Tää Helsingin rautatieasemalla asuva Sari, 53v, on varmaan monille palstalaisille tuttu tapaus
Kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta persoonalta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2cfe43b9-049a-4873-8bdd-7ace2eb1d365
Kommentit (414)
Vierailija kirjoitti:
Yksi varttunut rouva kerjäsi usein rahaa ja kerjää vieläkin Helsingin aseman edessä penkillä. Hän asuu Martinlaaksossa. Hänellä on oma asunto ja kaikkea, mitä elämiseen tarvitaan. Annoin hänelle kerran 2 euroa, niin hän sanoi, että anna 20. Mikään ei tunnu riittävän.
Ei kyllä kerjää enää. Kuoli muutama vuosi sitten.
Joku voisi maksaa hampaat hänelle
Mäkelä kadulla tutustuin Eilaan. On oman tien kulkija. Erityinen.
Kyllä joitain kiinnostaa toisten ihmisten elämä! Pitää nostella vanhaa ketjua. Ihme tarve tietää kaikesta kaikki, oikein nuuskijana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi??? Vai pitääkö kaikille suomalaisille maksaa hammasremontit? Hammaskeiju tulee ja taikoo jokaiselle uudet hampaat. Haluaisin tietää, kuinka moni teistä on valmis maksamaan vanhukselle uudet hampaat? Kun olin kotihoidossa töissä, joka ikinen työpäivä tapasin ihmisiä, joilla ei ole kunnon hampaita eikä varaa edes proteeseihin, ja ruoka on sen vuoksi mössöä. Jotkut ovat syöneet hampaansa pilalle, toiset taas eivät ole pesseet säännöllisesti, joillain ne irtoaa suusta sairauksien johdosta ja jotkut ovat päihteillä hampaansa tuhonneet. Kenelle kuuluu uudet hampaat? Aletaanko etsiä lahjoittajia jokaiselle? Vai onko se vain niiden etuoikeus, jotka päätyvät lehden sivuille?
Vierailija kirjoitti:
Onko sama nainen, joka oli ennen Martinlaakson asemalla?
Ei ole sama.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joitain kiinnostaa toisten ihmisten elämä! Pitää nostella vanhaa ketjua. Ihme tarve tietää kaikesta kaikki, oikein nuuskijana.
No mikäs siinä, itse olen ainakin viimeiset pari vuotta asemalla säännöllisesti kulkeneena välillä häntä ihmetellyt. Selvisi vihdoin mistä on kyse.
No nykyään EN mene asemalle sisään ikinä jos junaa käytän äkkiä ulkokautta pois
"Saldo" tähän mennessä:
Iltalehden juttu "Aseman Nainen"
Minidokkari "Aseman Kuningatar"
Invisible People: Homeless in finland, Queen of the station. Noin 5 minuuttia
Steissiunelmia nimellä Saxpi (äänikävely steissi,ylen tuotantoa)
Mika Kaurismäki/Yö Armahtaa (Ruutu+). Kuulin asiasta vajaa viikko sitten kaveriltani.
Upcoming events: Kirja "Aseman Nainen" (julkaisu ensi syksynä)
T: Sari, Aseman Kuningatar :)
Sosiaalitoimisto ei auta juurikaan paikallisia Helsingissä, jos ei ole rahaa. Mitään maksu sitoumusta esim. Hotelliin ei enää saa. Nyt jos on köyhä kannattaa tarkasti miettiä onko varaa vuokraan Helsingissä. Minulla ei ollut, muutin.
Vierailija kirjoitti:
Sarin haastattelu
https://www.youtube.com/watch?v=VI-aKJr5I5E
Hyi! Näyttää ihan tyypilliseltä av-mammalta!
Vierailija kirjoitti:
Arvostan.
Minä en. Yksi elämänhallintarajoitteinen mielenterveysongelmainen muiden joukossa. Ei mitään erikoista. Ja on kanttia kieltäytyä hoidosta, eli purra kättä joka yrittää ruokkia. Ansaitsee tasan tarkkaan mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan.
Minä en. Yksi elämänhallintarajoitteinen mielenterveysongelmainen muiden joukossa. Ei mitään erikoista. Ja on kanttia kieltäytyä hoidosta, eli purra kättä joka yrittää ruokkia. Ansaitsee tasan tarkkaan mitä saa.
Tuliko sinulle nyt hyvä mieli tästä lausunnostasi? Karmaa, ystävä, karmaa!
En mä kyllä ole koskaan saanut hotelliin mitään sitoumuksia.
Eilen katselin yhtä asuntoilmoitusta, vuokra noin 600 euroa. Yksi mun kaveri on altistunut homeelle niin ei se oikein voi asua missään. Aikaisemmin en miettinyt mitään homeasioita mutta kuullut aiheesta sen verran että itse en haluaisi mihinkään homepaikkoihin.
En tiedä mikä mulla muka on hätänä. Kavereita on, ruokaakin yleensä riittävästi. Tulen toimeen poliisin ja järkkäreiden kanssa. Hommiakin olen steissillä tehnyt. Koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan. Yleisin ns "työtehtävä" on ihmisten auttaminen pois täältä. Aina se ei ole helppoa kun lähityö on siinä prosessissa tärkeässä asemassa ja joskus heitä ei saa paikalle kun tilanne on päällä. Eräs perjantai diakonissa soitteli kaikki paikat läpi mutta ei se rouva päässyt pois Helsingistä ennen kuin tiistaina.
T: Saxpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi??? Vai pitääkö kaikille suomalaisille maksaa hammasremontit? Hammaskeiju tulee ja taikoo jokaiselle uudet hampaat. Haluaisin tietää, kuinka moni teistä on valmis maksamaan vanhukselle uudet hampaat? Kun olin kotihoidossa töissä, joka ikinen työpäivä tapasin ihmisiä, joilla ei ole kunnon hampaita eikä varaa edes proteeseihin, ja ruoka on sen vuoksi mössöä. Jotkut ovat syöneet hampaansa pilalle, toiset taas eivät ole pesseet säännöllisesti, joillain ne irtoaa suusta sairauksien johdosta ja jotkut ovat päihteillä hampaansa tuhonneet. Kenelle kuuluu uudet hampaat? Aletaanko etsiä lahjoittajia jokaiselle? Vai onko se vain niiden etuoikeus, jotka päätyvät lehden sivuille?
Saihan Andyki keräyshampaat!!!
Näin ekaa kertaa Sarin viikko sitten. Joku nainen jutteli hänelle tuolloin ja vaikuttivat molemmat iloisilta. Muistin tän ketjun. En muuten olisi ollenkaan tajunnut vaan säälitellyt vaan ihmisriepua nyssyköineen...