, työ, ei velkaa tai päihdeongelmaa tms.
Yksi. Oma veli, oli nelikymppinen jolla oli päällisin puolin elämä ok.
Todella monta. Mitäpä noista syistä voisi lyhyesti selittää, mutta kellään ei ole ollut asiat mitenkään hyvin, siis ei puolisoa, talous huonossa kunnossa, ei töitä, jne.
Neljä tulee mieleen. Yksi kasvoi perhehelvetissä ja räpisteli aikansa kunnes luovutti, toinen ihastui miniään ja nolasi itsensä, kolmas halasi junaa kun nuoruudenangsti meni yli, neljättä, ilmiselvästi herkkää ja haavoittuvaa ihmistä, rääkkäsi kusipää pomo, ja perheongelmien käsittely ei onnistunut kun oli valmiiksi niin kovilla. Viides on epävarma, oli tiedossa että oli nukahtanut rattiin aiemminkin ja ajoi pitkää matkaa ylityöllistettynä.
2. 19v mies masennuksen takia ihtesä tappo ja toinen oli äitini.
0