Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tää Helsingin rautatieasemalla asuva Sari, 53v, on varmaan monille palstalaisille tuttu tapaus

Vierailija
26.03.2022 |

Kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta persoonalta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2cfe43b9-049a-4873-8bdd-7ace2eb1d365

Kommentit (414)

Vierailija
281/414 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nämä omassa kämpässä osaa enää asua, kun elämä kadulla jo toinen luonto ja tututkin siellä.

Oma kämppä vetäisi vain juoppokaverit paikalle ja kohta Sari olisi taas asuntoa vailla.

Huudetaan kyllä asunnottomuuden lukuja, mutta kaikki (en tarkoita Saria) eivät pysty sitoutua ehtoihin.

Vierailija
282/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://saxpi.vuodatus.net/

Aika härskiä touhua kyllä lääkäreiltä. Kyllähän tuo Saxpi on mieleltään vinksahtanut mutta lääkärit jostain syystä värittävät touhua lisää eivätkä edes tiedä mistä puhuvat.

Nuo "sairaudentunnoton ja hoitokielteinen/lääkekielteinen" ovat pelottavia havaintoja, joita voitaisiin tehdä kenestä vain, jolle ensin saatu mielenterveysleima.

Siis oikeasti: täysin terve, itsevaltainen ja toimintakykyinen ihminen voidaan määritellä sairaaksi, jos hänellä on ennestään joku siihen viittava terveydenhoitokontakti.

Minulle kävi näin, kun pitkäaikainen aviopuolisoni täysin yllättäin lähti. Hän oli hankkinut asunnon ja muuttanut kirjoille sinne kertomatta minulle mitään.

Tämä oli minulle sellainen järkytys, että sain akuutin hermoromahduksen. Hakeuduin itse psyk polille, ja pyysin päästä lepäämään/toipumaan akuuttiosastolle. En siellä monta päivää viipynyt, kun totesin että on väärä paikka minulle.

Kuitenkin tätä asiaa käytettiin myöhemmin hyväksi juuri niin, että poliisit tulivat ovelle etsimään minua.

No, se asia on jo historiaa, ja pääsin ei-toivotusta "avusta" eroon lopulta melko helposti.

Olin asunnoton jonkin aikaa pari vuotta sitten. Liukastuin jokin aikaa sitten ja mursin luita. Kontrollikäynnillä paikalla oli sosiaalityöntekijä! Myös AAsta otettiin yhteyttä kun olin asuntolassa jonkin aikaa. Alkoholia en voi käyttää (munuaiset ja maksa paskana infektion takia).

Aina ihme kysymyksiä kun asioi jossain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netin kautta on tuttu. Saxpi nimellä kirjoitteli ja teki ne pakkohoitovideot. Olenkin miettinyt mitä hänelle kuuluu. Ajattelin että on kuollut tai hoidossa.

Surullinen tapaus. Vaikka onkin valinnut olla ottamatta apua vastaan, niin en usko että hän voi olla tyytyväinen elämäänsä noin.

Ja vaikka en muuten välitä kommentoida ihmisten ulkonäköä niin mielestäni on erikoista että kadulla asuessa hänelle on tullut reippaasti lisää painoa. Luulisi että toisin päin, kun askeleita varmasti kertyy.

Juurihan hesarissa oli perusteellinen artikkeli aiheesta "liikunta ei laihduta", joten ei ihmetytä.

Vierailija
284/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt häntä, mutta käyn aika harvoin rautatieasemalla, kun en enää ole keskustassa töissä.

Mitähän kuuluu Rautatientorin rappusten vieressä vuosia kerjänneelle vanhemmalle naiselle? "Anna kaks euroo!" En ole moneen vuoteen nähnyt häntä.

Tarkoitat sitä onk sul antaa -tätiä? Tietääkseni kuoli jo ennen koronaa. 

Vierailija
285/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tää video. Luulisi noilla olevan resurssit sen verran pienillä että pitäisi käyttää aikaa sellaisiin jotka on akuutissa hoidon tarpeessa ja HALUAVAT hoitoa... ihan kiusaamiselta kuulostaa omaan korvaan tuo toiminta, kävi sääliksi tuota Saria.

Edelleen sitä mieltä että jos ei ole itselleen tai muille vaaraksi eikä ole itse edes halukas hoitoon niin miksi pakottaa. Jokaisella oikeus omaan kehoon ja itsemääräämisoikeus, sitä rikotaan pahasti tässä.

Ja lääkärillä on vaitiolovelvollisuus, mutta alkoi silti ladella Sarin hoitoon liittyviä asioita poliisin kuullen ilman lupaa. Törkeää.

Vierailija
286/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlehdon puistossa ja yleensä kamppi-ruoholahti alueella saattoi nähdä parrakkaan miehen joka kerää pulloja ja vie ne ruoholahden citymarketiin. Kassalla yleensä aivan normaali mutta pulloja kerätessään sekoilee mitä sattuu. Harmiton kuitenkin. Vieläkö hengissä?

Vierailija
287/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aamuinen näky työmatkalaiselle on tuo nukkuva Sari aseman ravintolasiiven käytävällä. Nyssäkät ja ostoskärry siinä lähes sylissään istualtaan nukkuu pää kumartuneena raskaasti etukenoon, lähes uppoutuneena vilttien sisään. Olen miettinyt että nukkumisasennon takia varmaan niskakipuja tullut. Joskus olen nähnyt joukon ihmisiä häntä jututtavan, mitä kuuluu, tarviitko mitään jne. Ilmeisesti sosiaaliavun tms virkailijoita. Aseman narkkiporukka ei häntä ainakaan hätyyttele.

