Ärsyttääkö teitä jos joku vääntää tuhannet kiloiksi rahassa?
Minua siis ärsyttää kun nyt on yleistynyt tapa puhua niin että tuhannet käännetään kiloksi. Töissäkin yksi kaveri puhuu aina että " auto maksoi 70 kiloa" ...aaaarghs , kun se on 70 tuhatta euroa!!!!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, samoin pinna prosenteista puhuttaessa.
Tämä
Sanon tonnia kympiksi. Kympeistä en edes viitsi puhua. Maksoi muutaman kympin toi auto.
Maailman raivostuttavinta: 10 k€ jne.
VTTU se on 10000 €, 10 000 €, 10 tuhatta tai jotain mutta tuo k€ on rasittava.
No onhan tuo sellaista "biledan-suomea". Pieni uho päällä, vaikka oikeasti taskussa ei ole kuin räkäinen nenäliina ja nöyhdät.
Kuulostaa siis juntilta ja valkoroskalta. Ghettokieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitettuna käytän itse juuri noita 70keur yms. Puhuessa se on sitten "seitkyt tonnia".
Taloushallintopuolella, niin sillä noista isommista numeroista (kymppitonnit, miljoonat) tulee viestiteltyä/ keskustelua päivittäin.
Miksei voi käyttää mieluummin 70teur?
Siksi kun t eli tonni on massan yksikkö, joten tuo ei tarkoita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onko 10g sitten 10€?
Tää on hyvä! :D
Onhan nämä vähän typeriä. Itse tykkään tosin kääntää litrat galloniksi ja kilsat maileiksi, koska ajan amerikkalaisella autolla (90-luvun town car, se kanttisempi). Tätä sitten usein vierastetaan ja aina pitää selittää... Minkäs teet, minusta nuo ovat loogisemmat :)
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo sellaista "biledan-suomea". Pieni uho päällä, vaikka oikeasti taskussa ei ole kuin räkäinen nenäliina ja nöyhdät.
Kuulostaa siis juntilta ja valkoroskalta. Ghettokieltä.
Koko kilo -sanan käyttö on lähtenyt liikkeille kauppakorkeakouluista ja levinnyt opiskelijapiireihin laajemminkin. Nämä opiskelijat ovat nyt jo keskiluokkaisia sijoitusasuntokilottajia. Mielestäni ei erityisen valkoroskaa.
Ainakin ekonomiopiskelijat saattavat puhua esim. palkkani on 2.5 kiloa.
Jenkkimies kirjoitti:
Onhan nämä vähän typeriä. Itse tykkään tosin kääntää litrat galloniksi ja kilsat maileiksi, koska ajan amerikkalaisella autolla (90-luvun town car, se kanttisempi). Tätä sitten usein vierastetaan ja aina pitää selittää... Minkäs teet, minusta nuo ovat loogisemmat :)
Esimerkiksi autojen vääntömomentteja vertailtaessa itse tykkään käyttää mittayksikkönä jalkapaunoja.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kaikessa. 70000 € on 70t
Ei ole. t ei tarkoita mitään. tn olisi tonni joka on 1000 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 10g sitten 10€?
Tää on hyvä! :D
Ei ole. Massa ja valuutta ei ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kaikessa. 70000 € on 70t
Ei ole. t ei tarkoita mitään. tn olisi tonni joka on 1000 kg.
SI-järjestelmässä tonnin tunnus on t. Aikaisemmin tieteellisissä kirjoituksissa on käytetty myös lyhennettä tn.
Se tulee englanninkielestä kun nettipeleissä puhutaan esim 10k on kymppitonni niin puhekielessä koo kääntyy sitten kiloon
Totta kai se on kiloa. SI-järjestelmä näet.
Ala-asteella opettaja kirjoitti taulun kokoisilla kirjaimilla että "kilo = tuhat".
Ei ole. Massa ja valuutta ei ole sama asia.
Tosikko
Vierailija kirjoitti:
78 kiloa on helpompi sanoa kuin
seitsemänkymmentäkahdeksantuhattaeuroa.
Eihän se kilo ota tuosta pötköstä pois kuin sanan tuhatta. Rahayksikköä se ei kerro eli pitäisi sanoa seitsemänkymmentäkahdeksankiloa euroina.
Onhan esim kilometri km yhtäkuin 1000 metriä. K=kilo=1000.
Vierailija kirjoitti:
Auto kustantaa 25 kiloa. Millä oikeudella toimittajatkin käyttää suomen kieltä näin.
Ilmeisesti siis auto kustantaa 25kg..mitä, ja kenelle? Se jää mietittäväksi. Reilu auto toki.
78 kiloa on helpompi sanoa kuin
seitsemänkymmentäkahdeksantuhattaeuroa.