Aluksi aina vähän hätkähdin, mitä tuo ihmisparka tekee täällä aina, kunnes tajusin, että on näitä, ketkä haluavat asemalla asua vapaaehtoisesti ja kyse on psyykeestä. Ei kaikki elämisenmuodot tarvii olla sitä totuttua omakoti kullan kallis hokemaa, jos ihminen itse on ihan tyytyväinen muuhun. Ja Sarille on ihan varmasti tarjottu useaan kertaan apua jos jonkinlaista ja muitakin vaihtoehtoja kuin aseman kylmät käytävät.

Vierailija
288/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat siis, että suurin osa palstalaisista on pääkaupunkiseudulta ja asemalla jatkuvasti liikkuvia?

Niinpä. Oulussa asuvana minulla ei ole asiaa Helsingin rautatieasemalle eikä kaupungille  muutenkaan. Vantaan lentoasemalla on välilasku matkalla ulkomaille.

Miksi kukaan Oulussa asuisi?

Vierailija
289/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummeilla pummaaminen voi olla vaan tarvetta olla tekemisissä, bondata muihin ihmisiin.

Vähän sama kuin narsisteilla, ei mitään annettavaa vuorovaikutukseen mutta tarvii muiden huomiota jotta kokisi olevansa olemassa.

Se nököhampainen ranteenvääntäjä akka oli todella röyhkeä, suorastaan paha.

Vierailija
290/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty on nyt, pari minsaa sitten. 😁Oli muuten ikäistään nuoremman näköinen ei mikään rupinen ryppynaama.

Vierailija
291/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenlehdon puistossa ja yleensä kamppi-ruoholahti alueella saattoi nähdä parrakkaan miehen joka kerää pulloja ja vie ne ruoholahden citymarketiin. Kassalla yleensä aivan normaali mutta pulloja kerätessään sekoilee mitä sattuu. Harmiton kuitenkin. Vieläkö hengissä?

Kyllä se edelleen siellä liikkuu..istuu ja syö usein cittarin penkeillä.Kumisaappaat aina jalassa.

Vierailija
292/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänestä on tehty dokumenttielokuva.

Vierailija
293/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänestä on tehty dokumenttielokuva.

Kenestä?

Vierailija
294/414 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen dokumentin nimi on? Tai mistä sen löytäisi?

Kiinnostaisi nähdä, kun uskoakseni olen nähnyt tätä samaa kumisaapas-miestä jo parikymmentä vuotta sitten Käpylä-Kumpula-akselilla..

Vierailija
295/414 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse skitsofreenikoksi leimattuna aspergerinsyndroomaisena en ihmettele yhtään, ettei halua asuntoa, kun siellä ei saa kerran rauhassa olla vaan viedään väkisellä osastolle sillä perusteella, että harrastaa robotteja eikä ole ottanut terveydelle haitallisia myrkkyjä. Eipä viedä aseman asunnottomia psykiatriselle lämpimään, pakkohoitoon. Rauhassa saa siellä väsyneenä palella vaikka kuoliaaksi. Mitä iloa kodista, jossa ei saa rauhassa olla ja elää, kun tuntemattomat ihmiset tunkee sinne avaimilla ja muiluttaa sieltä jonnekin vapaudenriistoon myrkytettäväksi?

Muistuttaa minua noiden videoiden perusteella tämä Sari joiltain osin, eikä kaikilta osin sellaisilta, missä ihailisin itseäni tai häntä. Mutta selvästi älykäs ja sitkeä, ristiriitainen (mielenkiintoinen!) ihminen. Assilla tai muuten erikoisella ihmisellä ei monesti ole helppoa elämässä eikä varsinkaan neurotyypillisten seassa... Ei ole ihme jos ajanmyötä kehittyy epäluuloisuutta tai eristäytymistä. No, mun erityiskiinnostuksenkohteet ei oo todellakaan robotit, mutta kyllä ne semmoisia on silti, että kaikenmaailman virkaihmisille jos niistä puhuu, niin ihmeissään ovat. Koska olen mielenterveystapaus, niin ne erityismielenkiinnonkohteet varmaan sitten liittyy mun mielenterveyteen... Oon epänormaali, joten harrastukseni ovat epänormaaleja. Jos niiden psykojen ja sossujen tyttärillä, tyttöystävillä, siskoilla, äideillä olisi vastaavia harrastuksia, he eivät siinä tilanteessa epäilisi läheisensä mielenterveyttä. Koska se on heidän läheinen ja he ovat normaaleja ihmisiä, eivät mielisairaita... Sitä kutsutaan toiseuttamiseksi.

Vierailija
296/414 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 euron vippaajalle voi sanoa että, onpas sulla pienistä rahoista puute. Mulla puuttuu 20e, löytyiskö? Markka-aikana itiksessä oli bussipysäkillä vakiokerjääjä ja  pyysi paria markkaa. Vastasin juurikin edellä mainitulla tavalla ja väistin sopivasti kun nahkavitonen jo heilahti.

Vierailija
297/414 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin äsken hänen kanssaan. Selvästi älykäs tapaus.

Vierailija
298/414 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko miestä jolla toinen puoli naamasta on musta/mädäntynyt? Ainakin Myyrmäessä ja Helsingissä liikkuu. Onkohan hänestä jo aika jättänyt?

Muistan. Asui melkein mun naapurissa. Kuoli oliks se nyt 2019 vai 2020.

Vierailija
299/414 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annoin kännissä 2 euroa. Sanoi anna vitonen. Annoin vitosen. Sanoi anna kymppi. sanoin että kiitä nyt välillä ja lähdin menemään päätä pudistellen

Vierailija
300/414 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei Sari vaan se legendaarinen kerjäläismummo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi